2020-06-24, 14:07
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ossmond
Öh, alltså menar du att LZJ skulle kunna vara Mr X med WT som Skelleftehamnsmannen såg och ritade?

Det liknar honom om man anstränger sig i alla fall. "Das Auto!" blir också begripligt i sammanhanget. LZJ har kopplingar till Swedenborgskyrkan som en googling bort kan cementeras med ett mycket högerextremt förflutet.

Säger LZJs ex-hustru att han dagen efter mordet kommer hem utan mustasch och utbrister "Jag vet vem som mördade Palme" så kan säkert mitt lilla kollage tillföra något i denna tråd som ligger i underforumet "konspirationer".
Citera
2020-06-24, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Vad sägs om alternativ 3, d.v.s. att man körde på i evigheter med utredningen och hade en presskonferens varje år där man säger att man arbetar med intressanta spår? Det har ju fungerat i 34 år utan upplopp, revolution och giljotiner på Stureplan.
Men när FU-ledaren efter 3 års jobb gör bedömningen att ”även om vi skulle fortsätta utreda det här i många år till, så kommer vi tillbaka till att Engströms agerande sätter honom som misstänkt i det här ärendet” så är det uppenbart att ytterligare tid inte skulle ge en annan lösning än den de presenterat, då inget nytt kommer att framkomma efter 34 år.

Vad ska man göra åt det? Ska tredje part komma in från sidan och säga ”Sluta vara säkra på det ni är säkra på. Hitta en annan lösning, vilken som helst bara inte den ni är övertygade om, för den har vi (Regeringen? HD? Kungen och Silvia? EU-kommissionen? Interpol? Veckans brott?) godtyckligt bestämt är fel. Om ni vägrar överge lösningen ni är övertygade om och istället utreda alla återvändsgränder ni redan varit i så byter vi ut er till en ny Palmegrupp som börjar om från början med förbehållet att det är förbjudet att misstänka och utreda Engström.”
Citera
2020-06-24, 14:10
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Självklart sköt inte OP sig självt men teckningen är mer lik OP än någon annan.

Vi får lyfta denna teckning över foliehattsnivå då det är ett av de få brev som PU verkar ha tagit på allvar. "Så tänkte jag."
Citera
2020-06-24, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Zombie-Host
Om man försöker räkna på sannolikheter så finns bland annat dessa två tänkbara scenarion:

1. En vanligt kontorist hatar i hemlighet Olof Palme till den grad att han är beredd att begå mord för den sakens skull, kontoristen har i hemlighet skaffat sig en illegal revolver, denna revolver bär han skarpladdad på sin arbetsplats, han är sedd i receptionen småpratades med väktare minuter innan mordet, av en extrem slump vandrar det tilltänkta mordoffret statsministern rakt utanför hans arbetsplats - något paret själva inte visste en minut innan då de bytte sida, kontoristen stöter ihop med paret och bestämmer sig omedelbart för mord, detta trots att han är exakt utanför sitt eget kontor och har blivit sedd bara sekunder innan, kontoristen - som beskrivs som "feg" - avrättar nu i kallt blod en människa med revolverskott i ryggen, försöker mörda hans i sammanhanget oskyldiga fru, springer från platsen medveten om att han mördat statsminister inför åtskilliga vittnen men återvänder inom 15-20 minuter till den omedelbara platsen trots att han omöjligt då kan veta hur pass mycket av honom som alla vittnen sett, han ser till att på sin arbetsplats igen verkligen cementera sin närvaro på mordplatsen. Sedan åker han hem.

2. En vanlig kontorist, som beskrivs som "feg", råkar efter en sen arbetsdag ramla rakt in i en mordplats. Han blir rädd, gömmer sig, kikar fram, går undan, går tillbaka lite, lyssnar lite, ser lite och efter 15-20 minuter återvänder till sin arbetsplats. Sedan åker han hem.

Utgår man från principen av "Occams razor" så är det ofta den lösning som dels passar in i kända fakta och innehåller minst antal extra omständigheter som är den korrekta.
Ditt fall 2 är inte fullständigt beskrivet. Det ska vara

2. En vanlig kontorist, med en viss dragning åt alkohol och hemliga räder på stan, råkar efter en sen arbetsdag ramla rakt in i en mordplats. Han blir rädd och håller sig gömd i tjugo minuter och återvänder därefter skärrad till sin arbetsplats 20 meter bort. Sedan åker han hem för att dagen efter sätta igång en cirkus om att han har blivit förväxlad med mördaren, trots att ingen har påstått det.
Citera
2020-06-24, 14:15
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Zombie-Host
Om man försöker räkna på sannolikheter så finns bland annat dessa två tänkbara scenarion:

