2020-06-26, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Zombie-Host
Jag försöker helt ärligt förstå om du verkligen undrar eller bara är ohederlig / medvetet krånglar.

Det du kallar "min dikotomi" utgörs helt tydligt av att utvärdera två påståenden, mördade personen SE statsministern eller mördade SE inte statsministern. Det andra påståendet utesluter på intet sätt att Olof Palme faktiskt dog på platsen även om SE inte utförde detta och det är helt absurt att trassla in sig i krav på att detta skall formuleras. Frågeställningen var inte: lösningen på mordet på Olof Palme, utan vad kan på enklast sätt (minst antal nya obevisade antaganden) förklara vad SE sysslade med under de aktuella 20 minuterna.
Är jag ohederlig och krånglar? Det är ju du som har dragit in Ockhams rakkniv och skrivit långa inlägg med logiska premisser och slutsatser och så handlar det hela i botten om att du tycker att SE är osannolik som GM.
Citera
2020-06-26, 15:37
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Jag försöker helt ärligt förstå om du verkligen undrar eller bara är ohederlig / medvetet krånglar.

Det du kallar "min dikotomi" utgörs helt tydligt av att utvärdera två påståenden, mördade personen SE statsministern eller mördade SE inte statsministern. Det andra påståendet utesluter på intet sätt att Olof Palme faktiskt dog på platsen även om SE inte utförde detta och det är helt absurt att trassla in sig i krav på att detta skall formuleras. Frågeställningen var inte: lösningen på mordet på Olof Palme, utan vad kan på enklast sätt (minst antal nya obevisade antaganden) förklara vad SE sysslade med under de aktuella 20 minuterna.

---------

Fast det är lite det som är "poängen", att om det finns flera olika alternativ som stämmer in på just nu kända fakta så är det ofta så så att ju fler obekräftade antaganden som måste göras för att en påstående är sant desto svagare blir det. I det specifika fallet med SE så är det per definition en mängd okända faktorer som måste adderas; han måste haft någon form av motiv, han måste haft tillgång till en revolver som det inte finns några bevis för att han haft, han måste haft denna med sig - skarpladdad - på sin arbetsplats, han måste haft "mod" nog att skjuta en människa, han måste ha valt den till synes farliga manövern att återvända till brottsplatsens närområde, och så vidare. Dessa "antaganden" är ju var och en möjliga att förklara och inget av dem är omöjliga, men om ett alternativt påstående är att han höll sig i bakgrunden och därför inte blev sedd - också skulle förklara hans beteende, så kan man ju om man vill tänka sig det som en mer sannolik förklaring.

Men kanske nog om detta nu.

Jag hör vad du säger och håller generellt med.

Men jag håller inte med om att en SE som på håll observerar mordplatsen förklarar hans beteende de nästkommande dagarna. Vi behöver även där göra antaganden för att förklara ett enligt mig ytterst märkligt beteende. Oavsett skyldig till mordet eller inte pratar vi om en "svår" människa med avvikande och i ärlighetens namn ett något försvårande beteende.
Citera
2020-06-26, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Poängen var väl att Krigs-IB bara var en förskönande omskrivning
för rest-IB3. Det resoneras ibland lite svävande om Krigs-IB.

Lite om "Krigs-IB"

Ur SOU 2002:92

16 "Krigs-IB"
16.1 Bakgrund
Elmér blev någon gång, troligen strax efter sammanslagningen 1965, kontaktad av Anders Grafström som då verkade inom Lindencronas organisation. Han gav inför Elmér intryck av att vara orolig för vissa inslag i stay behind-organisationen som gick ut på att denna var alltför högerinriktad.

Elmér upplevde att Grafström ”talat med någon” och kommit fram till att det behövdes balans – ”i en motståndsrörelse kan man ju inte komma med en försäkringsdirektör och bankdirektör”.

För att få tag på personer kände Elmér då att det var hans ansvar att ta kontakt med dåvarande LO-ordföranden Arne Geijer och få carte blanche att jag fick plocka ett och annat vettigt folk därifrån, t. ex. Landsorganisationen, och det gjorde jag.

