2020-06-26, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Säkert kort att gå in i BEAR med 20x hävstång med andra ord för det bör du trots allt sitta med om det är så solklart som du påstår?

Vem vet. Det kan ju komma ett vaccin också. Men jag funderar på att dra mig ur och börja köpa gradvis efter valet eller så. Börsen är ju sjukt skakig nu. Inte bra för humöret.
Citera
2020-06-26, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det tål att påminnas om den kommande trippelsmällen för börsen:

1) en andra våg av Corona i höst/vinter som lär bli värre än den första vägen (folk i väst är för korkade för att bära mask och hålla avstånd)

2) Biden som president.

3) stor risk att senaten blir demokratisk. Dems har då för första gången på länge kontroll över både presidentposten, senaten och the house och då blir det närmast fritt fram att förstöra USAs ekonomi med pengar till svarta som botgöring för slaveriet, miljösanktioner, gratis dagis, avskrivning av studielån, höjda företagsskatter osv.

Jag ser mycket risker framöver men inte mycket uppsida. Vad som talar för aktier är väl iofs att centralbankerna trycker mängder med pengar, cash is trash och det finns inga alternativ.

Överlag så är det frestande att vara ur börsen fram till mars och sedan börja köpa gradvis. Ligger i princip sömnlös över börsen numera. Portföljen svänger upp och ner med 100k på en dag ibland och det tär på psyket.

Mitt bondförnuft säger mig ändå att Trump vinner. Opinionsundersökningar i all ära men det är också så att partier som SD, eller ledare som Trump, alltid presterar sämre i de än på valdagen. Och även om alla vet hur man fick smyga med att man var pro Trump 2016 så är det tro det eller ej ännu värre nu. Jag tror att många som röstar Trump håller käft om det medan Bidensupporters är lika tillbakadragna som en hyenaflock.

Och sedan att det troligtvis skulle suga med Biden vid rodret så är avskrivna studentlån inget annat än valfläsk och lögn. Inte ens de som har stått för utlåningen vill ha pengarna återbetalade av staten. De enda som gapar om det är kommuniststudenter - en av de absolut minst betydelsefulla grupperna i samhället. Trumps mur, deportationer och "Hillary for prison". Vi såg ju hur det gick; allt har rullat på och livet förändras inte så jävla mycket.
Citera
2020-06-26, 19:16
Medlem
Citat:

1) en andra våg av Corona i höst/vinter som lär bli värre än den första vägen (folk i väst är för korkade för att bära mask och hålla avstånd)

2) Biden som president.

3) stor risk att senaten blir demokratisk. Dems har då för första gången på länge kontroll över både presidentposten, senaten och the house och då blir det närmast fritt fram att förstöra USAs ekonomi med pengar till svarta som botgöring för slaveriet, miljösanktioner, gratis dagis, avskrivning av studielån, höjda företagsskatter osv.

Jag ser mycket risker framöver men inte mycket uppsida. Vad som talar för aktier är väl iofs att centralbankerna trycker mängder med pengar, cash is trash och det finns inga alternativ.

Överlag så är det frestande att vara ur börsen fram till mars och sedan börja köpa gradvis. Ligger i princip sömnlös över börsen numera. Portföljen svänger upp och ner med 100k på en dag ibland och det tär på psyket.

En andra coronavåg skrämmer mig inte alls, det är en pågående våg som kommer svänga fram och tillbaka. Det innebär dock att vi kan förvänta oss fortsatt slagighet på börsen, speciellt på sommar-börsen.
Vi borde få fram ett vaccin rätt snart men distribueringen kommer tar sin tid, vi det laget att massvaccinationer skett så har troligen viruset muterat åt det svagare hållet såpass att dödligheten är försvinnande låg i vilket fall.

Ett presidentsskifte är helt klart oroväckande, demokraterna har visat vad dom går för tidigare, initialt kan det nog medföra ett rejält fall och sen är det upp till demokraterna att visa hur dom vill göra. Kan innebära en kraftig vänstersväng för U.S. och det lär inte sluta lyckligt isåfall.

