• 1
  • 2
2020-06-24, 17:20
Medlem
Lao Tzus avatar
Ett viktigt inlägg i debatten visar att vita i svenska överklassområden som exempelvis Djursholm inte drabbas av ökade inre utlänningskontroller.

Hur bör Sverige agera för att inte anklagas för rasism i denna mycket känsliga fråga?

Öka antalet razzior i Djursholm med flera överklassområden och införa obligatorisk fotboja för alla i Djursholm?

Avskaffa inre utlänningskontroller helt? Andra idéer? Övriga synpunkter på debattörens kritik mot det blåbruna gänget?
Citat:
Det blåbruna gängets förslag kommer även låta rasismen i samhället växa sig starkare. När de föreslår fler inre utlänningskontroller är det alla i vårt samhälle som anses se ut som asylsökande som kommer stoppas och kontrolleras, inte Moderaternas vita kärnväljare i överklassområdena.

de föreslår att asylsökande med avslag ska kunna få fotboja

https://www.expressen.se/debatt/m-ha...okar-rasismen/
Citera
2020-06-24, 17:52
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Ett viktigt inlägg i debatten visar att vita i svenska överklassområden som exempelvis Djursholm inte drabbas av ökade inre utlänningskontroller.

Hur bör Sverige agera för att inte anklagas för rasism i denna mycket känsliga fråga?

Öka antalet razzior i Djursholm med flera överklassområden och införa obligatorisk fotboja för alla i Djursholm?

Avskaffa inre utlänningskontroller helt? Andra idéer? Övriga synpunkter på debattörens kritik mot det blåbruna gänget?
Får de inte fotboja idag? Hur håller då myndigheterna reda på dem?
Citera
2020-06-24, 17:55
Medlem
Fettsugnings avatar
Ännu ett synnerligen begåvat inlägg i debatten....

Man skulle kunna tro att det vore slöseri med resurser att göra utlänningskontroller på vita människor i välbärgade områden. Det bor troligtvis ganska få vita papperslösa i dessa områden.
Citera
2020-06-24, 19:34
Medlem
Citat:

Så fort någon använder "blåbrun" för att beskriva M, kd och SD så är det ingen idé att läsa/lyssna vidare.
Citera
2020-06-24, 19:40
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Får de inte fotboja idag? Hur håller då myndigheterna reda på dem?
På samma sätt man höll reda på Akilov, som hade fått avslag på sin asylansökan. Inte alls. Gick sådär.
Citera
2020-06-24, 20:00
Bannlyst
Men snälla! Det är en debatt artikel som är skriven av en barnmördade kommunist. Kommunisterna har mörda 100 miljoner människor däribland flera hundra Svenskar. Det är renaste formen av ondska.

Citat:

Citera
2020-06-24, 20:14
Medlem
krautbrains avatar
Läste 3 meningar i artikeln sen tog det stop. Det är samma vanliga tugg som senaste 10 åren. Jag tror inte ens artikelförfattaren själv tror på vad hon skriver.
Citera
2020-06-24, 20:19
Medlem
maxorrs avatar
Kärringen är total vänsterextrem hjärntvättad och köpt samt ägd av globaliserings överstatligheten .. Mycket bängdum farlig kvinna med mycket mörka tankar, som vill förstöra Sverige mycket snabbare än det redan går..

Hon är en stor anhängare av globliseringen
Citera
2020-06-25, 10:20
Medlem
InnerstInnes avatar
Hennes tirader försöker måla själva konceptet inre utlänningskontroller som förnedrande. Jag har varit i Japan och där ska man alltid ha på sig sitt s.k. "Gaijin card" (utlänningskort). Det ska utan reservationer uppvisas för en konstapel som frågar. Jag vet inte vad som hade hänt om jag börjat mucka gräl med länsmannen. Jag provade inte, jag respekterar mitt värdlands regler och lagar samt deras behov av kontroll. Ansåg mig aldrig vara rasistiskt trakasserad, trots att jag inte är japan. Jag tyckte att jag blev kontrollerad ett antal gånger för mycket, men det är en bagatell i sammanhanget.

Citat:
Det blåbruna gängets förslag kommer även låta rasismen i samhället växa sig starkare. När de föreslår fler inre utlänningskontroller är det alla i vårt samhälle som anses se ut som asylsökande som kommer stoppas och kontrolleras, inte Moderaternas vita kärnväljare i överklassområdena.

När de föreslår att asylsökande med avslag ska kunna få fotboja, även om de inte har begått brott [...]

Detta är debattinläggets kärna. Hur kan det vara rasism att ha koll på vilka som befinner sig inom våra gränser? Tycker Höj Larsen att det är lämpligt att ha illegala migranter springandes omkring utan myndigheternas kännedom så får hon säga det utan att linda in det långa tirader om rasism, integration och integritet.

Hennes invändning mot förslaget om nekade asylsökare är avslöjande. Vad ska man annars göra? Inhumant bura in dem som man gör i USA? När utvisning inte kan ske omedelbart måste våra myndigheter veta var de befinner sig. För när de går under jorden och försvinner från radarn kommer de till skuggsamhället. Där ska ingen befinna sig. Men Höj Larsen kanske vill utvidga vårt redan stora skuggsamhälle?
Citera
2020-06-25, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Ännu ett synnerligen begåvat inlägg i debatten....

Man skulle kunna tro att det vore slöseri med resurser att göra utlänningskontroller på vita människor i välbärgade områden. Det bor troligtvis ganska få vita papperslösa i dessa områden.

Hade varit lite intressant att se hur mycket papperslöst tjänstefolk som skulle åka dit i en sådan razzia.
Citera
2020-06-25, 20:08
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Hade varit lite intressant att se hur mycket papperslöst tjänstefolk som skulle åka dit i en sådan razzia.
Förmodligen inga.
Citera
2020-06-27, 21:48
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2

Förmodligen inte många. Möjligen någon enstaka au pair eller utbytesstudent som inte förnyat sina papper i tid. Men visst vore det bra att kolla även där. Dock bör det inte vara de högst prioriterade områdena.

Det i särklass vanligaste förefaller vara att de bor hos sina släktingar och har ett svartjobb i städ- eller restaurantbranschen. Eller lever på brott. Så jag tycker man bör lägga sitt fokus på de platser det stora flertalet förefaller vistas. Dvs vissa väl utvalda bostadsområden, arbetsplatser, kollektivtrafiken mm.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in