2020-06-26, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Du verkar inte förstå vad du läser.
Jag har aldrig skrivit att PW är misstänkt gärningsperson.
Jag har skrivit att han kan vara en orsak till att så mycket har gjorts fel i den här utredningen och att han kan ha gjort det för att hjälpa SD.
Jag har också skrivit att han själv hittat på nedsättande uttryck om LW, också i syfte att hjälpa LW.

Det är intressant att se vilken aktivitet det blev i tråden och hur många felciteringar som gjordes när jag skrev om poliskompisen.
Nej, det är jag som skrivit så i form av ett frågande påstående försett med ett efterföljande frågetecken.
De flesta brukar kunna läsa ut vad man menar med det. Inte du?

Det är för övrigt inte alltid helt lätt att vara säker på vad du menar med det du skriver. Du har kanske för bråttom?
Som t ex det här:

..att han själv hittat på nedsättande uttryck om LW, också i syfte att hjälpa LW.

Med såna hjälpare behöver man inga fiender.
Citera
2020-06-26, 23:34
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
KJ - varför ljuger han om ligget med LW? Var han rädd att vännen MgL skulle få veta att han satt på dennes flickvän?

MgL - flickvännen bedrog honom med såväl SD som med vännen KJ, vänskapen med KJ var mer värd?

PJ - tänker han verkligen att LW är som Snövit, eller låtsas han i förhör, detta han menar sägshär på Flashback kanske han tänkt i någon utsträckning. Han kände ju inte LW så väl ändå men uttrycker att hon inte är ett "luder". "Hon är absolut inte sådan" .... eller låg "ludret" med alla utom honom? Varför vill han understryka om hur ren han tyckte LW var i kontrast med vad andra skriver på Flashback, polisen kan ju säkert se vad han skrivit och vad andra skrivit? En del kan ju bli svartsjuka utan att ha haft någon djupare relation med personen till vilken de har något begär.

JH - känner ej till någon specifik konflikt mellan honom och LW men sägs haett hetsigt humör om man påpekar fel han gör i lösa mystar och liknande. Kanske han fått klartför sig att LW fortfarande hade något med SD, och dessutom kanske pikat honom en gång för mycket om mystlösning? JH ska varit i Västerås när LW försvann. Enligt vittnet K*nn*t N*lsson så hade JH initialt sagt fel dag när de begav sig till Norge, JH hade korrigerat sig själv efteråt men KN uppfattar att det var en lögn (kan ju förvisso handlat om något annat, ifall det var en lögn)?

Där är ju tre vise män som jag tror skulle vara värt från polis och åklagarw att höra lite närmre. Luktar lite räv under en ullfäll om dem.
Är det så att alla de du föreslår saknar alibi för tidpunkten för mordet?

Tillägg: la till ”alla”.
Senast redigerad av StudebakerHog666 2020-06-26 kl. 23:36.
Citera
2020-06-26, 23:35
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Trams. Det du försöker argumenteranu är som humor på låg nivå... LW körde i diket med ungarna i bilen när hon glodde i luren samtidigt som hon körde. Där hade UW fog för sin orosanmälan till soc. Utöver det att hon hade lämnat ungar ensamma hemma om nätterna när hon var ute och cachade. MH kunde ju åtminstone visa ånger över det hon skrev, den förmågan visade väl inte LW i just något sammanhang?
När visade Malin ånger över någonting?
Det har jag missat.
Enligt hennes sjuka blogg var det bara hon som hade allt klart för sig.
Hon fattade inte ens hur hennes blogg skulle komma att uppfattas av normala personer.
Hon verkar vara en av de galnare bland alla inblandade personer.
Tror du inte att barnen kände en väldig lättnad när de slapp henne?
Citera
2020-06-26, 23:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det är bra att du tar upp det.
Många i tråden har försökt göra gällande att LW sprang till HD och skvallrade.
Det har tidigare framkommit att det var HD som gick till LW för att få veta sanningen.
Vad hennes man SD säger verkar hon inte alls ha litat på, med all rätt.

Hur kan hon fortsätta att umgås med SD?
Tror hon att han ska förändra sig efter att han har mördat LW?
Eller accepterar hon att ständigt utsättas för lögner?
LW var knappast den sista SD var otrogen med.

Det är obegripligt.
Lika obegripligt som att HD går med på att ljuga till både sina vänner ,i förhör och i rätten.

Det som jag jag brottats med många gånger, är att jag inte kan förstå hur hon som sjuksköterska skulle kunna tycka att det blodiga akrobatsexet verkar troligt. Så troligt att hon berättar det för sina vänner (som inte är sjuksköterskor?).

