2020-06-27, 17:38
Medlem
Död o återfödds avatar
.
EXTRA EXTRA EXTRA !!!

Är ni medvetna om att stjärnvittnet Inge Morelius i sitt vittnesförhör den 14 mars 1986, nämner att han uppfattade som att båda skotten sköts mot Olof Palme, precis som det officiellt sades under det första dygnet!

Senast redigerad av Död o återfödd 2020-06-27 kl. 17:41.
Citera
2020-06-27, 17:41
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Det finns flera vittnen som vittnar om att mördaren direkt efter skottlossningen hölstrade vapnet. Utan att se ett hölster. Men det försvann snabbt ur synhåll.

Det är väldigt intressant. (Tänk att så snabbt få in revolvern i handlovsväskan!)

Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Enligt mig tyder det på att gärningsmannen utförde dådet enligt ett intränat mönster.

Det är ett intryck som jag också får av detta. För en otränad skytt i största allmänhet är det ett ovant moment att överhuvudtaget säkra vapnet efter ha att skjutit sina första skott. Att säga att "vem som helst" skulle ha sinnesnärvaro att - efter ha gjort något så extremt som att ha skjutit en människa i ryggen - omedelbart dölja vapnet är inte lätt att tro.

Jag skulle till och med säga att det är "onaturligt", då människor tycker om att hålla "verktyg" i händerna, särskilt om de är viktiga, och i ett läge av stark stress kommer sannolikt de absolut flesta fortsätta hålla i det föremål de råkar gripa om.

--------------

Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Jag lutar också åt detta men får inte riktigt in varför LP skonades efter att ha skadeskjutits av ett proffs.

Alternativ generellt :
1) kulan ej avsedd för henne samt att hon som vittne ej var ett problem. (missar då OP med en kula. Ej proffs)
2) kulan ej avsedd för henne samt att mördaren visste/såg att LP inte såg GM ansikte
3) kulan ej avsedd för henne och GM bryr sig inte om han blir identifierad av LP. (Den risktagande GM, eller en GM som kan gömma sig och har en exit plan.)
4) kulan avsedd för LP, men missar och GM fullföljer inte. (ej proffsigt)
5) kulan avsedd för LP men missar och GM inser inte detta. (ej proffsigt)
6) kulan är ett vådaskott. (ej proffsigt)

Fler alternativ?

Jag kan tänka mig alternativ 5, men med "förklaringen" på både att missa + ej inse det som att gärningsmannen skjuter mot Lisbeth sekunden efter han beskjutit hennes make som hon går armkrok med och kanske drar med sig henne nedåt så att hon är i rörelse när det andra skottet går. Då blir missen möjlig även för en "kompetent" skytt. När han sedan under någon sekund ser henne på knä i chock bredvid Olof Palme kanske han tänker att hon är skadeskjuten genom lungorna och kommer avlida inom väldigt kort. (Kanske skytten är jägare och har sett påskjutna djur i liknande lägen.)

Det alternativet, som förstås bara är spekulation, skulle kunna göra skytten "proffsig" men samtidigt uppfylla alternativ fem.
Citera
2020-06-27, 17:45
Medlem
SigersonHolmess avatar
Blå jacka hade varit ute i media tidigt på morgonen. Men det är märkligt att SE skulle säga att just LP sagt detta. Om SE hört på nyheterna på morgonen (kl 06?) att de sa blå täckjacka så måste SE som mördare då antagit att det kommit från LP. Men som mördare har ju SE också sett LJ. LJ hade blå dunjacka. Skall SE bara ha antagit att det då måste vare LP som trott hon sett mördaren när hon sett LJ? Och så hakar SE på i det och säger att LP sagt det till honom? Här blir det väldigt spekulativt.

