2020-06-24, 15:46
Medlem
.Dostoj.s avatar
Sverige har just nu 17x fler personer i slutenvård för C-19 jämfört med övriga nordiska länder tillsammans.
Citera
2020-06-24, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Tycker inte att det här fungerar riktigt längre när dödsfallen gått ner så mkt.
Genomsnittligt har det tidigare lagts på tex 40st dödsfall i efterhand i snitt/dag, det blir ju galet nu när dödsfallen ligger totalt på runt 20/dag. De skulle behöva modifiera koden till att ta hänsyn till förändringar.

https://adamaltmejd.se/covid/

Snarare 32 personer som dött per dag !
Ty 667 personer har dött de senaste 3 veckorna.
De stora eftersläpningarna gör att det inte speglar dagsläget utan hur det var för ett antal dagar sedan !
Vad är det för en kod som skulle behöva modifieras ??
Citera
2020-06-24, 15:48
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
https://covidstatistik.se/mortality#week_confirmed
Jo den är bra men de har ingen uppskattning alls.
Citera
2020-06-24, 15:48
Medlem
santos_devilles avatar
Jag trodde lätt över 100 döda idag, det är riktigt skönt att ha fel och se att dödstalen går ner vecka efter vecka, och det samma gäller inläggningar på IVA.

Att yngre som inte dör eller blir inlagda på IVA bekräftat smittas är ju bara bra så dom kan isolera sig istället för att inte veta om att de är sjuka och röra sig ute i samhället.

Gissar att vi är nere på ental på döda i veckan innan september.

Ja alldeles för många har dött och för fortfarande men det går nedåt vilket är positivt
Citera
2020-06-24, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Vi har en exponentiell tillväxt av antalet smittade. Alla andra länder har avtagande antal. Eftersom man nu har gjort klart att förbudet mot folksamlingar blir kvar till minst oktober 2021 verkar det inte precis som att man har läget under kontroll.

Fast talen för avlidna går ju bevisligen ner, trots den väldiga ökningen av smittade.
M.a.o. så är smittan inte så vidare farlig vilket måste ses som en positiv nyhet.

Den globala hysterin runt detta är nog något av det mest anmärkningsvärda som kommer ske detta århundrande!!
Citera
2020-06-24, 15:50
Moderator
Chantres avatar
103 nya fall senaste dygnet i Norrbotten. Snittet de senaste dagarna har legat runt 50. Börjar ta fart ordentligt där uppe nu.

Citat:
Antalet coronasmittade i Gällivare har ökat kraftigt på senare tid.
– Det är oerhört många ny fall
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/kraftig-okning-av-antalet-coronasmittade-i-norrbotten
Citera
2020-06-24, 15:51
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019
Snarare 32 personer som dött per dag !
Ty 667 personer har dött de senaste 3 veckorna.
De stora eftersläpningarna gör att det inte speglar dagsläget utan hur det var för ett antal dagar sedan !
Vad är det för en kod som skulle behöva modifieras ??
Koden för deras "forecast"
De tar en genomsnittlig eftersläpning och lägger på för att få en prognos (de gråa fälten)
Den prognosen blir galen om det gått ner mycket, då kommer också den genomsnittliga eftersläpningen att gå ner.
Citera
2020-06-24, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Jag skrev pensionsåldern för "viktigare positioner", vilket inte är överdrivet många i sammanhanget. Men för att inte bli anklagad för att vara åldersfascistisk så får man väl implementera ett "Mengele-test" för att se om personen öht har någon empati kvar. Att ha riskmaximerande psykopater på centrala positioner i samhället är knappast något som är hållbart i längden när man har ansvar för människoliv.

This.

!!!

Tycker också det borde vara ett ovillkorligt krav. Gärna årligen, för att få arbeta i positioner där man skall ha hand om pandemier/övergripande beslut om vården osv. Det bör inte endast vara "the psychopath checklist", då många psykopater vet hur man tar sig förbi den. Det bör vara omfattande intervjuer med psykologer som kan detta med empatistörningar. (Sådana som arbetar inom rättspsyk, t.ex).

Det gäller egentligen för alla högre positioner, som kan beröra en pandemi som denna, (eller krig) där många sannolikt riskerar att dö, vid empati-befriade beslut. Statsminister, statsepidemiolog, högsta höns i vård-region, osv. Bra inlägg!!!
Citera
2020-06-24, 15:54
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
AT tar semester på fredag, han verkade faktiskt mer bekymrad över sin tomatodling än att vi har över 5000 döda och 60000 smittfall.

Antar att man blir aningen avtrubbad med åren som läkare i statlig tjänst. Vi borde nog sänka pensionsåldern för viktigare positioner på myndigheter för att hänga med i utvecklingen och undvika att folk blir skadade av allt ryggdunkande.

Jasså, sommarsemester under en pandemi med +5000 döda och +60000 smittade ? (med Sveriges usla siffror)

Det kan jämföras med :

-Polisledningen tar semester under ett G8 möte i Stockholm !
-En kapten vill lämna skeppet vid grundstötning !
-En kirurg tar av handskarna kl 16.00 framför sin patient, för att "dagen är färdig" !

Tegnell kan sköta kollekten i en kyrka, men "thats it" !
Citera
2020-06-24, 15:56
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Klart att Wallensten duger. Han har dock varit M.I.A. ett tag. Även Björn Olsen duger ( ofc! ♥️). Dessa herrar är mycket kunniga av allt att döma. Men, måste det alltid vara män, som är 40-50-60 år gamla? Det jag menar är att det nog blir mer dynamiskt, mer sprakande diskussioner, om man har blandade arbetsgrupper, kvinnor, män, yngre, äldre, osv. I en pandemi tror jag man verkligen behöver olika blandningar av folk, för att få in olika perspektiv. Det är allt jag säger. Det har sällan lett till något nydanande tänk, att bara ha företrädesvis (äldre) män. Tror det gäller covidkrisen också.

Det finns teorier här i tråden om att länder med kvinnliga ledare t.ex. har skött covid-krisen bättre. Merkel, nordiska länderna, NZ. Jag säger inte att det nödvändigtvis är så. Många män är mycket empatiska också. Men tror det behövs både män och kvinnor och blandade åldrar som sagt.

Är det inte märkligt att i Sverige, där vi målar levande bilder utav "flyktingar som kommer och knackar på dörren" inte kan sätta sig in i att förlora sina nära och kära i en lavin?

För mig är det helt obegripligt att kunna slå av och på empati på det här viset.
Citera
2020-06-24, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Regeringen planerar precis nya skattesänkningar..

Du som försöker att framstå som smart, har du någon teori om varför?
Citera
2020-06-24, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stukas
Du som försöker att framstå som smart, har du någon teori om varför?

Nej, jag försöker inte - jag bara är ;-)

Vi har helt enkelt för mycket pengar i kassakistorna. Trots pandemin har vi bara skrapat det yttersta lagret. Det finns fortfarande massor kvar och nu tänkte Maggan att de måste göra något innan de understa sedlarna möglar..

Jag tror det blir bra. Alla får en hundring till att köpa öl med - och de som vill värna om miljön får betala den ölen.

Jag tycker att Maggan är toppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in