Som jag minns det verkar åtminstone den ena reagera med stor misstro när hon hör denna historia. Jag måste säga att jag har svårt att förstå hur HD skulle kunna köpa detta?

Hon är ju utbildad inom området. Hon borde veta även som kvinna att detta inte är normalt, och att om det skulle vara så, då borde även Lena förstå att det är galet. Att man söker vård för dessa blödningar.

Jag kan inte se någon annan väg, än att det är SD som planterat denna version i HD. Hon borde ju förstå att detta inte är troligt, att det är osannolikt.

Så varför går hon med på detta?

Hoppas hon på att han ska åka dit? Är hon rädd för honom? Tänker hon att all förstår att hon har blivit tvingad att köra med denna historia? Eller känner hon att det finns inga lösningar, inga vägar att få dit blodet från Lena och hon ger upp? Det får bära eller brista? Eller är hon så bortkollrad av SD att hon bara gör som han säger?

Kanske har hon mer med mordet att göra än vad som åklagaren lyckats få fram? Eller i varje fall, minst städat undan och känner att hon på många sätt genom att inte hjälpa till i utredningen skyddat mördaren.

Varför är hon lojal mot en man som svikit henne på det grövsta sättet man kan?
Det är verkligen en viktig fråga att fråga sig.
Om han är skyldig till mordet, då är han verkligen ingen att hänga i julgranen.
En j-a loser

Och som du påpekar, trogen kommer han inte att vara i framtiden.
Inget att satsa på H*anna!
Citera
2020-06-26, 23:56
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Nej, det är jag som skrivit så i form av ett frågande påstående försett med ett efterföljande frågetecken.
De flesta brukar kunna läsa ut vad man menar med det. Inte du?

Det är för övrigt inte alltid helt lätt att vara säker på vad du menar med det du skriver. Du har kanske för bråttom?
Som t ex det här:

..att han själv hittat på nedsättande uttryck om LW, också i syfte att hjälpa LW.

Med såna hjälpare behöver man inga fiender.

Ibland funkar ju verbala örfilar.
Redan i början, när journalister frågade grannarna om de var rädda att det går en mördare lös i området, så var det väl någon granne (ej namngiven) som hade utbrustit i ett "Nej, men det måste ju vara någon av karlarna hon rände med!?!?". En sådan kommentar innefattar väl underförstått att andra uppfattat att LW hade något annat slags relationer än som enbart gemensamt intresse i exempelvis en förening, klubb eller liknande (Tonya Harding och Nancy Kerrigan kanske undantaget men LW idrottade ju inte på landslagsnivå) ? Trots att de inblandade verkat inbillat sig att ingen annan visste om det än det de själva anförtrodde sig om.
Citera
2020-06-27, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Det fetade:
Vem har sagt det?
LW var väl en människa med fel och brister som alla andra.
Men hon hade även, som jag förstått det, många positiva sidor och egenskaper, kanske fler än de flesta.

Tillägg angående fetning.
Det där om att LW var en aktiv, vacker bullbakande trebarnsmamma är inte ett citat från en ensam sagesperson. Det skall uppfattas som ett konglomerat av vad "LW-kramarna" har fört fram till hennes försvar.

Just att LW beskrivits med ordet "vacker" har fastnat lite hos mig. När man skriver så, blir min tolkning att mordet var särskilt hänsynslöst för att LW råkade vara vacker.

Men det finns en annan, lite märkligare aspekt på det där med "vacker". Ungefär som att eftersom LW var vacker, så vägde det upp hennes smutsigare leverne (som att som pastor gå i säng med den man hon vigt..etc).
Det där gav mig associativt en bild från Ukraina: När Julia Tymotjenko utreddes för allvarligt maktmissbruk, fanns det bland hennes supportrar de som hävdade att hon förstås var oskyldig för att hon var så vacker och hade en så fin fläta..
Citera
2020-06-27, 00:05
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
KJ - varför ljuger han om ligget med LW? Var han rädd att vännen MgL skulle få veta att han satt på dennes flickvän?

MgL - flickvännen bedrog honom med såväl SD som med vännen KJ, vänskapen med KJ var mer värd?

PJ - tänker han verkligen att LW är som Snövit, eller låtsas han i förhör, detta han menar sägshär på Flashback kanske han tänkt i någon utsträckning. Han kände ju inte LW så väl ändå men uttrycker att hon inte är ett "luder". "Hon är absolut inte sådan" .... eller låg "ludret" med alla utom honom? Varför vill han understryka om hur ren han tyckte LW var i kontrast med vad andra skriver på Flashback, polisen kan ju säkert se vad han skrivit och vad andra skrivit? En del kan ju bli svartsjuka utan att ha haft någon djupare relation med personen till vilken de har något begär.

