Citat:
Ursprungligen postat av
lebensmuede
Nej, faktum är att vi inte vet om det skett en utstämpling redan innan 23.19.00. Vi vet nämligen inte hur pass noggrant RB kontrollerade tiden. Om stämpeluret, som bara visar hela minuter, visar 13.05 (säg) när RB ringer upp Fröken Ur som säger "Klockan är nu 13.04.01", så kan ju stämpeluret faktiskt ha visat 13.05.59, vilket innebär att felet kan vara så stort 118 sekunder, även fast den hela minutangivelsen endast ger sken av 60 sekunder fel. (Detta är ett extremfall som jag bara använder som illustration).
I förhöret är RB väldigt otydlig men han säger att det är en minuts skillnad och att han kommunicerade tiden 23.19 till SE när stämpeltiden var loggad som 23.20. Som visat ovan kan tiden i själva verket ha varit 23.18.XX eftersom det inte framgår att RB kontrollerade utstämplingsklockan ned på sekundnivå.
Pheew, själv tycker jag det är tillräckligt knepigt att räkna på vilken tidszon en befinner sig i och vilken valuta som gäller. Det där bringar, om möjligt, än mer oreda till ett redan kvistigt kråkbo. Om inte annat blir en tidigare tämligen osäker parameter något mera osäker.
Ang det ljugande som förekommit är det med en eventuell mytomanifaktor i beaktande helt omöjligt att värdera de plausibelt irrationella orsaker som skulle visa sig måla in honom i ett sammanhang han helt enkelt inte kunde förutspå.
Den betänkligt friande omständigheten att han så aktivt ljög bort ett presumtivt alibi - HO's uppgifter om "några minuter" - leder mig snarare till slutsatsen att han verkligen ville kunna visa sig ha varit vid MP i sådan tid att han kunde iklä sig rollen av det mycket viktiga vittnet, något han som GM rimligtvis borde gjort allt för att värja sig ifrån.
Inte för att jag någonsin trott mig kunna lösa gåtan MOP, ändock är det kul att bolla med det (mycket) snåla material som släppts och finns här på den andra sidan av FU.