2020-06-26, 17:41
Medlem
MrAlbertEinsteins avatar
Vilken kampsport ska man träna? Om man är nybörjare med allt vad kampsport är.

Jag är man och överviktig är det något för mig?
Citera
2020-06-26, 17:53
Medlem
Alla kampsporter såsom MMA etc har ofta mycket boxning i grunden. Så det skulle kunna va en bra början!
Citera
2020-06-26, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlfaKennyBody
Alla kampsporter såsom MMA etc har ofta mycket boxning i grunden. Så det skulle kunna va en bra början!
Min personliga favorit är Thaiboxning men MMA är kul det med.
Citera
2020-06-26, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Min personliga favorit är Thaiboxning men MMA är kul det med.

Skulle jag själv börja med något så skulle jag nog lära mig att boxas först bara för o få lite mer koll på läget och sakta börja röra på mig. Efter det kan jag tänka mig att thaiboxning hade varit godmode!
Citera
2020-06-26, 19:01
Avslutad
Varför vill du träna kampsport? Det är föga lönt. Om du vill kunna försvara dig lika effektivt som någon som tränat i 20 år räcker det att med kraft, snabbhet och precision att alltid, i alla vinklar och omständigheter, kunna träffa antingen struphuvudet, en armbåge över ansiktet, en klack på pungkulorna eller tio fingrar mot ansiktet.
Ligger du under med en biff ovanpå så fös över honom med en juckande rörelse och greppa kulorna snabbt. Vad mer behöver du kunna? Kom inte och påstå att du vill träna kampsport för att det är roligt. Det är det bara bögar som tycker.
Sätt upp en sandsäck. Måla en gubbe på den och träna på det under två veckor. Lägg sen ner allt med s.k. kampsport, och gå vidare med livet. Istället för att ödsla tid och kraft på ett unket svettigt gym. Det är nämligen bara patetiskt.
Senast redigerad av ChristianRitter 2020-06-26 kl. 19:06.
Citera
2020-06-26, 19:28
Medlem
Citat:
Skulle jag själv börja med något så skulle jag nog lära mig att boxas först bara för o få lite mer koll på läget och sakta börja röra på mig. Efter det kan jag tänka mig att thaiboxning hade varit godmode!
Ja det är inget fel på boxning, jag har själv boxats samt hållt på med ett flertal andra kampsporter när jag var yngre. Tyckte dock att boxningen var lite tråkig i jämförelse med dom andra. Rent fysiskt passade inte min kropp för MMA eller BJJ, men Thaiboxning var perfekt. Hade jag gjort om samma resa idag hade jag skippat boxningen helt och bara fokuserat på Thaiboxningen. Förutom slagen är allt annorlunda tex stance, fotarbete mm. Jag kunde slå rätt bra när jag började med Thaiboxning men det är en helt annan femma när folk helt plötsligt börjar skicka sparkar och knän emot en också.
Citera
2020-06-26, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianRitter
Varför vill du träna kampsport? Det är föga lönt. Om du vill kunna försvara dig lika effektivt som någon som tränat i 20 år räcker det att med kraft, snabbhet och precision att alltid, i alla vinklar och omständigheter, kunna träffa antingen struphuvudet, en armbåge över ansiktet, en klack på pungkulorna eller tio fingrar mot ansiktet.
Ligger du under med en biff ovanpå så fös över honom med en juckande rörelse och greppa kulorna snabbt. Vad mer behöver du kunna? Kom inte och påstå att du vill träna kampsport för att det är roligt. Det är det bara bögar som tycker.
Sätt upp en sandsäck. Måla en gubbe på den och träna på det under två veckor. Lägg sen ner allt med s.k. kampsport, och gå vidare med livet. Istället för att ödsla tid och kraft på ett unket svettigt gym. Det är nämligen bara patetiskt.

Trådstarten var väldigt luddig, men nämnde inte att det var i rent självförsvarssyfte han ville träna kampsport. Själv tränade jag kampsport när jag gjorde det för att det var roligt, bra fysisk träning på många plan och det var en trevlig stämning och social samvaro i klubben jag tränade. Självförsvar kom ganska långt ner på listan, även om självförsvar var en av delarna i den kampsport jag tränade.
Citera
2020-06-26, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrAlbertEinstein

Jag skulle väl säga brottning eller typ jujutsu om du har lite övervikt för att träna för både självförsvar och kondition, samt hålla vikten eller bli av med lite. Överviktiga i den sporten har ju också fördelen att de inte är så lätta att lyfta, men däremot har de lättare att kasta andra. De som är överviktiga brukar ofta ha problem med sparktekniker och att sparka högt, samt lite med stabiliteten när de inte är med båda benen på marken.
Citera
2020-06-26, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianRitter

Oj, bättre än 20 års träning! Har du lust att posta några videoklipp där våldsamma angrepp avvärjs med tiofingerklös och juckföspunggrepp? Med alla mobil- och övervakningskameror idag måste du kunna hitta ett dussin? Har du gått din första kurs i feministiskt självförsvar?

Citat:
Ursprungligen postat av MrAlbertEinstein

Boxning eller BJJ skulle jag rekommendera. Ser nog flest överviktiga nybörjare som trivs på bjj.
Senast redigerad av Soltecken 2020-06-26 kl. 20:56.
Citera
2020-06-26, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Jag kunde slå rätt bra när jag började med Thaiboxning men det är en helt annan femma när folk helt plötsligt börjar skicka sparkar och knän emot en också.

Haha, ja jag kan tänka mig det

Själv vill jag inte stå på avstånd som en fitta och sparkas, utan jag vill in nära inpå och knocka dom alla med mina händer
Citera
2020-06-26, 21:39
Medlem
Brottargalnings avatar
Ja, kampsport är för alla.

Lättast är att kolla in de lokala klubbarna och dyka upp på ett nybörjarpass. Boxning eller thaiboxning är bra alternativ om du vill ha stående kampsport medan BJJ/SW är bäst om du vill brottas.
Citera
2020-06-26, 22:09
Medlem
Citat:
Haha, ja jag kan tänka mig det

Själv vill jag inte stå på avstånd som en fitta och sparkas, utan jag vill in nära inpå och knocka dom alla med mina händer
Hahahaha 😀 😂
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in