2020-06-26, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
För tredje gången denna morgon: det är sommar. Vi vår en frist i ungefär 2,5 månader, sedan tar det fart igen. Dessutom påverkas överdödligheten av att få äldre människor är ute, så de råkar inte ut för annan smitta heller, olyckshändelser, överfall o.s.v..
Överdödligheten är alltid säsongsjusterad så sommaren har ingenting med den statistiken att göra.
Citera
2020-06-26, 10:00
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Färre dör, färre på IVA, färre söker vård = smittan minskar.

Tidsaspekten.

Det är (bl.a.) därför testning är viktigt.

Den här tråden - och säkert hela diskussionen i Sverige - har blivit skevt fokuserad på dödsfall och IVA på grund av att testningen först de senaste veckorna blivit litet bättre. I månader fanns ingen som helst ens halv-vettig data över smittade. Så då måste man fundera kring döda och IVA-inlagda som proxy för smittspridningen. Men den proxyn är alltid 2-6 veckor efter i utvecklingen. (Kanske t.o.m. mer, men det är min privata teori.)
Citera
2020-06-26, 10:02
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag avslutar diskussionen kring Sveriges rykte som smittspridare här:

Om man har ett ökat antal positiva träffar när man testar får man anta en ökning tills det att något annat visar på motsatsen. T.ex. att det blir glesare mellan träffarna när man testar som i våra grannländer kanske.

Allt annat blir spekulationer som inte hör hemma i vetenskapen.

Ja. Därmed avslutar jag med detta pajkastande.
Citera
2020-06-26, 10:03
Medlem
WHOs kritik, alltså vilken skandal för Sverige! Sverige är tom värre än de länder som också var dåliga länder enligt WHO!

Kolla graferna här:
https://ourworldindata.org/grapher/total-covid-deaths-per-million?tab=chart&country=ALB~AZE~BIH~ARM~UKR~MDA~ OWID_KOS~SWE

Avgå Tegnell!
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Detta är att för att det inte finns en läkare på äldreboenden längre för dessa har rationaliserats bort. Personalen får inte sätta in syrgas eftersom de saknar utbildning. Du behöver inte vara utbildad för att arbeta med sjuka och döende patienter i Sverige. Det är bara att skratta åt eländet. Min mamma är 72 år och går ut en gång per dag. Kanske en promenad på eftermiddagen. Med spridningen i det öppna Sverige där social distansering är obefintlig utesluts hon ur samhället. Det tycker Tegnell och Löfvèn det är värt.

Alltså, det finns ju sjuksköterskor som kan kallas in till äldreboendena, men grejen är att det inte görs. Behöver den boende en läkare så ska han skickas in till sjukhus, men det görs inte heller nu. Det är för bedrövligt. Man tycker att åtminstone en sjuksköterska alltid borde finnas på varje boende. (Men hon måste förstås acceptera att även delta i det vanliga omvårdnadsarbetet i så fall, "sjuksköterskeuppgifterna" räcker inte för att fylla arbetstiden. Det kanske är där det fallerar i Sverige, att sjuksköterskorna tycker att de är för fina för att mata, tvätta, hjälpa till på toaletten?)
Citera
Medlem
Draken55s avatar
FHM och AT får ytterligare svar på vad omvärlden tycker nu när WHO pekar ut Sverige.
Hela våren gjorde ju FHM detsamna mot många andra länder
Svinhugg går igen.
Sverigebilden solkas alltmer för varje dag
Citera
2020-06-26, 10:04
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Är någon som vet eller har någon fakta gällande IVA?

Jag tänker att man hyllar hela tiden att IVA sjunker. Men om det sjunker pga av fler dör där så är det ju ingen statistik som är glädjande.

Går det får fram hur många som avlidit som varit på IVA och dött under den behandlingen?

Tycker det känns mer relevant än att säga att det bara sjunker
Har inga siffror men med tanke på att de totala dödsfallen också sjunker ganska snabbt vore det relativt osannolikt att fler dör på IVA.
Citera
2020-06-26, 10:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Överdödligheten är alltid säsongsjusterad så sommaren har ingenting med den statistiken att göra.

Har det väl, eftersom a) coronaviruset med sitt fetthölje är speciellt känsligt för uttorkning (som sker fort i värme och solljus), och b) D-vitaminnivåerna är helt avgörande för om vi ska klara en infektion. Jag läste någonstans (kan ha varit här i tråden) att D-vitaminet behövs för att läka skadorna i endotelet.
Citera
2020-06-26, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Tidsaspekten.

Det är (bl.a.) därför testning är viktigt.

Den här tråden - och säkert hela diskussionen i Sverige - har blivit skevt fokuserad på dödsfall och IVA på grund av att testningen först de senaste veckorna blivit litet bättre. I månader fanns ingen som helst ens halv-vettig data över smittade. Så då måste man fundera kring döda och IVA-inlagda som proxy för smittspridningen. Men den proxyn är alltid 2-6 veckor efter i utvecklingen. (Kanske t.o.m. mer, men det är min privata teori.)
Sjukhusinläggning och uppsökning av vård har ingen eftersläpning, relativt testning.
Citera
2020-06-26, 10:10
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
En man återhämtade sig för att hans barn tjatade på att han skulle få näringsdropp och grundläggande vård. Undrar hur många som skulle ha kunnat räddas på samma sätt. Jag tycker det är otroligt upprörande att många äldre har näringsbrist. Inte underligt så att de blir trötta, svaga och saknar motståndskraft mot infektioner. Det är inte alltid den mest avancerade, påfrestande vården som behövs. Vad hjälper det när det mest grundläggande saknas?

Om något så har den här epidemin visat att Sverige är ett u-land. Sverige har brist på resurser inom de mest basala områden.
Citera
2020-06-26, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Och faktum kvarstår, Danmark skulle börja släppa in skåningar i dagarna, tills skåne rapporterade fler bekräftade fall och dom tvärvände, men troligtvis hade vi ännu fler smittade innan än nu..
Men det krævede at du kunne fremvise en negativ test...
For Skåne, Halland og Blekinge gælder, at selv om regionen ikke lever op til kriterierne, vil man kunne rejse ind i Danmark fra de regioner, hvis man kan fremvise en negativ test, der er foretaget højest 72 timer før indrejse.
Citera
2020-06-26, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag avslutar diskussionen kring Sveriges rykte som smittspridare här:

Om man har ett ökat antal positiva träffar när man testar får man anta en ökning tills det att något annat visar på motsatsen. T.ex. att det blir glesare mellan träffarna när man testar som i våra grannländer kanske.

Allt annat blir spekulationer som inte hör hemma i vetenskapen.
Allt annat pekar ju på motsatsen. Det blir t.o.m. glesare mellan träffarna. Men det finns inget som räcker för er.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in