2020-06-25, 11:43
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Stening är inte bibliskt.
Är du sådan som struntar i GT?

Citat:
Att vårt samhälle hyllar det som kallas "fri sexualitet" är anledningen till att vi har spårat ur
Så människor klarar inte av att ta ansvar för sina egna handlingar och måste därför styras enligt dina moraliska åsikter? De förstår helt enkelt inte bättre?
Citat:
när det gäller ett flertal saker, tex antal aborter.
Ja, abort bör man inte göra i onödan. Tycker jag åtminstone.
Citat:
Varför vill du att kvinnor ska försättas i situationer där de i stort sett tvingas till abort,
Stort sett tvingas till abort? Hur då? Varför inte använda preventivmedel?
Citat:
och att normen är att kvinnors kroppar är tillgängliga för mäns lustar?
Är det verkligen normen? Är det inte i alla sociala situationer kulturellt upplagt för att kvinnan avgör? Mannen raggar, kvinnan väljer? Stämmer inte det?

Citat:
Människor är inga apor, det går bra att lägga band på sig om man vill.
Exakt. Därför förespråkar jag personligt ansvarstagande snarare än att olagliggöra saker som du inte tycker om. Som sex utanför äktenskapet.
Citat:
En man som tycker sig kunna ha sex bör då vara beredd på att också tvingas ta ansvar för konsekvenserna.
Ja, och kvinnan med. Eller är hon inte kapabel?
Citat:
Då menar jag konsekvensen att försörja även kvinnan på samma nivå som sig själv, inte enbart betala en slant till
FK.
Så att två frivilliga partners har sex ska innebära samma konsekvenser som Biblisk våldtäkt? Eller vad?

Citat:
Vuxna människor kan ta ansvar och bör göra det. Barn kan det inte.
Jag håller med.
Citera
2020-06-25, 11:43
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firechromenorr
Men jag trodde endast musulmaner och mörkermän betedde sig så? Jag kan inte få detta och gå ihop? snälla hjälp?
Vem har sagt det?
Citera
2020-06-25, 11:47
Medlem
Citat:
Stening är inte bibliskt.

Att vårt samhälle hyllar det som kallas "fri sexualitet" är anledningen till att vi har spårat ur
när det gäller ett flertal saker, tex antal aborter. Varför vill du att kvinnor ska försättas i situationer där de i stort sett tvingas till abort,
och att normen är att kvinnors kroppar är tillgängliga för mäns lustar?

Människor är inga apor, det går bra att lägga band på sig om man vill. En man som tycker sig kunna ha sex bör då vara beredd på att också tvingas ta ansvar för konsekvenserna. Då menar jag konsekvensen att försörja även kvinnan på samma nivå som sig själv, inte enbart betala en slant till
FK.

Vuxna människor kan ta ansvar och bör göra det. Barn kan det inte.

Det är inget fel på svenska lagar. Det är fel på sharia. Om du inte vill att din partner ska hora runt kan man välja en troende kristen. Det är inte svårare än så. Givetvis kan man diskutera abortlagstiftning medias vansinne etc men det är inte vad denna tråden handlar om. Det här handlar om att det är okej att ha sex med underåriga enligt sharialagar. Vad jag kommer ihåg så står det inte något om detta i koranen det är därför muslimerna måste ta avstånd från alla hadhiter och lagen om Gud. Det är egentligen det som den här tråden handlar om men alla sitter o trollar som vanligt.
Citera
2020-06-25, 11:57
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
"In the Sunni branch of Islam, the canonical hadith collections are the six books, of which Sahih al-Bukhari and Sahih Muslim generally have the highest status."
Ex.
Ps, både Bukhari och Muslim säger att hon var 9 år när äktenskapet fullbordades.
Aha, sunni... Jag frågade därför att shia har en värre lag kring detta.

Hur ser du på att tex Ghaddafi hade 20-årsgräns för äktenskap? Var han ingen riktig muslim?
Citera
2020-06-25, 12:10
Medlem
Citat:
Vem har sagt det?

