2020-06-26, 22:46
Medlem
Du bör nog först fråga dig vad du vill ha ut av att träna kampsport, och vad du är intresserad av.

Vill du bara bli fysiskt aktiv eller tävla i något? Vill du träna slag och sparkar eller grappling och kast, eller båda?
Kanske vill du träna med svärd?
Vill du ha något med strikta traditioner eller något lite ”friare”?

Det finns många kampsporter, och tyvärr blir det ofta någon form av kukmätartävling om vilken som är ”bäst”.

Jag tycker inte man ska välja kampsport efter vad om är ”mest effektivt på gatan”. Vill du skydda dig mot en kniv bör du satsa på löpning istället. Gatufight är mer än kampsport.

Själv ser jag de olika kampsporterna för vad de är, och jag tycker alla förtjänar sin respekt. De har olika traditioner och många är fascinerande.

Men vill du ha något att välja mellan skulle jag säga BJJ, Judo, Brottning, Boxning, Thaiboxning eller MMA.
Senast redigerad av baltazr 2020-06-26 kl. 22:54.
Citera
2020-06-26, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrAlbertEinstein
Vilken kampsport ska man träna? Om man är nybörjare med allt vad kampsport är.

Jag är man och överviktig är det något för mig?

Hur gammal är du? Jag har tränat olika kampsporter i 30 år, alla träningskamrater beklagar sig över att dom inte började med traditionell boxning och få grunden som att alltid hålla guard!!! Så, börja med boxning, är trots allt grunden till all kampsport!!!
Citera
2020-06-26, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laurel99
Hur gammal är du? Jag har tränat olika kampsporter i 30 år, alla träningskamrater beklagar sig över att dom inte började med traditionell boxning och få grunden som att alltid hålla guard!!! Så, börja med boxning, är trots allt grunden till all kampsport!!!
Håller med, absolut boxning om TS är intresserad av slag. Kul är det att träna också.

Judo är väldigt bra också om man gillar kast och grappling. Kul sport med starka traditioner. Dock lite bökigt om man är väldigt överviktig.
Citera
2020-06-26, 23:57
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baltazr
Du bör nog först fråga dig vad du vill ha ut av att träna kampsport, och vad du är intresserad av.

Vill du bara bli fysiskt aktiv eller tävla i något? Vill du träna slag och sparkar eller grappling och kast, eller båda?
Kanske vill du träna med svärd?
Vill du ha något med strikta traditioner eller något lite ”friare”?

Det finns många kampsporter, och tyvärr blir det ofta någon form av kukmätartävling om vilken som är ”bäst”.

Jag tycker inte man ska välja kampsport efter vad om är ”mest effektivt på gatan”. Vill du skydda dig mot en kniv bör du satsa på löpning istället. Gatufight är mer än kampsport.

Själv ser jag de olika kampsporterna för vad de är, och jag tycker alla förtjänar sin respekt. De har olika traditioner och många är fascinerande.

Men vill du ha något att välja mellan skulle jag säga BJJ, Judo, Brottning, Boxning, Thaiboxning eller MMA.

Bra inlägg, jag håller med!
Vissa klubbar har ju någon policy att man får vara med och prova på ett par träningar innan man måste betala och bli medlem.

Det kanske kan vara något, för att du ska få chansen att känna in lite.
Och sen, som baltazr skrev... du bör fråga dig själv vad du vill få ut av kamsporten, och vilken typ du är mest intresserad av.

Jag har tränat Taekwondo i cirka tio år, men även testat tre olika stilar av karate under några år, när jag inte hade tillgång till taekwondon.

Karaten funkade för mig, jag höll igång kroppen och det kändes helt okej att träna det.
Men jag brann inte riktigt för karaten kände jag... jag trivdes personligen bättre med taekwondon. Det passade mig mer, och jag tyckte det var roligare.

Sen har jag också förstått att kampsporter där man tar grepp och det är vissa "brottningsinslag" inte alls passar mig. Det är det förvisso i karate, men det fanns också många andra element som vägde upp det för mig.

Så det är bra att tänka efter lite vad som tilltalar dig, och även att testa olika sporter om det finns möjlighet.

