2020-06-26, 23:15
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Detta visste vi väl redan? Är Theutenberg akterseglad?

Det var uppgiften om skolkamraten. En sådan var Abraham vid
Kenyon College. Även han besökte Sverige och Palme så det
var lätt att blanda ihop dom.

Nu verkar saken klar i varje fall.
Citera
2020-06-26, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Källa till att nyhetskanalerna baserade sig på det som vittnena höll på med? Jag menar, liket efter OP synades långt innan Rapportsändningen kl. 04.00 av både ambulanspersonal och läkare på Sabbatsberg. Varför skulle man ha baserat infot på vad vittnena på mordplatsen gjorde?

Givetvis måste man ha vänt sig till läkarna på sjukhuset, inte till noviser på mordplatsen!

Faktum kvarstår, läkarna sa ursprungligen att OP träffats av två kulor i bröstet!

När, hur och varför skulle jourhavande läkare/ambulanspersonal ha vilja, ork och tid att prata med media under natten?

Tror du att det är lätt att i situatione avgöra vilka skador som finns och hur de är uppkomna?

Tror du att det är vanligt att sjukvårdspersonal undersöker en kropp (av nyfikenhet? eller vad skulle syftet vara?) som de vet ska genomgå en rättsmedicinsk obduktion?
Citera
2020-06-26, 23:56
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Kan du släppa hela identiteten på tipsaren av fallskärmsjägarna och sätta in det i något sammanhang?

Nej, tyvärr, annat än att han är fallskärmsjägare själv.
Citera
2020-06-27, 00:02
Medlem
cptwillards avatar
Citat:
Källa till att nyhetskanalerna baserade sig på det som vittnena höll på med? Jag menar, liket efter OP synades långt innan Rapportsändningen kl. 04.00 av både ambulanspersonal och läkare på Sabbatsberg. Varför skulle man ha baserat infot på vad vittnena på mordplatsen gjorde?

Givetvis måste man ha vänt sig till läkarna på sjukhuset, inte till noviser på mordplatsen!

Faktum kvarstår, läkarna sa ursprungligen att OP träffats av två kulor i bröstet!

Vilka läkare? Har bara hört den måttligt stressade ambulanssjukvårdaren säga det på LAC-bandet.
Länka gärna till var en läkare säger det?
Dessutom utfördes öppen hjärtmassage på OP, dvs läkare masserade OPs hjärta med sin hand. Tror inte denna läkare funderade så mycket på om han var skjuten i bröst eller rygg.

Citat:
Finns inga klara bevis för att kulorna som hittades ett par dagar efter mordet, var de som mördaren avlossade. Många misstänker att kulorna var ditplacerade för att förvilla. Det mesta kring Palmemordet omgärdas av lögner och falsarier...

Jo det finns det. Blyisotop analys. Läs på mer.

Jag är ung i sammanhanget och MOP intresserad sedan ett par år. Men det jag inte vet något om, ger jag fan i att prata för/om. Annars fråga. Många andra vet/kan mycket om saken.
Citera
2020-06-27, 00:08
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
IB3 och Krigs-IB handlar om i stort sett samma personer inom
SAP som vid olika tidpunkter har olika etiketter på sig.
En del av dessa personer dyker upp igen 1986.

IBs inrikesspionage hade IB03 hade sitt ursprung i Grupp B från 1957. Verksamhet av detta slag hade varit igång tidigare men fick sin fasta form 1957 med Birger Elmer som chef. Denne höll sin forne kollega och gode vän Olof Palme informerad om verksamheten.
Citera
2020-06-27, 00:18
Medlem
qutms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buish
När, hur och varför skulle jourhavande läkare/ambulanspersonal ha vilja, ork och tid att prata med media under natten?
Tror du att det är lätt att i situatione avgöra vilka skador som finns och hur de är uppkomna?
Tror du att det är vanligt att sjukvårdspersonal undersöker en kropp (av nyfikenhet? eller vad skulle syftet vara?) som de vet ska genomgå en rättsmedicinsk obduktion?
Har skjutit med en 357 på en stor Cola-flaska i plast, och
  • flaskan mer eller mindre exloderar
  • det smäller väldigt högt (ljudet kan inte förväxlas med smällare)
  • rekylen är extremt kraftig, två händer rekommenderas för nybörjare
Jag är varken vapen- eller OP-expert, men tycker att man inte tar med dessa tre faktorer när man resonerar i tråden, vad gäller vittnesmål, skador, tyngd, storlek på SEs väska m.m.
Vart tar det stora tunga vapnet vägen efter skotten till exempel? Man är nog lite självmordsbenägen om man stoppas det i byxlinningen innan man springer iväg. Att stoppa ner det i ett hölster tar nog många sekunder, för man måste nog försluta hölstret på något sätt innan man kan springa iväg med det, annars trillar det nog ut.
Sen tror jag att det är det sämsta tänkbara vapnet om SE hade ett vapen som skydd nar han åkte hem sent på kvällarna, det är för stort och klumpigt och tar för lång tid att plocka upp.
I USA i alla fall så använder affärsmän små pistoler med en speciell ammunition som orsakar maximal skada redan vid första skottet som skydd, absolut inte metall-brytande ammunition för person skydd. Om SE berättade för sin granne att han var rädd på vägen hem när han hade jobbade sent, så skulle han inte ha fått låna en 357a.
Senast redigerad av qutm 2020-06-27 kl. 00:39.
Citera
2020-06-27, 00:22
Medlem
mvagrippas avatar
Rolf Landen var chef på stockholmspolisens trafikssektion vid tiden för MOP . Hade bakgrunden som en av Birger Elmers gossar, kompis till Ingemar Engman.

