2020-06-24, 12:00
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Ja så är det ju men ett samband kan kan se genom de flestas vittnesmål att det absolut inte var någon mördare som smög upp bakom.

Osäker på om jag förstår dig rätt där. Det är ju fortfarande oklart om mördaren smög upp bakifrån, eller kom från sidan, eller kom från sidan först för att sedan genom en mindre förflyttning komma bakifrån.

Det är ju extremt mycket som är osäkert och för att reda ut detta mordet är det nog ofrånkomligt att bortse från vissa vittnesmål (eller hela vittnen) och ha tilltro till andra vittnesmål. När den situationen uppstår så bör det urvalet föregås av en motivering varför just ett visst urval har gjorts och inte ett annat. För annars kan ju urvalet bara göras för att få till något som blir enhetligt. Men det som önskas är ju att bortse från de felaktiga vittnesmålen som sannolikt är så få som möjligt till antalet och så osäkra som möjligt till sin kvalité. Dvs bruka minsta möjliga våld på den samlade mängden vittnesmål och ändå få en konsistent och trovärdig brottsbeskrivning. Håller du med?

Vad är din egen åsikt om PU urval och bortval av vittnesmål?
Senast redigerad av SigersonHolmes 2020-06-24 kl. 12:08.
Citera
2020-06-24, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skate.4.life
ust där finns en motsättning mellan det spontana och det planerade.

En gågata med baracker och trappor, bättre kan det knappast bli, om man inte tänker sig en prickskytt. Samtidigt kan en planerande mördare eller flera mördare inte ha haft mer än 6-7 minuter på sig från filmens slut. Hur man än vrider och vänder på det var det för mördaren/mördarna en lyckträff att Palme gick hem den här vägen. Men som man gissar borde en professionell mördare snabbt skjuta sex skott och slänga vapnet. Dock är det så att det nog inte finns så många sådana fall av mord på statschefer. Och fler än en statschef har dött av en enda dödande kula.

Ifall det var planerat måste man förmoda att det fanns spaning vid bion: mördarna kan ju inte gärna ha funnits överallt. Ett förslag är då att man har en grupp redo att mörda, som väntar på instruktioner i en bil eller lägenhet. På några minuter skulle de kanske kunna hinna ställa sig på lämpliga platser när man väl vet vad Palme gör. För en ensam mördare är det mycket svårare.

Vad gäller Engström finns det ju inte heller några bevis på att han skall ha sett Palme. För att det skall fungera måste Engström antingen alltid ha haft en revolver på sig, eller ha varit på plats när bion slutade. Engströms kontor hade ingen utsikt mot Sveavägen, så det kan inte handla om en sådan slump, alltså att han skulle ha råkat se Palme från Skandiahuset.
SE kan ha strövat runt i den öde byggnaden när han behövde en paus från arbetet; ja, han kanske rentav gick till ett fikarum med utsikt mot Sveavägen när han fick syn på makarna Palme?
Citera
2020-06-24, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Osäker på om jag förstår dig rätt där. Det är ju fortfarande oklart om mördaren smög upp bakifrån, eller kom från sidan, eller kom från sidan först för att sedan genom en mindre förflyttning komma bakifrån.

Det är ju extremt mycket som är osäkert och för att reda ut detta mordet är det nog ofrånkomligt att bortse från vissa vittnesmål (eller hela vittnen) och ha tilltro till andra vittnesmål. När den situationen uppstår så bör det urvalet föregås av en motivering varför just ett visst urval har gjorts och inte ett annat. För annars kan ju urvalet bara göras för att få till något som blir enhetligt. Men det som önskas är ju att bortse från de felaktiga vittnesmålen som sannolikt är så få som möjligt till antalet och så osäkra som möjligt till sin kvalité. Dvs bruka minsta möjliga våld på den samlade mängden vittnesmål och ändå få en konsistent och trovärdig brottsbeskrivning. Håller du med?

Vad är din egen åsikt om PU urval och bortval av vittnesmål?

Jag menar att man i 34 år bortsett ifrån och struntat i flertalet vittnen som sett att mördaren var i sällskap med paret Palme innan han sköt. Man har lyssnat på Lisbeths rövarhistoria och därför står vi här 34 år senare som frågetecknen.
Citera
2020-06-24, 16:19
Medlem
Tosingens avatar
En sak som ger mig huvudbry (kanske redan varit uppe här) är de 12 försvunna minutrarna. Palme forslas iväg i ambulans från mordplatsen kl 23.28. SE kommer tillbaka till Skandiahuset chockad 23.40. Om vi utgår ifrån att han inte är mördaren utan, som han själv sa ett vittne, vad pysslade han då med? Ambulansen hade åkt iväg och ”showen” var över! Han snackade ju inte med poliserna på plats och förmodligen inte med de andra vittnena heller eftersom ingen typ kommer ihåg honom. Har han förklarat det i nåt förhör?
Citera
2020-06-24, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tosingen
En sak som ger mig huvudbry (kanske redan varit uppe här) är de 12 försvunna minutrarna. Palme forslas iväg i ambulans från mordplatsen kl 23.28. SE kommer tillbaka till Skandiahuset chockad 23.40. Om vi utgår ifrån att han inte är mördaren utan, som han själv sa ett vittne, vad pysslade han då med? Ambulansen hade åkt iväg och ”showen” var över! Han snackade ju inte med poliserna på plats och förmodligen inte med de andra vittnena heller eftersom ingen typ kommer ihåg honom. Har han förklarat det i nåt förhör?
Jag har också ställt mig den frågan, men minns inte vilket svar jag fick här i tråden.