Det är det intrycket jag fått av media och akademin, att dessa är helt och hållet "mörka" fenomen. Jag har alltid sett i filmer och annat att vita är moralens högborg. Ni talar så fint om mänskliga rättigheter och liberalism att jag inte kan få detta att gå ihop. Kanske david är smygmuslim eller konverterat till Islam i smyg och därefter påbörjat detta... "mörka" beteende?
Citera
2020-06-25, 12:12
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Är du sådan som struntar i GT?

Så människor klarar inte av att ta ansvar för sina egna handlingar och måste därför styras enligt dina moraliska åsikter? De förstår helt enkelt inte bättre?
Ja, abort bör man inte göra i onödan. Tycker jag åtminstone.
Stort sett tvingas till abort? Hur då? Varför inte använda preventivmedel?
Är det verkligen normen? Är det inte i alla sociala situationer kulturellt upplagt för att kvinnan avgör? Mannen raggar, kvinnan väljer? Stämmer inte det?

Exakt. Därför förespråkar jag personligt ansvarstagande snarare än att olagliggöra saker som du inte tycker om. Som sex utanför äktenskapet.
Ja, och kvinnan med. Eller är hon inte kapabel?
Så att två frivilliga partners har sex ska innebära samma konsekvenser som Biblisk våldtäkt? Eller vad?

Jag håller med.
Nej, jag struntar inte i GT. NT förklarar GT. Det innebär att lagar inte utformas efter människors förståelse av e Skriften, utan bör utformas efter principen att alla människor är födda lika i värdighet och med förnuft och samvete. Lagar bör alltså vara utformade efter vårt samvete, inte efter tex principer eller människors vilja och tankefunder.

Dagens svenska kultur går allt mer emot att kvinnor inte väljer, utan snarare bjuder ut sig. Jag menar att flickor knappast väljer det själva, utan detta börjar väldigt lågt ned i åldrarna eftersom vår kultur är sådan och barn tittar på sina föräldrar.

Om en ung kvinna sedan blir gravid har hon idag inte mycket att välja på. Hon får, som du påpekar, skylla sig själv. Gifta sig får hon dock inte innan 18 år, inte utan tillstånd.

Som du påvisar, så är samhällssynen just att kvinnan får lösa problemet bäst hon kan om hon blir gravid, vilket ganska självklart allt sammantaget ger mängder av aborter. Män och kvinnor har ju i grunden helt olika förutsättningar gällande den konsekvensen av sex.

Förutom detta binds kvinnor emotionellt hårdare vid sex, något det finns många studier på.

Att två vuxna har sex är förstås ok, men bör ske inom äktenskapet pga ovan beskrivna konsekvenser för kvinnorna.
Citera
2020-06-25, 12:14
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Aha, sunni... Jag frågade därför att shia har en värre lag kring detta.

Hur ser du på att tex Ghaddafi hade 20-årsgräns för äktenskap? Var han ingen riktig muslim?

Ja, Ayatolla Khomeini skriver i Tahrirolvasyleh om hur man korrekt har sex med nioåringar för att inte skada hennes vagina och hur mycket man ska betala om man gör det eller om det är bättre att gifta sig med henne tillfälligt (som en Siqeh) och även hur man kan ha sex med spädbarn.

Ghaddafi kanske var en bättre förebild än Muhammed i så fall?
Citera
2020-06-25, 12:17
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Det är inget fel på svenska lagar. Det är fel på sharia. Om du inte vill att din partner ska hora runt kan man välja en troende kristen. Det är inte svårare än så. Givetvis kan man diskutera abortlagstiftning medias vansinne etc men det är inte vad denna tråden handlar om. Det här handlar om att det är okej att ha sex med underåriga enligt sharialagar. Vad jag kommer ihåg så står det inte något om detta i koranen det är därför muslimerna måste ta avstånd från alla hadhiter och lagen om Gud. Det är egentligen det som den här tråden handlar om men alla sitter o trollar som vanligt.
Koranens lag är lika för lika, vilken Bibeln kan förklara väldigt bra.