Ur Lars-Olof Lampers "Det grå brödrarskapet"

"6.3 Personalen
Personalen bestod från 1961 av Birger Elmér, Ingvar Paues, Karl- Erik Pettersson, [Martinsson] samt från 1962 Bertil Wenblad, Rolf Nyström, [Forslund] och Axel Hedén. [Martinsson] slutade 1963.

Därutöver gjorde några yngre socialdemokrater hela eller delar av sin värnplikt vid Grupp B – SSU:s internationella sekreterare Anders Thunborg samt några medlemmar av Stockholm Socialdemokratiska Studentklubb,Ingemar Engman och Rolf Landén. Ytterligare en person ur SSU, Sture Ericsson, arbetade för Grupp B under 1962-1963.

Detta medförde naturligtvis att det fanns en mycket stark partipolitisk prägel på Grupp B:s arbete under perioden från omkring 1959 till 1965. Det är svårt att idag närmare bestämma vilken betydelse detta fick för verksamheten och bedömningen av den då aktuella hotbilden.

Birger Elmér har dock sagt att han i det avseendet hade problem med Karl-Erik Pettersson som
hade svårt att göra den ”nödvändiga boskillnaden mellan de politiska och det militära” eftersom Pettersson betraktade allt till vänster om socialdemokraterna som ”landsförräderi”.

Man kan tänka sig Landen hade kvar kontakter med några sina kompisar från IB-tiden även när han var intendent på stockholmspolisen.
Citera
2020-06-27, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buish

På akutmottagningar generellt så gör man inte så mycket efter att ha konstaterat att en patient är död. Mera grundläggande undersökningar sker i ett senare skede vilket, i fallet Olof Palme, torde ske avsevärt tidigare och med större noggrannhet än i de fall patienten tillhör en av "folket".

Varken ambulanspersonal eller akutens dito gräver särskilt mycket djupare än efter id-handlingar efter det att en patient konstaterats vara avliden. Detta självklart för att inte kontaminera/försvåra för eventuellt efterkommande obduktioner. Därefter märks kroppen upp och forslas till kylrum i väntan på nästa steg.

Det är initialt inte så bråttom att, hals över huvud, börja undersöka en kropp som i ett kylrum befinner sig i status quo, snarare är det så att ju mer välgrundad förhandsinformation obducenten har på fötterna inför obduktionen, desto mer kan skador härledas till- eller ifrån den på förhand givna informationen. Anamnesen kan även leda till att man väljer att utöka sådana undersökningsinsatser som annars inte hade blivit gjorda. En obduktion är i högsta grad en dynamisk företeelse och man använder sig, enkelt uttryckt, förutom de på kroppen uppkomna skadorna, gärna av den anamnes/historia som föreligger dödsfallet. Det finns alltså fog för att ta några djupa andetag och inte kasta sig in i något som skulle kunna leda till förhastade slutsatser, även om så ändå sker i många av de fall där förhandsinformationen är ringa, eller saknas helt.

I fallet Palme tror jag att personalen var både rigorösa och mycket noggranna i sin profession och försöken att utöka konspirationerna till att gälla även sjukvårdspersonal säger snarare mer om de som inbillar sig dylika uppslag än vad det säger om det efterföljande omhändertagandet av Olof Palme. Det är en helt annan sak att analysera finalmatchen efteråt och förklara vad man borde ha gjort, än att vara en av straffläggarna.
Citera
2020-06-27, 00:34
Medlem
OllePalleDodskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qutm
Har skjutit med en 357 på en stor Cola-flaska i plast, och
  • flaskan mer eller mindre exloderar
  • det smäller väldigt högt (ljudet kan inte förväxlas med smällare)
  • rekylen är extremt kraftig, två händer rekommenderas för nybörjare
Jag tycker också att det är konstigt, men det är ju faktiskt flera vittnen som säger sig ha gjort just det. Det finns ett par förklaringar, men ingen är särskilt övertygande.
  • hela bunten är i maskopi, och ljuger om det av någon anledning
  • skotten kom inte från en .357
  • kalibern stämmer, men patronerna var egenladdade med mindre krut
  • man använde en ljuddämpare (bör inte funka på en revolver som jag förstår det, men det kanske finns någon speciallösning?)
  • det är något lurigt med akustiken på mordplatsen
  • de underskattar volymen eftersom de var distraherade
  • de minns fel
Citat:
Ursprungligen postat av qutm
Jag är varken vapen- eller OP-expert, men tycker att man inte tar med dessa tre faktorer när man resonerar i tråden, vad gäller vittnesmål, skador, tyngd, storlek på SEs väska m.m.
Vart tar det stora tunga vapnet vägen efter skotten till exempel? Man är nog lite självmordsbenägen om man stoppas det i byxlinningen innan man springer iväg. Att stoppa ner det i ett hölster tar nog många sekunder, för man måste nog försluta hölstret på något sätt innan man kan springa iväg med det, annars trillar det nog ut.
Det beror väl iofs på hölstret. Pickadollen är tung och har man planerat för det kan man naturligtvis kirra ett hölster där den stannar om nu ett vanligt hölster inte skulle funka.
Citera
2020-06-27, 00:37
Medlem
OPK123s avatar
Skulle egentligen inte skriva här något mer. Men av en slump hittade jag en bild på YouTube (första bilden på klippet: "Mordet på Olof Palme: Konspirationsteorierna" / GeWe) där det verkar som en man (som ser ut som SE) står bredvid en kommisariebil med registreringsnummer: E08 611) på mordnatten?

