2020-06-27, 12:23
Bannlyst
Hade varit lite intressant att veta vad det är för personer som skriver här i tråden dagarna i ända.
Inte bara ålder, kön, ev arbete och civilstånd, utan också om hur corona har påverkat ert sätt att leva.
Lever ni som ni lär?

Är det bara jag som hade funnit detta intressant?
Citera
2020-06-27, 12:26
Medlem
Wajis avatar
Sakta men säkert så kommer det gå upp för Vanliga Svensken vilka ekonomiska katastrofer Sverige kommer få tack vare sin strategi gällande Covid-19

Citat:
Sveriges turismsektor går varje dag miste om intäkter på sammanlagt 316 miljoner kronor, visar en beräkning som branschorganisationen Visita har gjort, uppger SVT Nyheter.

Turister från Norge, Danmark, Tyskland, Finland, Holland och USA utgör 71 procent av sommarturisterna i Sverige och i fjol omsatte gruppen 29 miljarder kronor i logi, transport, restaurangbesök och shopping.

Som läget är idag så avråds fem av de europeiska länderna sina medborgare från resor till Sverige på grund av corona, och för länder utanför EU är gränserna stängda.

– Norge och Danmark står för ungefär hälften av de utländska gästnätterna. Det är ju en katastrof, särskilt på vissa sommardestinationer, säger Thomas Jakobsson, chefsekonom på Visita till SVT.

Andra länder öppnar och får fart på sina ekonomi medan Sverige rasar. Ta nöjesparker som är öppen världen över men bara stängda i Sverige som en liten del.
Andra länder stoppar sina medborgare att åka till Sverige och varnar för att vi inte har kontroll.
Arbetslösheten kommer gå bananas inom kort och ny krispaket kommer. Just nu är det många företag som lider och i och med det som händer emot Sverige så kommer det bli ett ras tyvärr.

Och ja. Sverige har en god ekonomi men vi skenar åt fel håll och det blir inte bättre att det är vi emot världen heller
Citera
2020-06-27, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Han är ju inget orakel. Om man hela tiden blir ombedd att bedöma frågor där informationsläget är dåligt, så kommer det bli fel ibland.
Han visste inte att om en smitta finns på en plats och folk åker dit så kommer dom inte bli smittade?
Citera
2020-06-27, 12:27
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men hur många testas? Det är den parametern som är viktig. Antal test, kontra smittade. Sedan inget fan av Tegnell snarare tvärtom. Han borde fått sparken för länge sedan tillsammans med hon Taha och många på FHM och Socialstyrelsen. Men vi måste ju stå upp för Sverige här annars kommer det bli många miljarder som går förlorade. Till fördel för länder som ljuger om antal smittade/döda.
Håller med i din bedömning av FHM och socialstyrelsen men tyvärr tror jag att "stå upp" för sverige är kontraproduktivt miljarderna började förloras när vi inte lyckades kontrollera smittan i mars och kommer att fortsätta att göra så tills des vi har tagit tag och begränsat smittan till nivåer som övriga europa. Att vi nu har ökat testnigen till en högre nivå så att fler grupper kan testas och därmed hittar fler fall är en klen ursäkt det bara understryker att vi fortfarande har en omfattande smittspridning och just nu kan vi inte avgöra om den ökar eller minskar då vi testar annorlunda.

Enda vägen ur detta är att och slippa att förlora fler miljarder är att få smittan under kontroll och dra lärdom av detta katastrofala misstag för att undvika denna katastrofala hantering för framtida kriser.
Citera
2020-06-27, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mancosureinholf
Sverige har ljugit från dag 1. Jag upprepar: från dag 1.
En massa dumma får har också från dag 1 sagt att Näääää men va säger duuuuu det är totaaaaalt osannolikt att svärje skulle ljugaaaaaa.
Men från dag 1 visste man också att Sverige var enda landet i världen som hade tjänat, eller snarare hade behov, enormt stort behov, av att ljuga med statistiken. Men ändå sa de dumma får: neeeeeej totalt osannolikt.
Med tiden har man fått mer och mer bekräftat att Sverige kört massa lögner och lurendrejeri, på massa olika plan.

