2020-06-24, 15:17
Medlem
Belgien
+9 döda
+88 fall

Nederländerna
+2 döda
+82 fall

Sydkorea
+0 döda
+51 fall

Kina
+0 döda
+12 fall
Citera
2020-06-24, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Kommer Sverige acceptera finska hjälpen?

https://twitter.com/AnnalenaLauren/status/1275519224698544141

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men ÅH så PINSAMT!

Håller verkligen med! Det är pinsamt över alla gränser nu alltså.... vår oförmåga med Covid.

Det är som den där schyssta brorsan som skall hjälpa sitt syskon "problembarnet" i skolan, som bara bråkar och ställer till det..... Vi är problembarnet och brorsan Finland bara suckar i tysthet, tycker om oss, men bara önskar vi kunde vara lite mer normala....

🙈😳 Vi måste styra upp detta snart, skammen kommer nog snart bli kvar, för alltid... 😮
Citera
2020-06-24, 15:25
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Belgien
+9 döda
+88 fall

Nederländerna
+2 döda
+82 fall

Sydkorea
+0 döda
+51 fall

Kina
+0 döda
+12 fall

Sverige +1390 fall

Förnekarnas nya clownteori, vi testar mer det är därför vi har så många nya fall
Citera
2020-06-24, 15:30
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Sverige +1390 fall

Förnekarnas nya clownteori, vi testar mer det är därför vi har så många nya fall
Det är ju dock ingen ”clownteori” utan det verkar vara sant så länge inte inläggningar på sjukhus/IVA eller takten på nya avlidna ökar. De flesta av de nya fallen upptäcks i primärvården samtidigt som de allvarligare nyupptäckta fallen minskar.

Sen kan såklart milda fall bli allvarliga fall, men för att man ska kunna konstatera en reell ökning så måste något annat nyckeltal börja peka uppåt.
Citera
2020-06-24, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Haha, bra inlägg! 😂👍

Håller med 💯. Det gäller att vara på tå hela tiden, i en pandemi. Kanske man skulle införa mixade arbetsgrupper, där det är ett kriterium att det skall vara blandat yngre och äldre, som kan slå kloka huvven ihop. Känns som att gubbaväldet leder till väldigt stela lösningar, oförmåga att se ny kunskap osv, i en sån här pandemi?

Duger inte Anders Wallensten - 46 år - eller är han redan en "gubbe"?

Han har dessutom fågelinfluensa-intresset gemensamt med husgurun Björn Olsen.

Citat:
I början av 2000-talet arbetade han som läkare i Kalmar och fick kännedom om ett forskningsprojekt om influensa hos andfåglar. Efter att ha studerat virus hos vilda änder vid Ottenby fågelstation på Ölands södra udde disputerade han på en avhandling om influensavirus hos vilda fåglar vid Linköpings universitet 2006, som var den första svenska avhandlingen om fågelinfluensa.
Det här är ju Olsens favoritämne. Han skulle vilja kalla sig medicinsk ornitolog -om en sådant specialitet fanns..
Citera
2020-06-24, 15:31
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
FFP2 skydd är ju tyvärr mycket knöligare att få på och av :-(.
Det tror jag inte. Det klarar av en 10 åring på 3 min instruktioner. Om man inte är helt blåst alltså.
Det har bevisats här i tråden minst 100 ggr tidigare.

P.S. dessutom är inga munskydd eller ansiktsmasker jobbiga att ha på sig i värmen. Det är skitsnack för att slippa tänka på andra!

Beror säkert på det individuella andningskyddet. Det enkla ffp2-skyddet som jag använder mot damm när jag tömmer spisen på aska är definitivt mer knöligt att få på sig än mina enkla munskydd - två gummiband som skall kring huvudet jämfört med öronlänkar. Men jag är antagligen litet påverkad av att jag nyligen haft med min egen far att göra, hans parkinsons sjukdom har nu progredierat så mycket att han definitivt inte mera har fingerfärdigheten att klara av att få på sig ett andningsskydd utan hjälp. Munskydd däremot klarar han fortfarande.

Andningsskydd skall ju dessutom gärna sitta rätt om det skall vara nån större idé med dem. Skulle jag ha orsak att använda andningsskydd ofta skulle jag nog få leta igenom dussintal märker och modeller innan jag hittar ett som är bekvämt.

Och jo, det ÄR jobbigt att ha på sig i värmen. Sprang omkring i ffp2 (utan ventil) ca 30-40 minuter här förra veckan och tömde aska och utedass. Definitivt jobbigt. Inte omöjligt, men jobbigt.

Däremot så är munskydd, isynnerhet av tyg, inte det minsta jobbigt. Enklaste sak i världen.

Munskydd på alla är melodin. Då minskar behovet av ffp2 och ffp3 masker för folk i riskgrupper.

Det gör mig uppriktigt ilsken att inte ens folk i vården (i Sverige) använder enkla munskydd. Om de gjorde det så skulle ju Far KnackeredVonAnka inte behöva bekymra sig så mycket.
Citera
2020-06-24, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Håller verkligen med! Det är pinsamt över alla gränser nu alltså.... vår oförmåga med Covid.

Det är som den där schyssta brorsan som skall hjälpa sitt syskon "problembarnet" i skolan, som bara bråkar och ställer till det..... Vi är problembarnet och brorsan Finland bara suckar i tysthet, tycker om oss, men bara önskar vi kunde vara lite mer normala....