Bilden är visserligen tagen bakifrån, men ser onekligen ut som den klädsel man sett honom med på så många andra bilder (grå keps, mörk trekvartsrock samt mörka byxor och skor). Längden verkar också stämma in på SE.

Om det nu är honom vet jag inte vad det har för betydelse (om någon)? Men hade varit intressant att i så fall veta vilken tidpunkt bilden var tagen? Och vilken polisbil han stod bredvid?

Någon som sett denna bild tidigare och kopplat ihop mannen med SE? Kan det finnas något intressant här? Har sett bilden tidigare, men aldrig fokuserat på mannen.

OBS! Pratar inte om den bild som sannolikt var en polistekniker.
Senast redigerad av OPK123 2020-06-27 kl. 01:00.
Citera
2020-06-27, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Jag håller med dig. Hade det funnits Instagram under Engströms "hey days" så hade han antagligen varit odräglig och påfrestande att följa.

Hur "bäng i kolan" Engström eventuellt var, vet nog bara hans närmaste. En psykiatrisk utredning lär vara gjord under de senaste åren på begäran av KP/PU, den skulle vara intressant att ta del av.

KP borde helt klart ha berättat mer på PK, om varför han misstänker Engström, eftersom han namngav honom. Han kan ju inte utgå ifrån att allmänheten är tankeläsare, eller att allmänheten har läst Filters artikel eller de två böckerna om Skandiamannen, och via dessa har köpt resonemanget om honom som gärningsman.

Jo, det är just vad KP gjorde. Han höftade,och grundar allt i sina teorer.
Citera
2020-06-27, 00:48
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Palmehatet är värt att diskutera. Jag anser att det finns olika grader av Palmehatet.
Uppväxt i en borglig miljö med föräldrar som röstat borgligt men har aldrig hört ett ont ord om Palme.Röstandet skedde med en vis integritet och som min pappa sa"politiska diskussioner kan ta på vänskap"
Min pappa var inte överförtjust när mitt yngre syskon gick med i SSU men det kom han över.
Det fanns på högerkanten ett drev mot OP som var mindre snyggt. Såg själv hur en docka, föreställande OP slängdes upp på scen ,som man trampade på, när M hade valturne-85.
I dessa högerkretsar utnyttjades ungdomar att öppet visa en form av Palmehat.
Plötsligt blev det trendigt att vara M och är man ung och naiv ifrågasätter man inte alltid fakta.

Palme var en vattendelare .Det fanns under den här tiden inget mellanmjölksdiskussion när det gällde honom .
Han var älskad av många men en del var ganska förbannade på honom men hat är ett starkt ord.
Jag är övertygad om att de som sa att de hatade Palme aldrig skulle kunna drömma om att skjuta honom.
Det var OK på 80-talet att säga "Palme är orsaken till allt som är skit" för att uttrycka mig kort.
Regnade det en sommardag så var det Palmes fel.....lite så!
AE annonskampanjer i DN eldade naturligtvis på Palmehatet och gjorde det legalt.
Med känt resultat!
Militärers politiska hemvist ligger vanligtvis åt höger. Militären och försvaret var inte alls nöjda med OP och i dessa kretsar jäste ett visst "hat"

Absolut, det finns ju ingen självklar koppling med att rösta borgerligt och att hata Palme. Naturligtvis inte.

Men Palmehatet var spritt i vida kretsar, inte endast i extremhögern utan även hos andra. Höga representanter för näringslivet inte minst. Och militära kretsar.

Vi lär väl aldrig få veta exakt vilka personer som managerade Palmehatet men EAP, Contra, Enerström, Hofsten och några till är goda kandidater.

Föreningen "Friheten i Sverige" som bildades oktober 85 är intressant i sammanhanget. Där satt Hofsten (från Täby) i styrelsen.

Carl Gustaf Östling, Åke J Ek är/var andra som säkert ogillade Palme på ett mer extremt sätt.

Vi ska minnas att mord med skjutvapen var en rätt sällsynt företeelse i Sverige 1986. Och att skjuta statsministern saknar motstycke. "Unheard of" som ungdomarna säger i dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in