2020-06-26, 21:18
Medlem
qutms avatar
Alla dessa galna Holmer-uttalanden (hittade i tråden)
Hans Holmér: "Om sanningen om mordet på Olof Palme kommer fram, så kommer den att skaka Sverige i sina grundvalar" (DN den 25 augusti 1986)
Hans Holmér: "Det var en statlig gerilla som dödade Olof Palme" (DN den 28 augusti 1986)
Hans Holmér: "Så fort vi kan berätta något så gör vi det. Jag har mycket att berätta, men kan inte." (TV-intervju den 6 juli 1986 av Gary Engman)
Hans Holmér: "Jag är och har alltid varit politiskt neutral. Att jag skulle vara socialdemokrat är rykten som då och då kommit upp" (Intervju i tidningen Etc)
Ingvar Carlsson: ”Innerst inne trodde jag på politiska motiv bakom mordet”, i ‘Ur skuggan av Olof Palme’ 1999.

Finns referenser även till dess citat?
Hans Holmér: "Det var Olof Palme själv som valde att bli skjuten vid Dekorima" (28 maj 1986 på en presskonferens i Stockholms polishus)
Hans Holmér: "Nu spelar jag ett högt spel, därför att förr eller senare får ni facit"
Hans Holmér: "Sanningen om Palmes död är nu hemligstämplad till långt in på 2000-talet"
KG Svensson, chefsåklagare: "Om en vettig rekonstruktion gjordes på brottsplatsen och en ny obduktion av OP", så är mordgåtan löst.", finns nånstans på youtube?
Carl Lidbom: "Det vore bäst om mordet på Olof Palme aldrig klarades upp"
Martin Ardbo: "Om Olof Palmes inblandning i Boforsaffären blir känd faller troligen Sveriges regering", egna dagnoteringar 1 september 1987
Martin Ardbo: "Palme själv var ju djupt invecklad i Bofors´ vapenaffärer, och nu är alla rädda för att jag skall berätta hela sanningen. Men sanningen om kanonaffärerna med Indien och vad som därtill hör tar jag med mig i graven. Sanningen dör med mig.
Anders Ferm: "Svenska folket kommer att uppleva en minst lika stor känslomässig chock som efter
mordnatten den dag då mördarligan grips." 1987
Harry Schein: ”Det finns statskrafter som inte vill att mordet på Olof Palme klaras upp”.
Nils Bejerot: ”Det var ’partiet’ som mördade Olof Palme.”
Anna Lind: ”Låt oss hoppas att det är en ensam galning”, sa Anna Lind några dagar efter mordet.
Senast redigerad av qutm 2020-06-26 kl. 21:35.
Citera
2020-06-26, 21:22
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Det handlar om lånehandlingar som bortförts från banken.

Det gäller Sparbankens interna låneredovisning.
Här nämns Leif GW Perssons bolag Servisen AB och Exekutören AB.
Det hela skulle ha gått ut på att knyta lån till
"Bo Theutenberg-gruppen" som inte existerar.

Detta är en komplicerad historia som gått till Riksåklagaren
och JK men hunnit preskriberas om jag förstod det hela rätt.

Här finns nog inget kortfattat. För att spä på det hela är
en Sören Mannheimer inblandad med ett antal pärmar.

Det blir nog att slanta ut.
Skönt att de tar hand om efterlevande.

Joakim Palme | Mannheimer Zentrum für Europäische Sozialforschung
Citera
2020-06-26, 21:27
Medlem
Citat:
IB3 och Krigs-IB handlar om i stort sett samma personer inom
SAP som vid olika tidpunkter har olika etiketter på sig.
En del av dessa personer dyker upp igen 1986.

