Citat:
Ursprungligen postat av
swesuns88
Corona-året är irrelevant ur ett långsiktigt perspektiv. Jag förstår inte varför du fokuserar på en enstaka händelse som råkade inträffa samtidigt som du kortade marknaden. Du kortade inte marknaden baserat på att Corona skulle inträffa. Att du har slagit marknaden senaste 5 månaderna är lika relevant som att någon som spelade på lotto eller gjorde vilken annan investering som helst hade en avkastning som var över index. Det säger ingenting om vad din riskjusterade avkastning är och om huruvida du har ett alpha eller inte. Du var ju massivt minus från 2018 och jag har inte sett något inlägg där du redogör för din årliga avkastning senaste 20 åren (som jag antar har slagit index varje år, right??).
Jag försöker inte klanka ned på att du kör på din egen strategi. To each his own. Jag utgår bara från empiri och försöker ge en rättvis bild i den här tråden om hur extremt svårt det är att slå marknaden. Framförallt om man har ett heltidsjobb utanför börsen vilket majoriteten har. En långsiktigt garanterat avkastning på ca 8% med 0h allokerad till börsen per år kontra en avkastning på x% med massivt många timmar allokerade till börsen per år, där x kan vara allt mellan himmel och jord.
Jaha, så alla gånger jag går bra är en slump och alla gånger jag går dåligt är det mitt fel? Ja, då blir det svårt för mig att argumentera.
Skulle snarare säga att du bestämt dig för en lösning för egen del, och alla andra lösningar måste du därför motarbeta. Känns igen i t.ex Sveriges corona-hantering.
Jag har hållit på sedan ca år 2000. Självklart har jag inte slagit index varje år, då skulle jag vara en känd miljardär som Buffett. Hade jag skrivit det här inlägget 20 februari hade sista halvåret varit uselt. Men halvåret innan var fantastiskt och corona-halvåret är ännu bättre. Minst 15 av 20 senaste åren är bättre än OMX-index. Och då pratar vi om världens största aktie-bubbla som håller på just i detta nuet och nästan alla som köpt aktier eller index efter 2008 har tjänat massor med pengar. Och visst kan det fortsätta uppåt, och i så fall är naturligtvis indexfonder perfekt.
Men mitt råd till alla: köp INTE indexfonder nu när vi står nära toppen av en uppåtgående börs sedan 2009. Det kommer att sluta riktigt illa.