2020-06-26, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suckmesideways
En facebookgrupp som tagit intiativ till att begära ut handlingar o sedan lägga upp det så inte alla köper samma förhör..
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1O37mhN5bMt5nd-CaO7ue_3KMbip6eVETWKXwfILsf3E/htmlview?fbclid=IwAR3E7lUomg43hLGawPdjr00XUE5UTY_N 8sxecLosH6whFPuIKNkHi1FrjvI

Vilken facebookgrupp är det?
Citera
2020-06-26, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Inte alls!

De officiella kanalerna sa alla att OP sköts med TVÅ SKOTT i BRÖSTET!

Sedan ändrade man den uppgiften, för att bättre passa in på "den ensamme galningen" och samtidigt få mördaren att framstå som amatörmässig för att ha missat ett skott...

De ursprunglkiga uppgifterna är så gott som alltid de mest tillförlitliga!

Tyvärr är det så att uppgifter om skott i bröstet har sitt ursprung i att OP vändes på rygg och blödde ymnigt från utgångshål i bröstet medan det först är vid undersökningen av liket man får klart för sig det faktiska.

Fakta mot ryktesspridning vinns alltid av fakta.
Citera
2020-06-26, 09:54
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tack!

I skenet av diskussionen kring att Stay Behind och Barbrogruppen kan ha övervakat Palme är det ju då klart uppseendeväckande att Aspling var i kontakt med Olof bara timmar före mordet, det finns en koppling mellan Palme och nämnda aktörer som går via Aspling.

Frågan om hur någon illasinnad kunde veta att Palme skulle gå på bio kan ha sin naturliga förklaring, avlyssning men även direkt informationsförmedling.

Är det otroligt att Aspling och Palme avtalade ett möte vid Skandiahuset efter bioföreställningen?

Det går inte att utesluta men ser vi till vad Övervaknings-PM säger så är det troligt att en ev mördargrupp inte visste vart Olof Palme var på väg. Därav att dom börjar övervakningen i det för denna verksamhet svårartade Västerlånggatan där det inte är lätt att hålla sig dold på folktomma gator. Att han var utan livvakter kunde vid den tidpunkten vara känt hos ganska vida kretsar både på polishuset och Rosenbad. Så nej jag tror inte Sven Aspling stämde möte med OP och i synnerhet inte via telefon .
Citera
2020-06-26, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Att alla stora svenska nyhetskanaler (Rapport, Aktuellt etc) initialt gick ut med uppgiften att Olof Palme hade blivit skjuten med två skott i bröstet, torde ha kommit från ambulanspersonal, läkare etc...

Att Lisbeth Palme skulle ha blivit skjuten har aldrig dokumenterats, ej heller tillät Lisbeth något sådant...
I avsaknad av information "gissar" media gärna. Så enkelt är det. Personer som tillstötte såg att det verkade vara hål i bröstet och drog slutsatser som var logiska men ej korrekta från det.
Citera
2020-06-26, 10:04
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Men jag vet att du har ställt upp 2 scenarion som du inte kan styrka och därmed är Occams Razor helt jäkla värdelös. Det är inte så man använder den.

Det är snarare exakt så man använder den principen.

Citat:
1. Man utgår från en händelse - Ett träd ligger på marken i Småland. Ingen synlig evidens för att en människa har fällt trädet.

2. Det var en storm igår.

3. Vad är mest sannolikt? Att stormen blåste ner trädet eller att en elefant sprang på det?

Man behöver naturligtvis inte utgå från just en "händelse", men det är ju också möjligt. Utifrån just ditt scenario (där lustigt nog exempel med ett omkullfallet träd återfinns på svenska Wikipedia) så om läget är att ett träd har ramlat och inga fysiska bevis finns för vad som hänt med det.

1. En person påstår att det fällts av vind. (Går ej att bevisa, men väldigt få extra parametrar krävs för att få det att fungera.)

2. En person påstår att en elefant fällt trädet. (Går ej att bevisa, men väldigt många extra icke-bevisade parametrar krävs för att få det att fungera.)

Då säger principen "Occams Razor" att den förklaring som går att kombinera med kända fakta och som innehåller så få extra antaganden som möjligt ofta är den korrekta.

