2020-06-24, 13:43
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Jag har ju snöat in lite lätt på LZJ som CAs medhjälpare vid mordet och vapengömmare efter mordet.

Är jag helt paranoid eller är denna teckning lik LZJ?

https://www.filedropper.com/skhlzj

Tänk er avrakad mustasch och lägg på angivna år på LZJs ålder.

Det finns en likhet ja. Jag kan dock inte se ngn. koppling mellan denna och CA, utgår fortf. från att det var en ensam GM som genomförde mordet utifrån de vittnesobservationer som gjorts på Grand och mordplatsen.
Citera
2020-06-24, 14:04
Medlem
MaxWalters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag har begärt ut allt material rörande CA den 11 Juni.
Lång handläggandetid är förväntad.
Semestrar och annat på det,tidigast September som bäst vad jag kan förmoda.

Det vore en intressant läsning eftersom CA är minst lika gåtfull som Skandiamannen och Christer Pettersson.

CA blev aldrig åtalad och dömd så någon dom finns inte och kanske inte ens ett förundersökningsprotokoll. Möjligen finns han med i något enstaka polisförhör. Så det finns nog inte mycket material som allmänheten får ta del av.
Citera
2020-06-24, 14:18
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Det finns en likhet ja. Jag kan dock inte se ngn. koppling mellan denna och CA, utgår fortf. från att det var en ensam GM som genomförde mordet utifrån de vittnesobservationer som gjorts på Grand och mordplatsen.

Mitt intresse för honom väcktes efter intervjun med ex-frun som 33 år efter mordet tar bladet från munnen. Han kan vara inblandad och han kan om vi tror ex-frun vara bekant med CA.

Hon refererar till "den nära vännen som sköt sig". Då halkade CA in på ett bananskal. Vi får i alla fall leka med teorin. Jag tror att vapenintresse kan ha sammanfört CA och LZJ, eller den akademiska kopplingen. Jag har hävdat att CA blev medlem i Akademiska Pistolklubben då han studerade något eftergymnasialt han aldrig avslutade.

Det är för mycket slump för oss som bara kan se skuggorna inifrån grottan för att helt avfärda. Jag tycker vi ska bolla olika scenarion där CA kan vara inblandad, då det känns lite torrt att alltid hävda att även säregna enstöringar som CA saknar vänner och alltid avfärda allt bara på den grunden.

CA var med i en Akademisk Pistolklubb. Det är någon form av social samvaro. CA var en erkänt god skytt. Det tyder på mycket tid på skjutbanan.

CA umgicks med en polis privat enligt PS. Det tyder på att CA kunde föra sig och till och med umgås med andra människor privat.
Citera
2020-06-24, 15:05
Medlem
Jag fick aldrig bekräftat att CA var grönsakshandlare. Ordet GrönsaksHandelare användes dock som ett alternativ till kodnamnet GH.

Dessutom tror jag att modus operandi strider mot en konspiration och att CA inte hade förmågan att samarbeta med andra. Han hade ett motiv, ett vapen och inget alibi. Det räcker för att vara misstänkta.
Senast redigerad av UlrichBrandman 2020-06-24 kl. 15:08.
Citera
2020-06-24, 15:58
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UlrichBrandman
Jag fick aldrig bekräftat att CA var grönsakshandlare. Ordet GrönsaksHandelare användes dock som ett alternativ till kodnamnet GH.

Dessutom tror jag att modus operandi strider mot en konspiration och att CA inte hade förmågan att samarbeta med andra. Han hade ett motiv, ett vapen och inget alibi. Det räcker för att vara misstänkta.

"Ved tilsyneladende ikke at tjene en krone, interesserede Skattevæsnet sig ikke for ham eller hans adresse. Men i 1996 afhøres han, og derefter opgiver han sine indkomster som grønthandler."

http://palmemordet.dk/palmemordet/morderen/
Citera
2020-06-24, 16:31
Medlem
OK jag vet att jag är far out kanske borde låsas in ngn stans med madrasser på väggarna
Inget handtag på insidan. Dörren
kavajen med långa ärmar spännen på ryggen men kastar fram den i alla fall.

Att Christer sköt sig själv --" Källa på det " det kan inte vara så nu väl
att patrullen som anlände platsen var medlemmar i en Högerextrem skytteklubb med styva högerarmar som ville skjuta Palme. Tycker demokrati är överreklamerat ..i största allmänhet
På en Poliskår som verkade tycka att det vi gör är en privatsak.

Var det ett Hagelvapen ..I magen ..det går ju men lite knävligt är det ju.

Rimligtvis borde Vakthavande + insatsledaren veta om att detta var en Person aktuell i Palme mordet. Känd hos Polisen
Ryktesvis var det brodern som ringde
Att då utan skyddsföranstaltningar skicka en patrull dit --vilken som helst-- när som det verkar man vet om att Christer hade vapen. Känns oprofessionellt.
Han hade ju kunnat skjuta patrullen om det vore två gröna aspiranter --genom dörren ??

