2020-06-26, 12:25
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Zombie-Host
Fast jag antar nu att bara larvar dig? Om det skulle stå så här:

"I går var det ett starkt ljussken på himlen.

Påstående 1: ett utomjordiskt rymdskepp var orsaken till ljusskenet, p.g.a. belägg xyz ....
Påstående 2: ett utomjordiskt rymdskepp var inte orsaken till ljusskenet, p.g.a. belägg ..."

Känner du att du inte kan förstå alternativ två? Känner du att om påstående 2 är korrekt så har inte ljusskenet ägt rum?

Dessa två påståenden inte gör anspråk på att förklara ljusfenomenet, bara värdera alternativet om det var ett UFO eller ej.

------------------

Tack för två bra exempel, men där du grovt missförstår principen:

Den förklaring som går att kombinera med kända fakta och som innehåller så få extra antaganden som möjligt ofta är den korrekta.

I båda dina fall finns ju mängder med tekniska bevis och andra omständigheter för att båda dina alternativ två är riktiga. Vad vill du visa?

Jag vill visa på att Occams Rakkniv är ett ganska uselt verktyg när det kommer till att lösa ett mord.

Variablerna blir för många och det är nästan omöjligt att inte ställa upp en falsk dikotomi.

Gällande exempel 2 blir det ju extra tydligt med facit i hand.
Tänk OM pappan till barnen inte hade ett vettigt alibi. Men samtidigt var oskyldig.
Den tekniska bevisningen gällande Schürrer var ju i princip obefintlig och hon dömdes nästan uteslutande på en indicekedja. Till och med GW stod i Efterlyst och pratade om att enligt all statistik är det pappan till barnen som ligger bakom detta mord.

Utredarna var tvungna att göra en rad antagande som rent statistiskt är väldigt ovanliga för att komma fram till slutsatsen de gjorde.

Fallet Madeleine är ju ett annat lysande exempel.
Enligt i princip all statistik är det ju en familjemedlem som ligger bakom försvinnandet och ett eventuellt mord. Och det antagandet har nog väldigt många människor gjort - tills nu.
Citera
2020-06-26, 12:30
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
Om man kollar igenom SVT:s bildupptagningar från mordplatsen, som skedde omkring 02-snåret på mordnatten, så ser man Lange lufsa runt med teknikern Moberg och hans assistent Kviberg som har en kamera på magen.
April 2020, MacMackay: (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
- Bildjämförelse talar för att det är en kollega till Wincent Lange

Juni 2020, bibbarsmuts: (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
- Kriminalkommissarie Torsten Kviberg har kamera på magen och kepsgubben på bild liknar Börje Moberg

Kanske går det att knyta ihop säcken här? Hur såg Börje ut?
Senast redigerad av Schlesien 2020-06-26 kl. 12:43.
Citera
2020-06-26, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
eller via militära skugg-AXE

Behövdes inte ens det. En del anställda på verket kunde lätt lyssna på samtliga samtal via en knapptryckning. Det var heller ingen konst att koppla in sig på ledningarna om man ville.
Citera
2020-06-26, 12:31
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag vill visa på att Occams Rakkniv är ett ganska uselt verktyg när det kommer till att lösa ett mord.

Självklart är det inget verktyg för att "lösa" ett mord, men det kan vara ett användbart verktyg för att utvärdera alternativ i en diskussion. Observera också att principen inte på något sätt påstår sig kunna härleda en logisk lösning, eller ställa upp två absoluta alternativ som vissa verkar missuppfatta det som, endast ett sätt att visa att det ofta är det alternativ som innehåller minst antal extra obevisade belägg som är riktigt.
Citera
2020-06-26, 12:32
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ossmond
I vilket sammanhang skulle ÖB ha gjort det, framgår det? Stig Synnergren eller?
Det lär ha varit Lennart Ljung, se
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lennart_Ljung_(general)
och
https://iesho.blogspot.se
Senast redigerad av iesho 2020-06-26 kl. 13:16.
Citera
2020-06-26, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Nej, naturligtvis.

Problemet med de som vill avskriva SE från utredningen har andra saker att besvara: som varför han begår mened och ljuger om sin utstämplingstid i tingsrätten?

Då det inte är olagligt att ljuga så är det väl snarare de som vill häkta honom som skäligen misstänkt som bör få ihop hur uppgifterna, från bl a HO, om det samtal som pågick under "några minuter" efter 2319 tillsammans med IM's observationer om att GM fanns på plats "i god tid innan", i tid skulle kunna placera SE som GM om han nu efteråt inte kan bevisas ha ägt någon tidsmaskin vid tidpunkten för mordet. Förutom det att han kroppsligen inte matchar majoriteten av de beskrivningar om GM's kroppskonstitution, förstås.
Citera
2020-06-26, 12:34
Medlem
qutms avatar
Citat:
Variablerna blir för många och det är nästan omöjligt att inte ställa upp en falsk dikotomi.
Gällande exempel 2 blir det ju extra tydligt med facit i hand.
Tänk OM pappan till barnen inte hade ett vettigt alibi. Men samtidigt var oskyldig.
Den tekniska bevisningen gällande Schürrer var ju i princip obefintlig och hon dömdes nästan uteslutande på en indicekedja. Till och med GW stod i Efterlyst och pratade om att enligt all statistik är det pappan till barnen som ligger bakom detta mord.
Utredarna var tvungna att göra en rad antagande som rent statistiskt är väldigt ovanliga för att komma fram till slutsatsen de gjorde.
Fallet Madeleine är ju ett annat lysande exempel.
Enligt i princip all statistik är det ju en familjemedlem som ligger bakom försvinnandet och ett eventuellt mord. Och det antagandet har nog väldigt många människor gjort - tills nu.
Man kan ju starta med det mest sannolika, sen arbetar sig ner.
Till sist blir det ju mikro-nivå, det beskrivs i denna video om paraplymannen som stod exakt till höger om bilen med JFK, exakt det håll som dom i bilen vände sig åt.
https://www.youtube.com/watch?v=yznRGS9f-jI
Extremt misstänkt, men det var ändå antagligen inte paraplymannen som var mördaren, han blev identifierad och det visade sig att han hade paraply och regnrock för att demonstrera. Men det är klart, man kan ju inte helt utesluta ett dolt vapen.
Senast redigerad av qutm 2020-06-26 kl. 12:40.
Citera
2020-06-26, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Du skriver "som inte var där" för alternativ 2. Du menar kanske som inte finns med bland de kända huvudvittnena, eller en som inte finns med bland vittnena, eller i värsta fall en person som inte finns med i förundersökningsmaterialet.

