2020-06-25, 14:18
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
70% av Nordnets kunder som satsar på OMXS tror på nergång nu.

https://www.privataaffarer.se/nordnetkunder-satsar-pa-borsnedgang/

Jag blir alltid lite orolig när jag har samma åsikt som majoriteten av sparare, vet inte varför. Men i måndags sålde jag ytterligare aktier och har nu bara 15% aktier 85% cash. Jag sålde alla Telia på 35,40. Mitt nöje att se aktier gå upp har alltså bytts mot ett stort nöje att hitta nästa botten. Varje dag med minus på OMXS är en glad dag för mig.

Min oro när jag gör som majoriteten hör sannolikt ihop med att jag vet vad majoriteten kan om börsen. Nada.

Ja, precis -- det börjar skönjas köpläge. :)
Svårt att tolka det där om Nordea på något annat vis.
Citera
2020-06-25, 14:51
Medlem
CardinalSins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coloss
Måste vara någon form av botten på 13 när den fallit från 200

Tja, påminner om mitt tidigare inlägg, där jag också citerade det här och sa, nej, 13 är inte botten, det är noll.

Sedan du trodde 13 var botten har aktien backat över 75%. Den står nu i drygt 3. Den kan tappa 100% till, från nuvarande nivå.

Edit: det är givetvis Wirecard vi pratar om.
Senast redigerad av CardinalSin 2020-06-25 kl. 15:01.
Citera
2020-06-25, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skate.4.life
Som innebär?

Det är en värdepapperskredit. Man använder sina befintliga värdepapper som säkerhet och lånar pengar för att kunna köpa nya värdepapper.
Citera
2020-06-25, 15:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Anonymous
Det är en värdepapperskredit. Man använder sina befintliga värdepapper som säkerhet och lånar pengar för att kunna köpa nya värdepapper.

ahh, tack för för förklaringen!
Citera
2020-06-25, 15:49
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swesuns88
Det är det som är så fantastiskt med att spara långsiktigt och diversifierat. Du behöver inte kunna ett skit om börsen om du a) månadssparar och b) säljer inte baserat på känsla/nyheter och c) köper diversifierade lågkostnad/gratis indexfonder som täcker hela världen baserat på en aktie/cash fördelning som du är bekväm med. Över 100 års historisk data stödjer den strategin och det finns inget statistiskt underlag som tyder på att en investerare skulle vara better off om denne försökte tajma marknaden baserat på känslor.
Det är riktigt och stämmer naturligtvis för de småsparare som tydligen inte ens vet vad en aktieindexfond är, fast de köpt en. De kommer bara att förlora om de försöker pricka in något själva.

För oss andra som har förmåga tid och kunskap att göra en bättre analys av aktiemarknaden än "jag ska köpa samma som alla andra" tjänar naturligtvis både i uppgång och nergång. Själv älskar jag att indexfonder finns eftersom de förstärker alla upp- och ner-gångar.

Berätta om hur bra indexfonder har gått i år corona-året. Jag kan berätta om alternativet. Läs mina gamla inlägg i tråden så ser du att jag satt med 40 mkr Bear när corona bröt ut. Jag satt med 40 mkr i aktier när botten nåddes 23 mars. Jag har redan sålt nästan allting. På bara 5 månader har jag omsatt min förmögenhet 2 gånger och tjänat 40%. Hur mycket har en indexfond stigit sedan årsskiftet?
Citera
2020-06-25, 15:53
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Ja, precis -- det börjar skönjas köpläge.
Svårt att tolka det där om Nordea på något annat vis.
Tror tvärtom, tror på en röd vecka överlag. Men väldigt svårbedömt just nu så vi får se.
Citera
2020-06-25, 16:07
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
För oss andra som har förmåga tid och kunskap att göra en bättre analys av aktiemarknaden än "jag ska köpa samma som alla andra" tjänar naturligtvis både i uppgång och nergång.
Naturligtvis.

Hur analyserar du, nu igen?
Citera
2020-06-25, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Jo, ok.

Detta har man dock hört förr i februari, saker som "det kommer att vara dyrt att stänga ned för det kommer ta lång tid att starta upp igen".

Men visst kan ändå något sådant här påverka negativt på kort sikt.

