Hennes tirader försöker måla själva konceptet inre utlänningskontroller som förnedrande. Jag har varit i Japan och där ska man alltid ha på sig sitt s.k. "Gaijin card" (utlänningskort). Det ska utan reservationer uppvisas för en konstapel som frågar. Jag vet inte vad som hade hänt om jag börjat mucka gräl med länsmannen. Jag provade inte, jag respekterar mitt värdlands regler och lagar samt deras behov av kontroll. Ansåg mig aldrig vara rasistiskt trakasserad, trots att jag inte är japan. Jag tyckte att jag blev kontrollerad ett antal gånger för mycket, men det är en bagatell i sammanhanget.
Citat:
Det blåbruna gängets förslag kommer även låta rasismen i samhället växa sig starkare. När de föreslår fler inre utlänningskontroller är det alla i vårt samhälle som anses se ut som asylsökande som kommer stoppas och kontrolleras, inte Moderaternas vita kärnväljare i överklassområdena.
När de föreslår att asylsökande med avslag ska kunna få fotboja, även om de inte har begått brott [...]
Detta är debattinläggets kärna. Hur kan det vara rasism att ha koll på vilka som befinner sig inom våra gränser? Tycker Höj Larsen att det är lämpligt att ha illegala migranter springandes omkring utan myndigheternas kännedom så får hon säga det utan att linda in det långa tirader om rasism, integration och integritet.
Hennes invändning mot förslaget om nekade asylsökare är avslöjande. Vad ska man annars göra? Inhumant bura in dem som man gör i USA? När utvisning inte kan ske omedelbart måste våra myndigheter veta var de befinner sig. För när de går under jorden och försvinner från radarn kommer de till skuggsamhället. Där ska ingen befinna sig. Men Höj Larsen kanske vill utvidga vårt redan stora skuggsamhälle?