2020-06-25, 13:01
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Styrk gärna det sista du skriver där.
Och blanda inte gärna ihop priderörelsen med ex. humanismen eller sekularismen. Det är inte samma sak.
Du inser väl att ditt gränsdragande närmar sig "alla som inte tycker som jag"?

Han är en person och är inte representativ för Islam.
Det samma kan inte sägas om Muhammed då han är den centrala figuren i religionen.
Priderörelsen är kommen ur humanismen. En idé som lyder "så länge man inte skadar någon annan" och sedan förs ett resonemang om saken.
Det man inte bör göra är att likställa ateister med humanism. Alla människor har som sagt både förnuft och samvete, också ateister.

Ska jag förstå dig som att Ghaddafi då inte var en bra muslim, eller iaf missförstod Muhammeds äktenskap med Aisha?
Citera
2020-06-25, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinflashback
Köper det du säger, tror dock att det är vanligare inom islam än kristendom. Sen är det ju synd att allt buntas ihop. Okunskap från oss svenskar..

Du ska inte tro på vad de säger. Enligt islam får du både våldta och slå din fru om vissa kriterier uppfylls. Du får även ljuga hur mycket som helst för icke muslimer.
Citera
2020-06-25, 13:05
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Du har rätt i att stening nämns i Bibeln. Dock nämns det inte i Koranen. Hade du läst Koranen och Bibeln i ämnet du diskuterar hade du sett att islam omöjligt kan innebära stening för sex innan äktenskap, för det första.
För det andra, så är det inte bibliskt att öht lagstifta utifrån resonemang (tex då att göra det efter Mose lag), vilket jag förklarat nu flertalet gånger.

Jag har aldrig sagt att det nämns i Koranen. Jag skrev att stening är mer Bibliskt specifikt därför att det inte finns med i Koranen men det finns med i Bibeln där det bland annat förordnas för upproriska barn.

Däremot nämns i Koranen hudud och zina, där sex utanför äktenskapet (även två ogifta vuxna människor) straffas med offentligt spöstraff (vilket inte är några snälla vidjespön kan jag säga och hundra piskrapp).

Se, jag kan ju en del ändå.
Citera
2020-06-25, 13:14
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Inte ens judarna höll på att kasta sten eftersom budordet är klart o tydligt. Du förstår ju inte ens vad GT är för en skrift och du verkar inte ens hört talas om ett av Jesus mest kända uttryck. Skämmes ta mig fan....

Så judarna stenade ingen för att -Jesus-? Låter fullt logiskt, du lärde.
Det finns en jäkla massa instruktioner i Bibeln att stena folk för både det ena och det andra inom Israels stam, eller hur?
Citera
2020-06-25, 13:17
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Att resonera sig fram till att pedofili är fel är vanskligt. Strikt taget innebär ett sekulärt synsätt att allt majoriteten vill är rätt, och det majoriteten inte vill är fel. Detta är snarare motsatsen till ett mer frihetligt system.
Så länge majoriteten styr efter ett utövat samvete fungerar demokrati och frihetlighet. Om vi istället räknar bort samvetet behövs en utgångspunkt för ett resonemang. Samvetet resoneras ju inte fram.
PPå det viset blir det sekulära samhället tillsammans med det bokstavligt teokratiska samhället snarare motsatser till det kristna samhället.

Om vi ser på de länder som legaliserar äktenskap med prepubertala (barn), så har dessa lagar resonerats fram. Kritiken mot sådana lagar består av två olika utgångspunkter:
Vissa vill resonera vidare (framför kritik ur en teologisk synvinkel), andra vädjar till folkens samveten.

De här olika synsätten på lagar och hur de ska implementeras är en skiljelinje mellan GT och NT, även om den största linjen förstås handlar om att Jesus har kommit.

Vilka anser du ha högst moral, och varför?

För det första är jag som sagt väldigt skeptisk till att det finns någon universellt och av gud givet samvete eller moral, men även om så skulle vara fallet så hade man i alla fall blivit tvungna att resonera sig fram till den faktiska lagstiftningen.

När det sedan gäller länder som legaliserat äktenskap som involverar prepubertala barn så visst har dessa lagar resonerats fram, men paradoxalt nog i det här sammanhanget, inte sällan utifrån religiösa påbud.

Vilka som har högst moral har jag faktiskt lite svårt att avgöra. Jag är förvisso inte någon utpräglad värderelativist men jag är samtidigt medveten om att min moral, åtminstone delvis, är subjektiv. Jag har mina moraliska principer som jag förstås anser är korrekta, annars skulle jag rimligtvis inte ha dem, men är de korrekta universellt? Kanske, kanske inte, kanske bara till viss del.

Jag är som sagt heller inte religiös, men ska jag säga något om en bra grundläggande moralisk utgångspunkt så skulle jag nog ändå hänvisa till den gyllene regeln. Även om det kan låta som en klyscha så ser jag det resonemanget som en ganska bra bas för moraliska och juridiska spörsmål.
Citera
2020-06-25, 13:18
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Priderörelsen är kommen ur humanismen. En idé som lyder "så länge man inte skadar någon annan" och sedan förs ett resonemang om saken.
Hört talas om "slippery slope fallacy"?

