Citat:
Ursprungligen postat av
firechromenorr
Du missa poängen återigen. Jag snackar om ateistisk moral; det finns ingen objektiv standard att mäta mot. Du anser det ena och det andra. 20 år sen ansåg de flesta i ditt "fria" västerälndska samhälle att homosexualitet är en störning. Idag "anser" de flesta att de inte är det i ditt fria västerälndska system. Hur ska du ha det? Vad kommer du "anse" 2 veckor från nu?
Om vi bortser från att det är första gången du över huvud taget förtydligar den saken samt att du inte har någon aning om huruvida jag ser mig som ateist eller inte, så är den större frågan om moral utan religiös grund intressant. men kanske aningen för bred för den här tråden. Exempelvis kan man fråga sig om vi helt utan en religion att luta oss mot kan komma fram till att det är "moraliskt fel" att mörda andra.
Vad jag personligen anser är att lagstiftning (som i grund och botten baseras på moral) är en fråga som bör omvärderas ju mer vi faktiskt lär oss om ett visst ämne eller område, snarare än något som bör bestämmas utifrån religiösa urkunder och sedan förbli hugget i sten. Skulle jag säga att det är ett "ateistiskt" synsätt? Nej, inte direkt, utan i sådana fall snarare "sekulärt".