JH - känner ej till någon specifik konflikt mellan honom och LW men sägs haett hetsigt humör om man påpekar fel han gör i lösa mystar och liknande. Kanske han fått klartför sig att LW fortfarande hade något med SD, och dessutom kanske pikat honom en gång för mycket om mystlösning? JH ska varit i Västerås när LW försvann. Enligt vittnet K*nn*t N*lsson så hade JH initialt sagt fel dag när de begav sig till Norge, JH hade korrigerat sig själv efteråt men KN uppfattar att det var en lögn (kan ju förvisso handlat om något annat, ifall det var en lögn)?

Där är ju tre vise män som jag tror skulle vara värt från polis och åklagarw att höra lite närmre. Luktar lite räv under en ullfäll om dem.

JH var i Västerås och träffade där MgL.
MgL kan ha berättat om LW och SD för
honom och hur hon utnyttjat och lekt med
MgL under flera års tid. Han kan ha varnat JH.
JH kan ha åkt till LW och ställt henne mot
väggen

Att han sedan skriver vackra texter på hennes
cacher om hur mycket han saknar henne är väl
vad en smart GM skulle göra?

LW skrev till en vännina att JH hade ett fult
glest getskägg. Det kanske hon sa direkt till
honom också om han retade upp henne.
Citera
2020-06-27, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är obegripligt.
Lika obegripligt som att HD går med på att ljuga till både sina vänner ,i förhör och i rätten.

Det som jag jag brottats med många gånger, är att jag inte kan förstå hur hon som sjuksköterska skulle kunna tycka att det blodiga akrobatsexet verkar troligt. Så troligt att hon berättar det för sina vänner (som inte är sjuksköterskor?).

Som jag minns det verkar åtminstone den ena reagera med stor misstro när hon hör denna historia. Jag måste säga att jag har svårt att förstå hur HD skulle kunna köpa detta?

Hon är ju utbildad inom området. Hon borde veta även som kvinna att detta inte är normalt, och att om det skulle vara så, då borde även Lena förstå att det är galet. Att man söker vård för dessa blödningar.

Jag kan inte se någon annan väg, än att det är SD som planterat denna version i HD. Hon borde ju förstå att detta inte är troligt, att det är osannolikt.

Så varför går hon med på detta?

Hoppas hon på att han ska åka dit? Är hon rädd för honom? Tänker hon att all förstår att hon har blivit tvingad att köra med denna historia? Eller känner hon att det finns inga lösningar, inga vägar att få dit blodet från Lena och hon ger upp? Det får bära eller brista? Eller är hon så bortkollrad av SD att hon bara gör som han säger?

Kanske har hon mer med mordet att göra än vad som åklagaren lyckats få fram? Eller i varje fall, minst städat undan och känner att hon på många sätt genom att inte hjälpa till i utredningen skyddat mördaren.

Varför är hon lojal mot en man som svikit henne på det grövsta sättet man kan?
Det är verkligen en viktig fråga att fråga sig.
Om han är skyldig till mordet, då är han verkligen ingen att hänga i julgranen.
En j-a loser

Och som du påpekar, trogen kommer han inte att vara i framtiden.
Inget att satsa på H*anna!

Men kvinnor som börjar komma i klimakteriet kan få torra slemhinnor. En del får små sår utan att behöva ha sex, men givetvis kan det väl lättare bli sår vid sex. Det är ganska normalt alltså. En del tar östrogentillskott medan andra inte gör detpå grund av ökad risk för blodpropp. 45 år är kanske tidigt att börja komma i klimakteriet men det är ju individuellt, LW kanske började menstruera i tidig ålder också?

En annan förklaring kan ju vara att hon inte hade något emot att ha sex när hon menstruerade. Mensen var ju inget problem för henne, det hadehon ju specifikt nämnt för en väninna, att hon var glad att ha ganska problemfria menstruationer som inte hindrade henne i något, jämfört med de som då får kramp, mår illa eller liknande.

Så det är inte givet alls att det är så onormalt att blöda när man har sex. Vet man att man har mens springer man väl inte till läkare eller gyn för att det kommer lite blodnär man pippar? Likaså om man vet att man har torra slemhinnor på grund av klimakteriet eller annat (exvis sköldkörtelproblem)? Hon kanske hade glidmedel vanligtvis men inte med sig i skogen eller hos SD?
Citera
2020-06-27, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
JH var i Västerås och träffade där MgL.
MgL kan ha berättat om LW och SD för
honom och hur hon utnyttjat och lekt med
MgL under flera års tid. Han kan ha varnat JH.
JH kan ha åkt till LW och ställt henne mot
väggen

Att han sedan skriver vackra texter på hennes
cacher om hur mycket han saknar henne är väl
vad en smart GM skulle göra?