Och de puttade man inte in i den ordinarie stay behind-organisationen, de ingick i IB:s krigsorganisation och i personalreserven, så att de fanns aldrig redovisade på IB som sådant. Vad Elmér alltså vill säga är att han hade till uppgift att söka rätt på personer inom exempelvis LO för att utbilda dessa i stay behindverksamhet eftersom sådana personer var dåligt representerade inom Lindencronas verksamhet.

I och med att Elmér rekryterade dessa, knöts de inte till den ordinarie stay behind-organisationen utan krigsplacerades vid IB eller ”personalreserven”.

Elmér har i annat sammanhang beskrivit verksamheten som att man kan kalla det vad man vill, krigs-IB eller annat är mest en lek med ord, krigsmakten hade i vilket fall en verksamhet som i händelse av krig skulle fungera som en motståndsrörelse. Den ska inte blandas samman med Lindencronas organisation. Krigsmakten har, enligt Elmér, kvar ”öar eller dynamiska enheter” i ett ockuperat land. Dess uppgift är att ”jävlas så mycket som möjligt med ockupanten”. De som ingick i denna verksamhet var, i motsats till Lindencronas organisation, personer på lokal och regional nivå och här fanns kontakter över hela parti- och samhällsspektrat. SOU 2002:92 s. 469-470

16.2 Augusti 1975 – Elmér leder repövning i Göteborg
16.2.1 IB-kontakterna i Göteborg

Engman har skrivit in eller tagit initiativ till att skriva in folk. Det var huvudsakligen ute i landet som man behövde folk till organisationen. Utöver politiskt aktiva kunde Krigs-IB utgöras av exempelvis Folkets Hus-chefer, kommunalråd, socialchefer och liknande. Rörande socialdemokrater känner Engman endast till dem som han själv ”lagt in” i organisationen, ”Elmér har säkert lagt in andra”. Bernt Carlsson, som var internationell sekreterare i partiet, är ett exempel. Denne hade för övrigt enligt Engman en speciell relation till Grupp B – han var den ende utomstående som fick besöka Engman under den tid han tjänstgjorde där. SOU 2002:92s. 471-472
Göran Johansson berättar att han kom i kontakt med Paues och Elmér någon gång omkring 1973 och han förstod att det handlade om militär underrättelseverksamhet. Under några år existerade sedan i Göteborg ett sorts nätverk där, förutom Leif Andersson och Johansson även metalls chefsjurist Sören Mannheimer, chefen vid Götaverken Bengt Tengroth m.fl. ingick. Johansson kan inte erinra sig att det ingick någon person utanför ramarna för det socialdemokratiska partiet eller fackföreningsrörelsen. SOU 2002:92 s. 473
18 Avslutning – sammanfattning

År 1965 slogs Grupp B samman med den hemliga underrättelsetjänsten T-kontoret. Elmér blev chef för den gemensamma byrån som fick namnet IB. Fram till dess hade Elmér haft omkring 10 fast anställda personer varav omkring hälften var ute på fältet och ägnade sig åt inhämtning, resten var kontorspersonal. Efter sammanslagning närmast femdubblades styrkan efter T-kontoret bidrog med bl.a. en operativ och en marin avdelning. De socialdemokratiska ombudsmännen i Grupp B placerades nu i en särskild avdelning med beteckningen IB/03. En rad omflyttningar skedde också. Huvudkontoret förlades till Valhallavägen medan IB/03 flyttade till Bromma. Efter några år flyttade operationsavdelningen ut från huvudkontoret och placerades i ett hus på Grevgatan i Stockholm. SOU 2002:92 s.506
Elmér hade redan under 1960-talet börjat rekrytera personer till underrättelsetjänstens personalreserv, en verksamhet som skulle träda i kraft i händelse av krig och ockupation. Personerna krigsplacerades inte vid IB men utbildningen skedde inom ramen för byrån. Elmér rekryterade till en början personer inom arbetarrörelsen men åtminstone mot slutet av 1960-talet fanns där också personer från andra partier och områden.