Det beror väl som vanligt mest på om underliggande trend är stark eller svag hur nyheter tas emot och hur mycket dom påverkar.

Jag vet inte vad dina siffror säger men jag som går mest på känsla upplever att vi är lite i ett vacum just nu och att det inte behövs allt för mycket för att dra igång en korrigering neråt om det inte fortsätter lunka på i sakta takt uppåt.

Kraftiga fortsatta uppgångar tror jag i alla fall inte på.
Citera
2020-06-25, 16:09
Medlem
Citat:
Det är riktigt och stämmer naturligtvis för de småsparare som tydligen inte ens vet vad en aktieindexfond är, fast de köpt en. De kommer bara att förlora om de försöker pricka in något själva.

För oss andra som har förmåga tid och kunskap att göra en bättre analys av aktiemarknaden än "jag ska köpa samma som alla andra" tjänar naturligtvis både i uppgång och nergång. Själv älskar jag att indexfonder finns eftersom de förstärker alla upp- och ner-gångar.

Berätta om hur bra indexfonder har gått i år corona-året. Jag kan berätta om alternativet. Läs mina gamla inlägg i tråden så ser du att jag satt med 40 mkr Bear när corona bröt ut. Jag satt med 40 mkr i aktier när botten nåddes 23 mars. Jag har redan sålt nästan allting. På bara 5 månader har jag omsatt min förmögenhet 2 gånger och tjänat 40%. Hur mycket har en indexfond stigit sedan årsskiftet?

Corona-året är irrelevant ur ett långsiktigt perspektiv. Jag förstår inte varför du fokuserar på en enstaka händelse som råkade inträffa samtidigt som du kortade marknaden. Du kortade inte marknaden baserat på att Corona skulle inträffa. Att du har slagit marknaden senaste 5 månaderna är lika relevant som att någon som spelade på lotto eller gjorde vilken annan investering som helst hade en avkastning som var över index. Det säger ingenting om vad din riskjusterade avkastning är och om huruvida du har ett alpha eller inte. Du var ju massivt minus från 2018 och jag har inte sett något inlägg där du redogör för din årliga avkastning senaste 20 åren (som jag antar har slagit index varje år, right??).

Jag försöker inte klanka ned på att du kör på din egen strategi. To each his own. Jag utgår bara från empiri och försöker ge en rättvis bild i den här tråden om hur extremt svårt det är att slå marknaden. Framförallt om man har ett heltidsjobb utanför börsen vilket majoriteten har. En långsiktigt garanterat avkastning på ca 8% med 0h allokerad till börsen per år kontra en avkastning på x% med massivt många timmar allokerade till börsen per år, där x kan vara allt mellan himmel och jord.
Senast redigerad av swesuns88 2020-06-25 kl. 16:15.
Citera
2020-06-25, 16:24
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Corona-året är irrelevant ur ett långsiktigt perspektiv. Jag förstår inte varför du fokuserar på en enstaka händelse som råkade inträffa samtidigt som du kortade marknaden. Du kortade inte marknaden baserat på att Corona skulle inträffa. Att du har slagit marknaden senaste 5 månaderna är lika relevant som att någon som spelade på lotto eller gjorde vilken annan investering som helst hade en avkastning som var över index. Det säger ingenting om vad din riskjusterade avkastning är och om huruvida du har ett alpha eller inte. Du var ju massivt minus från 2018 och jag har inte sett något inlägg där du redogör för din årliga avkastning senaste 20 åren (som jag antar har slagit index varje år, right??).

Jag försöker inte klanka ned på att du kör på din egen strategi. To each his own. Jag utgår bara från empiri och försöker ge en rättvis bild i den här tråden om hur extremt svårt det är att slå marknaden. Framförallt om man har ett heltidsjobb utanför börsen vilket majoriteten har. En långsiktigt garanterat avkastning på ca 8% med 0h allokerad till börsen per år kontra en avkastning på x% med massivt många timmar allokerade till börsen per år, där x kan vara allt mellan himmel och jord.
Jaha, så alla gånger jag går bra är en slump och alla gånger jag går dåligt är det mitt fel? Ja, då blir det svårt för mig att argumentera.