Därför menar jag att system som bygger på resonemang kommer att spåra ur, precis så som hänt med tex Saudi Arabien.
Citera
2020-06-25, 12:17
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firechromenorr
Det är det intrycket jag fått av media och akademin, att dessa är helt och hållet "mörka" fenomen. Jag har alltid sett i filmer och annat att vita är moralens högborg.
Du "har alltid sett i filmer" är ju alltid ett bra argument..
Citat:
Ni talar så fint om mänskliga rättigheter och liberalism att jag inte kan få detta att gå ihop. Kanske david är smygmuslim eller konverterat till Islam i smyg och därefter påbörjat detta... "mörka" beteende?
Som sagt. Det är ingen som sagt enbart. Däremot att vi så gott vi kan lagför våldtäktsmän.
Till skillnad från vissa länder med en viss religiös åskådning som absolut majoritet där det ofta inte ens är ett brott och där statistik inte förs.
Citera
2020-06-25, 12:26
Medlem
Citat:
Koranens lag är lika för lika, vilken Bibeln kan förklara väldigt bra.

Därför menar jag att system som bygger på resonemang kommer att spåra ur, precis så som hänt med tex Saudi Arabien.

Jag förstår inte vilket språk du pratar. Är det arabiska? Håller du inte med mig i mitt resonemang? Är du ett muslimskt troll?
Citera
2020-06-25, 12:27
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Nej, jag struntar inte i GT. NT förklarar GT. Det innebär att lagar inte utformas efter människors förståelse av e Skriften, utan bör utformas efter principen att alla människor är födda lika i värdighet och med förnuft och samvete. Lagar bör alltså vara utformade efter vårt samvete, inte efter tex principer eller människors vilja och tankefunder.
Så du struntar i texten. Specifikt delarna som säger "stena dem".
Dock håller jag ju med dig om att lagar ska utformas efter vårt samvete.

Citat:
Dagens svenska kultur går allt mer emot att kvinnor inte väljer, utan snarare bjuder ut sig. Jag menar att flickor knappast väljer det själva, utan detta börjar väldigt lågt ned i åldrarna eftersom vår kultur är sådan och barn tittar på sina föräldrar.
Så de förstår inte bättre och måste skyddas? Barn, ja, det är väl upp till föräldrarna att ha koll, men var tycker du gränsen går?

Citat:
Om en ung kvinna sedan blir gravid har hon idag inte mycket att välja på. Hon får, som du påpekar, skylla sig själv. Gifta sig får hon dock inte innan 18 år, inte utan tillstånd.
Skylla sig själv, eller göra sina egna val och ta sitt eget ansvar? Gäller det inte oss alla?
Äktenskap är ett bindande kontrakt under lagen. Man bör såklart inte få skriva kontrakt innan man är myndig.

Citat:
Som du påvisar, så är samhällssynen just att kvinnan får lösa problemet bäst hon kan om hon blir gravid, vilket ganska självklart allt sammantaget ger mängder av aborter. Män och kvinnor har ju i grunden helt olika förutsättningar gällande den konsekvensen av sex.
Och männen får betala underhåll, eller hur? Eller så förespråkar vi ansvarsfullt sex och användandet av preventivmedel istället för att skicka in polisen. Eller?

Citat:
Förutom detta binds kvinnor emotionellt hårdare vid sex, något det finns många studier på.

Att två vuxna har sex är förstås ok, men bör ske inom äktenskapet pga ovan beskrivna konsekvenser för kvinnorna.
Kanske det är bättre att inte bli gravid då.
Citera
2020-06-25, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Våldtäkt mot barn gäller till 18 års ålder.

Ja, vet inte riktigt varför du behöver säga det? Har jag sagt något annat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in