2020-06-26, 15:44
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTriton09
Tack! När kan man förvänta sig att åtal blir av? Det flyttas fram gång på gång.

Den sista som greps och som verkar höra till det här fallet ska nog först bli utlämnad, förhörd och baserat på vad han säger så ska dom andra förhöras några vändor till. Vem vet, men säg 3-4 månader till?
Citera
2020-06-26, 15:46
Medlem
The.Leaders avatar
Citat:
I tingsrätten dömdes den 54-årige mannen till tolv års fängelse för att ha försökt mörda advokat Henrik Olsson Lilja i september förra året.
Nu skärper Svea hovrätt straffet.
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/skarpt-straff-for-mordforsok-pa-henrik-olsson-lilja/
Citera
2020-06-26, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hovrätten skärper straffet för Bylly Rieloff, nu djävlar har de tröttnat på lilla Karins agerande, nu är det på allvar, lilla Karin ska in där hon hör hemma, Billys höjning av straffet tror jag bara är början.

https://www.expressen.se/nyheter/krim/han-attackerade-olsson-lilja-nu-skarps-straffet/

Fick för grovt vapenbrott också vilket konsumerades av mordförsöket i TR. Oavsett har Svea HR med Thomas Olsson som målsägarbiträde bankat i ordentligt pga att det handlar om en advokat. Jag tycker dock att Svea HR spekulerar när det gäller ord som uppenbart utan att utveckla bevisen för det uppenbara. Jag håller inte med HR alls i detta domslut med denna popcornpistol som knappast är så dödlig om man inte sätter ett direktskott i pannan, men vi har ju stor vapenkunskap i detta landet. Brukar tycka Svea HR har tyngd och ett bra resonemang men inte den här gången. Känns kortfattat utan större förklaring och en direkt avskrift på vad målsägarbiträdet angett.
Citera
2020-06-26, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Svea HR B 5289-20 https://docdro.id/VkYjvOy
Stort tack
Citera
2020-06-27, 00:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.Leader
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/skarpt-straff-for-mordforsok-pa-henrik-olsson-lilja/
Se där ja. Från 12 till 14 år pga försvårande omständigheter, att han agerat på uppdrag.

Han skulle ju "bara" dit och hota lite. Fast han inte har nån connection med HOL.
Varav det blev "viss bevisverkan mot honom" enligt TR då han teg men hade påbörjat en viss förklaring - och som han då med all enkelhet hade kunnat förklara mer kring.
Inga kommentarer blev inge bra inför rätten.
Citat:
Cras dolor sem
I dag meddelade hovrätten att de. liksom tingsrätten, kommit fram till att skytten agerade med avsikt att döda advokaten och dömer därför skytten för försök till mord.
Men hovrätten menar att det finns flera försvårande omständigheter, bland annat att skytten ”inte agerat på eget bevåg utan måste ha åtagit sig att döda advokaten på uppdrag av annan”.
Det innebär, skriver rätten att gärningen om den fullbordats, ”utgjort ett beställningsmord”.
Hovrätten skärper på grund av de försvårande omständigheterna straffet till 14 års fängelse.
Varav det var planerat, hänsynslöst och oprovocerat. BR får vara glad att HOL överlevde, det är ordval som vid en livstidsdom angående försvårande omständigheter.
Citat:
”Som tingsrätten har uttalat har det varit fråga om en planerad, oprovocerad och mycket hänsynslös gärning som har lett till livshotande skador samt vissa kvarstående fysiska och psykiska men”, skriver Svea hovrätt i sin dom.
https://omni.se/hovratten-skarper-straffet-for-mordforsok-pa-advokat-henrik-olsson-lilja/a/Wbnkqd
samt följande ordval ur domen:
(..) varit oförberedd och skyddslös med begränsade möjligheter att värja sig eller fly. Händelseförloppet har inte varit helt kort och Henrik Olsson Lilja har under detta känt stark dödsångest."

Han har suttit inne mer än han varit utanför fängelseväggarna:
"Den dömde mannen har under sin livstid blivit dömd till fängelse sammanlagt 33 år."
https://mitti.se/nyheter/mordforsok-toppadvokat-kungsholmen/?omrade=kungsholmen
Senast redigerad av develi 2020-06-27 kl. 00:29.
Citera
2020-06-27, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Se där ja. Från 12 till 14 år pga försvårande omständigheter, att han agerat på uppdrag.

Han skulle ju "bara" dit och hota lite. Fast han inte har nån connection med HOL.
Varav det blev "viss bevisverkan mot honom" enligt TR då han teg men hade påbörjat en viss förklaring - och som han då med all enkelhet hade kunnat förklara mer kring.
Inga kommentarer blev inge bra inför rätten.

Varav det var planerat, hänsynslöst och oprovocerat. BR får vara glad att HOL överlevde, det är ordval som vid en livstidsdom angående försvårande omständigheter.

Han har suttit inne mer än han varit utanför fängelseväggarna.