Du ska köra på det som känns kul och givande för dig. Annars kommer du ändå lägga av efter en månad.
Citera
2020-06-27, 10:38
Medlem
orrecrists avatar
All kampsport är bra. Mycket ligger hos tränaren, för att få en så rättvis bild som möjligt kör några prov pass på olika klubbar och kör vidare på den du trivs bäst med. Som nybörjare kommer du mötas med respekt och förståelse på dom flesta klubbar, alla har varit nybörjare någongång.
Citera
2020-06-30, 04:59
Medlem
Ambelains avatar
Citat:

Jag skulle nog rekommendera vanlig boxning för dig.

Framförallt eftersom det kommer att lära dig något av det viktigaste av allt - nämligen att alltid slå Hårt.

Du kanske tycker det låter löjligt, för att du kanske tror att alla som tränar kampsporter får lära såg slå, och sparka, hårt.
Men så är det tyvärr inte.

I synnerhet de traditionella kampsporterna, oavsett vilken det än må vara, så börjar ju alltid träningen med en strikt Teknikträning - vilket innebär att du står på ett led och slår, eller sparkar, rakt ut i luften.
Och sen när du kommer börja med sparring - efter 6 - 12 månader - så kommer du bara att få lära dig hur du ska slå, eller sparka, så Löst som möjligt. Så att du bara Nuddar vid motståndare, utan att göra någon skada alls.

Problemet med det är ju att det är jättesvårt att lära bort det igen.
Och det innebär att om du hade tex blivit överfallen nån gång och behövt ge igen, så hade dina slag och sparkar varit verkningslösa. För att tekniken hade blivit automatisk för dig, du hade slagit och sparkat utan kraft som en ren reflex.

Men, om du däremot börjar träna boxning, så kommer du att få lära sig att slå Hårt - med kraft - redan från första början. Och sen bara fortsätter boxningsträningen med det så intensivt att det blir helt automatiskt och omedvetet hos dig.
Då kommer du Alltid att slå med stor kraft varje gång du kommer behöva det - även om du blir överraskad och bara slår av ren reflex alltså.

Så, du bör alltså börja med Boxning.
Om du villl prova andra sorter när du fått bättre kondis och styrka så kan du såklart det också, men sluta inte med boxningen för det utan fortsätt med den samtidigt.

Om det tex kommer någon kaxig jävel nån gång och försöker slå dig på fyllan, så kommer det räcka med att du ger honom en enda box på näsan, så kommer han vika ner sig direkt.
För det är en chock att få en riktigt hård smäll på näsan, särskilt för den som inte är beredd på det, och som kanske aldrig ens fått smaka på stryk nån gång.
Med överraskning vinner du alltså mycket ...
Citera
2020-06-30, 13:10
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianRitter
Varför vill du träna kampsport? Det är föga lönt. Om du vill kunna försvara dig lika effektivt som någon som tränat i 20 år räcker det att med kraft, snabbhet och precision att alltid, i alla vinklar och omständigheter, kunna träffa antingen struphuvudet, en armbåge över ansiktet, en klack på pungkulorna eller tio fingrar mot ansiktet.
Ligger du under med en biff ovanpå så fös över honom med en juckande rörelse och greppa kulorna snabbt. Vad mer behöver du kunna? Kom inte och påstå att du vill träna kampsport för att det är roligt. Det är det bara bögar som tycker.
Sätt upp en sandsäck. Måla en gubbe på den och träna på det under två veckor. Lägg sen ner allt med s.k. kampsport, och gå vidare med livet. Istället för att ödsla tid och kraft på ett unket svettigt gym. Det är nämligen bara patetiskt.

Du blandar päron med äpplen.
Finns det slag / grepp som är mer effektiva än de man får lära sig på i traditionell kampsport? Oh ja. Många av dem du nämner är excellenta attackera som oskadliggör motståndare snabbt och effektivt.

Kommer man att tillämpa dem i fight om man inte ens ägnat en timme åt att sparras? Troligen inte.
Citera
2020-07-14, 21:28
Medlem
Citat:

Vad skulle syftet med att träna en kampsport vara? Flertalet klubbar skriver på sina hemsidor att alla kan träna den och den kampsporten, gammal som ung.

Vill du sparra eller vill du köra solo? MMA eller kyudo? Eller kanske något däremellan?
Citera
2023-03-13, 09:22
Bannlyst
Citat:

Med Einstein och enligt egen utsago lite "överviktig".

Det är lugnt och med all respekt så klart!