Som jag ser det finns det mycket positivt i eländet med, vissa sektorer har fått en ordentlig push när det kommer till farten i samhällsutvecklingen tex. Men det är ju nu, när värderingarna återhämtat som risken har ökat, det såg helt annorlunda ut får några månader sedan. Inte för att man borde bli övervägande negativ utan att man borde se över sin exponering mot risk.

Jag har minskat belåning, ökat likviden och är bara lite mer investerad än jag var när corona satte klorna i börsutvecklingen på allvar.. lär nog guppa vidare med dagens nivå eller något mindre exponering Men helt utan spekulativa poster.
Citera
2020-06-26, 19:25
Medlem
Citat:
Jag tror att det finns en risk att du överskattar demokraterna. Många av dem tror ju på modern monetary theory och förespråkar helt galna saker som helikopterpengar osv. Det verkar inte finnas någon hejd på deras galenskap. Men sedan finns det ju lite mer sansade röster iofs. Biden är väl rent av något av en högerdemokrat men orkar han stå emot, det är frågan. Och vem som blir VP kan bli väldigt viktigt också av uppenbara skäl.

Jag får läsa på om hur jag kan hedga mig.

Helikopterpengar som i att utfärda och skicka ut statligt backade checkar till amerikanska medborgare? Du är sen på bollen här.

Frågan är väl om och när nästa runda kommer?
Citera
2020-06-26, 19:34
Medlem
ReedMes avatar
Citat:

2) Biden som president.

Jag är dåligt insatt i vad Trump o Biden har att erbjuda väljarna.

Trump kan väl knappast sänka skatterna ännu mer? Och räntan är ju låg nu. Ska han bråka sig till ännu bättre "handelsavtal" under den andra mandatperioden? Har han nåt bra att komma med?

Sen undrar jag över Biden. Dement eller inte. Vilken typ av handels- och utrikespolitik skulle han föra? Är han för eller emot Kina o EU?
Citera
2020-06-26, 20:04
Medlem
Tcrosss avatar
Hej!
Jag är nybörjare i att köpa aktier, men har börjat efter dippen i mars.
Jag följer tråden med intresse och försöker lära mig så mycket som möjligt.
Nu funderar jag på att köpa Veoneer, vad tror ni om det?
Citera
2020-06-26, 20:06
Medlem
AoE3#1s avatar
Var med och synade kort och sedan lång på Silver idag, fina vinster Swingade lite under rasterna på jobbet så jag träffade inte helt rätt, dock 10% vinst både när den gick ner och när den gick upp.

Den här futuren hade högst häv, går in kort på Dow Jones över helgen. Länder har börjat stänga gränserna mot grannländerna igen och grafen för DJ ser inte rolig ut. Den ska ner enligt graferna på 1 vecka / 1 dag samt 4H. Kan handlas upp under Natten mellan Söndag och Måndag men fortfarande ser jag den falla mycket lägre.

Skål för en grym vecka kära kollegor. Portföljen upp 20%
Citera
2020-06-26, 20:15
Medlem
AoE3#1s avatar
https://www.breitbart.com/news/texas-rolls-back-reopening-as-w-house-revives-virus-task-force/

Nice, TX och FL stänger igen. Fauci och company ska börja ha sina konferenser igen. Detta kan bli kraschen vi BEHÖVER!!!

Har hört från vänner att flera länder i Europa, särskilt södra stängt gränserna igen och att flygbolagen ställt in flighterna de sålt senaste veckorna.
Citera
2020-06-26, 20:17
Medlem
AoE3#1s avatar
Och där kom sista pusselbiten. Hade inte kollat hur Dollarn gjort ifrån sig under dagen och ser att den uppåtgående trenden fortsatt med kraft och snart kan bryta 12400.

Skåååål! Nu tar vi helg
Citera
2020-06-26, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kasstillvaro
Mitt bondförnuft säger mig ändå att Trump vinner.