The-Zombie-Host beskriver förvisso inte i alt. 2 vem som mördade OP, men det är ju rimligen någon som är där. Ryms inte det i tolkningsutrymmet menar du?
Herregud. Ja, vi kan väl ta ett alternativ med någon annan som var där -- det gör väl det samma för argumentet?
Citera
2020-06-26, 12:37
Medlem
Citat:
Fast jag antar nu att bara larvar dig? Om det skulle stå så här:

"I går var det ett starkt ljussken på himlen.

Påstående 1: ett utomjordiskt rymdskepp var orsaken till ljusskenet, p.g.a. belägg xyz ....
Påstående 2: ett utomjordiskt rymdskepp var inte orsaken till ljusskenet, p.g.a. belägg ..."

Känner du att du inte kan förstå alternativ två? Känner du att om påstående 2 är korrekt så har inte ljusskenet ägt rum?

Dessa två påståenden inte gör anspråk på att förklara ljusfenomenet, bara värdera alternativet om det var ett UFO eller ej.
Vad pratar du om? Det är du som hävdar att den enklaste förklaringen är att SE inte sköt Palme, men då måste du ju jämföra med någon annan förklaring. Du väljer att redovisa dina alternativ på ett underfundigt sätt där det inte framgår vad det är för andra antaganden som du bakar in i ditt alternativ 2.
Citera
2020-06-26, 12:40
Medlem
Citat:
Du får mycket gärna visa vad som var en halmgubbe. Jag vill som sagt gärna lära mig, men det bygger ju på om viljan är att debattera i syfte att få kunskap eller en vilja att "käfta".
Du väljer att visa SE om osannolik gärningsman men det måste ju finnas någon gärningsman, eller hur? Om inte SE sköt, så gjorde någon annan det. Dina två alternativ gav inte uttryck för detta, vilket är ett retoriskt knep.

Så här blir det då:
Hur kan SE som har allt detta emot sig vara mördaren? Den enklaste förklaringen är att det inte var han.
Citera
2020-06-26, 12:40
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Självklart är det inget verktyg för att "lösa" ett mord, men det kan vara ett användbart verktyg för att utvärdera alternativ i en diskussion. Observera också att principen inte på något sätt påstår sig kunna härleda en logisk lösning, eller ställa upp två absoluta alternativ som vissa verkar missuppfatta det som, endast ett sätt att visa att det ofta är det alternativ som innehåller minst antal extra obevisade belägg som är riktigt.

Hajar vad du menar, men tyvärr ställer jag mig fortfarande tveksam till Occam då det (om jag inte missuppfattat det helt) innebär till 99% en falsk dikotomi.

Självklart bör vi luta oss mot sannolikhet och statistik, men att göra en klassisk "Occam uppställning" gällande tex SE känns fortfarande som en falsk dikotomi enligt mig. Vi tvingas att utgå från ett jäkla antagande hela tiden som enligt mig urholkar resultatet.

Med facit i hand funkar ju Occam. När vi vet att pappan hade alibi (exempel 2) och att Schürrer var "knäpp" samt hade befunnit sig på plats. Men som sagt - tänk OM pappan inte hade alibi!

Hade inte Occam pekat åt fel riktning då?

Det är ju bevisföringen som gör att Occam fungerar - inte tvärtom.
Citera
2020-06-26, 12:43
Medlem
qutms avatar
Citat:
Hajar vad du menar, men tyvärr ställer jag mig fortfarande tveksam till Occam då det (om jag inte missuppfattat det helt) innebär till 99% en falsk dikotomi.
Självklart bör vi luta oss mot sannolikhet och statistik, men att göra en klassisk "Occam uppställning" gällande tex SE känns fortfarande som en falsk dikotomi enligt mig. Vi tvingas att utgå från ett jäkla antagande hela tiden som enligt mig urholkar resultatet.
Med facit i hand funkar ju Occam. När vi vet att pappan hade alibi (exempel 2) och att Schürrer var "knäpp" samt hade befunnit sig på plats. Men som sagt - tänk OM pappan inte hade alibi!
Hade inte Occam pekat åt fel riktning då?
Det är ju bevisföringen som gör att Occam fungerar - inte tvärtom.
Glöm IQ Occam, du har uppenbarligen rätt.
Se videon och tänk mikro, som han kallar det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in