Citat:
Det man inte bör göra är att likställa ateister med humanism. Alla människor har som sagt både förnuft och samvete, också ateister.
Sant.

Citat:
Ska jag förstå dig som att Ghaddafi då inte var en bra muslim, eller iaf missförstod Muhammeds äktenskap med Aisha?
Vem bedömer vad en bra muslim är?
Jag tror inte han utgick ifrån Muhammeds förebild på samma vis som andra muslimska lärde gör i den frågan. Kanske han hade valt att inte tro att Bukhari och Muslims hadither var korrekta. Vad vet jag om hans motivation?
Citera
2020-06-25, 13:25
Medlem
Citat:

Sant.

Jag tror inte han utgick ifrån Muhammeds förebild på samma vis som andra muslimska lärde gör i den frågan. Kanske han hade valt att inte tro att Bukhari och Muslims hadither var korrekta. Vad vet jag om hans motivation?

Precis han var ju halvkommunist för tusan...
Citera
2020-06-25, 13:28
Medlem
Citat:
Så judarna stenade ingen för att -Jesus-? Låter fullt logiskt, du lärde.
Det finns en jäkla massa instruktioner i Bibeln att stena folk för både det ena och det andra inom Israels stam, eller hur?

Men GT handlar inte bara om judar för Guds skull det är en historiebeskrivning över hur samhället och världen såg ut på den tiden och över en enorm tidsperiod.
Citera
2020-06-25, 13:36
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Jag förstår inte vilket språk du pratar. Är det arabiska? Håller du inte med mig i mitt resonemang? Är du ett muslimskt troll?
Förlåt, jag uttryckte mig väldigt slarvigt.

Det är inte ditt resonemang jag inte håller med om. Det jag menar är att när människor ska utöva det Gud säger efter egna resonemang går det fel, eftersom människors resonemang kan komma fram till i stort sett vilka galenskaper som helst.
Precis som NT förklarar GT kan NT förklara Koranen, det var hur jag menade.

Jag håller dock inte med om att svensk lagstiftning är ok, eftersom den godkänner sex med barn. Visserligen ska då inte åldernsskillnaden vara för stor, men det är ändå lagligt att en person som är vuxen har sex med en person som inte är det.
Vid vilken ålder man ska anses vara vuxen i laglig mening är förstås inte en helt enkel fråga, men vid 15 kan man iaf inte anses
mogen som det ser ut i det moderna Sverige.
Citera
2020-06-25, 13:43
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:

Sant.

Det finns olika beräkningar på hur gammal Aisha verkligen var. 18 år är en vanlig, om jag minns rätt, och poängen är att hon var mogen. Man kan då anse att rätt ålder för sex är vid rätt mognad, som man då kan sätta till tex 18 eller 20 år. 20 år tycker jag är ganska lämpligt, dagens 18- åringar verkar generellt ganska omogna.
Citera
2020-06-25, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinflashback
Köper det du säger, tror dock att det är vanligare inom islam än kristendom. Sen är det ju synd att allt buntas ihop. Okunskap från oss svenskar..

Jag tror detta är vanligt i byar där lagens händer inte når och tyvärr blir det svårt att lagföra dem. Ex Beirut eller större städer där sker det verkligen inte. Men en liten håla uppe i bergen där dem styr själva där är det tyvärr inte lika kontrollerat.

Jag tror det är vanligare pga många äktenskap utförs utanför lagens händer och då blir det svårt att förhindra de.

I väst har man bättre kontroll och därför är det svårare att gifta sig med barn. Hade sverige haft lika efterbliven regering som i mellanöstern så hade vi haft lika stort antal. Men tack gode gud att det är bättre här.

Dokumentären som sändes på SVT play om barnäktenskap i iraq gav en bra bild på hur det hela fungerar. Imamer som är ute efter att lura små tjejer för att tjäna pengar på dem. När domstolen får reda på vid sådana händelser då har dem omedelbart avbrutit äktenskapet och fördömt dessa gärningar.

Detta bevisar till 100% att barnäktenskap sker utanför lagens händer. Dvs bland sekter och bönder.

Detsamma gäller det för asien eller USA. Usa tillåter dock om kvinnan är gravid eller fått samtycke av familjen.
Citera
2020-06-25, 13:49
Medlem
Citat:
Jag håller dock inte med om att svensk lagstiftning är ok, eftersom den godkänner sex med barn. Visserligen ska då inte åldernsskillnaden vara för stor, men det är ändå lagligt att en person som är vuxen har sex med en person som inte är det.
Vid vilken ålder man ska anses vara vuxen i laglig mening är förstås inte en helt enkel fråga, men vid 15 kan man iaf inte anses
mogen som det ser ut i det moderna Sverige.

Nej om jag hade valt åldersnivå hade jag nog valt 20 år. Men då hade jag gjort majoriteten av ungdomarna till våldtäcksmän och det hade inte varit så lyckat. Det är först vid 25 års ålder hjärnan är fullt utvecklad o då man borde vara myndig. Men nu är världen som den är. Det bästa vore naturligtvis att vänta tills man gifter sig men vi är ganska långt ifrån det. Och det är värre med barnäktenskap alla dagar i veckan. Du borde vara förälskad i den du gifter dig med om du ska bli ett i all evighet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in