Citat:
Ursprungligen postat av
sno
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
FFP2 skydd är ju tyvärr mycket knöligare att få på och av :-(.
Det tror jag inte. Det klarar av en 10 åring på 3 min instruktioner. Om man inte är helt blåst alltså.
Det har bevisats här i tråden minst 100 ggr tidigare.
P.S. dessutom är inga munskydd eller ansiktsmasker jobbiga att ha på sig i värmen. Det är skitsnack för att slippa tänka på andra!
Beror säkert på det individuella andningskyddet. Det enkla ffp2-skyddet som jag använder mot damm när jag tömmer spisen på aska är definitivt mer knöligt att få på sig än mina enkla munskydd - två gummiband som skall kring huvudet jämfört med öronlänkar. Men jag är antagligen litet påverkad av att jag nyligen haft med min egen far att göra, hans parkinsons sjukdom har nu progredierat så mycket att han definitivt inte mera har fingerfärdigheten att klara av att få på sig ett andningsskydd utan hjälp. Munskydd däremot klarar han fortfarande.
Andningsskydd skall ju dessutom gärna sitta rätt om det skall vara nån större idé med dem. Skulle jag ha orsak att använda andningsskydd ofta skulle jag nog få leta igenom dussintal märker och modeller innan jag hittar ett som är bekvämt.
Och jo, det ÄR jobbigt att ha på sig i värmen. Sprang omkring i ffp2 (utan ventil) ca 30-40 minuter här förra veckan och tömde aska och utedass. Definitivt jobbigt. Inte omöjligt, men jobbigt.
Däremot så är munskydd, isynnerhet av tyg, inte det minsta jobbigt. Enklaste sak i världen.
Munskydd på alla är melodin. Då minskar behovet av ffp2 och ffp3 masker för folk i riskgrupper.
Det gör mig uppriktigt ilsken att inte ens folk i vården (i Sverige) använder enkla munskydd. Om de gjorde det så skulle ju Far KnackeredVonAnka inte behöva bekymra sig så mycket.