2020-06-26, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frederica
Håller med dig. Jag har under hela den här pandemi eran undrat varför vi inte presenteras data som är högst relevant dvs antalet fall relaterad till testning, eftersom absoluta tal säger inte så mycket. Nu testar man mera generöst och då är det desto viktigare att visa den korrekta ökningen / minskningen. Inte konstigt att WHO skäller ut Sverige pga ökad spridning om inte FHM klarar av att presentera data som visar den korrekta situationen.
Har vi åter anledning att tacka Giesecke, den svenska strategins far ...det är väl han som också är länken mellan WHO och Sverige.

Jag brukar inte tycka att politiker är något att hänga i granen i vanliga fall.
Men när det kommer till denna pandemin, så har jag helt tappat förtroendet för ”expertmyndigheter” såsom WHO och FHM.
Att de andra nordiska länderna har klarat sig så bra, är just för att de fullständigt skitit i vad respektive smittskyddsmyndighet har sagt. De har kört på politiska beslut och det har verkligen varit den rätta vägen.
WHO har ju iofs påtalat vikten av testning och smittspårning, men de har samtidigt sagt och gjort mycket märkliga saker. Framförallt i början av pandemin angående kina osv.
Att de nu visar på fullständig okunskap om frågor dom uttalar sig om blir bara ytterligare ett bevis på det..
Citera
2020-06-26, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Vilket tramsande. Dy sysslar ju bara med ordlekar här..
Strunta i fisken om du inte förstår eller tycker om liknelsen.

Det är färre som dör och färre som söker vård för COVID-19. Det är ingen ordlek.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Hänvisade mest till kommentaren att alla skulle få IVA vård med respirator osv, såklart har fler dött än normalt i förtid, men innan året är slut ska vi nog inte förhasta hos allt för mycket, den stora överdödligheten i våras lär märkas på statistiken det närmsta året (underdödlighet).

Precis. Om det varje år dör 500 personer första halvåret och 500 personer andra halvåret, har vi då en överdödlighet om det dör 800 person första halvåret och 200 andra halvåret?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Jag är ingen anhängare av Tegnell (och fast jag är vänster hoppas jag att han inte bara avsätts utan också får fängelse för brott mot mänskligheten i en internationell tribunal), men jag tror att det är korrekt att WHO missuppfattat det något. Vi ska inte polarisera diskussionen så mycket så att vi inte kan se nyanser här. Ökningen i Sverige beror på mer tester, och där tror jag Tegnell har rätt. WHO kanske inte bryr sig just om Sverige, utan de gör mer generella analyser.

Jag tror WHO gör bättre analyser och mer tester är en dimridå. På en log-skala finns det en ökad skillnad mellan Sverige och andra länder justerad för mer tester. Vi vet från tidigare att Tegnell inte gillar avancerade analyser och inte har kompetens inom statistik, så Tegnell är nog den som har svårast att analysera siffror.
Citera
2020-06-26, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frederica
Håller med dig. Jag har under hela den här pandemi eran undrat varför vi inte presenteras data som är högst relevant dvs antalet fall relaterad till testning, eftersom absoluta tal säger inte så mycket. Nu testar man mera generöst och då är det desto viktigare att visa den korrekta ökningen / minskningen. Inte konstigt att WHO skäller ut Sverige pga ökad spridning om inte FHM klarar av att presentera data som visar den korrekta situationen.
Har vi åter anledning att tacka Giesecke, den svenska strategins far ...det är väl han som också är länken mellan WHO och Sverige.

Både absoluta tal och normerade tal är bedrägliga. Iprincip all data som presenteras är korrupt sen försöker man jämföra och dra slutsatser. Det blir ju inte bättre av att smittan verkar spridas i kluster.

En jämförelse när det gäller testning kanske skulle vara Sänka Skepp. Bara för att man har en träff och en miss betyder inte det att 50% av spelplanen består av skepp och det betyder inte heller att skeppen är jämnt utspridda.
Citera
2020-06-26, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Eh? I alla normala länder ser vi en eftersläpning där. För folk som blir allvarligt sjuka något i stil med 5-10 dagar för sjukhusinläggning (ofta 5 dagar från inläggning till IVA om folk läggs in tidigt).
Visserligen inte en stor eftersläpning, men definitivt en eftersläpning.

Igen, i normala länder så behöver inte alla positiva fall läggas in eller få annan vård. Men alla behöver isoleras, så de inte för smittan vidare.