🙈😳 Vi måste styra upp detta snart, skammen kommer nog snart bli kvar, för alltid... 😮

Sossarna kommer aldrig att godta någon hjälp från något håll. Den nuvarande linjen har redan blivit till en prestigefråga nu när våra grannländer har stängt gränserna. Att ta emot hjälp skulle enligt sossarna vara att ge kritikerna rätt vilket aldrig kommer att ske. Statistiken talar dock sitt tydliga språk och det går inte att vifta bort.
Citera
2020-06-24, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Sverige +1390 fall

Vad skulle det annars vara?

Allt pekar neråt utom nya fall.

Avlidna, IVA-vårdade osv.

Jämfört med t ex Belgien som legat en längre tid på runt 100 fall rapporterade per dag men samtidigt runt 20-40 rapporterade döda per dag.
Citera
2020-06-24, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Duger inte Anders Wallensten - 46 år - eller är han redan en "gubbe"?

Han har dessutom fågelinfluensa-intresset gemensamt med husgurun Björn Olsen.

Det här är ju Olsens favoritämne. Han skulle vilja kalla sig medicinsk ornitolog -om en sådant specialitet fanns..

Klart att Wallensten duger. Han har dock varit M.I.A. ett tag. Även Björn Olsen duger ( ofc! ♥️). Dessa herrar är mycket kunniga av allt att döma. Men, måste det alltid vara män, som är 40-50-60 år gamla? Det jag menar är att det nog blir mer dynamiskt, mer sprakande diskussioner, om man har blandade arbetsgrupper, kvinnor, män, yngre, äldre, osv. I en pandemi tror jag man verkligen behöver olika blandningar av folk, för att få in olika perspektiv. Det är allt jag säger. Det har sällan lett till något nydanande tänk, att bara ha företrädesvis (äldre) män. Tror det gäller covidkrisen också.

Det finns teorier här i tråden om att länder med kvinnliga ledare t.ex. har skött covid-krisen bättre. Merkel, nordiska länderna, NZ. Jag säger inte att det nödvändigtvis är så. Många män är mycket empatiska också. Men tror det behövs både män och kvinnor och blandade åldrar som sagt.
Citera
2020-06-24, 15:41
Medlem
Knullkungens avatar
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/amnesty-europeisk-polis-bryter-mot-manskliga-rattigheter-under-coronapandemin

"Polis runt om i många europeiska länder som varit nedstängda på grund av covid-19, har riktat in sig oproportionerligt mycket mot etniska minoriteter och marginaliserade grupper, med systematisk rasism och brott mot mänskliga rättigheter som följd. Det visar en ny rapport från Amnesty.
– Nedstängningarna i Europa har förvärrat våra farhågor kring hur mänskliga rättigheter hanteras av polis, säger Marco Perolini på Amnesty International till SVT."
Citera
2020-06-24, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Det är ju dock ingen ”clownteori” utan det verkar vara sant så länge inte inläggningar på sjukhus/IVA eller takten på nya avlidna ökar. De flesta av de nya fallen upptäcks i primärvården samtidigt som de allvarligare nyupptäckta fallen minskar.

Sen kan såklart milda fall bli allvarliga fall, men för att man ska kunna konstatera en reell ökning så måste något annat nyckeltal börja peka uppåt.

Vi har en exponentiell tillväxt av antalet smittade. Alla andra länder har avtagande antal. Eftersom man nu har gjort klart att förbudet mot folksamlingar blir kvar till minst oktober 2021 verkar det inte precis som att man har läget under kontroll.
Citera
2020-06-24, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Beror säkert på det individuella andningskyddet. Det enkla ffp2-skyddet som jag använder mot damm när jag tömmer spisen på aska är definitivt mer knöligt att få på sig än mina enkla munskydd - två gummiband som skall kring huvudet jämfört med öronlänkar. Men jag är antagligen litet påverkad av att jag nyligen haft med min egen far att göra, hans parkinsons sjukdom har nu progredierat så mycket att han definitivt inte mera har fingerfärdigheten att klara av att få på sig ett andningsskydd utan hjälp. Munskydd däremot klarar han fortfarande.

Andningsskydd skall ju dessutom gärna sitta rätt om det skall vara nån större idé med dem. Skulle jag ha orsak att använda andningsskydd ofta skulle jag nog få leta igenom dussintal märker och modeller innan jag hittar ett som är bekvämt.

Och jo, det ÄR jobbigt att ha på sig i värmen. Sprang omkring i ffp2 (utan ventil) ca 30-40 minuter här förra veckan och tömde aska och utedass. Definitivt jobbigt. Inte omöjligt, men jobbigt.

Däremot så är munskydd, isynnerhet av tyg, inte det minsta jobbigt. Enklaste sak i världen.

Munskydd på alla är melodin. Då minskar behovet av ffp2 och ffp3 masker för folk i riskgrupper.

Det gör mig uppriktigt ilsken att inte ens folk i vården (i Sverige) använder enkla munskydd. Om de gjorde det så skulle ju Far KnackeredVonAnka inte behöva bekymra sig så mycket.

Japaner som är vana munskyddsanvändare håller inte med med dig. Häromdagen (igår?) kraschade Uniqlo:s hemsidan för att de började marknadsföra en ny typ av munskydd:

"Den hett eftertraktade ansiktsmasken är gjord av samma material som klädkedjans underkläder och marknadsförs som sval och snabbtorkande."

De vanliga munskydden upplevs som varma och obekväma att användas när det är sommarvärme ute.

https://omniekonomi.se/uniqlos-munskydd-en-succ-trots-kraschad-sajt/a/qLGndE
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in