Citat:
Ursprungligen postat av
Harrywinston
Det tål att påminnas om den kommande trippelsmällen för börsen:
1) en andra våg av Corona i höst/vinter som lär bli värre än den första vägen (folk i väst är för korkade för att bära mask och hålla avstånd)
2) Biden som president.
3) stor risk att senaten blir demokratisk. Dems har då för första gången på länge kontroll över både presidentposten, senaten och the house och då blir det närmast fritt fram att förstöra USAs ekonomi med pengar till svarta som botgöring för slaveriet, miljösanktioner, gratis dagis, avskrivning av studielån, höjda företagsskatter osv.
Jag ser mycket risker framöver men inte mycket uppsida. Vad som talar för aktier är väl iofs att centralbankerna trycker mängder med pengar, cash is trash och det finns inga alternativ.
Överlag så är det frestande att vara ur börsen fram till mars och sedan börja köpa gradvis. Ligger i princip sömnlös över börsen numera. Portföljen svänger upp och ner med 100k på en dag ibland och det tär på psyket.
En andra coronavåg skrämmer mig inte alls, det är en pågående våg som kommer svänga fram och tillbaka. Det innebär dock att vi kan förvänta oss fortsatt slagighet på börsen, speciellt på sommar-börsen.
Vi borde få fram ett vaccin rätt snart men distribueringen kommer tar sin tid, vi det laget att massvaccinationer skett så har troligen viruset muterat åt det svagare hållet såpass att dödligheten är försvinnande låg i vilket fall.
Ett presidentsskifte är helt klart oroväckande, demokraterna har visat vad dom går för tidigare, initialt kan det nog medföra ett rejält fall och sen är det upp till demokraterna att visa hur dom vill göra. Kan innebära en kraftig vänstersväng för U.S. och det lär inte sluta lyckligt isåfall.
Som jag ser det finns det mycket positivt i eländet med, vissa sektorer har fått en ordentlig push när det kommer till farten i samhällsutvecklingen tex. Men det är ju nu, när värderingarna återhämtat som risken har ökat, det såg helt annorlunda ut får några månader sedan. Inte för att man borde bli övervägande negativ utan att man borde se över sin exponering mot risk.
Jag har minskat belåning, ökat likviden och är bara lite mer investerad än jag var när corona satte klorna i börsutvecklingen på allvar.. lär nog guppa vidare med dagens nivå eller något mindre exponering Men helt utan spekulativa poster.