1. En vanligt kontorist hatar i hemlighet Olof Palme till den grad att han är beredd att begå mord för den sakens skull, kontoristen har i hemlighet skaffat sig en illegal revolver, denna revolver bär han skarpladdad på sin arbetsplats, han är sedd i receptionen småpratades med väktare minuter innan mordet, av en extrem slump vandrar det tilltänkta mordoffret statsministern rakt utanför hans arbetsplats - något paret själva inte visste en minut innan då de bytte sida, kontoristen stöter ihop med paret och bestämmer sig omedelbart för mord, detta trots att han är exakt utanför sitt eget kontor och har blivit sedd bara sekunder innan, kontoristen - som beskrivs som "feg" - avrättar nu i kallt blod en människa med revolverskott i ryggen, försöker mörda hans i sammanhanget oskyldiga fru, springer från platsen medveten om att han mördat statsminister inför åtskilliga vittnen men återvänder inom 15-20 minuter till den omedelbara platsen trots att han omöjligt då kan veta hur pass mycket av honom som alla vittnen sett, han ser till att på sin arbetsplats igen verkligen cementera sin närvaro på mordplatsen. Sedan åker han hem.

2. En vanlig kontorist, som beskrivs som "feg", råkar efter en sen arbetsdag ramla rakt in i en mordplats. Han blir rädd, gömmer sig, kikar fram, går undan, går tillbaka lite, lyssnar lite, ser lite och efter 15-20 minuter återvänder till sin arbetsplats. Sedan åker han hem.

Utgår man från principen av "Occams razor" så är det ofta den lösning som dels passar in i kända fakta och innehåller minst antal extra omständigheter som är den korrekta.

Hela inlägget är ju en enda stor halmgubbe.

Du gör en rad olika antagande som du inte kan styrka för att sedan ställa dem mot varandra.
Occams Razor fungerar lika bra här som tarotkort.
Citera
2020-06-24, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Nu förstår jag inte. 23:31 från Hötorget passar ju helt normalt med 23:48 från T-Centralen mot Mörby C. Varför skulle det här vara fel? Det tar ca 2-3 minuter mellan de flesta stationer i underjorden. I min mening finns ingenting konstigt här och speciellt inte att han tittar på sin klocka på Sveavägen efter att ha snackat bort lite tid i reception. Då blir NF:s iakttagelse helt irrelevant och han kan sorteras bort.
Precis, 23.31 är viktigt att han hinner med, annars missar han 23.48. Nästa tåg från Hötorget hade nog blivit för tajt.
Det finns inget konstigt i beteendet.

Också noterbart att han senast tittade på klockan verkar vara när han lämnade kontoret.
”Går jag kvart över brukar det gå bra.”

Sedan gick han ju inte direkt till stämpelklockan, utan han lämnade lite post i lådan före.
Han noterade inte klockslaget när han stämplade ut, vilket är logiskt eftersom han annars inte behövde fråga om det i efterhand. Därefter pratade han med väktarna innan han gick.
Han verkar då inte ha tittat på klockan sedan han lämnade rummet sex minuter tidigare.
Det kan ju vara så att han tyckte att det var dags för en koll nu, och min åsikt är att Krister Peterson fullständigt ska skita i detta och koncentrera sig på bevisföringen. Men eftersom den inte existerar så måste han uppehålla publiken med dylikt trams.

Ja NF är inte i spel här, det är bara ett sätt för KP att förklara bort Tensonmannen som inte får plats i teoribygget.
Citera
2020-06-24, 14:19
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Vi får lyfta denna teckning över foliehattsnivå då det är ett av de få brev som PU verkar ha tagit på allvar. "Så tänkte jag."

Jag tänker att den inte tillför något alls när den inte är mer utmärkande att den kan liknas vid flera personer. Fantomteckningar har inte direkt varit till nytta i Palmeutredningen.
Citera
2020-06-24, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Hela inlägget är ju en enda stor halmgubbe.

Du gör en rad olika antagande som du inte kan styrka för att sedan ställa dem mot varandra.
Occams Razor fungerar lika bra här som tarotkort.

Du menar i klass med KP:s alla antaganden på pressen?
Citera
2020-06-24, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Bästa inlägget i tråden på väldigt länge! För övrigt, tack för Hötorgstiden 23:31. Det var alltså den han hade att sikta på för att hinna till T-Centralen och 23:48-tåget mot Mörby C. Om man då snackar bor någon eller några minuter i receptionen, samt att man svept några whisky på kontoret så kan man faktiskt tappa bort tiden.
Så han ska gå till Hötorgets tunnelbana som ligger 200 meter bort. Småspringer man tar ju det ungefär en minut. Nu blev han ju rädd på mordplatsen och höll sig kvar i 20 minuter, så då är det klart att han missar den avgången.
Citera
2020-06-24, 14:25
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Du menar i klass med KP:s alla antaganden på pressen?

Så Whataboutism är populärt här också?

Jag förstår inte vilket svar du förväntar dig.