Det är ju nämligen så också, att i dessa tidiga nyhetsinslag så var det också andra obekräftade uppgifter och om SE är mördaren så visste SE att det var fel. Inslaget om två gärningsmän och inslaget om två skott i bröstet på OP. Det måste ju SE som gärningsman ha vetat var fel. Att han då skulle använda "blå täckjacka" från ett nyhetsinslag som i övrigt har fel i sig, blir då rätt riskabelt. Utöver det, det extremt riskabla att hävda att LP har sagt något till honom. Något som SE inte kan veta om det blir oemotsagt och om Lisbet hade sagt att den mannen har jag inte talat med, så skulle han direkt kunna bli mycket misstänkliggjord.

Om SE skall bli GM behöver detta med blåa jackan förklaras.

Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
.
Kari Poutiainen till Gunnar Wall, befäster att SE på mordplatsen verkligen pratade med Lisbeth Palme:

https://gunnarwall.wordpress.com/2020/06/12/ar-du-saker-pa-att-inte-engstrom-hade-alibi-krister-petersson/#comment-17130

"Hej Gunnar

Jag vill fästa din uppmärksamhet på ett faktum som tycks ha gått presskåren förbi och märkligt nog också åklagare Petersson. Det förhåller sig nämligen så att om man synar polisförhören den 1 mars 1986 med Stig Engström respektive Lisbet Palme ger de Engström ett alibi. Engström ringde polisen klockan 12.20 den 1 mars 1986 (13 timmar efter mordet). Enligt förhörsprotokollet har Engström uppgivit följande: ”När han kom fram till Palme, sade Lisbet Palme att gärningsmannen hade mörkblå täckjacka.”

Samma dag klockan 15.35 (alltså 3 timmar efter Engström) hördes Lisbet Palme av polisen. Av utskriften av det förhörsprotokollet framgår att Lisbet Palme till förhörsledarna sagt att gärningsmannen bar en blå, något bullig, täckjacka.

Frågan som ingen ställde i onsdags var: Hur kunde Engström veta att Lisbet Palme till polisen den 1 mars skulle säga att mördaren bar blå täckjacka, om han inte talat med henne på brottsplatsen?

Såvitt jag kan se så går det inte att komma förbi att Engström faktiskt talat med Lisbet Palme, precis som han själv beskriver. Därmed faller både åklagarens mordteori och Thomas Petterssons ihop som ett korthus. ”Hörnstenen” för dem var ju att Engström inte varit på mordplatsen (annat än som mördare), därför att ingen sett honom där efter mordet. Om han kan bevisas ha varit på mordplatsen under de dryga 6 minuter Lisbet befann sig där (som jag menar dessa förhörsprotokoll gör) förvandlas han från den ”osannolike mördaren” till den ”omöjlige mördaren”.

När Engström enligt egen utsago kommer tillbaka till brottsplatsen, efter att ha försökt springa ikapp de poliser som skickades att jaga mördaren, hör han ett vittne berätta för polisen att mördaren burit en mörk rock. Han trodde då att vittnet blandat ihop honom med mördaren. Så behöver det inte alls vara. I det läget trodde Engström nämligen att mördaren haft blå täckjacka, inte mörka kläder. Därför drar han slutsatsen att vittnet måste ha sett honom, inte den i blå täckjacka klädde mördaren. Nu var ju ”den blå täckjackan” en felaktig uppgift. Det visste inte Engström då. Därför kan vittnets signalementsuppgifter helt korrekt ha beskrivit den verklige mördarens klädsel, inte Engströms som denne trodde.

Det har också påståtts att det inte kan vara sant att polisen mer eller mindre struntade att höra Engström på brottsplatsen, om han var där. Det är faktiskt inte alls osannolikt. Jag hade ett 45 minuter långt telefonsamtal med Stefan G 1988. (G var den som försökte ge Olof Palme konstgjord andning. Jag hittade mina minnesanteckningar från samtalet häromveckan.) Han berättade att efter Olof Palmes kropp förts bort, gick han till en polispiket och fick en gasbinda att torka bort blod med. Till hans förvåning visade poliserna inget intresse att höra honom. De tog inte ens hans namn, vilket gjorde honom arg. I vredesmod lämnade han brottsplatsen innan journalisterna anlände. Detta går i linje med vad Engström uppgivit om polisens ointresse.

