2020-06-27, 12:33
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Ja, man kan ha immunitet utan antikroppar. Och omvänt, man kan vara sjuk trots antikroppar.

Eftersom alla verkar reagera så olika så kommer det ta tid att förstå hur det funkar med immuniteten. det är verkligen en lurig sjukdom universum kastat på oss.

Med ökad testning och att tiden går kommer vi iallafall kunna se hur vanligt det är att man återsmittas efter kort tid. Förhoppningsvis är det ovanligt. Det skulle vara synnerligen olyckligt om hos flertalet man bara har immunitet i 5-6 månader.

Som tur är finns det mycket forskning nu, men det kommer ta tid innan vi förstår just varför människors reaktioner är så olika. Vi har ju t o m fall bland äldre och sk sköra där de enbart fått en lindrig förkylning (trots att dödstalet generellt är högt där).

Tyvärr verkar heller inte forskning på SARS och MERS direkt överförbar på detta heller. T o m vår käre Björn Olsen var ju rätt övertygad om att nästa stora sak skulle bli en fågelinfluensa. Där finns mycket grundforskning.

Nu har vi bästa sommarvädret och människor hänger ute i klasar och i Sverige har vi ett högt smittotal. Om nu FHM ansåg att WHO ljuger om våra "stabila dödstal" så kommer de kanske öka igen. Folk lever som inget hade hänt. Och problemet med väldigt många smittade kommer ju bli att vi kommer få se ännu mer anomalier, t ex att unga och friska dör.

Detta virus är ett sant mysterium än så länge. Bland det första man hörde från FHM var att alla virus beter sig ungefär likadant och vi kan utgå från det med covid. Nu visar det sig att viruset har en hög komplexitet, och man borde ha enorm respekt för det.

Men eftersom dödstalet per smittade troligen ligger under 1 procent så känns det inte så skrämmande. Men alla kan ju vinna på lotteri, en låg risk är inte noll risk. Samt att lidandet som svårt sjuk till och med ger trauma.

Det enda som egentligen vi har på vår sida är att covid inte verkar mutera nämnvärt inom människan. Utan det är våra olika sorts immunförsvar som ställer till det. Det finns t o m virus därute som fungerar tvärtom mot det vanliga. Andra gången man får det, dör man.

Citerar presidenten i godtycklig film om utomjordingar:

"Can it be killed?"

Ja det går att döda viruset!

Om det inte kan hoppa till nästa människa så dör viruset,

dvs om vi hindrar smittan,

jag citerar chefen för CDC:

* håll avstånd, minst 2 meter (utomhus, mitt tillägg)
* använd mask (inomhus, på tåg/buss osv, mitt tillägg)
* tvätta/sprita händerna (efter att ha rört vid gemensamma ytor, mitt tillägg)
Citera
2020-06-27, 12:34
Medlem
Gjorde mig otjänsten att titta på Twitter i en halvtimme, och måste tyvärr konstatera att världen består mestadels av korkade människor.

Världen över så tror människor på fullaste allvar att en pandemi ”tar slut” efter ett tag. Ungefär som en orkan, eller en jordbävning. Så planen är att ”hålla sig undan”, tills det här ”är över”.

Men en pandemi tar aldrig slut. En pandemi får slut på människor.

När tillräckligt många människor har haft viruset tidigare i livet så slutar viruset vara ett allvarligt problem. Men ”pandemin” SARS-CoV-2 kommer att fortgå i all framtid.

Det är för sorgligt att folk inte förstår det här, och hänger upp hela sin framtid på att det här snart är över.
Citera
2020-06-27, 12:35
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Håller med i din bedömning av FHM och socialstyrelsen men tyvärr tror jag att "stå upp" för sverige är kontraproduktivt miljarderna började förloras när vi inte lyckades kontrollera smittan i mars och kommer att fortsätta att göra så tills des vi har tagit tag och begränsat smittan till nivåer som övriga europa. Att vi nu har ökat testnigen till en högre nivå så att fler grupper kan testas och därmed hittar fler fall är en klen ursäkt det bara understryker att vi fortfarande har en omfattande smittspridning och just nu kan vi inte avgöra om den ökar eller minskar då vi testar annorlunda.

Enda vägen ur detta är att och slippa att förlora fler miljarder är att få smittan under kontroll och dra lärdom av detta katastrofala misstag för att undvika denna katastrofala hantering för framtida kriser.

Kommissionen som kommer ger svar på varför det gick snett kommer hösten 2022... Men det måste ändras redan nu. Läste precis om Vietnam, de har noll döda. Det var ett par allvarligt sjuka som deras hela expertis samlades kring för att kunna bota. Vilket de också gjorde.

Varför det? De verkar inte heller ljuga om siffrorna. Svårt att göra det när man hävdar noll döda. Svaret verkar vara att deras befolkning tog saken på extremt stort allvar från start. Det var munskydd, det var hela samhället som i gemensam sak utrotade smittan. De har inte haft ett aktivt fall sedan april och det handlar alltså om Vietnam ett sett till Sverige extremt fattigt land.
Citera
2020-06-27, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum
Tyske turister holdt i kø inden grænseåbning
Feriehusudlejernes Brancheorganisation forventer, at der alene det første døgn vil køre mellem 16.000 og 19.000 tyske biler over grænsen.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-06-14-tyske-turister-holdt-i-koe-inden-graenseaabning

Ja jag har sett mycket tyska och danska bilar i Sverige också. Tror dock det kommer vara väldigt lite resande överallt.
Citera
2020-06-27, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Han visste inte att om en smitta finns på en plats och folk åker dit så kommer dom inte bli smittade?
Om man inte skulle åka till ställen där det finns en handfull bekräftade fall av en smitta som inte finns i Sverige, då skulle man aldrig kunna åka någonstans.
Citera
2020-06-27, 12:37
Medlem
Vad blir det idag
+9 döda
+5 iva
+1000 fall
?
Citera
2020-06-27, 12:39
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Körsång med munskydd?