Oavsett vad jag eller någon annan tycker om pressträffen förändrar det inte inläggets kvalité.

Eller menar du att KP har satt en ny standard?
Att bristande logik och direkta argumentationsfel är nu OK?
Citera
2020-06-24, 14:30
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ja du. Jag vet ärligt talat inte varför jag tror det, men det handlar nog om att jag ser ett mönster som upprepat sig allt för länge. Det tar sig lite olika former, men grundstrukturen går det ändå inte att missta sig på.

Här har vi den framfusige frilansjournalisten - den verklige utredaren - som får ta på sig all heder och ära för att slutgiltigt ”löst Palmemordet”
Vi har budbäraren i form av polis och åklagare som får den förvisso otacksamma uppgiften att föra fram stollerierna, men går förstås inte lottlösa i slutändan.
Sedan har vi mörkläggaren i form av den politiska makten. Statsministern är nöjd, han lägger locket på och får som uppgift att ena folket runt en acceptabel lösning.
Ju fler som accepterar desto bättre för budbäraren som faktiskt rent av kan kapa åt sig en liten del av äran, om man lyckas sälja in lösningen i folket på ett tillräckligt trovärdigt sätt.

Sedan kryper de på vanligt manér in och gömmer sig i varandras arslen.
Budbäraren ser inte som sin uppgift att recensera frilansjournalistens böcker - som han just läst högt ur.
”Det får stå för dom”.

Mörkläggaren som är den politiska makten ser inte som sin uppgift att recensera polis och rättsväsende.
”Nå’n ordning får det vara i en rättsstat”

För att allt ska lyckas måste naturligtvis media medverka passivt på ett hörn genom att frånsäga sig sitt uppdrag i bemärkelsen granskande journalistik.
Locket på även där med andra ord. Engström kan vara stolt i sin himmel, han fick ta smällen, men syftet var gott.
Löfvén och TP kan jag åtminstone föreställa mig i ett sådant arrangemang. Men KP, nej där tar det stopp. Vad skulle han få ut av det? Och trots att han visade en annan sida på presskonferensen så verkar han vara allt annat än en lömsk, egoistisk, ful fisk.
Citera
2020-06-24, 14:37
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Precis, 23.31 är viktigt att han hinner med, annars missar han 23.48. Nästa tåg från Hötorget hade nog blivit för tajt.
Det finns inget konstigt i beteendet.

Också noterbart att han senast tittade på klockan verkar vara när han lämnade kontoret.
”Går jag kvart över brukar det gå bra.”

Sedan gick han ju inte direkt till stämpelklockan, utan han lämnade lite post i lådan före.
Han noterade inte klockslaget när han stämplade ut, vilket är logiskt eftersom han annars inte behövde fråga om det i efterhand. Därefter pratade han med väktarna innan han gick.
Han verkar då inte ha tittat på klockan sedan han lämnade rummet sex minuter tidigare.
Det kan ju vara så att han tyckte att det var dags för en koll nu, och min åsikt är att Krister Peterson fullständigt ska skita i detta och koncentrera sig på bevisföringen. Men eftersom den inte existerar så måste han uppehålla publiken med dylikt trams.

Ja NF är inte i spel här, det är bara ett sätt för KP att förklara bort Tensonmannen som inte får plats i teoribygget.

KP skiter i allt som är normalt och som man kan göra i SE:s situation. Precis allt. Istället trär han en tråd genom det mest otänkbara scenariot som går att komma på. Sen får vi nästan alla här en stämpel som konspirationsteoretiker. Samtidigt får rikspuckon som Guillou och Aschberg säga precis vad som helst genom åren. Ett scenario som inte går att motbevisa precis som det inte går att motbevisa flygande ,rosa , elefantgrisar med propeller, Karlsson-på-Taket. När sedan åren går och Askungens sko inte längre passar så kapar man bara några tår och trär på den igen. Sen sitter andra rikspuckon som Löfven och Mårten och sörplar i sig Slush Puppie. Får jag samtidigt vara lite misstänksam att KP gör allt det här av en anledning? Inte den anledningen som ska bli officiell.

Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Så han ska gå till Hötorgets tunnelbana som ligger 200 meter bort. Småspringer man tar ju det ungefär en minut. Nu blev han ju rädd på mordplatsen och höll sig kvar i 20 minuter, så då är det klart att han missar den avgången.

Att han missar sitt tåg vet vi ju. Det är helt irrelevant i och med att han snubblat på en mördad OP. Men fram till några sekunder tidigare så hade han hela sin hemfärd utstakad i huvudet. Skulle han då ha fått ett infall på några sekunder att skjuta OP så flyr man så långt bort som möjligt från mordplatsen med mordvapnet. Då återvänder man väl ta mig fan inte till mordplatsen för att att få höra frågor som "vem är du?", "vad har du i fickorna?", "fär vi kolla din rock för krutrester?" m m.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in