Då IB år 1970 inrättade en särskild beredskapssektion tycks Elmér ha fortsatt med ovan nämnda rekrytering inom ramen för en ytterst hemlig sektion inom IB, D-sektionen.

Denna del överlevde IB-avslöjandet 1973 och det är troligt att Elmér i någon utsträckning fortsatte att rekrytera personer till underrättelsetjänstens personalreserv ännu några år.

Bl.a. hölls i augusti 1975 en kurs i Göteborg för några där ledande socialdemokrater.

Även om kursens syfte var just förberedelse för någon form av motståndsverksamhet i krig så gavs tillfällen att gemensamt diskutera de problem SAP hade med främst KFMLr i Göteborg. Vid några sådana tillfällen sammanträffade bl.a. partisekreteraren Sten Andersson med kurssällskapet. Det är oklart hur länge Elmér sysslade med denna verksamhet. Elmérs verksamhet har i detta avseende blivit känd som ”Krigs-IB” och allt pekar på att det här inte fanns någon koppling till GBU. SOU 2002:92 s.508
Det är värt att notera att Sören Mannheimer satt i Volvo AB's styrelse och att P. G. Gyllenhamnar sägs ha varit krigsplacerad inom Stay-behind (???) samt att de tog in Svante Winqvist efter Sjukhusaffären.
Citera
2020-06-26, 16:02
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
J
Dessutom är jag övertygad om att Christer Pettersson är Olof Palmes mördare. .

Då är du DUM I HUVUDET! Totalt jävla körd i skallen! Detta är det sista jag skriver i tråden på ett tag. Sen kanske jag vågar igen. Jag vill nämligen behålla mitt liv.

Som sagt, filmtips. Se:

Executive Action
https://www.imdb.com/title/tt0070046/

Winchester Magnum . 357 genom ryggen och åt genom bröstet, två skott.

BULL SHIT! Fecki'n jävla BULL SHIT!

Man ska tillbaka till mordplatsen, eller hur KP?!
Senast redigerad av I-van-Toer 2020-06-26 kl. 16:25.
Citera
2020-06-26, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Japp.

Håller helt med dig.

Att den politiska oppositionen i riksdagen väcker misstroendeförklaringar mot enskilda ministrar i tid och otid tillhör det politiska spelet.

Men när en grupp officerare offentligt förklarar att de saknar förtroende för landets statsminister är det dags att vakna.

Palme förklarade för Gro Harlem Brundtland att han kände sig orolig. Samma djupt kritiska/ hatiska personer dök upp på varenda politiskt möte = EAP.

Alf Enerströms envisa hatkampanj mm

Det vitt utbredda och djupa "Palmehatet " kulminerade efter valet hösten 1985 då sossarna till allmän förtvivlan i vissa kretsar återigen vann regeringsmakten.

Kontexten är alltså Palmehatet menar även jag och de konkreta angreppspunkterna var lagförslaget om polisens roll vid ockupation, u-båtarna i svenska vatten, den kärnvapenfria zonen i Norden och Moskvaresan/landsförräderiet.

Nu skulle karljäveln bort liksom.

Personligen tror jag att en liten svensk grupp ur Palmehatardelen av Sverige (2-3 personer?) skred till verket. Vem som sköt är mindre intressant.

Det är här polisen ska leta. De ensamma galningarna är bara smoke and mirrors.

Bara ordet "Palmehatet "? Vi har numera vant oss vid att säga så. Men tänk efter. Stora delar av svenska folket hatade landets statsminister.