Vem skriker inomhus?
Du verkar aldrig ha varit i en skola?
Citera
2020-06-27, 12:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Munskydd är direkt hälsofarliga då man ständigt andas in sin utandningsluft som innehåller koldioxid. Aldrig i livet att jag frivilligt sätter en sånn lapp runt käften.
Då är det ju bra att man får välja hur man vill göra.
Citera
2020-06-27, 12:43
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Vad blir det idag
+9 döda
+5 iva
+1000 fall
?
Lördag så FHM rapporterar inte. Enligt SIR +0 nya IVA-fall idag just nu i alla fall.

För övrigt just nu 157 rapporterade på IVA, så en ganska stod nedgång sen igår.
Citera
2020-06-27, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Om man inte skulle åka till ställen där det finns en handfull bekräftade fall av en smitta som inte finns i Sverige, då skulle man aldrig kunna åka någonstans.
Det var inte en handfull, det var stor smitta trots det gjorde Tegnell inget.
Citera
2020-06-27, 12:44
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Hade varit lite intressant att veta vad det är för personer som skriver här i tråden dagarna i ända.
Inte bara ålder, kön, ev arbete och civilstånd, utan också om hur corona har påverkat ert sätt att leva.
Lever ni som ni lär?

Är det bara jag som hade funnit detta intressant?

Använder tråden för att fokusera bort från min egen dåliga hälsa, kraschade hälsomässigt ungefär samtidigt som covid blev vanligt. Har haft problem med grundproblemen, deras mystik och vidriga biverkningar av mediciner. Dessutom drog jag på mig en infektion på sjukhuset som fortfarande har vissa symptom (nysningar, halsont).

Det hade varit väldigt intressant att se om jag lever som jag lär om jag varit frisk, men eftersom jag har dåligt med energi så finns inte på kartan att springa omkring i affärer eller festa. Jag går ut ensam med hunden, det är så jag får lite lagom motion och frisk luft.

Ålder ca 50, kön sork, civilstånd oklart, arbete nej.

Jag vill att coronan ska påverka mig att bli en bättre människa. Jag ser dock att de äldre fått en mer framträdande roll pga coronan och även om många äldre dött, så tycker jag ändå att åldersfascismen minskat och att de äldre synliggjorts eller tillåtits synliggöra mig. Men jag har inte lyckats skjuta tankarna på Sveriges agerande åt sidan, de tar över för mycket. Skulle vilja fokusera mer på coronan ur vetenskapligt perspektiv (är mycket intresserad av vetenskap), medmänskligt perspektiv och ett slags nuhistoriskt perspektiv. Jag har tidigare om åren grottat ner mig i många vetenskapliga ämnen varav ett är forntida pester och andra smittosamma sjukdomar. En sak som är positiv är att jag fått en bättre relation med mina föräldrar (även om jag haft dödsnoja på dem redan innan coronan). Litegranna har jag lärt av min far att vara väldigt tålmodig i allt detta och av min mor har jag lärt mig att det går att vara kreativ och hitta lösningar på coronans vardagsproblem. Jag har inte träffat dem ansikte mot ansikte på evigheter, men det blir en del telefonsamtal. Jag har faktiskt kommit att beundra mina föräldrar för deras uppoffringar och stamina i dessa tider.

Jag tror att om jag fått vara frisk så hade jag nog lagt mer tid på kreativa saker. Inte suttit så mycket på nätet. Men har man dåligt med energi i kroppen så har man det ofta i huvudet också. När det blir lite bättre ska jag författa lite fler creepypastas vilket var min nya grej innan sjukdomen. Det kändes lagom oseriöst för att inte ge skrivkramp och jag var väldigt populär. (Skryt!)

Jag tror också coronan påverkat mig på sätt som jag inte förstått än. Och att bo i Sverige är definitivt inte samma känsla som i länder med lockdown. Det hade varit mer intressant att vara nedstängd. Hade satt mer avtryck i minnet.
Citera
2020-06-27, 12:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Förre smittskyddsläkaren i Norge tycker att Sverige ska köra lockdown, tvivlar på att det kommer ske.

Jag håller med. Tror det är enda sättet att få detta under kontroll nu. Att i detta läge testa och smittspåra tror jag är omöjligt att göra på ett meningsfullt sätt. Vi har alldeles för mycket samhällssmitta för att det ska vara effektivt. Den totala smittan måste bringas ned först och det gör man nog effektivast med en så omfattande lockdown som möjligt. Och så måste det förstås införas krav på munskydd där det sker interaktion med andra människor. Skulle det här ske med start under sommaren kan vi kanske hålla ut till vi får ett vaccin. Tycker det dött tillräckligt många i Sverige nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in