Jag skulle börja träna ju-jutsu, eller någon form av jutsu.

Det finns många stilar där emellan.

Graderingen till 9:e dan inom ninjutsu .. innebär att grandmaster smyger upp bakifrån. och att du förväntas falla bort från det håll hans bambusvärd hugger i från, mot din arma nacke för att halshugga dig.

Det är den karga och hårda verkligheten inom bushido.
Senast redigerad av SkynyrdNation 2023-03-13 kl. 09:43.
Citera
2023-03-14, 11:03
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:

Frågan är kanske mer varför du vill träna kampsport än vilken du "ska" träna? Det finns ju olika kampsporter och som alla har olika "tungt vägande skäl" till varför de skulle vara "bäst".

Vill man träna, för att må bra och gå ned i vikt? Typ nyårslöfte?
Vill man lära sig att försvara sig?
Vill man bli tävlingsaktiv?
Gillar man "kulturen" inom t.ex. olika historiska kampsporter?

Beroende på ovan frågor blir givetvis svaren olika. Gillar man att tävla ska man t.ex. inte träna Krav Maga eller Kobudan Taijutsu, i vilka det inte förekommer tävlingar. Vill man "bara träna nåt, för att komma igång och röra på sig" kan man givetvis välja vilken kampsport som helst. Gillar man samurajer kanske man ska träna Kendo? Du hajar - det finns _en mängd_ skäl till att en kampsport är "bättre" eller "sämre".

Själv har jag tränat boxning i en massa år och coachar idag inom det. För egen del började jag för lite sedan att börja komplettera med att köra Muay Thai - därför att det kändes "kul att bredda sig lite". Jag tränar själv fortfarande Boxning (typ 4 ggr i veckan) - men jag "leker" typ 1 pass i veckan med Muay Thai-farbröderna.

Att man är överviktig, gammal, eller nåt annat är givetvis ingen fördel i någon kampsport - men det är heller inget hinder att börja träna. För många är det just det stora skälet att man kanske börjat träna nåt alls - att man vill gå ned i vikt, må bättre, få bättre rörlighet eller vad det nu kan vara.
Citera
2023-07-15, 04:11
Medlem
Boxning, tycker både bra och dåligt om det, när man sparrar har man då boxningshanskar, lindade handleder (retorisk fråga), går du omkring med det på stan?, krogen?, varför har man handskar vid sparringen då?, jo enligt vad jag lärt mig är det väldigt lätt att sabba händerna om man slår allt vad man orkar i någons huvud (egen erfarenhet), samt att när man körde bare knuckle boxing på den gamla goda tiden undvik man ofta att slå allt vad man orkade i huvudet av nämna anledning, en annan aspekt är om man kör mkt sparing får man ta emot en del slag i huvudet, risk för hjärnskakning.

MEN mkt handlar om vilken klubb du tränat på, vettiga tränare så blir det bättre sparringen, den klubben jag tränade på var det t ex en 14-15 åring som sparrades mot en 18 åring (15-20kg viktskillnad, längre bättre räckvidd), full kontakt, han fick många smällar i huvudet, 14 åringen.
borde ha satt stopp för det men var ny på klubben...

TKD, har tränat wtf, samt informellt itf, har dom någon sorts fixering vid sparkar?, är höga sparkar alltid bra. Tex när man står bröst mot bröst och gör detta?, är du alltid klädd så du kan göra det, finns det utrymme, är det halt ute?.

Det bästa sparringen systemet inom karate anser jag kyokokoshin har, inga slag mot huvudet men gull kontakt mot allt annat, jåller med den som sa att lära sig markeringsslå inte är så bra (wuko regler).

Det viktigaste är dock att du tycker träningen är kul, samt att du kan ta dig till den
Citera
2023-08-02, 20:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EddieCoyle
TKD, har tränat wtf, samt informellt itf, har dom någon sorts fixering vid sparkar?, är höga sparkar alltid bra. Tex när man står bröst mot bröst och gör detta?, är du alltid klädd så du kan göra det, finns det utrymme, är det halt ute?.

Kan du sparka högt så kan du även sparka lågt. Problemet med TKD av idag är att den extremt slappa attityden rent allmänt.

Men BJJ uppmuntrar lika horribelt beteende med sina sportregler.

Summa summarum: förvirra inte sport med självförsvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in