Så har jag inte förstått det men du får gärna namnge dessa som var både IB/03 och krigsplacerade inom underrättelstjänstens personalreserv som omfattade cirka 200 personer.
Elmér hade redan under 1960-talet börjat rekrytera personer till underrättelsetjänstens personalreserv, en verksamhet som skulle träda i kraft i händelse av krig och ockupation. Personerna krigsplacerades inte vid IB men utbildningen skedde inom ramen för byrån. Elmér rekryterade till en början personer inom arbetarrörelsen men åtminstone mot slutet av 1960-talet fanns där också personer från andra partier och områden.

Då IB år 1970 inrättade en särskild beredskapssektion tycks Elmér ha fortsatt med ovan nämnda rekrytering inom ramen för en ytterst hemlig sektion inom IB, D-sektionen.

Denna del överlevde IB-avslöjandet 1973 och det är troligt att Elmér i någon utsträckning fortsatte att rekrytera personer till underrättelsetjänstens personalreserv ännu några år.

Bl.a. hölls i augusti 1975 en kurs i Göteborg för några där ledande socialdemokrater.

(...) Det är oklart hur länge Elmér sysslade med denna verksamhet. Elmérs verksamhet har i detta avseende blivit känd som ”Krigs-IB” och allt pekar på att det här inte fanns någon koppling till GBU. SOU 2002:92 s.508
Detta att slå samman dessa gjorde att IB's krigsorganisation överlevde IB-avslöjandet 1973 men 1975 i och med Sjukhusspionaffären blev de avslöjade och det var då Hans Holmér och Ebbe åkte till Göteborg för att skademinimera.
Den 22 oktober 1975 hade Aftonbladets förstasida en artikel med texten: "SÄPO-AGENT SPIONERAR PÅ ANSTÄLLDA inom sjukvården." I artikeln gjordes gällande att agenten hade anställts i februari 1975 på sjukvårdsförvaltningens ekonomiavdelning och att han vid sidan av sin ordinarie syssla skulle ha ägnat sig åt åsiktsregistrering för Säkerhetspolisens räkning.

En koppling gjordes till IB i och med att agentens närmaste chef inom förvaltningen, Svante Winqvist, sades ha varit IB-agent.

I artikeln förekom inga offentliga bekräftelser eller dementier. Kvällstidningen Göteborgs-Tidningen publicerade senare på dagen en artikel baserad på Aftonbladets uppgifter kompletterade med en kommentar från bland andra en av Säkerhetspolisens byråchefer, Olof Frånstedt. Denne förnekade all kännedom om saken.
Källa: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sjukhusspionaff%C3%A4ren
Citera
2020-06-26, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Nej, faktum är att vi inte vet om det skett en utstämpling redan innan 23.19.00. Vi vet nämligen inte hur pass noggrant RB kontrollerade tiden. Om stämpeluret, som bara visar hela minuter, visar 13.05 (säg) när RB ringer upp Fröken Ur som säger "Klockan är nu 13.04.01", så kan ju stämpeluret faktiskt ha visat 13.05.59, vilket innebär att felet kan vara så stort 118 sekunder, även fast den hela minutangivelsen endast ger sken av 60 sekunder fel. (Detta är ett extremfall som jag bara använder som illustration).

I förhöret är RB väldigt otydlig men han säger att det är en minuts skillnad och att han kommunicerade tiden 23.19 till SE när stämpeltiden var loggad som 23.20. Som visat ovan kan tiden i själva verket ha varit 23.18.XX eftersom det inte framgår att RB kontrollerade utstämplingsklockan ned på sekundnivå.

Pheew, själv tycker jag det är tillräckligt knepigt att räkna på vilken tidszon en befinner sig i och vilken valuta som gäller. Det där bringar, om möjligt, än mer oreda till ett redan kvistigt kråkbo. Om inte annat blir en tidigare tämligen osäker parameter något mera osäker.

Ang det ljugande som förekommit är det med en eventuell mytomanifaktor i beaktande helt omöjligt att värdera de plausibelt irrationella orsaker som skulle visa sig måla in honom i ett sammanhang han helt enkelt inte kunde förutspå.