Och ur hat föds våld. 1985 var på så sätt ett extremt år.
Palmehatet är värt att diskutera. Jag anser att det finns olika grader av Palmehatet.
Uppväxt i en borglig miljö med föräldrar som röstat borgligt men har aldrig hört ett ont ord om Palme.Röstandet skedde med en vis integritet och som min pappa sa"politiska diskussioner kan ta på vänskap"
Min pappa var inte överförtjust när mitt yngre syskon gick med i SSU men det kom han över.
Det fanns på högerkanten ett drev mot OP som var mindre snyggt. Såg själv hur en docka, föreställande OP slängdes upp på scen ,som man trampade på, när M hade valturne-85.
I dessa högerkretsar utnyttjades ungdomar att öppet visa en form av Palmehat.
Plötsligt blev det trendigt att vara M och är man ung och naiv ifrågasätter man inte alltid fakta.

Palme var en vattendelare .Det fanns under den här tiden inget mellanmjölksdiskussion när det gällde honom .
Han var älskad av många men en del var ganska förbannade på honom men hat är ett starkt ord.
Jag är övertygad om att de som sa att de hatade Palme aldrig skulle kunna drömma om att skjuta honom.
Det var OK på 80-talet att säga "Palme är orsaken till allt som är skit" för att uttrycka mig kort.
Regnade det en sommardag så var det Palmes fel.....lite så!
AE annonskampanjer i DN eldade naturligtvis på Palmehatet och gjorde det legalt.
Med känt resultat!
Militärers politiska hemvist ligger vanligtvis åt höger. Militären och försvaret var inte alls nöjda med OP och i dessa kretsar jäste ett visst "hat"
Citera
2020-06-26, 16:13
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Lite om "Krigs-IB"

16 "Krigs-IB"
16.1 Bakgrund
Elmér blev någon gång, troligen strax efter sammanslagningen 1965, kontaktad av Anders Grafström som då verkade inom Lindencronas organisation. Han gav inför Elmér intryck av att vara orolig för vissa inslag i stay behind-organisationen som gick ut på att denna var alltför högerinriktad.

Elmér upplevde att Grafström ”talat med någon” och kommit fram till att det behövdes balans – ”i en motståndsrörelse kan man ju inte komma med en försäkringsdirektör och bankdirektör”.

För att få tag på personer kände Elmér då att det var hans ansvar att ta kontakt med dåvarande LO-ordföranden Arne Geijer och få carte blanche att jag fick plocka ett och annat vettigt folk därifrån, t. ex. Landsorganisationen, och det gjorde jag.

Och de puttade man inte in i den ordinarie stay behind-organisationen, de ingick i IB:s krigsorganisation och i personalreserven, så att de fanns aldrig redovisade på IB som sådant. Vad Elmér alltså vill säga är att han hade till uppgift att söka rätt på personer inom exempelvis LO för att utbilda dessa i stay behindverksamhet eftersom sådana personer var dåligt representerade inom Lindencronas verksamhet.

I och med att Elmér rekryterade dessa, knöts de inte till den ordinarie stay behind-organisationen utan krigsplacerades vid IB eller ”personalreserven”.

Elmér har i annat sammanhang beskrivit verksamheten som att man kan kalla det vad man vill, krigs-IB eller annat är mest en lek med ord, krigsmakten hade i vilket fall en verksamhet som i händelse av krig skulle fungera som en motståndsrörelse. Den ska inte blandas samman med Lindencronas organisation. Krigsmakten har, enligt Elmér, kvar ”öar eller dynamiska enheter” i ett ockuperat land. Dess uppgift är att ”jävlas så mycket som möjligt med ockupanten”. De som ingick i denna verksamhet var, i motsats till Lindencronas organisation, personer på lokal och regional nivå och här fanns kontakter över hela parti- och samhällsspektrat. SOU 2002:92 s. 469-470

