Citat:
Ursprungligen postat av
lebensmuede
Jag menar att det var oärligt retoriskt eftersom, som jag sa, "i din dikotomi" (som du ju hade ställt upp -- det var två ömsesidigt uteslutande påståenden) så förhåller du dig inte till det faktum att OP faktiskt blev mördad, och det krävs antaganden för att någon annan ska ha gjort det, men vi kommer inte ifrån det faktum att OP är död. Dessa antaganden behöver du inte nämna eftersom alternativ 2 inte berör OP:s mord, varför alternativ 2 framstår som klart enklare. Om du inte vill säga att det är ett retoriskt knep, så kan vi inte komma längre.
Jag försöker helt ärligt förstå om du verkligen undrar eller bara är ohederlig / medvetet krånglar.
Det du kallar "min dikotomi" utgörs helt tydligt av att utvärdera två
påståenden, mördade personen SE statsministern eller mördade SE inte statsministern. Det andra påståendet utesluter på intet sätt att Olof Palme faktiskt dog på platsen
även om SE inte utförde detta och det är helt absurt att trassla in sig i krav på att detta skall formuleras. Frågeställningen var inte: lösningen på mordet på Olof Palme, utan vad kan på enklast sätt (minst antal nya
obevisade antaganden) förklara
vad SE sysslade med under de aktuella 20 minuterna.
---------
Citat:
Ursprungligen postat av
Rust-Lee
Dock som jag har stipulerat ett antal gånger, börjar man addera antaganden i sin "ekvation" får man leva med att X (svaret) också är kontaminerat av de antaganden.
Fast det är lite det som är "poängen", att om det finns flera olika alternativ som stämmer in på just nu kända fakta så är det ofta så så att ju
fler obekräftade antaganden som måste göras för att en påstående är sant
desto svagare blir det. I det specifika fallet med SE så är det per definition en mängd okända faktorer som måste adderas; han måste haft någon form av motiv, han måste haft tillgång till en revolver som det inte finns några bevis för att han haft, han måste haft denna med sig - skarpladdad - på sin arbetsplats, han måste haft "mod" nog att skjuta en människa, han måste ha valt den till synes farliga manövern att återvända till brottsplatsens närområde, och så vidare. Dessa "antaganden" är ju var och en möjliga att förklara och inget av dem är omöjliga, men om ett alternativt påstående är att han höll sig i bakgrunden och därför inte blev sedd -
också skulle förklara hans beteende, så kan man ju om man vill tänka sig det som en mer sannolik förklaring.
Men kanske nog om detta nu.