"Den dömde mannen har under sin livstid blivit dömd till fängelse sammanlagt 33 år."
https://mitti.se/nyheter/mordforsok-toppadvokat-kungsholmen/?omrade=kungsholmen

En detalj och randanmärkning men HovR menade i sin dom att fullbordat brott skulle ligga på 18 år som jag uppfattade det.
Citera
2020-06-27, 00:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
En detalj och randanmärkning men HovR menade i sin dom att fullbordat brott skulle ligga på 18 år som jag uppfattade det.
De beskriver oavsett i stort sett alla försvårande omständigheter för livstid.

Planerad, oprovocerad, mycket hänsynslös gärning. Offret oförberedd, skyddslös med begränsade möjligheter att värja sig eller fly. Stark dödsångest.
Citera
2020-06-27, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Fick för grovt vapenbrott också vilket konsumerades av mordförsöket i TR. Oavsett har Svea HR med Thomas Olsson som målsägarbiträde bankat i ordentligt pga att det handlar om en advokat. Jag tycker dock att Svea HR spekulerar när det gäller ord som uppenbart utan att utveckla bevisen för det uppenbara. Jag håller inte med HR alls i detta domslut med denna popcornpistol som knappast är så dödlig om man inte sätter ett direktskott i pannan, men vi har ju stor vapenkunskap i detta landet. Brukar tycka Svea HR har tyngd och ett bra resonemang men inte den här gången. Känns kortfattat utan större förklaring och en direkt avskrift på vad målsägarbiträdet angett.

Pistolen har ju ett magasin. Sätter man ett par skott på rätt ställen inledningsvis och sen tömmer magasinet i huvudet och hjärtat när målet ligger så dör den personen. Rätten har förstått att Billy varken ville hota eller misshandla. Då hade han klivit in där med baseballträ eller golfklubba. Handlar alltså inte om att HOL hade tur utan att Billy hade ett skarpladdat osäkrat dödligt vapen. Som han avlossade mot HOL. Det var varken rån eller nåt annat motiv fattar ju rätten. Ungefär samma som att en bankrånare inte kan säga att de råkade gå in beväpnade och vifta med pistol och skrika hit med pengarna och försvaret vill få det till att det bara rörde sig om en lite uppjagad kund som ville göra ett uttag men inte förstod bankens rutiner.
Senast redigerad av Avel 2020-06-27 kl. 00:52.
Citera
2020-06-27, 01:30
Medlem
Citat:
De beskriver oavsett i stort sett alla försvårande omständigheter för livstid.

Planerad, oprovocerad, mycket hänsynslös gärning. Offret oförberedd, skyddslös med begränsade möjligheter att värja sig eller fly. Stark dödsångest.

Ja jag menade inte att det inte kunde bli så utan det var bara ett inlägg om att de just nämnt 18 år. Det hade mycket väl kunna bli livstid håller jag med om.
Citera
2020-06-27, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Pistolen har ju ett magasin. Sätter man ett par skott på rätt ställen inledningsvis och sen tömmer magasinet i huvudet och hjärtat när målet ligger så dör den personen. Rätten har förstått att Billy varken ville hota eller misshandla. Då hade han klivit in där med baseballträ eller golfklubba. Handlar alltså inte om att HOL hade tur utan att Billy hade ett skarpladdat osäkrat dödligt vapen. Som han avlossade mot HOL. Det var varken rån eller nåt annat motiv fattar ju rätten. Ungefär samma som att en bankrånare inte kan säga att de råkade gå in beväpnade och vifta med pistol och skrika hit med pengarna och försvaret vill få det till att det bara rörde sig om en lite uppjagad kund som ville göra ett uttag men inte förstod bankens rutiner.

Även om det inte av utredningen klarlagts vad som legat bakom mordförsöket är det uppenbart att Billy inte agerat på eget bevåg utan att han åtagit sig att döda Henrik Olsson Lilja på uppdrag av annan. Gärningen hade således, om den fullbordats, utgjort ett beställningsmord.

Visst men ingen förklaring till hur det är uppenbart? Subjektiv bedömning utan bevis eller en förklaring.
Jag anser att man skall förklara den delen eftersom det är skrivet i sammanhanget påföljd tillsammans med försvårande omständigheter.
Citera
2020-06-27, 01:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Ja jag menade inte att det inte kunde bli så utan det var bara ett inlägg om att de just nämnt 18 år. Det hade mycket väl kunna bli livstid håller jag med om.
Ja, jag kollade domen och TR nämnde 16, HovR höjde ribban til 18 år.
Fann det intressant att de prickade in det mesta ang påföljdsfråga som berör livstid.

Har det framkommit nåt mer om gripandet om Malaga?
Citera
2020-06-27, 02:03
Medlem
Citat:
Ja, jag kollade domen och TR nämnde 16, HovR höjde ribban til 18 år.
Fann det intressant att de prickade in det mesta ang påföljdsfråga som berör livstid.

Har det framkommit nåt mer om gripandet om Malaga?

Ja det skulle vara intressant att veta vad som inte gjorde att domen skulle landat på livstid vid fullbordan. Förvånande faktiskt.

Nä, som jag sett har det inte framkommit något mer. Frågan är om inte den personen hör till brottet som skulle ha anstiftats året innan, men jag har inte läst mer om det. Kan ju ha missat info.

Någon i tråden kanske vet mer så en allmän fråga, har något mer framkommit om den som griprits i Malaga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in