Varför ville då Hans Holmér få Engström utmålad som ”elefant”? Det har med ”den blå täckjackan” att göra. Uppgiften var ju fel, och den hade kommit från Lisbet, huvudvittnet. Skulle det ha fastslagits att Lisbet trott att mördaren haft blå täckjacka, skulle det ha stått klart att hon blandat ihop mördaren med vittnet Anders B, som hade en blå, bullig täckjacka. Hennes värde som vittne hade drastiskt sjunkit. Detta ville Holmér undvika. Han behövde Lisbet som vittne med trovärdiga iakttagelser. Därför att hon var så lätt att manipulera. Mycket riktigt förhörde Holmér henne personligen tre veckor efter mordet. (Han hemlighöll dessa förhör för åklagare K G Svensson.) Det var då ett ansikte på mördaren började växa fram hos henne. I förhöret 1 mars sade hon att inte sett något ansikte. Hon tog tillbaka i stort sett alla uppgifter från den 1 mars. Hon förklarade att hon inte haft förtroende för poliserna som hörde henne då.

Uppgiften om ”den blå täckjackan” måste bort. Den var ju något av en käpphäst för Engström. Därför kallades han inte till den första rekonstruktionen. Han utmålades helt enkelt som icke trovärdig, en ”elefant”. Jag medger att jag också tills helt nyligen trodde på Holmérs karakterisering av honom. Men jag har tvingats tänka om när jag läst förhörsprotokollen vad gäller honom. Engström var förtalad medan han levde, och nu även i döden, tragiskt."

Vittnet Stig Engström framstår ju alltmer som genomärlig, den store hjälten!
Citera
2020-06-27, 17:47
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
från Bo T,

visste inte detta:

On the day he was killed, Palme had signed the
Six-nation group's appeal to President Reagan and General Secretary Gorbachev to
refrain from nuclear testing until their next summit meeting.”
Det är sensationellt och det krävs pålitliga källor för att det ska bekräftas.
Citera
2020-06-27, 17:59
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Zombie-Host
Det är väldigt intressant. (Tänk att så snabbt få in revolvern i handlovsväskan!)

Det är ett intryck som jag också får av detta. För en otränad skytt i största allmänhet är det ett ovant moment att överhuvudtaget säkra vapnet efter ha att skjutit sina första skott. Att säga att "vem som helst" skulle ha sinnesnärvaro att - efter ha gjort något så extremt som att ha skjutit en människa i ryggen - omedelbart dölja vapnet är inte lätt att tro.

Jag skulle till och med säga att det är "onaturligt", då människor tycker om att hålla "verktyg" i händerna, särskilt om de är viktiga, och i ett läge av stark stress kommer sannolikt de absolut flesta fortsätta hålla i det föremål de råkar gripa om.

--------------

Jag kan tänka mig alternativ 5, men med "förklaringen" på både att missa + ej inse det som att gärningsmannen skjuter mot Lisbeth sekunden efter han beskjutit hennes make som hon går armkrok med och kanske drar med sig henne nedåt så att hon är i rörelse när det andra skottet går. Då blir missen möjlig även för en "kompetent" skytt. När han sedan under någon sekund ser henne på knä i chock bredvid Olof Palme kanske han tänker att hon är skadeskjuten genom lungorna och kommer avlida inom väldigt kort. (Kanske skytten är jägare och har sett påskjutna djur i liknande lägen.)

Det alternativet, som förstås bara är spekulation, skulle kunna göra skytten "proffsig" men samtidigt uppfylla alternativ fem.

Enligt vittnet IM gick de inte armkrok , Lisbeth gick något före strax innan mordet.
Citera
2020-06-27, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Har aldrig läst om detta förut.Det måste ha varit högvaluta för den polis som tog emot den. Han borde dessutom veta att upplämnaren skulle få ett kvitto.
Det är inte så konstigt att polis blir misstänkta när såna här fatala misstag görs.

Jag kan ingenting om vapen men kan det här vara ett troligt vapen?
Finns det några vittnesuppgifter från dessa kvarter efter mordet?
Är inte från Stockholm jag har svårt att lokalisera var fyndplatsen är.