Citat:
Du vet inte om SE hatade Palme. Vi vet att han KAN ha umgåtts med Palme hatande människor.
Du vet inte om han stod på håll och tittade som vittne. Vi har ingen aning om vad han sysslade med i de ca 20 min.
Du vet inte om han var feg. Hans fru påstod dock detta. Vad det nu betyder har vi ingen aning om.
Du har ingen aning om han hade ett vapen. Eller hur han förskaffade ett. Om nu hade ett illegalt sådant. Varför är det så konstigt? Se: Knutby.

Jag förstår faktiskt inte varför du rabblar upp dessa saker som något som skulle stöda din ståndpunkt, det är ju just dessa okända saker som är relevanta för utvärderingen.

I detta sammanhang:

Sveriges statsminister blir mördad utanför SE:s arbetsplats och SE återger märkliga förklaringar vad han gjorde under ett tjugotal minuter.

Påstående:

1. SE mördade statsministern. (Inga bevis finns, men en väldigt stor mängd extra totalt icke-belagda parametrar måste in här, allt från hat, vapeninnehav i stort, laddat vapen på jobbet, förmåga att utföra mord, tillfälle i rena sekunder, vilja att återkomma till brottsplatsen, m.m.).

2. SE mördade inte statsministern och höll sig istället väldigt passiv i bakgrunden. (Inga bevis finns, men endast en obevisad parameter behövs.)

Jag menar att man på detta kan applicera principen av Occams razor som kommer visa vilken den mest sannolika lösningen är. Observera förstås att den givetvis aldrig kan användas för att säga att något bevisligen är på ett visst sätt.
Citera
2020-06-26, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Zombie-Host

Man behöver naturligtvis inte utgå från just en "händelse", men det är ju också möjligt. Utifrån just ditt scenario (där lustigt nog exempel med ett omkullfallet träd återfinns på svenska Wikipedia) så om läget är att ett träd har ramlat och inga fysiska bevis finns för vad som hänt med det.

1. En person påstår att det fällts av vind. (Går ej att bevisa, men väldigt få extra parametrar krävs för att få det att fungera.)

2. En person påstår att en elefant fällt trädet. (Går ej att bevisa, men väldigt många extra icke-bevisade parametrar krävs för att få det att fungera.)

Då säger principen "Occams Razor" att den förklaring som går att kombinera med kända fakta och som innehåller så få extra antaganden som möjligt ofta är den korrekta.

Jag förstår faktiskt inte varför du rabblar upp dessa saker som något som skulle stöda din ståndpunkt, det är ju just dessa okända saker som är relevanta för utvärderingen.
Citat:
I detta sammanhang:

Sveriges statsminister blir mördad utanför SE:s arbetsplats och SE återger märkliga förklaringar vad han gjorde under ett tjugotal minuter.

Påstående:

1. SE mördade statsministern. (Inga bevis finns, men en väldigt stor mängd extra totalt icke-belagda parametrar måste in här, allt från hat, vapeninnehav i stort, laddat vapen på jobbet, förmåga att utföra mord, tillfälle i rena sekunder, vilja att återkomma till brottsplatsen, m.m.).

2. SE mördade inte statsministern och höll sig istället väldigt passiv i bakgrunden. (Inga bevis finns, men endast en obevisad parameter behövs.)

Jag menar att man på detta kan applicera principen av Occams razor som kommer visa vilken den mest sannolika lösningen är. Observera förstås att den givetvis aldrig kan användas för att säga att något bevisligen är på ett visst sätt.
Påstående 2 är inte förenligt med fakta eftersom OP inte mördas enligt det påståendet.
Citera
2020-06-26, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
10,35.

Fantombilden. ''Har hittat den mannen i levande livet. Han har ingenting med Palmemordet att göra''.

.

Inga följdfrågor på det....
Citera
2020-06-26, 10:33
Medlem
ben-varfors avatar
I sin 5e bok beskriver Theutenberg relationen mellan IB3 och det som
kallats för Krigs-IB. Han menar att det som blev kvar av IB3 efter IB-affären
fortsatte i samma spår som "Krigs-IB" men med tyngdpunkten i Göteborg.
Han nämner trion Johansson, Mannheimer och Hulterström.
Citera
2020-06-26, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det går inte att utesluta men ser vi till vad Övervaknings-PM säger så är det troligt att en ev mördargrupp inte visste vart Olof Palme var på väg. Därav att dom börjar övervakningen i det för denna verksamhet svårartade Västerlånggatan där det inte är lätt att hålla sig dold på folktomma gator. Att han var utan livvakter kunde vid den tidpunkten vara känt hos ganska vida kretsar både på polishuset och Rosenbad. Så nej jag tror inte Sven Aspling stämde möte med OP och i synnerhet inte via telefon .
Det finns två trådar med övervakning att dra i. Dels den sk säpotrion som privatspanade med Contrastig mfl och dels Säpos PM kopplat direkt till morddagen. I båda fallen verkar det finnas kopplingar som skyddar dem med avledande påståenden.