Nu är vi där när vi har ENORMT många smittade. De dumma fåren säger då neeeeej va säger du, du ska titta på antal döda och ivaaaaaaaaaa.
Men då är ju dumma får. Är man inte körd i huvudet förstår då att nåt är allvarligt fel. Ingenstans accepteras så många smittade. Oavsett om det minskar elelr vad. Det är FÖR MÅNGA nya fall. Det är inte bra nånstans. Ingenstans.

Minskar antal döda? Inte fan vet jag. Inte går jag med på det. De har ljugit en massa med statistik över avlidna. Man har levt med eftersläpningar sedan dag 1. Dvs sedan dagen där man började ljuga.
Minskar IVA? Inte fan vet jag. Det går en massa rykten om att man skapat andra hands IVA som inte ingår i statistiken. Man har sagt att ssk ska ta semester och då är det knapapst omöjligt att man tar in färre och färre folk. Jo, för mördarna som ljuger har med tiden lärt sig vad som är viktigt att ljuga om. IVA är förstås väldigt bra indikation. Att ljuga om det är lika viktigt som att ljuga om avlidna.

Nästa steg då är att ljuga om antal smittade. Speciellt nu när de ser att omvärlden reagerar starkt på att det är så många smittade.

Så lev på i sagovärlden, era dumma idiotiska får.

Hahaha, tyvärr har du rätt!
Dock är jag det (stolta) svarta fåret som inte för ett ögonblick litat på de värdelösa herdarna Röven o Tengil som leder flocken i fördärvet.
Tyvärr ser inte viruset skillnad på regimtrogna lallare o svarta får
Senast redigerad av Rovsmor-bredbart 2020-06-27 kl. 12:35.
Citera
2020-06-27, 12:29
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Här är pudelns kärna:

”– Jag känner igen mig i Gunnar Bengtsson. Hur flyttar man en riskbedömning på befolkningsnivå till individen och tvärtom. Det är jättesvårt. Det är det svåra i allt folkhälsoarbete. Ska vi vaccinera hela befolkningen för att rädda två barn under två år? Är de okej att vaccinera de andra 99.998 barnen trots att de kanske inte behöver det? Hur kommunicerar man det så att folk ska förstå, säger Anders Tegnell.”

https://www.dn.se/nyheter/sverige/anders-tegnell-landernas-oppnande-ett-gigantiskt-experiment/

Byt ut vaccinera mot att stänga ner så får du deras resonemang. Synd bara att han inte la in de faktiska, nuvarande, dödstalen utan fiktiva två stycken ställda mot resterande Befolkningsantal. De trodde att dödsfallen skulle bli få, men så fel de hade.
Citera
Medlem
madchances avatar
De som förvarat Tegnell m.fl. har hjälp till att skada Sverige. Vem har intresse av att skada Sverige? Där tror jag man hittar svaret till vår världsunika strategi..
Citera
Medlem
Förre smittskyddsläkaren i Norge tycker att Sverige ska köra lockdown, tvivlar på att det kommer ske.
Citera
2020-06-27, 12:30
Medlem
Björn Olsen borde ha varit den som styrt detta från början
Citera
2020-06-27, 12:31
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
TV4 22-nyheterna sa Sverige är kvar på listan
Tack, måste säga att det är anmärkninsvärt att sveriges radio går ut med uppenbarlig felaktig information.
Citera
2020-06-27, 12:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Jag har inget munskydd.

Munskydd är direkt hälsofarliga då man ständigt andas in sin utandningsluft som innehåller koldioxid. Aldrig i livet att jag frivilligt sätter en sånn lapp runt käften.
Citera
2020-06-27, 12:32
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
Förutom mig själv så såg jag 3 personer bära skyddsmask igår eftermiddag på ICA. Och det var helt fantastiskt. För jag har aldrig sett 3 maskbärare på 1 dag i Sverige förut.

Grattis! Jag har som mest sett två andra skydsmaskbärare förutom mig själv på ICA - och de var ett äldre asiatiskt par.

Ska vi bära ansiktsmask i Sverige räcker det inte att FHM mot all förmodan skulle rekommendera det. Det måste göras obligatoriskt så länge pandemin varar och dryga böter om man bryter mot påbudet.

Och det kommer aldrig att hända här - hellre låter man covid-19 puttra på med dagliga nya fall tills 60-70% har blivit vaccinerade - om kanske två år eller så.

I värsta fall kommer Sverige att finnas kvar på WHO:s skurklista under en väldigt lång tid.
Senast redigerad av berenpxx 2020-06-27 kl. 12:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in