Ja alla dessa dykningar som är gjorda för att hitta vapnet...……...då var det ev. inlämnat dagen efter.

Artikel från aftonbladet 1986-12-07 där upphittarna av vapnet på Markvardsgatan intervjuas:

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMNnNqc0tDQzYtNGs/view?fbclid=IwAR3hBWtbrXcBnBJXJF7RSEchon14uEz_cAv6 0Ye5Z4b0MzrPFjbCW-Bbgrg

Det framgår av artikeln att de inte fick något kvitto.

Beslagsprotokollet innehåller hur många "fatala misstag" som helst trots att det bara är en sida långt:

https://2.bp.blogspot.com/-4lDqVfRsWLk/Vc7jj6a9nbI/AAAAAAAAAWY/Nhvq1glJ7mc/s1600/startpistol.jpg

Citat:
Jag kan ingenting om vapen men kan det här vara ett troligt vapen?

Jag anser att det kan vara ett troligt vapen om man går efter upphittarnas uppgifter. Båda upphittarna uppger att vapnet "såg nytt ut", men att "lacken var avskavd upptill på pipan. Det la jag särskilt märke till".

Den avskavda lacken skulle kunna tyda på att man bytt pipa på revolvern. Ingen Colt av kaliber .357 passar med de upphittade kulorna, men däremot en pipa av kaliber .38 som kan monteras på flera modeller av Colt med kaliber .357.

Citat:
Ursprungligen postat av Brunel
Verkar som du kanske inte hade så fel ändå! Colt MK III .357 Magnum har visserligen 6 högervridna räfflor, men Colt MK III .38 Special har 5 högervridna räfflor:

Tabell 2.1 i Di Maio, V. J. (1999). Gunshot wounds: practical aspects of firearms, ballistics, and forensic techniques. CRC series in practical aspects of criminal and forensic investigations. Second Edition.

Om det inte är något annat som krävs än 5 högervridna räfflor så skulle flera modeller av Colt vara möjliga genom ett byte av pipa till pipan för Colt MK III .38 Special:

https://jack-first-gun-parts.myshopify.com/products/colt-trooper-mk-iii-barrel-38-4-987-580191
https://cdn.shopify.com/s/files/1/1489/1998/products/IMG_1822_1024x1024.JPG?v=1487452365

Colt bytte från och med MK III gängning till .562-36 (från tidigare gängning .5634-32). Pipan från Colt MK III .38 Special med 5 högervridna räfflor passar alla Colt med den nya gängningen. För Python verkar de ha bytt gängning först 1991.

Möjliga Colt med kaliber .357 (vid byte av pipa):
MK III (1969-1983): Trooper, Lawman
MK V (1982-1985): Trooper, Lawman, Whitetailer
King Kobra (lanserades på mässa i januari 1986)

Citat:
Finns det några vittnesuppgifter från dessa kvarter efter mordet?

Det finns flera vittnesuppgifter om en springande man i riktning Markvardsgatan från mordplatsen sett.

Citat:
Är inte från Stockholm jag har svårt att lokalisera var fyndplatsen är.

För orientering kring mordplatsen finns en karta i aftonbladetartikeln ovan som markerar fyndplatsen.

Citat:
Ja alla dessa dykningar som är gjorda för att hitta vapnet...……...då var det ev. inlämnat dagen efter.

Ja, eller i varje fall på söndagen två dagar efter mordet.
Senast redigerad av Brunel 2020-06-27 kl. 19:08.
Citera
2020-06-27, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
I så fall ljuger också två tredjedelar av vittnena när de beskriver gärningsmannens huvudbonad, som är barhuvad, stickad mössa och keps.

Dessutom begriper jag inte varför man över huvud taget frågar SE om utstämplingstiderna när det finns en log i utrustningen och att eventuella felaktiga tidsangivelser är en teknisk sak som polisen bör reda ut.
Här är ett experiment som visar hur bra (eller snarare dåligt) ögonvittnen minns detaljer om kläder. De flesta minns någorlunda, andra kan t ex ha rätt om färg men fel om material och typ av plagg. GM hade en beige vindjacka, nån sa beige fleecejacka, andra sa beige väst. ”Ljuger” de som anger fel typ av plagg? Nä. Det är vad deras minne säger dem, men som du ser har de fel.

