2020-06-25, 15:37
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Ja, det finns det. Men de två absolut främsta, mest respekterade och pålitliga hadithförfattarna inom Sunni-islam är Bukhari och Muslim och båda sätter hennes ålder som 9 år vid samlaget.
De beräkningar jag angav bygger på vilket sätt ålder beräknades på i den kulturen på 500-talet. Man menar att åldern sattes till 0 vid puberteten, dvs att 9 år ska räknas så som 9 år efter första mensen för en kvinna. Rätt eller fel, så menar iaf många att åldern ska beräknas. Dessa muslimer anser alltså att de följer Bukari. Ghaddafi tillhörde dem, som jag förstår det.
Citera
2020-06-25, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Du ska inte tro på vad de säger. Enligt islam får du både våldta och slå din fru om vissa kriterier uppfylls. Du får även ljuga hur mycket som helst för icke muslimer.
Har dock inte med det han och jag pratade om att göra..
Citera
2020-06-25, 15:44
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deepwww89
Sharia är en enhälligt religion i alla länder. Men som med alla lagar och regler så efterföljs inte detta av dem flesta

På senaste tid har mycket våldtäkter skett. Detta har pågått utanför Sveriges lagar och därför kan inte påstå att utföra en våldtäkt i Sverige per automatik är en svensk lag.

Skulle gärna se vart det står i koranen att man ska slå sin kvinna och behandla henne som skit.

Vill inte du kunna ha sex med din fru när du vill? Men om det sker bråk mellan er eller om ni inte har god relation då kommer det inte ske. Detsamma gäller det inom islam, ha sex med din fru när du vill men om du inte är sams med henne då kommer det inte att gå.

I koranen nämns det också om hur mycket man ska respektera sin mamma och sin kvinna samt alla kvinnor.

Andra Suran ”Al-Baqarah”, vers 223:
”Era hustrur är för er [som] en åker; beträd därför er åker, när och som ni önskar – men sörj [först] för era själar. Frukta Gud och var förvissade om att ni skall möta Honom. Och förkunna för de troende hoppets budskap.”

Fjärde Suran "An-Nisa", vers 34:
MÄNNEN SKALL ha ansvar för och omsorg om kvinnorna med [den styrka och] de andra företräden som Gud har gett dem, och i egenskap av [kvinnornas] försörjare. Rättfärdiga kvinnor förrättar ödmjukt sin andakt [inför Gud] och döljer [för andra] det som Gud har dolt. Om ni ser tecken på illvilja hos dem, förmana dem då och varna dem och [om detta inte hjälper] håll er borta från deras nattläger och [som sista utväg] tillrättavisa dem handgripligen. Om de sedan visar sig medgörliga, sök då inte sak med dem. Gud är upphöjd, stor [i försvaret av de svagare].

Orden som används är "Wadhdribu Hunna".

"[first] advise them; [then if they persist], forsake them in bed; and [finally], strike them."

Moderna tolkare vill gärna mildra versen, så som den svenska översättningen.

Sedan har vi att kvinnors vittnesmål bara är värda hälften av en mans. Om du inte hittar två mån att vittna, ta då en man och två kvinnor. (Sura 2:282).

Vad tycker du själv?
Citera
2020-06-25, 15:50
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
De beräkningar jag angav bygger på vilket sätt ålder beräknades på i den kulturen på 500-talet. Man menar att åldern sattes till 0 vid puberteten, dvs att 9 år ska räknas så som 9 år efter första mensen för en kvinna. Rätt eller fel, så menar iaf många att åldern ska beräknas. Dessa muslimer anser alltså att de följer Bukari. Ghaddafi tillhörde dem, som jag förstår det.

Förutom då att i samma hadither så leker hon med dockor och gungar i en gunga. Men visst, det är lätt att vilja tolka om det så det passar bättre i nutid. Jag förstår att man vill det.
Citera
2020-06-25, 15:54
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Andra Suran ”Al-Baqarah”, vers 223:
”Era hustrur är för er [som] en åker; beträd därför er åker, när och som ni önskar – men sörj [först] för era själar. Frukta Gud och var förvissade om att ni skall möta Honom. Och förkunna för de troende hoppets budskap.”

