2020-06-26, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Zombie-Host
Kan du förtydliga? Menar du att om inte SE mördar statsministern så gör ingen det?
I din dikotomi är det bara i ett av påståendena som OP blir mördad.
Citera
2020-06-26, 10:59
Medlem
Öppen fråga. Det är inte fel att tänka utanför boxen. Men det här alternativa scenariot med två skott i bröstet kräver ju en ganska omfattande utredning och ett rejält omtänk, om man säger så. Flera varianter finns säkert.
Spånar. T ex: Skytt bakom galler i T-bana. Kulorna borde förmodar jag i så fall ha hamnat på andra ställen, än vad som sagts. Eller finnas kvar i OP, fast varför man skulle behöva dölja en sådan sak lyckas jag inte begripa för tillfället. Kanske senare.
Möjligen skulle man kunna tänka sig att OP vred sig på något sätt mot GM så att en av de två kulorna som gick in genom OPs framsida, gick ut och nuddade sedan LP. Då fungerar den gängse beskrivningen även med bröstskott. (Mötesscenariot?)
Någon har frågat om det finns några vittnen som mer eller mindre stöder bröstskottscenariot. Har frågan fått nått svar?
En mindre spännande förklaring till de allra första rapportera fram till 06.04 om skott i bröstet kan vara att ambulansfolket på mpl tyckte att det såg ut så, men uppfattningen ändrades till ryggskott på Sabbatsberg.
Citera
2020-06-26, 11:05
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
Citat:
I detta sammanhang:

Sveriges statsminister blir mördad utanför SE:s arbetsplats och SE återger märkliga förklaringar vad han gjorde under ett tjugotal minuter.

Påstående:

1. SE mördade statsministern. (Inga bevis finns, men en väldigt stor mängd extra totalt icke-belagda parametrar måste in här, allt från hat, vapeninnehav i stort, laddat vapen på jobbet, förmåga att utföra mord, tillfälle i rena sekunder, vilja att återkomma till brottsplatsen, m.m.).

2. SE mördade inte statsministern och höll sig istället väldigt passiv i bakgrunden. (Inga bevis finns, men endast en obevisad parameter behövs.)

Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede

Eftersom jag gärna lär mig och vill undvika argumentationsfel får du fortfarande gärna förtydliga vad du menar. Här står alltså att statsministern blir mördad och sedan två påståenden vad SE:s roll i detta kan utgöra.
Citera
2020-06-26, 11:07
Medlem
Citat:
Eftersom jag gärna lär mig och vill undvika argumentationsfel får du fortfarande gärna förtydliga vad du menar. Här står alltså att statsministern blir mördad och sedan två påståenden vad SE:s roll i detta kan utgöra.
1. OP blev mördad av SE som bevisligen var där.
2. OP blev mördad av en person som vi inte har bevis för var där.

Vilken är enklaste förklaringen?
Citera
2020-06-26, 11:08
Medlem
qutms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Nja släpp skandiahuset.
Aspling hade kontakter med med stay behind !
Men jag är övertygad om att OP telefon var avlyssnad,
Frågan är av vem?
Säpo eller militären ,välj själv.
Cirka 5000 personer bara i Stockholm visste hur man avlyssnar en vanlig telefonlinje på den tiden.
Ingen AXE eller avancerad utrustning behövdes.
Både Televerket och militären hade i och för sig en slags låda med en lur ovanpå, som man bara behövde koppla två nät-kablar till, men det var lika enkelt utan den lådan.
Det fanns t.ex. en telefonsvarare med en kassett (typ max 100 kronor pa Klas Olsson) i som aktiverades av ljud i telefonledningen, som startade en inspelning så fort någon pratade på linjen så ingen behövde stå vid kopplingsskåpet och lyssna där, personen kunde gå dit på kvällen och hämta och byta ut en kassett en gång i veckan eller så.
Så tyvärr så leder det spåret inte till Säpo, militären eller konspiration, utan lika väl till vilken televerks-anställd som helst. Däremot så tror jag inte att en ensam heltids-arbetande galning kunde genomföra både en avlyssning och mordet, men inte ens det är helt uteslutet.
Senast redigerad av qutm 2020-06-26 kl. 11:13.
Citera
2020-06-26, 11:13
Medlem
Borde gå att crowdsourca för att få ut FUP??Eller?
Citera
2020-06-26, 11:14
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Observera att KP under pressträffen sade att flera undersökningar i PU har kommit fram till att OP inte var övervakad mordkvällen. Utan att nämna Säpos övervakningspromemoria eller uppgifterna i artikeln.