Eftersom smittan helt uppenbart kan spridas ganska obemärkt (om man inte testar och spårar), och kriterierna för inläggning kan variera ganska rejält (beroende på läget) så är det helt klart att där finns en eftersläpning.

Om man har ingen eller mycket liten koll på smittan i befolkningsgrupper där incidensen av allvarlig sjukdom är låg så kan det komma obehagliga smällar i form av toppar av IVA och döda när smittan sedan väl blommar ut i någon grupp med större risk för allvarlig sjukdom.

Det finns inte en snabb, rak linje mellan smitta och IVA/dödsfall. Isynnerhet inte i glesbebodda länder där folk också av naturen håller ett visst avstånd.

Råkar ngn f.ö ha siffror för positiva/samtliga testade för Sverige? Veckovis, och gärna också på regionnivå.

Lyssnade på något (minns tyvärr inte vad, Medcram kanske?) där de talade om WHO's rekommendation att testa så mycket att andelen positiva ligger kring max 5%.

I HUS-området (det område kring Helsingfors, Nyland + litet till, som är HUCS ansvarsområde) har andelen positiva test gått från 16,7% i mars, till 5% veckan efter första maj, ner till 0,6% förra veckan. Ökning från 0,5% veckan före det, men i absoluta antal tal lika många positiva hittade (26 stycken bägge veckorna), mängden test har bara minskat.
Nu pratar du om dödsfall, jag pratar om sjukhusinläggningar och att söka vård.

Testas för COVID-19 sker normalt samtidigt som man söker vård. Det finns ingen eftersläpning.
Citera
2020-06-26, 11:38
Medlem
Draken55s avatar
WHO, och omvärlden, har i stort rätt om Sverige, alltifrån nekade inresor till artiklar om "parisatat.

Man kan inte som diagnosen AT och en krympande skara tillhängare hävda att i ena läget är allt lugnt här, ( men titta på Italien, och alla de andra hemska länderna, fy...) och sen i andra läget hävda motsatsen.

Typiskt en sån diagnos som AT att inte kunna acceptera verkligheten utan hela tiden måste ta till skitkastning mot Italien, och nu WHO.
Citera
2020-06-26, 11:39
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Norge har ökat sina tester senaste månaderna men dom har inte +28000 fall för det de senaste månaderna för de har inte stor smittspridning som här i Sverige.
Varför hittar Sverige +28000 fall och inte Norge?
Kanske för att vem som helst i Norge kan testa sig?

I Sverige måste du ha symptom på sjukdom för att bli testad. I vart fall har det varit så i Skåne. Det är först nästa vecka som Nisse som har suttit i sin bunker i tre månader kan beställa ett testkit och få det inskickat.
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Bara 9st på IVA i Skåne nu. Lägsta sedan i mars

Om övriga som varit på IVA och dött och där av minskningen är det fortfarande skålande och firande att det är bra då? Allmänt nyfiken då folk fortsätter att dö som flugor och jag gissar på att det är de svaga som fortfarande dör.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Det unika är väl att vi har bättre möjligheter att isolera äldre, då dom sällan som i många andra länder bor hemma med barn och barnbarn.

Det kanske stämmer i länder som Italien och Spanien.
I Finland, Norge, Danmark, England, Tyskland, Österrike o.likn. länder är det inte så olikt Sverige.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
I vetenskapliga sammanhang håller man inte på med spekulationer. Ökat antal smittade betyder just det. När du har indikationer på minskning alltså minskat antal positiva träffar då kan du hävda det.

Allt annat är gissningslekar om du inte belägger sådant och det gör inte Tegnell. Det gör han aldrig men det är ni fårskallar som inte vet vad vetenskaplighet i dessa sammanhang betyder som hela tiden går på det.

Säger den som använder ordet "hypotisera" som en illiterat åsna.

Det är riktigt att vi inte kan säga att antalet smittade sjunkit eller är konstant. Men man kan heller inte säga att de ökat hos populationen för att man testar fler. Det förstår alla om man bara tänker efter lite. De smittade är liksom smittade även om de inte testas.
Citera
2020-06-26, 11:41
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Bara 9st på IVA i Skåne nu. Lägsta sedan i mars
Frågan är om dessa är Skåningar. Skulle vara intressant att få reda på vart Region Jönköpings IVA patienter skickas. Just Lund har en märklig beläggning på IVA. Smittan har varit låg i Lund och de här dagarna är ju Lund rena glesbygden då studenterna har dragit iväg. Ändå ligger IVA på en konstant nivå i Lund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in