Visst är det mycket som talar för Trump. Exempelvis det videoklipp där Joe Biden uppenbarligen tar fel på frun och systern. Eller hans uttalande om 122 miljoner döda amerikaner i Covid. Klipper FOX News ihop ett bra 5 minuters reportage går det att övertyga vem som helst att han är gravt dement. Det borde vara enkelt att besegra en sådan politiker...

Men samtidigt: Varför inte dricka blekmedel? Det borde ju döda viruset? Slutar vi testa så får vi inga nya bekräftade fall! Etc. Trump gör lite för många självmål för att man skall känna sig säker.
Citera
2020-06-26, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
En andra coronavåg skrämmer mig inte alls, det är en pågående våg som kommer svänga fram och tillbaka. Det innebär dock att vi kan förvänta oss fortsatt slagighet på börsen, speciellt på sommar-börsen.

Exakt. Folk tycks göra kopplingen att om det blir ny spridning så krashar bösen -30% igen. Då har man inte förstått hur börsen funkar.

Citat:

Vi borde få fram ett vaccin rätt snart men distribueringen kommer tar sin tid, vi det laget att massvaccinationer skett så har troligen viruset muterat åt det svagare hållet såpass att dödligheten är försvinnande låg i vilket fall.

Exakt.

Ärligt talat så tror jag vi snart kan nå en punkt där börsen "tröttnat" på corona, precis som den tröttnade på Brexit, Italien, Trumps tweets, etc. Pengarna behöver ta vägen någonstans, och rådande konsensus är TINA.

Stora pensionsfonder måste ha sin avkastning. Det kommer mosas och krossas in pengar på börsen tills det blir som det är tänkt.

Citat:
Som jag ser det finns det mycket positivt i eländet med, vissa sektorer har fått en ordentlig push när det kommer till farten i samhällsutvecklingen tex.

Japp. Pengarna behöver ta vägen någonstans. Teknik kommer fortsätta glänsa, skulle inte förvåna mig om Nasdaq går upp +30% till i år.

Men som sagt, det är nog en klok idé att plocka hem vinsterna till valet, såvida det inte händer något som starkt börjar tala för Trump, även om jag iofs tror att han vinner. Biden är för gubbig och saknar pondus. Dock har en tydligen ett väldigt stort stöd hos svarta (+90%) så det kan tala för vinst, men vinden kan ju vända tills dess, black lives matter kanske mattar av fram tills valet.
Senast redigerad av Pallot 2020-06-26 kl. 23:38.
Citera
2020-06-27, 00:11
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Dock är det ju så att man tjänat grymt mycket mer pengar på att vara Bull än Bear åtminstone de senaste 10 åren. Nu kom en dipp på 30% från ATH som återhämtade sig nästan helt på rekordtid. Dvs. ytterligare en fjäder i hatten för Bullsen. Och detta skriver jag som varit Bear typ de senaste 5 åren och gått miste om grymt mycket avkastning såväl på börsen som bostadsmarknaden. Men jag är inte sämre än att jag kan inse att jag haft fel och ändra mig vilket jag gjort den senaste månaden typ.

Visst är det en sanning att börsen oftast har gått upp på sikt, men man bör inte bortse från att det faktiskt finns perioder då den inte gjort det på många år. Går man in vid fel tidpunkt så kan det ta bra många år att bara vara tillbaka på +/- 0%.

Du väljer att titta på perioden 2010 till 2020, men om du istället väljer 2007 - 2013 så får du en annan bild. Finns ingen som vet ifall 2020 - 2030 blir som 2010 - 2020 eller som 2007 - 2013. Eller för den delen 2000 - 2016 (dvs. 0% på OMXS30).

Och angående senaste 5 åren - OMXS30 har gått upp ca 3.8% Juni 2015 - juni 2020. Skulle inte kalla det för "grymt mycket"... ca 0.65% per år, det får man på ett sparkonto med insättningsgaranti i en nischbank...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in