LW skrev till en vännina att JH hade ett fult
glest getskägg. Det kanske hon sa direkt till
honom också om han retade upp henne.

Ja, KJ, som väl bor i Dalarna(?) , åkte med JS till Kina. MgL kan ha varnat JH eller berättat ovetandes om hur JH och LWs relation såg ut i detalj. De kanske är lika mycket för att anförtro sig till vänner som LW var, kanske det SD syftat på när han uttryckte att LW var oskicklig i sina förhållanden med män?

Ja, när LW sade att UW borde vara tyst när han var så tråkig var ju det droppen som fick honom att begära skilsmässa.

Guddottern H*nna, som var med sin dåvarande pojkvän hos UW på den födelsedagen när LW suttit och hängt över telefonen, pojkvännen hade ju först trott att LW tagit livet av sig då hon försvunnit. Detta för hur hon verkade må, han hade funderat på om hon var bipolär, liksom guddottern H*nna (som flyttat in hos UW efter de brutit efter att "H*nna tagit ganska stora in blancolån i någon manisk period. LWs tjorvande fram och tillbaka, år ut och år in, med män i utsiktslösa förhållanden kanske bottnade i någon sådan ohälsa?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2020-06-27 kl. 00:26.
Citera
2020-06-27, 00:19
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Hmmm 🤔 så du har inte läst FUP? Men ändå väljer du att haka på glorian och snoris. Anmärkningsvärt att du som har så mycket åsikter om allt och alla inte bemödar sig om att läsa på INNAN du vräker ur dig.

Det ovannämnda skribenter lägger upp är ofta förvrängda och urklippta detaljer tagna ur sitt sammanhang för att passa deras agenda.

Ursäkta off topic, men nu läcker och pyser topplocket.

Det är fruktansvärt att läsa dessa omdömeslösa uttalanden dag efter dag, vilkas syfte är att svärta ner en mördad kvinna.

Varför ger ni oss inte förslag på gärningsperson?

Efter den anklagelsen så får du faktiskt visa
var jag har gjort det.

Det är tydligen helt OK att smutskasta och
förtala levande människor.
Citera
2020-06-27, 00:24
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ja, KJ, som väl bor i Dalarna(?) , åkte med JS till Kina. MgL kan ha varnat JH eller berättat ovetandes om hur JH och LWs relation såg ut i detalj. De kanske är lika mycket för att anförtro sig till vänner som LW var, kanske det SD syftat på när han uttryckte att LW var oskicklig i sina förhållanden med män?

Jag vet inte om det finns någon mer JS.
Men en JS var i varje fall hemma i Örebro och
packade inför en resa till Polen när LW
mördades.
Citera
2020-06-27, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
För mig känns det klart: SDs dator har haft aktivitet som kan genereras på olika sätt, men den och mobilen har inte kopplat upp sig till nätverket hemma under aktuell tid. Han skulle kunnat fippla m datorn, men knappast hemma.

S tog en bild kl 21.04 när han håller i en svartröd ryggsäck. Den är nog så rymlig för ett tillhygge, handuk, träningskläder och jobbdatorn. På bilden skymtar även jeansschortsen och de blå skorna. Några minuter senare platsdelar han Varbergagatan till L och meddelar att han ska till "Viken".

Den döva men visuellt uppmärksamma grannen reagerar på att fasadbelysningen är släckt och att rullgardinen inte dragits ned under natten, så S var nog ute och snurrade hela tiden tills mobilen kopplar upp hemma kl 02.49.

Dator och mobil var nog med när S ordnade med mord, raderade enheter mellan lite jobbmailande gömd i en skogsdunge där även en cachegömma för Ls mobil och hörlurar fixades. Bara han vet vart den är. Vi andra får gissa!

Ls saknade ring tog han som en souvenir som skulle tjänstgöra som en travelbug till USA. Tror jag. Nu blev det ett streck i räkningen, så även ringen finns gömd på en plats som bara S vet och vi andra får gissa. Högt, lågt, hur svårt? En 5a?
Mordet är ingen traditionell gåta. Mysterium utan dess like. S må skratta högt när han ser våra okunniga grodor i tråden, men en dag bränns det till ordentligt för S. ÅH löser mysten. Tror jag.
Senast redigerad av Ulanna 2020-06-27 kl. 01:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in