2020-06-25, 08:06
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkelurkan
Läste artikeln i G.T och personen ljuger så det står härliga till. Inte ett ord verkar stämma. Sen kan man undra varför Håkan var med och köpte tejpen? Var mordet planerat? Skulle gärna vilja läsa FUP men vet inte hur man får tag på den. Ringer man och beställer och i så fall var?
Han kan nog ha övertalats till en sexlek, att han lät sig tejpas initialt. Sedan övergick det i någon form av tortyr/utpressning. Det är min tanke...
Citera
2020-06-25, 08:55
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Manipulativ jävel...
Citat:
Kriminalvårdaren uppger i förhör att 28-åringen hämtade Koranen och öppnade den i mitten, där fanns det ett papper med text på arabiska som han ville att kriminalvårdaren skulle läsa. Där bad 28-åringen om hjälp med att lämna brevet vidare till en släkting.

Vårdaren sa direkt att han inte kunde hjälpa till med det. Han rapporterade händelsen vidare och det beslutades om visitation i cellen. Då hittades i småbitar sönderrivna papper i två papperskorgar, hälften var dessutom blött av spyor. Men lapparna gick att pussla ihop.

Brevet skulle överlämnas via ombud till en kvinna i en affär. Denna uppmanas redogöra för vad hon och 28-åringen gjort och att när de köpt hamburgare har de sett mordoffret på avstånd. Det står bland annat:

"Säg till henne här är brevet. Överlämna det direkt i handen. Säg till henne att inte fotografera eller skicka brevet. Det är förbjudet, det måste lämnas över personligen". Och:

"Detta ska du säga till polisen. Om de frågar varför du ändrat dig så säg att du var upprörd och hade ont i huvudet. Det viktiga är att du var med mig och att vi var ensamma. Du fick inte med dig telefonen. På så sätt kan de inte avgöra din position".
https://helagotland.se/nyheter/artikel/mordatalad-ville-fora-ut-instruktioner-fran-haktet/9ly2ympj
Citera
2020-06-25, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkelurkan
Tack båda för svar. Är det gratis eller kostar det något? Förundersökningen borde vara klar om åtal väckts förmodar jag? Är själv usel på sånt här men nyfikenheten blir en drivkraft.

Gotlands tingsrätt lämnar ut förundersökningen gratis till journalister. Vi andra som inte är journalister får lov att betala en tusenlapp eller två.
Citera
2020-06-25, 10:29
Medlem
Pannknackarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Manipulativ jävel...

https://helagotland.se/nyheter/artikel/mordatalad-ville-fora-ut-instruktioner-fran-haktet/9ly2ympj

Ja verkligen - o nu undrar jag om personen som brevet var menat till va den som varit aktiv härinne..
Citera
2020-06-25, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scion
Gotlands tingsrätt lämnar ut förundersökningen gratis till journalister. Vi andra som inte är journalister får lov att betala en tusenlapp eller två.

En tusenlapp eller två är tyvärr i underkant, enligt Gotlands Tingsrätt kostar FUP i ärende B 86-20 en summa om 4100 riksdaler.
Citera
2020-06-25, 15:51
Medlem
Zoom008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pannknackarn
Ja verkligen - o nu undrar jag om personen som brevet var menat till va den som varit aktiv härinne..
Din fundering är nog inte så tokig. Faktiskt blir min känsla snarlik att så kunde vara fallet.
Citera
2020-06-25, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans.brott
En tusenlapp eller två är tyvärr i underkant, enligt Gotlands Tingsrätt kostar FUP i ärende B 86-20 en summa om 4100 riksdaler.
Det var mycket. Jag trodde att det kunde röra sig om några hundralappar max. Hade gärna skramlat ihop summan här men anonymiteten blir förstås ett hinder. Trist.
Citera
2020-06-25, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans.brott

Är det i pappersformat då eller? Tycker verkligen de borde göra någonting åt saken, det borde inte vara så svårt att digitalisera en FUP så att den finns tillgänglig att distribueras för en mycket mindre summa i .pdf-form. I alla fall för mycket uppmärksammade kriminalfall.
Citera
2020-06-25, 18:31
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dxz--
Är det i pappersformat då eller? Tycker verkligen de borde göra någonting åt saken, det borde inte vara så svårt att digitalisera en FUP så att den finns tillgänglig att distribueras för en mycket mindre summa i .pdf-form. I alla fall för mycket uppmärksammade kriminalfall.

Såhär är det att Gotlands TR har alla åtal och FUPs som kommer in, sedan 2013, i PDF-format. Men man vill inte skicka ut den på det sättet till allmänheten, så då tar dom betalt för FUP på papper istället.

Tidningar får den utan kostnad som sagts.
Citera
2020-06-25, 21:57
Medlem
Pandalina4s avatar
Flashback har samlat ihop till flera Fup. För att göra anonym betalning via PayPal.
Citera
2020-06-25, 22:55
Medlem
Pannknackarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dxz--

Absolut! Borde gälla ALLA offentliga handlingar.
Gratis på pdf direkt, utan snack.
Citera
2020-06-25, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asinya
Jag har aldrig träffat offret, men eftersom den misstänkte inte är homosexuell, och ej heller hyser något agg mot homosexuella, så låter både homosex-gone-wrong och teorin om att han skulle dödat offret för att han mottog oönskade närmanden, helt fel.

Det enda jag vet om offret är det jag läst i den här tråden, där han - om man ska vara riktigt hård - framstår som en lågbegåvad, småknarkande spelmissbrukare som tillochmed närmaste familjen tagit avstånd från.

Jag tror snarare att han smålangade, 'råkade' göra av med pengarna, och blev ihjälslagen av dem han sålde åt för att han helt enkelt inte var värd att hållas vid liv. Offret har ju uppenbarligen även uttryckt rädsla för "maffian" vilket spelar väl med min teori.
Din teori står sig lika illa som en liter mjölk i högsommarvärmen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in