Skulle snarare säga att du bestämt dig för en lösning för egen del, och alla andra lösningar måste du därför motarbeta. Känns igen i t.ex Sveriges corona-hantering.

Jag har hållit på sedan ca år 2000. Självklart har jag inte slagit index varje år, då skulle jag vara en känd miljardär som Buffett. Hade jag skrivit det här inlägget 20 februari hade sista halvåret varit uselt. Men halvåret innan var fantastiskt och corona-halvåret är ännu bättre. Minst 15 av 20 senaste åren är bättre än OMX-index. Och då pratar vi om världens största aktie-bubbla som håller på just i detta nuet och nästan alla som köpt aktier eller index efter 2008 har tjänat massor med pengar. Och visst kan det fortsätta uppåt, och i så fall är naturligtvis indexfonder perfekt.

Men mitt råd till alla: köp INTE indexfonder nu när vi står nära toppen av en uppåtgående börs sedan 2009. Det kommer att sluta riktigt illa.
Citera
2020-06-25, 16:31
Medlem
Citat:
Jaha, så alla gånger jag går bra är en slump och alla gånger jag går dåligt är det mitt fel? Ja, då blir det svårt för mig att argumentera.

Skulle snarare säga att du bestämt dig för en lösning för egen del, och alla andra lösningar måste du därför motarbeta. Känns igen i t.ex Sveriges corona-hantering.

Jag har hållit på sedan ca år 2000. Självklart har jag inte slagit index varje år, då skulle jag vara en känd miljardär som Buffett. Hade jag skrivit det här inlägget 20 februari hade sista halvåret varit uselt. Men halvåret innan var fantastiskt och corona-halvåret är ännu bättre. Minst 15 av 20 senaste åren är bättre än OMX-index. Och då pratar vi om världens största aktie-bubbla som håller på just i detta nuet och nästan alla som köpt aktier eller index efter 2008 har tjänat massor med pengar. Och visst kan det fortsätta uppåt, och i så fall är naturligtvis indexfonder perfekt.

Men mitt råd till alla: köp INTE indexfonder nu när vi står nära toppen av en uppåtgående börs sedan 2009. Det kommer att sluta riktigt illa.

Nej sluta sätta ord i min mun. Det är DU som säger att ditt sample size över senaste 5 månaderna har slagit index och att den perioden är ett bevis på att du krossar index. Samtidigt säger du att det vore orimligt att slå index varje år. Hur ska du ha det? Hade det varit rättvist att välja 2018-2020 januari i din investeringshistoria och dra slutsatsen att du är en kass investerare? Nej, självklart inte. På samma sätt är det helt absurt att du klankar ned på index baserat på århundradets flax där du råkade korta marknaden samtidigt som Corona skedde.

Det som är vackert med att investera kontinuerligt är att man köper när börsen är hög, mellan och låg. Man köper hela tiden. Det är ingen här som sitter här med 100% cash för att pricka toppen.
Citera
2020-06-25, 16:37
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Nej sluta sätta ord i min mun. Det är DU som säger att ditt sample size över senaste 5 månaderna har slagit index och att den perioden är ett bevis på att du krossar index. Samtidigt säger du att det vore orimligt att slå index varje år. Hur ska du ha det? Hade det varit rättvist att välja 2018-2020 januari i din investeringshistoria och dra slutsatsen att du är en kass investerare? Nej, självklart inte. På samma sätt är det helt absurt att du klankar ned på index baserat på århundradets flax där du råkade korta marknaden samtidigt som Corona skedde.

Det som är vackert med att investera kontinuerligt är att man köper när börsen är hög, mellan och låg. Man köper hela tiden. Det är ingen här som sitter här med 100% cash för att pricka toppen.
Jag klankar inte ner på index för att börsen dippade 30% i mars. Jag bara ger rådet att om du köper index så får du 30% dipp ibland, och att det naturligtvis ger bättre avkastning om du lyckas sälja ditt index i närheten av när dippen startar, och köpa på dig i närheten av när dippen är slut.

Om du inte kan pricka dessa datum, och om du tror att världens börser kommer att fortsätta uppåt till månen så är indexfonder utmärkta.

Men det sista tror jag kommer att motbevisas redan i år. Och jag har satsat mina egna pengar på det. Och även 70% av Nordnets kunder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in