2020-06-25, 10:56
Medlem
Förresten, DAvid Hellenius utreds för våldtäkt vad jag förstått.. vad är det som händer mina kära vita bröde roch systrar? Jag tror ni var höjden av civilization och värnar om ... ehm.. mänskliga rättigheter och har överlägsen kvinnosyn (eller så sägs det).. vad sjutton hände här???
Citera
2020-06-25, 11:01
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Eller så tvångssterilisar vi kvinnor och tvingar in de i prostitution - obetald sådan. Sluta tvinga andra att göra som du vill.

Den som hör ordet men inte gör vad det säger, han liknar en man som i en spegel betraktar sitt eget ansikte: han ser sig själv men går därifrån och har strax glömt hur han såg ut. Men den som har blickat in i den fullkomliga lagen, frihetens lag, och håller sig till den och inte glömmer vad han hört utan verkligen gör något, han blir salig genom det han gör.Den som menar sig vara from men inte kan tygla sin tunga utan lurar sig själv, hans fromhet är ingenting värd. Jak 1:23-26
Ska pedofili vara olagligt, eller ska vi tåla att tvinga andra att "göra som vi vill"?
Citera
2020-06-25, 11:03
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Även hinduer och kristna i mellanöstern och östafrika ingår i barn äktenskap det är en del av kulturen där.

"Det förekommer, så det är likvärdigt" är ett dåligt argument.
Kontrollera först hur förekommande det är, mängd, ålder på den andra partnern och hur det rättfärdigas och om det är lagligt/olagligt.
Ja, barnäktenskap förekommer över hela världen. Ofta som undantag från reglerna eller liknande. Ofta kan barn gifta sig med barn för att binda ihop familjer.
Inom Islam så rättfärdigas det med att deras främste profet hade ett litet barn som fru och lagar mot barngifte bekämpas från högsta ort med det som anledning.
Citera
2020-06-25, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ska pedofili vara olagligt, eller ska vi tåla att tvinga andra att "göra som vi vill"?
Så länge sex är frivilligt ska vi inte tvinga någon att följa våra åsikter. För din åsikt är inte lag. I bibelcitatet talas det om frihetens lag. Barn som inte är införstådda med vad sex är kan inte ha sex med samtycke.
Citera
2020-06-25, 11:05
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Du har rätt. Det är inte ens etablerat att Muhammed ens existerade.
Det är möjligen faktum om vi utgår ifrån att deras starkaste urkunder är korrekta för diskussionens skull.
Jag ber om ursäkt. Jag hade kunnat vara mer precis men jag slarvade och utgick enbart från sammanhanget i den diskussionen.
Vilken gren av islam talar du om då du talar om urkunder.
Citera
2020-06-25, 11:10
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Diskussionen berör legal pedofili, och då med utgångspunkt om islam tillåter detta.

Koranen säger, liksom Bibeln, ingenting specifikt om detta. Islams hadither talar om ålder på Aisha.
Exakt. Och utan hadither, inget Islam. Ungefär som Kristendom utan Evangeliet.

Citat:
Vi går åt fel håll i Sverige, eftersom svenskar blir allt mer sekulära.
Din åsikt.
Citat:
När stenade vi folk senast i Sverige?
Du kanske önskar det togs tillbaka? Det är ju mer Bibliskt trots allt.
Citat:
Vi bör lämpligen inte vara nöjda med att kvinnosynen ruttnar i landet bara för att det kunde vara värre.
Det håller jag med om men samtidigt tror jag att mycket du tillskriver en rutten kvinnosyn snarare handlar om kvinnors egna fria val.

Citat:
Det bör vara hårda straff på sex utom äktenskapet,
Varför det?
Citat:
eller så bör mannen tvingas till äktenskap i det fallet, oavsett om kvinnan sedan lever med honom eller ej. Detta för att skydda unga kvinnor, som ju kan bli gravida.
Tvång gillar du. Kanske hon inte skulle gilla det tvånget? Tänk om hon i myndig ålder väljer det och initierar det? Är inte det hennes fria val? Varför måste religiösa människor alltid påtvinga andra deras egna värderingar?
Citera
2020-06-25, 11:12
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Så länge sex är frivilligt ska vi inte tvinga någon att följa våra åsikter. För din åsikt är inte lag. I bibelcitatet talas det om frihetens lag. Barn som inte är införstådda med vad sex är kan inte ha sex med samtycke.
Detta är en åsikt du har.