Detta får mig att tänka på ett citat från den så kallade Gärningsmannaprofilen som diskuterar en walkie/talkie-iakttagelse i Gamla Stan. Gärningsmannaprofilens argument är att vittnesmålet förvisso är trovärdigt, men inte kan vara ett tecken på övervakning av paret Palme. Anledningen är att det är sent på kvällen, och kallt utomhus.

Citat:
Mannen kan dock inte ha haft i uppgift att bevaka paret Palmes bostad, såhär dags på kvällen (19:30). Det hör till ovanligheterna för personer i Palmes ålder och ställning att man går ut så sent på kvällen. Nöjen är främst tillkomna för en yngre publik. Bjudningsmiddagar börjar inte så sent. Kvällspromenader tar man vanligen inte.
Citera
2020-06-26, 11:15
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
Citat:
1. OP blev mördad av SE som bevisligen var där.
2. OP blev mördad av en person som vi inte har bevis för var där.

Vilken är enklaste förklaringen?

Fast nu har du alltså gjort en annan modell och du refererar inte längre till det jag skrev och du invände mot? Bara så att jag förstår, om du har släppt det du skrev?

Gällande din modell: ja, om du ställer upp SE mot alla andra människor i världen så är det mer sannolikt att det var han.
Citera
2020-06-26, 11:19
Medlem
SigersonHolmess avatar
Av punkterna 1 och 2 så beskriver i och för sig inte punkt 2 ett mord, utan att SE inte mördade statsministern. Dvs ett ickemord. Men händelserna tillsammans, alternativ 1 och alternativ 2 är kompletterande så till vida att av allt som kunde ha hänt så faller de in i antingen 1 eller 2. Vi vet ju att OP mördades, så därför blir det så.

Så invändningen att 2 är ett ickemord är sålunda endast språksemantisk och inte en bärande invändning. Alternativ två kan lätt kompletteras med meningen, "Någon annan än SE mördade OP" och då är alternativ 2 också ett mord.

Det kan mycket väl vara relevant att ställa upp sannolikheter för de två fallen som The-Zombie-Host gör och lyfta frågan om vi accepterar en långt större osannolikhet för att få SE till mördare jämfört med alternativet. Sannolikheten för att SE är en udda person (vilket vi redan vet) som gör udda saker, och blir euforisk när chocken lagt sig. En person som vill vara viktig och gör allt för att bli det, men som sedan inser att han börjar bli misstänkt också och agerar för att hantera det.

Citat:
Det är snarare exakt så man använder den principen.

Man behöver naturligtvis inte utgå från just en "händelse", men det är ju också möjligt. Utifrån just ditt scenario (där lustigt nog exempel med ett omkullfallet träd återfinns på svenska Wikipedia) så om läget är att ett träd har ramlat och inga fysiska bevis finns för vad som hänt med det.

1. En person påstår att det fällts av vind. (Går ej att bevisa, men väldigt få extra parametrar krävs för att få det att fungera.)

2. En person påstår att en elefant fällt trädet. (Går ej att bevisa, men väldigt många extra icke-bevisade parametrar krävs för att få det att fungera.)

Då säger principen "Occams Razor" att den förklaring som går att kombinera med kända fakta och som innehåller så få extra antaganden som möjligt ofta är den korrekta.

Jag förstår faktiskt inte varför du rabblar upp dessa saker som något som skulle stöda din ståndpunkt, det är ju just dessa okända saker som är relevanta för utvärderingen.

I detta sammanhang:

Sveriges statsminister blir mördad utanför SE:s arbetsplats och SE återger märkliga förklaringar vad han gjorde under ett tjugotal minuter.

Påstående:

1. SE mördade statsministern. (Inga bevis finns, men en väldigt stor mängd extra totalt icke-belagda parametrar måste in här, allt från hat, vapeninnehav i stort, laddat vapen på jobbet, förmåga att utföra mord, tillfälle i rena sekunder, vilja att återkomma till brottsplatsen, m.m.).

2. SE mördade inte statsministern och höll sig istället väldigt passiv i bakgrunden. (Inga bevis finns, men endast en obevisad parameter behövs.)