Om du hade släpat ut den här skolklassen i en mörk gränd och visat dem Stig Engström när han står still i 3 sekunder och sen springer iväg in grändens mörker skulle du få minst samma variation. De som såg Palmes mördare hade kortare tid på sig än så här, och dessutom var det mörkt. Att en säger herrhatt, en annan keps, en tredje Sherlock Holmes-hatt eller en fjärde stickad mössa med upprullande kanter är i sammanhanget såna ynkliga mikrovariationer att det är löjligt att blåsa upp dem till några enorma diskrepanser som de inte är. Ingen har sagt Stenmark-toppluva, MC-hjälm, dumstrut eller cowboyhatt... det rör sig inom en ganska snäv ram av hattar & mössor som det är helt rimligt att förväxla givet situationen och ljusförhållandena.
Senast redigerad av CrispyKreem 2020-06-27 kl. 18:21.
Citera
2020-06-27, 18:27
Medlem
Gothuss avatar
Det inträffar inte ett sådant mord i Sverige om det inte finns politiska, ekonomiska eller idealiskt intresse.
Mörkläggning och missvisande information.
Vad är det som gömmer sig där under ytan?

Israel gav sitt godkännande till IB att mörda svenska intellektuella av vänstersympati.
Senast redigerad av Gothus 2020-06-27 kl. 18:31.
Citera
2020-06-27, 18:29
Medlem
matsqqs avatar
Anders Björkman säger i förhör att han plötsligt kommer på att han vill gå hem ... (han som jobbade på Bofors och var ute med arbetskamraterna)

Det lite besynnerliga är att det sker tydligen nästan EXAKT efter att Palme och Lisbeth gått förbi honom ...

Så då går det plötsligt tre personer framför honom när skotten smäller ...

Vilken timing att en Bofors-anställd kommer på att vända hem just DIREKT efter att Palme gått förbi och några sekunder efteråt skjuts Palme ...

Han verkar enligt egen utsago inte ha känt igen Palme eftersom han inte nämner det ...

och senare detta med Algernon ....

Märklig slump ... men den enda roll AB kan ha haft om han var inblandad (vilket ingen verkar tro) var väl i så fall att vilseleda med signalement etc ...

Har läst lite bakåt i tråden om AB ...
Citera
2020-06-27, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Anders Björkman säger i förhör att han plötsligt kommer på att han vill gå hem ... (han som jobbade på Bofors och var ute med arbetskamraterna)

Det lite besynnerliga är att det sker tydligen nästan EXAKT efter att Palme och Lisbeth gått förbi honom ...

Vilken timing att en Bofors-anställd kommer på att vända hem just DIREKT efter att Palme gått förbi och några sekunder efteråt skjuts Palme ...

Han verkar enligt egen utsago inte ha känt igen Palme eftersom han inte nämner det ...

Märklig slump ... men den enda roll AB kan ha haft om han var inblandad (vilket ingen verkar tro) var väl i så fall att vilseleda med signalement etc ...

Skriv en bok. Vi har för få osannolika mördare i den här soppan.
Citera
2020-06-27, 18:53
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq

Ett visst medhåll.
Rakkniven skär nog djupare där än i SE's fall.
700 anställda permiterades 1985. Bofors industri.
Citera
2020-06-27, 18:56
Medlem
qutms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Zombie-Host
Gjorde en googling på 'buy magnum 44 holster'
https://www.google.com/search?q=buy+44+magnum+holster&rlz=1C5CHFA_enCY883 CY887&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjBn-PLuaLqAhXipHEKHXDzCAwQ_AUoAXoECAwQAw&biw=1363&bih= 723
Det som slår mig är hur proffsiga magnum 44 hölstrena är, det verkar inte vara något man sätter på sig om man ska hem med T-banan eller bussen
Hittade inget magnum 44 hölster som verkar lämpligt att springa med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in