Det är naturligtvis så att det måste finnas dokumentation kring sådana aktiviteter hos Säpo utöver ev PM.

Väldigt få personer kan tänkas med den typen av kompetes och kontakter. Knappast fler än någon handfull. Det måste vara i princip omöjligt att "komma runt" Donald och hans kollegor samt den påstådda oklara Barbrogruppen här liksom de märkliga påståendena kring avbrutna alternativt privatspanande knarkspanare.

Det finns inget annat som kan leda framåt.
Citera
2020-06-26, 10:42
Medlem
matsqqs avatar
Citat:

I detta sammanhang:

Påstående:

Jag gillar också Occam, men det finns ytterligare saker att ta hänsyn till ...

Framför allt detta med att YN berättar om den lilla väskan (ca 15*20 cm) som mannen som verkar jagad och vänder sig bakåt flera gånger försöker stoppa ned eller ta upp något ur...

Det är inte något man förväntar sig att en mördare skall hålla på med ...

Som jag skrivit om tidigare så tror jag det ÄR mördaren som kommer springande med tanke på hans beteende och att LJ springer upp så snart efter mördaren och direkt möter YN.

Det faktum att SE hade en liknande väska, befinner sig på mordplatsen vid rätt tidpunkt och ljuger om sina förehavanden gör förstås att han blir intressant för utredningen.

Om detaljen med väskan är sann och man använder Occam där så kommer man betydligt närmare SE-spåret än man annars gör.

Han har enligt egen utsago också rört sig precis som mördaren och i samma hastighet som mördaren , men en stund senare.

Sedan är han också en ganska underlig person:

Efter ett mord på landets statsminister ljuger han på ett sätt som inte anstår en 51-årig tjänsteman på Skandia utan mer likt en 10-åring. (om man ställde upp 50 personer som fick vara med om liknande tror jag det är en extremt liten minoritet som skulle börja ljuga, kanske 1 person av 50 ?)

Han har eget lås till sitt arbetsrum där inte ens vakterna kommer in.

Han sägs vara feg, men drar på stort och får med SVT på att göra sin egen rekonstruktion som sänds ut över hela landet.

Han sägs vara så chockad att han knappt kan tala efter mordet, men när han kommer hem är han enligt sin hustru euforisk ...

Han var delvis alkoholiserad.

Och missförstår mig rätt nu ...

Jag är INTE "SE-troende" som det så fint heter, men jag kan inte UTESLUTA honom som gärningsman och mycket av de ligger faktiskt i detaljen med den lilla väskan kombinerat med hans märkliga beteende och lögnerna efter mordet.

Från himlen ser han ner på oss och säger :

- Privatspanarna är kanske inte är så bra på att lägga pussel trots allt, jag var nämligen SYNNERLIGEN närvarande vid mordet på Olof Palme

Skämt åsido fick han ju all uppmärksamhet han önskat, dock postumt, och eventuellt på ett annat sätt än han velat ...

Var han skyldig så måste detta vara alla tiders blåsning ... varit med i TV och visat upp sig och allt

PS jag vill säga med en gång att jag inte orkar svara på alla inlägg utan skriver när jag känner för det och tror inte på att hålla på och älta saker ...
Citera
2020-06-26, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ipar
Inga följdfrågor på det....
Identifierad och avförd på oklara grunder. Med tanke på hur Donald Forsberg reagerade när likheten påpekades är nog oddsen goda att det var han som var grund till iakttagelsen.
Citera
2020-06-26, 10:50
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
Citat:
Påstående:

Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Påstående 2 är inte förenligt med fakta eftersom OP inte mördas enligt det påståendet.

Kan du förtydliga? Menar du att om inte SE mördar statsministern så gör ingen det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in