Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2020-06-26, 22:11
Medlem
Hej
Letar efter ett nytt batteri till min e cruizer PRO
Jag undrar om det är någon som vet var jag kan beställa en sådan, lyckas inte hitta någon.

60V 20 Ah
Citera
2020-06-26, 22:24
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakaou
Hej
Letar efter ett nytt batteri till min e cruizer PRO
Jag undrar om det är någon som vet var jag kan beställa en sådan, lyckas inte hitta någon.

60V 20 Ah

Är du någorlunda händig/Åsa-Nesse/"smålänning" kan du byta ut cellerna i ditt nuvarande batteripack. Sannolikt prisbilliga standardceller från Kina/"Japan".
Här är en länk: https://www.instructables.com/id/DIY...-Battery-Pack/

Om ovanstående råd inte duger, föreslår jag att du söker på din elcykels hemsida, dvs. tillverkarens alltså. Men då får du vara beredd att betala upp till 10x mer "än det egentligen kostar".
Citera
2020-06-26, 23:00
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Är du någorlunda händig/Åsa-Nesse/"smålänning" kan du byta ut cellerna i ditt nuvarande batteripack. Sannolikt prisbilliga standardceller från Kina/"Japan".
Här är en länk: https://www.instructables.com/id/DIY...-Battery-Pack/

Om ovanstående råd inte duger, föreslår jag att du söker på din elcykels hemsida, dvs. tillverkarens alltså. Men då får du vara beredd att betala upp till 10x mer "än det egentligen kostar".
Nu vet jag inte är hur det är till scootrar, men batteripack till e-skates är redan i stort sett så prispressade som dom kan bli. Man sparar kanske ett par hundra på att göra det själv, men då måste man ju som sagt göra det själv. Men. Tror att e-skates är lite speciellet då det är väldigt mycket DIY så om man tar alldeles för mycket, så går det i stort sett inte att sälja.
Citera
2020-06-26, 23:04
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Nu vet jag inte är hur det är till scootrar, men batteripack till e-skates är redan i stort sett så prispressade som dom kan bli. Man sparar kanske ett par hundra på att göra det själv, men då måste man ju som sagt göra det själv. Men. Tror att e-skates är lite speciellet då det är väldigt mycket DIY så om man tar alldeles för mycket, så går det i stort sett inte att sälja.

Jag betvivlar dig inte alls, torde vara sannolikt det där om prispressen. Själva cellerna är inte särskilt dyra. Men om TS inte hittar "nytt batteri", så antar jag att enda lösningen ändå är att byta cellerna. Borde vara standardceller.
Citera
2020-06-26, 23:06
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Jag betvivlar dig inte alls, torde vara sannolikt det där om prispressen. Själva cellerna är inte särskilt dyra. Men om TS inte hittar "nytt batteri", så antar jag att enda lösningen ändå är att byta cellerna. Borde vara standardceller.
Det är med 99,9% säkert 18650. Det är det i allt annat i stort sett, om det inte behöver vara slimmat eller ha extra kräm för då är det LiPo.
Citera
2020-06-26, 23:28
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Det är med 99,9% säkert 18650. Det är det i allt annat i stort sett, om det inte behöver vara slimmat eller ha extra kräm för då är det LiPo.

Helt enig.
Citera
2020-06-26, 23:55
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
De är inte speciellt billiga.
Citat:
Det finns flera varianter av 18650, exempelvis olika till e-bike och laptops.
Citera
2020-06-26, 23:58
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov

18650 är en storlek och deras nominella volt är 3,7. Det som skiljer är urladdningshastighet och kapacitet. Man ska givetvis använda likadana celler när man bygger batterier.
Citera
2020-06-27, 00:00
Medlem
Prova där du köpte din pop-moppe.
Citera
2020-06-27, 00:02
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov

Billighet är relativt. Existerar i betraktarens (betalarens) öga. Det som är billigt för person "A" är svindyrt för "B". Vad jag avsåg var att det är betydligt billigare att ersätta cellerna i ett batteri än att köpa ett nytt batteri från cykelns tillverkare/generalagent. Oftast multiplar billigare.

När det gäller TS, som inte ens verkar hitta tillverkarens hemsida eller något rörande batteriet, är rådet att byta ut de förbrukade cellerna i batteriet helt klockrent.
Antagligen standardceller, och TS kan läsa på de förbrukade cellerna exakt vilka specifikationer hans/hennes batteri ska ha. Plättlätt att beställa korrekta nya sådana då.
Citera
2020-06-27, 00:06
Medlem
BigFatCones avatar
Här:https://actlife7.se/sv/tillbehor/e-c...uizer-pro.html

Ser att det är 18S8P och det blir i ärlighetens namn inte så mycket billigare att bygga själv. Men jag vet ju inte hur dom ser ut inuti, det kanske är peanuts att byta celler.
Citera
2020-06-27, 01:10
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Här:https://actlife7.se/sv/tillbehor/e-c...uizer-pro.html

Ser att det är 18S8P och det blir i ärlighetens namn inte så mycket billigare att bygga själv. Men jag vet ju inte hur dom ser ut inuti, det kanske är peanuts att byta celler.
Utan en punktsvets, är det svårt att få ihop det bra, man kan inte löda direkt på dom cellerna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in