Den betänkligt friande omständigheten att han så aktivt ljög bort ett presumtivt alibi - HO's uppgifter om "några minuter" - leder mig snarare till slutsatsen att han verkligen ville kunna visa sig ha varit vid MP i sådan tid att han kunde iklä sig rollen av det mycket viktiga vittnet, något han som GM rimligtvis borde gjort allt för att värja sig ifrån.

Inte för att jag någonsin trott mig kunna lösa gåtan MOP, ändock är det kul att bolla med det (mycket) snåla material som släppts och finns här på den andra sidan av FU.
Citera
2020-06-26, 21:33
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Skönt att de tar hand om efterlevande.

Joakim Palme | Mannheimer Zentrum für Europäische Sozialforschung
Mannheimer Zentrum für Europäische Sozialforschung i Mannheim, Baden-Württemberg har väl inget med Sören Mannheimer att göra? Ta en kall dusch.
Citera
2020-06-26, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Finns inga klara bevis för att kulorna som hittades ett par dagar efter mordet, var de som mördaren avlossade. Många misstänker att kulorna var ditplacerade för att förvilla. Det mesta kring Palmemordet omgärdas av lögner och falsarier...

Du menar att det finns sådant som visar på att de forensiska undersökningarna av kulorna, vilka i akt och mening gjordes för att undanröja eller bekräfta tvivlen om att kulorna skulle varit planterade, är riggade? Tar gärna del av det isf.
Citera
2020-06-26, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Nej, personen i fråga har tipsat om fallskärmsjägarna. Slutsatsen dragen efter att ha 100% identifierat personen i fråga.

Öht är dokumenten märkliga med sina flera slarviga maskeringar. Försöker KP säga något här?
Wedins vapendragares hustru och denne Lundin liksom flera andra namn.

Kan du släppa hela identiteten på tipsaren av fallskärmsjägarna och sätta in det i något sammanhang?
Citera
2020-06-26, 21:55
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Mannheimer Zentrum für Europäische Sozialforschung i Mannheim, Baden-Württemberg har väl inget med Sören Mannheimer att göra? Ta en kall dusch.
Nej det stämmer.
Men jag har hittat kopplingar till Mannerheim flera gånger.
Tyvärr så har jag inte allt framme i arkivet nu och ville fånga intresset när det var på tapeten.
Duschen behöver jag men jag är full av tjära så det blir en varm dusch idag.
Citera
2020-06-26, 22:10
Medlem
ben-varfors avatar
Theutenberg kommer med ny information om mötet 1971.
Vid mötet var en omriktning av SÄPO mot KGB på tapeten.
I en sammanställd lista över KGB-agenter fanns en
amerikansk professor H upptagen. Professor H var en bekant
till Palme och mötet avbröts. Det har även förekommit
uppgifter om att professor H skulle vara en gammal
studiekamrat till Palme.

Theutenberg skriver nu, baserat på uppgifter från Frånstedt,
att professor H ska vara Robert Harkavy. Harkavy har varit
verksam på SIPRI.
Citera
2020-06-26, 22:17
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
studiekamrat till Palme.

verksam på SIPRI.
Ja det är något som kan fånga tråden tror jag.
Iaf jag.
Tack
Citera
2020-06-26, 22:37
Medlem
Citat:
studiekamrat till Palme.

verksam på SIPRI.
Detta visste vi väl redan? Är Theutenberg akterseglad?
Citera
2020-06-26, 22:54
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Detta visste vi väl redan? Är Theutenberg akterseglad?
Gunnar Wall beskriver sitt möte med Robert Harkavy.
Där kan man läsa ut en del.
Gunnar är själv sparsam med sin egen analys.
Harkavy är en fisk som beblandar sig med SIPRI och en del andra i MOP.
Han inkommer med otaliga missledande tips till PU.
Mossad.
Och det vet alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in