Engman har skrivit in eller tagit initiativ till att skriva in folk. Det var huvudsakligen ute i landet som man behövde folk till organisationen. Utöver politiskt aktiva kunde Krigs-IB utgöras av exempelvis Folkets Hus-chefer, kommunalråd, socialchefer och liknande. Rörande socialdemokrater känner Engman endast till dem som han själv ”lagt in” i organisationen, ”Elmér har säkert lagt in andra”. Bernt Carlsson, som var internationell sekreterare i partiet, är ett exempel. Denne hade för övrigt enligt Engman en speciell relation till Grupp B – han var den ende utomstående som fick besöka Engman under den tid han tjänstgjorde där. SOU 2002:92s. 471-472
Göran Johansson berättar att han kom i kontakt med Paues och Elmér någon gång omkring 1973 och han förstod att det handlade om militär underrättelseverksamhet. Under några år existerade sedan i Göteborg ett sorts nätverk där, förutom Leif Andersson och Johansson även metalls chefsjurist Sören Mannheimer, chefen vid Götaverken Bengt Tengroth m.fl. ingick. Johansson kan inte erinra sig att det ingick någon person utanför ramarna för det socialdemokratiska partiet eller fackföreningsrörelsen. SOU 2002:92 s. 473

År 1965 slogs Grupp B samman med den hemliga underrättelsetjänsten T-kontoret. Elmér blev chef för den gemensamma byrån som fick namnet IB. Fram till dess hade Elmér haft omkring 10 fast anställda personer varav omkring hälften var ute på fältet och ägnade sig åt inhämtning, resten var kontorspersonal. Efter sammanslagning närmast femdubblades styrkan efter T-kontoret bidrog med bl.a. en operativ och en marin avdelning. De socialdemokratiska ombudsmännen i Grupp B placerades nu i en särskild avdelning med beteckningen IB/03. En rad omflyttningar skedde också. Huvudkontoret förlades till Valhallavägen medan IB/03 flyttade till Bromma. Efter några år flyttade operationsavdelningen ut från huvudkontoret och placerades i ett hus på Grevgatan i Stockholm. SOU 2002:92 s.506
Elmér hade redan under 1960-talet börjat rekrytera personer till underrättelsetjänstens personalreserv, en verksamhet som skulle träda i kraft i händelse av krig och ockupation. Personerna krigsplacerades inte vid IB men utbildningen skedde inom ramen för byrån. Elmér rekryterade till en början personer inom arbetarrörelsen men åtminstone mot slutet av 1960-talet fanns där också personer från andra partier och områden.

Då IB år 1970 inrättade en särskild beredskapssektion tycks Elmér ha fortsatt med ovan nämnda rekrytering inom ramen för en ytterst hemlig sektion inom IB, D-sektionen.

Denna del överlevde IB-avslöjandet 1973 och det är troligt att Elmér i någon utsträckning fortsatte att rekrytera personer till underrättelsetjänstens personalreserv ännu några år.

Bl.a. hölls i augusti 1975 en kurs i Göteborg för några där ledande socialdemokrater.

Även om kursens syfte var just förberedelse för någon form av motståndsverksamhet i krig så gavs tillfällen att gemensamt diskutera de problem SAP hade med främst KFMLr i Göteborg. Vid några sådana tillfällen sammanträffade bl.a. partisekreteraren Sten Andersson med kurssällskapet. Det är oklart hur länge Elmér sysslade med denna verksamhet. Elmérs verksamhet har i detta avseende blivit känd som ”Krigs-IB” och allt pekar på att det här inte fanns någon koppling till GBU. SOU 2002:92 s.508
Det är värt att notera att Sören Mannheimer satt i Volvo AB's styrelse och att P. G. Gyllenhamnar sägs ha varit krigsplacerad inom Stay-behind (???) samt att de tog in Svante Winqvist efter Sjukhusaffären.

Man skall inte glömma svenska turistföreningen som bas för stssy-behind, en hel våning av deras huvudkontor var SB och många värdar i fjällstugor hade dubbla roller.
Citera
2020-06-26, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Man skall inte glömma svenska turistföreningen som bas för stssy-behind, en hel våning av deras huvudkontor var SB och många värdar i fjällstugor hade dubbla roller.

Stig Synnergren svensk general och överbefälhavare - Wikipedia

Stig Synnergren (...) Han blev fänrik 1939 och tjänstgjorde under andra världskriget vid Skidlöparbataljonen (I 19 K) i Boden, där han bland annat bevakade den norska gränsen då Tyskland besatte Narvik. Han hade också sambandsuppgifter med de norska jägarsoldaterna i Operation Sepals i Norrbotten.