Frågan har inte lyfts i något förhör. SE har aldrig varit förhörd som misstänkt endast som vittne.
Citera
2020-06-24, 18:58
Medlem
Jag prövade att googla efter den första skissen som jag tror kom ut i Expressen? som ska vara kusligt lik SE, men jag lyckas aldrig hitta den? Finns den möjligtvis länkad i tråden?
Citera
2020-06-24, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frederica
: )

Stackars SE, makalös skandal...att bli utpekad som Palmemördare efter sin död. Svensk polis har verkligen gjort bort sig många ggr om under alla dessa värdelösa utredningar.

Jag tror att de som under årens lopp jobbade med utredningen har varit rädda för att på riktigt stöta på polisspåret eller någon liknande konspiration så man förstörde hela utredningen gång på gång. Och valde till slut stackars SE som låtsas GM för att få avsluta utredningen.

Jag är
100% säker på att Säpo har locket på när det gäller vara eller inte vara i utreda något polis eller säpospår internt. Så är deras filosofi. Som Borgenäs sa "Säpo läcker aldrig".
90% säker på att ett polisspår är utrett, men som sagt inte gett någonting.
Undantaget C-G Ö, där det är mycket och många märkliga omständigheter runt,
och han får skylla sig själv. Han har med sin persona i denna utredning även gett polisen dåligt rykte.
80% säker på att Säpo faktiskt har kollat sina egna led, men inte hittat någonting.
70% säker på att Holmér faktiskt var inkompitent, och ville rädda svensk polis anseende internationellt och haka på PKK spåret
60% säker på att första almegruppen inte visste bättre
50% säker på att SE är skyldig/oskyldig

SEs fru hade berättat att SE var uppspelt när han kom hem, och berättade vad han varit med om. Det låter ju inte som om han har skjutit någon, då hade väl SE, om jag får testa min psykologi, mer försökt skaka bort händelsen - berättat vad som hänt - beklaga sig lite över statsministerns död för att få ett vittne i frun, och försöka gå vidare så gott som möjligt.

Sedan så sa hon också att SE omöjligen skulle få plats med en revolver i sin väska.

En annan sak är alla vittnen som säger att de inte sett Engström på mordplatsen.
Näe, om någon blir mördad, så räknar man väl inte vilka som är på mordplatsen och memorerar alla.
Man minns de bitar som man uppfattar som viktiga.
Stig kan vara en person som inte gör sådär mycket väsen av sig.
Rätt alldagligt klädd gammal gubbe. Många minns säkert unga människor, eller äldre med mycket skägg eller andra utstickande drag mycket tydligare.

Det finns ju även bild på att Stig var på mordplatsen.

Stig hade en utomordentlig handstil, om han hade mördat, så hade hans handstil också påverkats av ett sådant dåd.

Däremot blir jag inte klok på karln. Varför ljuga stup i kvarten, och uttrycka sig så man kan koppla GMs rörelsemönster till Stig?
Det är så man vill nagla dit honom bara för detta.

Men att han är uppspelt när han kommit hem från mordnatten, och känner sig viktig, det är ett beteende som inte låter som en mördares beteende.
Citera
2020-06-24, 20:41
Medlem
OllePalleDodskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tosingen
Palme var väl inte så social innan han tog plingplong-taxin heller. Showen bestod väl i cirkusen runtomkring och den kan gott ha rullat på i tio minuter till.
Citera
2020-06-24, 21:16
Medlem
Exfrun säger i förhör med PU 2017 tydligen att SE var "euforisk" när han kom hem på mordnatten runt 01.00

Väktarna ger en annan bild av hans sinnestillstånd omkring 23.40, där han är mer osammanhängande och skakad.

Vet inte om man kan fästa så mycket vikt i detaljer från ett förhör 31 år efter händelsen, men SE ska enligt uppgifter till exfrun då alltså ha kommit fram, inte gjort några livräddningsförsök, utan direkt sprungit efter mördaren på Lisbeths anmodan. Detta är vad jag kan utläsa ur Expressens referat av förhöret. Jag har inte själv läst själva förhöret.
Citera
2020-06-24, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kualalumpur98
Jag prövade att googla efter den första skissen som jag tror kom ut i Expressen? som ska vara kusligt lik SE, men jag lyckas aldrig hitta den? Finns den möjligtvis länkad i tråden?
Finns med i tv-inslaget (Rapport) efter drygt 2 min i den här länken. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/se-skandiamannen-tala-om-palmemordet-intervju-fran-1986
Citera
2020-06-24, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
SE kan ha strövat runt i den öde byggnaden när han behövde en paus från arbetet; ja, han kanske rentav gick till ett fikarum med utsikt mot Sveavägen när han fick syn på makarna Palme?

Flera av vittnena såg inte att det var makarna Palme.
Så Skandiamannen skulle se att det var LOP genom ett fönster uti februari mörkret?
Inte en fet chans.
Citera
2020-06-24, 22:54
Medlem
Tosingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OllePalleDodskalle
Palme var väl inte så social innan han tog plingplong-taxin heller. Showen bestod väl i cirkusen runtomkring och den kan gott ha rullat på i tio minuter till.
Det är ju förstås sant. Men vad gjorde han då? Ingen verkar ju ha sett honom eller pratat med honom. Varken de andra vittnena eller polisen som säkert var noga med att ta uppgifter från alla som kan ha sett nåt. Stod han skräckslagen och samtidigt nyfiken gömd bakom ett hörn? För jag tror inte ett dugg på hans pladder om sina hjältedåd och bravader. Och jag tror inte det var han som var GM som kutade runt på Brunkebergsåsen heller.
Han kanske var paralyserad av det som utspelades eftersom han tydligen var så chockad när han kom tillbaka till jobbet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in