Citat:
Ursprungligen postat av
MrAlbertEinstein
Vilken kampsport ska man träna? Om man är nybörjare med allt vad kampsport är.
Jag är man och överviktig är det något för mig?
Jag skulle nog rekommendera vanlig boxning för dig.
Framförallt eftersom det kommer att lära dig något av det viktigaste av allt - nämligen att alltid slå Hårt.
Du kanske tycker det låter löjligt, för att du kanske tror att alla som tränar kampsporter får lära såg slå, och sparka, hårt.
Men så är det tyvärr inte.
I synnerhet de traditionella kampsporterna, oavsett vilken det än må vara, så börjar ju alltid träningen med en strikt Teknikträning - vilket innebär att du står på ett led och slår, eller sparkar, rakt ut i luften.
Och sen när du kommer börja med sparring - efter 6 - 12 månader - så kommer du bara att få lära dig hur du ska slå, eller sparka, så Löst som möjligt. Så att du bara Nuddar vid motståndare, utan att göra någon skada alls.
Problemet med det är ju att det är jättesvårt att lära bort det igen.
Och det innebär att om du hade tex blivit överfallen nån gång och behövt ge igen, så hade dina slag och sparkar varit verkningslösa. För att tekniken hade blivit automatisk för dig, du hade slagit och sparkat utan kraft som en ren reflex.
Men, om du däremot börjar träna boxning, så kommer du att få lära sig att slå Hårt - med kraft - redan från första början. Och sen bara fortsätter boxningsträningen med det så intensivt att det blir helt automatiskt och omedvetet hos dig.
Då kommer du Alltid att slå med stor kraft varje gång du kommer behöva det - även om du blir överraskad och bara slår av ren reflex alltså.
Så, du bör alltså börja med Boxning.
Om du villl prova andra sorter när du fått bättre kondis och styrka så kan du såklart det också, men sluta inte med boxningen för det utan fortsätt med den samtidigt.
Om det tex kommer någon kaxig jävel nån gång och försöker slå dig på fyllan, så kommer det räcka med att du ger honom en enda box på näsan, så kommer han vika ner sig direkt.
För det är en chock att få en riktigt hård smäll på näsan, särskilt för den som inte är beredd på det, och som kanske aldrig ens fått smaka på stryk nån gång.
Med överraskning vinner du alltså mycket ...