2020-06-23, 20:15
Medlem
Jag ska operera mig i narkos. Jag kan inte andas genom näsan, har detta betydelse när man ligger nedsövd i narkos? Alltså är det något som narkosläkaren bör känna till?
Citera
2020-06-23, 20:19
Medlem
DigglerNicks avatar
Du bör nog diskutera detta med en läkare, inte med Flashback

Lycka till, ring dom imorgon och förklara ditt ärende!
Citera
2020-06-23, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edc555
Jag ska operera mig i narkos. Jag kan inte andas genom näsan, har detta betydelse när man ligger nedsövd i narkos? Alltså är det något som narkosläkaren bör känna till?
När du är sövd har du en lufttub ner i luftstrupen genom munnen. Att du inte kan andas genom näsan påverkar inte narkosen. Däremot kan det ändå vara bra att berätta för narkosläkaren vid preop-bedömningen eller när du ska sövas.
Citera
2020-06-23, 20:20
Medlem
lemon-skunk-420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edc555
du borde berätta detta för narkosläkaren, även om det inte har någon betydelse så är det bra att berätta för läkaren om du har någon andningsproblematik.
Citera
2020-06-23, 20:24
Medlem
vadsadusadus avatar
Andningsproblem bör man alltid nämna före op om det skulle tillstöta problem.
Citera
2020-06-23, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minna89
När du är sövd har du en lufttub ner i luftstrupen genom munnen. Att du inte kan andas genom näsan påverkar inte narkosen. Däremot kan det ändå vara bra att berätta för narkosläkaren vid preop-bedömningen eller när du ska sövas.

Okej. Vad brukar en narkosläkare ha koll på under tiden man är nersövd?
Citera
2020-06-23, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minna89
Det är inte alls säkert att du blir intuberad.
Beror på flera saker vilken andningshjälp du får.
Citera
2020-06-23, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Det är inte alls säkert att du blir intuberad.
Beror på flera saker vilken andningshjälp du får.

Berätta mer.
Citera
2020-06-23, 21:26
Moderator
Maviels avatar
Hur du blir sövd beror på vilken typ av ingrepp - hur lång tid det tar - etc. I vissa fall blir man intuberad och har en slang genom munnen ner i luftröret men det gäller inte alla ingrepp. Du bör såklart ta upp det med din läkare och be honom förklara allt närmre vad som gäller just dig och ditt ingrepp.
Citera
2020-06-23, 22:06
Medlem
16cm myom. Mina slantar ligger på att du kommer bli intuberad. Någon som vill satsa emot en slant?
Citera
2020-06-23, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Systerysterr
16cm myom. Mina slantar ligger på att du kommer bli intuberad. Någon som vill satsa emot en slant?

Du har rätt. Jag kommer självklart att bli intuberad. Hoppas jag överlever operationen och att myomet inte är cancer...
Citera
2020-06-23, 22:19
Medlem
Ska de operera bort din livmoder? Genom en öppen operation i buken? I så fall kommer du sövas och bli intuberad. För att en sådan operation ska kunna genomföras måste bukmuskulaturen vara avslappnad, och därför ges läkemedel som relaxerar dina muskler när du sövs. Andningen tas över av en respirator under operationen. Det sitter en narkossjuksköterska vid dig under operationen och hen har hela tiden noggrann övervakning av dig. Du kan känna dig i trygga händer .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in