Citat:
Ursprungligen postat av
lebensmuede
Nej, jag har inte släppt det jag skrev. Du måste ju ha att någon mördar OP i båda utsagorna, annars blir det inte rimligt att jämföra dem.
Fast jag antar nu att bara larvar dig? Om det skulle stå så här:
"I går var det ett starkt ljussken på himlen.
Påstående 1: ett utomjordiskt rymdskepp var orsaken till ljusskenet, p.g.a. belägg xyz ....
Påstående 2: ett utomjordiskt rymdskepp var inte orsaken till ljusskenet, p.g.a. belägg ..."
Känner du att du inte kan förstå alternativ två? Känner du att om påstående 2 är korrekt så har inte ljusskenet ägt rum?
Dessa två påståenden inte gör anspråk på att förklara ljusfenomenet, bara värdera alternativet om det var ett UFO eller ej.
------------------
Citat:
Ursprungligen postat av
Rust-Lee
2 barn blir ihjälslagna och mamman skadas allvarligt i en villa.
Enligt kriminalstatistik och även Occam. Vad är mest sannolikt?
1. En familjemedlem är den skyldige.
2. En sommarflirt som har blivit besatt av mammans nya kille ligger bakom. Hon åker till och med från ett annat land för att begå detta brott.
en till?
En man i ett litet småländskt samhälle blir skjuten mitt i natten i sitt hem av en inkräktare.
Enligt kriminalstatistik och även Occam. Vad är mest sannolikt?
1. Det var ett rånförsök som gick snett.
2. En barnflicka får ett uppdrag av en präst som har hjärntvättat henne. Hon beger sig till Stockholm för att på egen hand införskaffa ett illegalt handvapen.
Tack för två bra exempel, men där du grovt missförstår principen:
Den förklaring som går att
kombinera med kända fakta och som innehåller så få extra antaganden som möjligt ofta är den korrekta.
I båda dina fall finns ju
mängder med tekniska bevis och andra omständigheter för att båda dina alternativ två är riktiga. Vad vill du visa?