Jag ska operera mig i narkos. Jag kan inte andas genom näsan, har detta betydelse när man ligger nedsövd i narkos? Alltså är det något som narkosläkaren bör känna till?
Jag ska operera mig i narkos. Jag kan inte andas genom näsan, har detta betydelse när man ligger nedsövd i narkos? Alltså är det något som narkosläkaren bör känna till?
När du är sövd har du en lufttub ner i luftstrupen genom munnen. Att du inte kan andas genom näsan påverkar inte narkosen. Däremot kan det ändå vara bra att berätta för narkosläkaren vid preop-bedömningen eller när du ska sövas.
du borde berätta detta för narkosläkaren, även om det inte har någon betydelse så är det bra att berätta för läkaren om du har någon andningsproblematik.
När du är sövd har du en lufttub ner i luftstrupen genom munnen. Att du inte kan andas genom näsan påverkar inte narkosen. Däremot kan det ändå vara bra att berätta för narkosläkaren vid preop-bedömningen eller när du ska sövas.
Okej. Vad brukar en narkosläkare ha koll på under tiden man är nersövd?
Det är inte alls säkert att du blir intuberad.
Beror på flera saker vilken andningshjälp du får.
Hur du blir sövd beror på vilken typ av ingrepp - hur lång tid det tar - etc. I vissa fall blir man intuberad och har en slang genom munnen ner i luftröret men det gäller inte alla ingrepp. Du bör såklart ta upp det med din läkare och be honom förklara allt närmre vad som gäller just dig och ditt ingrepp.
Ska de operera bort din livmoder? Genom en öppen operation i buken? I så fall kommer du sövas och bli intuberad. För att en sådan operation ska kunna genomföras måste bukmuskulaturen vara avslappnad, och därför ges läkemedel som relaxerar dina muskler när du sövs. Andningen tas över av en respirator under operationen. Det sitter en narkossjuksköterska vid dig under operationen och hen har hela tiden noggrann övervakning av dig. Du kan känna dig i trygga händer .