En lag kommer vi att ha i Sverige. Som jag tidigare skrev byggde det tidigare Sverige på att människors samvete var vägledande. I det sekulära Sverige är istället humanismen vägledande.

Du anser alltså att sex utom äktenskap är ok, eller menar du bara att kristna inte bör lägga sig i
landets lagar?
Då bör vi i så fall inte heller lägga oss i legaliserad pedofili.
Citera
2020-06-25, 11:24
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Exakt. Och utan hadither, inget Islam. Ungefär som Kristendom utan Evangeliet.

Din åsikt.
Du kanske önskar det togs tillbaka? Det är ju mer Bibliskt trots allt. Det håller jag med om men samtidigt tror jag att mycket du tillskriver en rutten kvinnosyn snarare handlar om kvinnors egna fria val.

Varför det?

Tvång gillar du. Kanske hon inte skulle gilla det tvånget? Tänk om hon i myndig ålder väljer det och initierar det? Är inte det hennes fria val? Varför måste religiösa människor alltid påtvinga andra deras egna värderingar?
Stening är inte bibliskt.

Att vårt samhälle hyllar det som kallas "fri sexualitet" är anledningen till att vi har spårat ur
när det gäller ett flertal saker, tex antal aborter. Varför vill du att kvinnor ska försättas i situationer där de i stort sett tvingas till abort,
och att normen är att kvinnors kroppar är tillgängliga för mäns lustar?

Människor är inga apor, det går bra att lägga band på sig om man vill. En man som tycker sig kunna ha sex bör då vara beredd på att också tvingas ta ansvar för konsekvenserna. Då menar jag konsekvensen att försörja även kvinnan på samma nivå som sig själv, inte enbart betala en slant till
FK.

Vuxna människor kan ta ansvar och bör göra det. Barn kan det inte.
Citera
2020-06-25, 11:30
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firechromenorr
Förresten, DAvid Hellenius utreds för våldtäkt vad jag förstått.. vad är det som händer mina kära vita bröde roch systrar? Jag tror ni var höjden av civilization och värnar om ... ehm.. mänskliga rättigheter och har överlägsen kvinnosyn (eller så sägs det).. vad sjutton hände här???

Ja, han utreds, eftersom det är ett brott.
Bra, tycker jag.

Var föredrar du?
Citera
2020-06-25, 11:35
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Vilken gren av islam talar du om då du talar om urkunder.

"In the Sunni branch of Islam, the canonical hadith collections are the six books, of which Sahih al-Bukhari and Sahih Muslim generally have the highest status."
Ex.
Ps, både Bukhari och Muslim säger att hon var 9 år när äktenskapet fullbordades.
Citera
2020-06-25, 11:41
Medlem
Citat:
Ja, han utreds, eftersom det är ett brott.
Bra, tycker jag.

Var föredrar du?

Men jag trodde endast musulmaner och mörkermän betedde sig så? Jag kan inte få detta och gå ihop? snälla hjälp?
Citera
2020-06-25, 11:41
Medlem
Citat:
Detta är en åsikt du har.

En lag kommer vi att ha i Sverige. Som jag tidigare skrev byggde det tidigare Sverige på att människors samvete var vägledande. I det sekulära Sverige är istället humanismen vägledande.

Du anser alltså att sex utom äktenskap är ok, eller menar du bara att kristna inte bör lägga sig i
landets lagar?
Då bör vi i så fall inte heller lägga oss i legaliserad pedofili.
Hur många gånger ska jag upprepa Matt 18:18-20? Kristna är inte under lag och får bestämma villkoren för äktenskapet själva.

Barn som inte är införstådda med vad sex är kan inte ha sex med samtycke. Nej, kristna ska inte vara politiskt aktiva för det är avgudadyrkan.

Och efter dem följde en tredje ängel som sade med hög röst: »Den som tillber odjuret och dess bild och tar emot dess märke på sin panna eller sin hand, han skall få dricka Guds vredes vin, som hällts upp oblandat i Guds vredes bägare, och han skall pinas med eld och svavel inför de heliga änglarna och inför Lammet. Upp 14:9-10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in