Synnergren blev i media mest sammankopplad med underrättelsetjänsten då det hemliga underrättelseorganet IB avslöjades under hans tid som ÖB.

Synnergren hade under och efter sin militära karriär en rad förtroendeuppdrag. Han var chef för H.M. Konungens stab 1978–1986, ordförande för Svenska Turistföreningen 1976–1987 och ordförande för Svenska Skidförbundet 1973–1975.
Citera
2020-06-26, 16:40
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Är jag ohederlig och krånglar? Det är ju du som har dragit in Ockhams rakkniv och skrivit långa inlägg med logiska premisser och slutsatser och så handlar det hela i botten om att du tycker att SE är osannolik som GM.

Det kallas "diskussion" där man lägger fram sina olika "synpunkter" och sedan försöka bemöta dem vilket kan leda till att man lär sig något. Sedan kan man också låtsas missuppfatta, krångla och stöka hur mycket man vill och undvika själva frågan, men det blir ju inte så konstruktivt förstås.

----------------

Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag hör vad du säger och håller generellt med.

Men jag håller inte med om att en SE som på håll observerar mordplatsen förklarar hans beteende de nästkommande dagarna. Vi behöver även där göra antaganden för att förklara ett enligt mig ytterst märkligt beteende. Oavsett skyldig till mordet eller inte pratar vi om en "svår" människa med avvikande och i ärlighetens namn ett något försvårande beteende.

SE var tveklöst en knepig och annorlunda person och hans beteende efteråt är onekligen mycket märkligt, både som mördare och som oskyldig.

Det är för övrigt så att jag på inget sätt avfärdar SE som gärningsman, men det som lagts fram tycker jag personligen är väldigt svagt. Med risk för att vissa får spel igen så finns en annan bra princip: "extraordinary claims require extraordinary evidence". Om någon skulle påstå att SE bar en ihoprullad FIB-Aktuellt i sin rock den natten, men tyvärr inte kan bevisa det, så är det inget man kan ta för en sanning, men det är inte omöjligt att tänka sig att skulle kunna stämma. Om någon däremot påstår att Stig Engström kliver ut från en vanlig dag på jobbet med en skarpladdad Magnum .357 i fickan behöver man kunna lägga fram bra mycket mer tyngd i detta för att det inte skall helt enkelt ignoreras.
Citera
2020-06-26, 17:31
Medlem
qutms avatar
Citat:
...Om någon skulle påstå att SE bar en ihoprullad FIB-Aktuellt i sin rock den natten, men tyvärr inte kan bevisa det, så är det inget man kan ta för en sanning, men det är inte omöjligt att tänka sig att skulle kunna stämma. Om någon däremot påstår att Stig Engström kliver ut från en vanlig dag på jobbet med en skarpladdad Magnum .357 i fickan behöver man kunna lägga fram bra mycket mer tyngd i detta för att det inte skall helt enkelt ignoreras.
Nej, vänd på statistiken och se det ur OPs perspektiv.
OP gick ut på stan utan livvakt flera gånger. Hur många gånger kan en statsman göra det utan att det händer något allvarligt?
Tiderna förändrades. Förr eller senare så skulle OP sannolikt råka bli sedd av någon som råkade gå omkring med en skarpladdad revolver eller som såg OP vid biografen och hämtade eller ringde efter en revolver.
Både CP och SE verkar passa in på den bilden, nu i efterhand så har man ju identifierat fyra inom 200 meter bara just den kvällen.
Senast redigerad av qutm 2020-06-26 kl. 18:00.
Citera
2020-06-26, 17:31
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Då är du DUM I HUVUDET! Totalt jävla körd i skallen! Detta är det sista jag skriver i tråden på ett tag. Sen kanske jag vågar igen. Jag vill nämligen behålla mitt liv.