Jag känner själv att detta är en Högoddsare men snackar vi konspiration så snackar vi konspiration.
Ber om ursäkt om detta är för långt ute
Citera
2020-06-24, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
"Ved tilsyneladende ikke at tjene en krone, interesserede Skattevæsnet sig ikke for ham eller hans adresse. Men i 1996 afhøres han, og derefter opgiver han sine indkomster som grønthandler."

http://palmemordet.dk/palmemordet/morderen/

http://palmemordet.eu/ skriver Paul att han bara gissar (se kommentar April 2, 2020). Paul fick CA:s inkomstuppgifter från mig och det finns ingenting där om CA:s yrke. Det framgår av andra källor att CA arbetade för Scania de senaste åren.
Citera
2020-06-24, 20:52
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
http://palmemordet.eu/ skriver Paul att han bara gissar (se kommentar April 2, 2020). Paul fick CA:s inkomstuppgifter från mig och det finns ingenting där om CA:s yrke. Det framgår av andra källor att CA arbetade för Scania de senaste åren.

Den jag främst hört benämna honom "Grönsakshandlaren" är Leif GW, vet ej var han fått det ifrån, kan vara utredarna som kallat honom det i sin jargong p.g.a. GH. Kanske har han nån gång arbetat hos nån grossist eller nåt.
Citera
2020-06-24, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
OK jag vet att jag är far out kanske borde låsas in ngn stans med madrasser på väggarna
Inget handtag på insidan. Dörren
kavajen med långa ärmar spännen på ryggen men kastar fram den i alla fall.

Att Christer sköt sig själv --" Källa på det " det kan inte vara så nu väl
att patrullen som anlände platsen var medlemmar i en Högerextrem skytteklubb med styva högerarmar som ville skjuta Palme. Tycker demokrati är överreklamerat ..i största allmänhet
På en Poliskår som verkade tycka att det vi gör är en privatsak.

Var det ett Hagelvapen ..I magen ..det går ju men lite knävligt är det ju.

Rimligtvis borde Vakthavande + insatsledaren veta om att detta var en Person aktuell i Palme mordet. Känd hos Polisen
Ryktesvis var det brodern som ringde
Att då utan skyddsföranstaltningar skicka en patrull dit --vilken som helst-- när som det verkar man vet om att Christer hade vapen. Känns oprofessionellt.
Han hade ju kunnat skjuta patrullen om det vore två gröna aspiranter --genom dörren ??

Jag känner själv att detta är en Högoddsare men snackar vi konspiration så snackar vi konspiration.
Ber om ursäkt om detta är för långt ute

Det här brukade vara en tråd som fokuserade på fakta. Din hypotes är lika trolig som att det egentligen var hans mor/bror/okände kusin etc. som låg bakom mordet, men som heller inte går att hitta något som helst stöd för.

Problemet är inte olika hypoteser, utan att varje hypotes som inte är grundad på kända fakta sänker värdet på tråden för de som snabbt vill inhämta kända fakta om CA.
Ungefär som huvudtråden om MOP som är så full av rykten, antaganden, fria associationer, sidospår etc. att den i princip blir oanvändbar som källa till kunskap.

Låt oss välja en annan väg.

Vill du hitta något intressant kring självmordet, så betänk att CA sköt sig i bröstet. Det är 3 gånger vanligare att självmord istället sker genom skott i huvudet.

Palme sköts också i bröstet, om än bakifrån.
Citera
2020-06-24, 21:29
Medlem
Roerligs avatar
Skeptisk till psykologiserande spekulation om vad som danat någon samt till den omhuldade myten att föräldrars beteenden har stor inverkan på en persons långsiktiga utfall.

Av det vi vet om CH är det dock inte orimligt att dilettantiskt överväga en autismspektrumstörning i någon form. Rigiditet i levnadsmönster och vanor, en mimik som får honom att uppfattas som stirrande och rent av obehaglig, undvikande av social interaktion, förmodligen svårighet att relatera till andra (inga nära relationer) och svårt att inse när ett beteende anses vara avvikande (stirra inne på ett kafé tex), svårt att inrätta sig i arbetslivet, svårt att hantera konflikter på ett smidigt sätt osv. Hans uttalande om någon specifik kunskap om ammunition han hade, "det vet väl alla", är talande i sammanhanget. Hade han ett intensivt vapenintresse av katalogkaraktär, talar det för.
Citera
2020-06-24, 21:41
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andran
Det här brukade vara en tråd som fokuserade på fakta. Din hypotes är lika trolig som att det egentligen var hans mor/bror/okände kusin etc. som låg bakom mordet, men som heller inte går att hitta något som helst stöd för.

Ja. Svårt begripa drivkraften bakom att utan kraftfulla skäl krångla till den enklaste, renaste och uppenbart troligaste lösningen på mordet med spekulationer som gör den mycket osannolik.
Citera
2020-06-24, 22:04
Medlem
kato85s avatar
Citat:

Ok, då är det Paul som varit framme och "killgissat", tack till dig för att vi äntligen kan avfärda detta.
Senast redigerad av kato85 2020-06-24 kl. 22:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in