Fjärde Suran "An-Nisa", vers 34:
MÄNNEN SKALL ha ansvar för och omsorg om kvinnorna med [den styrka och] de andra företräden som Gud har gett dem, och i egenskap av [kvinnornas] försörjare. Rättfärdiga kvinnor förrättar ödmjukt sin andakt [inför Gud] och döljer [för andra] det som Gud har dolt. Om ni ser tecken på illvilja hos dem, förmana dem då och varna dem och [om detta inte hjälper] håll er borta från deras nattläger och [som sista utväg] tillrättavisa dem handgripligen. Om de sedan visar sig medgörliga, sök då inte sak med dem. Gud är upphöjd, stor [i försvaret av de svagare].

Orden som används är "Wadhdribu Hunna".

"[first] advise them; [then if they persist], forsake them in bed; and [finally], strike them."

Moderna tolkare vill gärna mildra versen, så som den svenska översättningen.

Sedan har vi att kvinnors vittnesmål bara är värda hälften av en mans. Om du inte hittar två mån att vittna, ta då en man och två kvinnor. (Sura 2:282).

Vad tycker du själv?
Jag anser att en man inte får skiljas från sin hustru, och att mannens alla företräden så som hans styrka och uthållighet samt större möjlighet att tjäna mer (han
blir ju inte gravid och ammar osv,
så han tjänar mer sett över tid) ska syfta till att tjäna familjen och främst hustrun. Hustrun å sin sida ska inte utnyttja honom pga detta och förakta mannen. Om hon nu ändå promt vill baktala honom och behandla honom allmänt ogudaktigt bör han flytta ifrån henne, men om hon då följer efter och fortsätter kräva sex kan hon gott få veta att han kan säga ifrån handgripligen (slå henne).
Citera
2020-06-25, 16:00
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Förutom då att i samma hadither så leker hon med dockor och gungar i en gunga. Men visst, det är lätt att vilja tolka om det så det passar bättre i nutid. Jag förstår att man vill det.
Ja, jag förstår det också. Själv ignorerar jag hörsägner. Min tro på Bibeln och Koranen grundar sig på helt andra saker än hörsägner
Citera
2020-06-25, 16:05
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ja, jag förstår det också. Själv ignorerar jag hörsägner. Min tro på Bibeln och Koranen grundar sig på helt andra saker än hörsägner

Så hela evangeliet?
Citera
2020-06-25, 16:08
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Så hela evangeliet?
Det blir en annan diskussion, men Jesus lever !

Därför är inte grunden hörsägner.
Men det är OT.
Citera
2020-06-25, 16:27
Medlem
Citat:
En är det. Hela jorden kommer att läggas under Guds lag när Han kommer.

Jesus må han vila i frid. Nör hans tid är kommen då skall alla följa honom. Som muslim så kommer jag följa honom om jag lever. Jesus är en av dem bästa människorna på denna jord.
Citera
2020-06-25, 16:34
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jesus må han vila i frid. Nör hans tid är kommen då skall alla följa honom. Som muslim så kommer jag följa honom om jag lever. Jesus är en av dem bästa människorna på denna jord.
Jesus är Messias, dvs den Gud smort till konung.

Man får vänta på Hans återkomst till jorden helt enkelt.

Kom snart, Jesus!
Citera
2020-06-25, 16:46
Medlem
Citat:

Du har missförstått. Alla ska följa honom nu när vi lever. Det är försent när ni är döda. Och alla muslimer som stödjer sharia stödjer pedofili. Svårare än så är det inte. Det går inte att trolla bort inte ens på ett diskussionsforum.
Citera
2020-06-25, 16:52
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Han lever och är hos Gud. När Jesus kommer tillbaka är det dags för domens dag.

Gud tog Jesu jordeliv, på samma vis som kroppens död endast är sömn när en människas ande lever. Jesus är en ande av Guds ande och därför kunde ingen döda Jesus, även fast Gud tog Jesu jordiska liv.
De dödade aldrig Jesus, utan Gud upphöjde Honom till sig. Det är vad som hänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in