Som sagt, filmtips. Se:

Executive Action
https://www.imdb.com/title/tt0070046/

Winchester Magnum . 357 genom ryggen och åt genom bröstet, två skott.

BULL SHIT! Fecki'n jävla BULL SHIT!

Man ska tillbaka till mordplatsen, eller hur KP?!

Jag tror knappast att du behöver oroa dig för någonting. Man dödar inte folk för nöjes skull. Om det händer är det förmodligen för att någon har verklig vetskap om vad som har hänt. Våra funderingar kan inte gärna leda till en mordvåg. Eventuella konspiratörer skulle då behöva ta många av daga, så som det spekuleras här Och så roligt kan det inte vara att ta kål på andra.
Citera
2020-06-26, 17:37
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Lite om "Krigs-IB"

16 "Krigs-IB"
16.1 Bakgrund

Theutenberg, utredningen ovan och Frånstedt betonar att Krigs-IB var
en omdöpt rest av IB3 och separat från GBU. Theutenbergs nyhet är
att han menar att det finns en koppling mellan Johansson, Mannheimer
och Hulterström och en ekonomisk manipulation riktad mot
Theutenberg efter dennes avgång som folkrättsrådgivare.
Här är Sparbanken-Väst och tom Leif GW Persson omnämnda
i en underlig och komplicerad historia.
Citera
2020-06-26, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Theutenberg, utredningen ovan och Frånstedt betonar att Krigs-IB var
en omdöpt rest av IB3 och separat från GBU. Theutenbergs nyhet är
att han menar att det finns en koppling mellan Johansson, Mannheimer
och Hulterström och en ekonomisk manipulation riktad mot
Theutenberg efter dennes avgång som folkrättsrådgivare.
Här är Sparbanken-Väst och tom Leif GW Persson omnämnda
i en underlig och komplicerad historia.

Det blir lite rörigt när Bo T inte skiljer på fredstida och krigstida verksamhet och vill beteckna allt som "Krigs-IB",

I fred verkade IB/03 med illegal övervakning av svenskar och blev avslöjade 1973.

Elmér har i annat sammanhang beskrivit verksamheten som att man kan kalla det vad man vill, krigs-IB eller annat är mest en lek med ord, krigsmakten hade i vilket fall en verksamhet som i händelse av krig skulle fungera som en motståndsrörelse SOU 2002:92 s. 469-470
”Krigs-IB” fortsatte den förbjudna verksamheten
I mitten av 1970-talet bildades det så kallade krigs-IB. Det var inte bara det embryo till en svensk motståndsrörelse som det hittills beskrivits som. Det var också en välkommen täckmantel för IB för att fortsätta med sin förbjudna inrikesverksamhet. Vissa höga socialdemokrater, exempelvis Sören Mannheimer i Göteborg, inkallades till krigs-IB.
Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wEOdjP/han-var-ibs-agent

Sjukhusaffären 1975 utfördes av "Krigs-IB" och de inblandade var inte formellt knutna till IB/GBU eller senare SSI (1982-1994). De var krigsplacerade inom IB/GBU/SSI i händelse av krig (ex Svante Winqvist) eller underrättelsetjänstens personalreserv. I fredstid fanns de officiellt inte.

Fanns de vid MOP 1986? Självklart. SSI vid den tiden måste ha en krigsorganisation. Vad de gjorde i fredstid vid MOP 1986? Har inte en aning.

Däremot vet jag att Försvarsmakten hade en krigsförbandsorganisation med specialutbildade värnpliktiga som i små grupper skulle understödja tex en skyttebataljon om ca 1 000 man som i krig blivit skild från de sina och tar upp strid bakom fiendens linjer på ockuperat territorium. Dessa grupper hade tillgång tlll lager/förråd av vapen ammunition mm för krig. Kvaliteten på de värnpliktiga var mer än väl jämförbar med jägarsoldater.

I fredstid rapporterade de två gånger om året från det företag de arbetade på och samarbetade med Säpos kontraspionage.
Senast redigerad av Utredaren 2020-06-26 kl. 18:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in