Jag menar att man på detta kan applicera principen av Occams razor som kommer visa vilken den mest sannolika lösningen är. Observera förstås att den givetvis aldrig kan användas för att säga att något bevisligen är på ett visst sätt.

Citat:
Påstående 2 är inte förenligt med fakta eftersom OP inte mördas enligt det påståendet.

Citat:
Kan du förtydliga? Menar du att om inte SE mördar statsministern så gör ingen det?

Citat:

Citat:
Citera
2020-06-26, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Att den äldre Aspling skulle ta sig till Sveavägen mitt i natten är inte troligt.
Tyvärr kan det vara så att han pratade med fler figurer den aktuella kvällen och spontant uppger, att jag pratade med Olof och han ska tydligen gå på bio ikväll.
Jag anser att OP telefon var avlyssnad trots alla undersökningar efteråt som påvisar att det inte var så.
Såg något inslag om att det var ganska enkelt på den tiden att avlyssna. Man tog sig in ett telefonskåp som var placerat på någon innergård i Gamla stan .
De som kunde det här på den tiden såg det nog som en baggis.
Ganska naivt kan man tycka men så var det på 80-talet.
Att ha Sveriges statsminister boende i Gamla stan med all turism och obekräftade uppgifter,en läkarmottagning på nedre botten, med en strid ström av människor.
Det får mig att må dåligt men det är historia nu.....och det slutade med ett ministermord.

Telefonen avlyssnas genom att man kopplar på sig på ledningen som gick til OPs lägenhet.
Alt.1 så står man vid skåpet och lyssnar med risk för att exponera sig.
Alt.2 så kopplar man på en tappning i skåpet till en kabel som går till en annan fastighet och sitter där och lyssnar.

Den som hade nyckel till Televerkets stationer och kanske även hög behörighet till AXE systemet kunde göra det enklare och bekvämare för sig.
Citera
2020-06-26, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qutm
Cirka 5000 personer bara i Stockholm visste hur man avlyssnar en vanlig telefonlinje på den tiden.
Ingen AXE eller avancerad utrustning behövdes.
Både Televerket och militären hade i och för sig en slags låda med en lur ovanpå, som man bara behövde koppla två nät-kablar till, men det var lika enkelt utan den lådan.
Det fanns t.ex. en telefonsvarare med en kassett (typ max 100 kronor pa Klas Olsson) i som aktiverades av ljud i telefonledningen, som startade en inspelning så fort någon pratade på linjen så ingen behövde stå vid kopplingsskåpet och lyssna där, personen kunde gå dit på kvällen och hämta och byta ut en kassett en gång i veckan eller så.
Så tyvärr så leder det spåret inte till Säpo, militären eller konspiration, utan lika väl till vilken televerks-anställd som helst. Däremot så tror jag inte att en ensam heltids-arbetande galning kunde genomföra både en avlyssning och mordet, men inte ens det är helt uteslutet.
Jag tror inte att säpo anställd personal står och drar i några telefonkablar mitt på ljusa dagen.
Mörka krafter skulle med lätthet kunna "köpa" en televerksarbetare!
Citera
2020-06-26, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
I sin 5e bok beskriver Theutenberg relationen mellan IB3 och det som
kallats för Krigs-IB. Han menar att det som blev kvar av IB3 efter IB-affären
fortsatte i samma spår som "Krigs-IB" men med tyngdpunkten i Göteborg.
Han nämner trion Johansson, Mannheimer och Hulterström.

Uppgifterna kring "krigsib" känns igen från sjukhusspionaffären och är nog en öppen dörr. Att Elmer odlade ett nätverk av kader men stark politisk koppling där ledande personer var krigsplacerade efter att han formellt avgått är ingen grundlös gissning.

Detta var dock inte operatörer utan dessa kom ursprungligen från IB och Säpo. Holmér och Ebbe var spelare där liksom gamla IB aktörer som Ekberg mfl. Människor som idag utgör påtagligt entourage till Författaren.

I fredstid handlar det ibland mer om partiets och fackets intressen än om rikets säkerhet som framgår av sjukhusspionaffären.

Förtroendet mellan Krigsib/kader och dessa Operatörer var inte så stort alltid. Misstron var ömsesidig men i smutsigt spel är allt möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in