2020-06-24, 13:35
Medlem
Sobrilbils avatar
Vet man vilken tid bilderna från mordplatsen togs?
Citera
2020-06-24, 13:36
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Okej. Du har alltså inte läst/lyssnat in dig noggrannare på diverse vittnesmål (inklusive Lisbeths) mer än att du fått med dig att KP baserat sitt "utpekande" enbart pga att Engström bar en keps och befann sig "i krokarna"?
Nu är det ju faktiskt så att Lisbeth Palme pekat ut Christer Pettersson som Olof Palmes mördare. Precis som Mårten Palme också gjorde, men sedan plötsligt tog tillbaka allt han sagt 34 år senare efter presskonferensen.
Citera
2020-06-24, 13:36
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Okej. Du har alltså inte läst/lyssnat in dig noggrannare på diverse vittnesmål (inklusive Lisbeths) mer än att du fått med dig att KP baserat sitt "utpekande" enbart pga att Engström bar en keps och befann sig "i krokarna"?

Att han ljög var väl en central punkt men det gjorde även CA som sa att han hade alibi men att det visade sig vara falskt. De två var för övrigt inte ensamma om att ljuga eller lämna felaktiga uppgifter, det gjorde många, inklusive Lisbeth.

CA var en enstöring med falskt alibi, mest sannolikt var han hemma nära mordplatsen eller ute och promenerade som han ofta gjorde och han hade en Magnum. Mycket mer sannolikt att han regelmässigt bar på sin revolver än att kontoristen SE bar på en revolver han inte ens hade.
Senast redigerad av Ohshit.Cuntwell 2020-06-24 kl. 13:40.
Citera
2020-06-24, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Är du från vettet karl, skulle det bli upplopp om KP sagt att de hade misstänkta personer men inga bevis och ska en åklagare väga in detta när han bestämmer om han ska anklaga någon?

Lugn och sitt ner i båten. KrispyCreems analysförmåga har inte hållit någon sorts rimlig bäring på något, än så länge. Hans analys ovan pekar snarare på att budskapet, reellt, skulle mottagits lugnt och sansat.
Citera
2020-06-24, 13:45
Medlem
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Att han ljög var väl en central punkt men det gjorde även CA som sa att han hade alibi men att det visade sig vara falskt. De två var för övrigt inte ensamma om att ljuga eller lämna felaktiga uppgifter, det gjorde många, inklusive Lisbeth.

CA var en enstöring med falskt alibi, mest sannolikt var han hemma nära mordplatsen eller ute och promenerade som han ofta gjorde och han hade en Magnum. Mycket mer sannolikt att han regelmässigt bar på sin revolver än att kontoristen SE bar på en revolver han inte ens hade.

Håller med. Många har farit med osanningar, skarvat, etc. Många har även påverkats av media och även minns knasigt, etc.

Precis som du tror jag att CA kan vara en trolig gärningsman.
Citera
2020-06-24, 13:48
Medlem
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Nu är det ju faktiskt så att Lisbeth Palme pekat ut Christer Pettersson som Olof Palmes mördare. Precis som Mårten Palme också gjorde, men sedan plötsligt tog tillbaka allt han sagt 34 år senare efter presskonferensen.

Ett tips i all välmening, om du vill förkovra dig, och vill ta en "genväg", är att lyssna igenom Palmepodden av Dan Hörning (ögonvittnen och avsnitten med Lisbeth). Trevlig spis!
Citera
2020-06-24, 13:48
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det är svårt att föreställa sig något så sinnessjukt, och visst har du rätt i att Krister Petersson sett kaxig ut i intervjuer då han utlovat en ”lösning” på Palmemordet.
Det har flaggats för teknisk bevisning, och han har frestat publiken med ett sensationellt avslöjande. Han har sett lika belåten ut som en katt som svalt en marsvin, men vad kommer ut då när sanningens minut till slut infinner sig?
Svarar det upp till utfästelserna?

Jag tyckte att han satt och darrade som ett asplöv när han förvanskade händelsekedjan vid utstämpling för att få det att se ut som att SE kom ut på Sveavägen redan 23.19.
Att Engström därmed kunde tänkas ha gått norrut för att ta nattbussen från Odenplan och då mött Palme norr om Skandia, vänt om och gått bakom fram till mordplatsen. Fritt fantiserande och någon nattbuss gick inte.

”Engström har varit ute på kvällen någon gång mellan 20-21”. So what? Palme var då på tunnelbanan och mördades 23.21.30

”Engström borde inte ha varit stressad till tunnelbanan som gick först 23.31”, alltså om tio minuter, men vi vet ju inte om SE hade klart med biljettköpet.
Det kan finnas fler anledningar till att känna sig stressad, det troliga är ju att han var osäker på tiden eftersom han tittade på klockan, men detta kan inte heller ha någon bäring på Palmemordet.

Engström lämnar i stället mycket tidigt pregnanta uppgifter om händelser och synintryck på brottsplatsen som mördaren omöjligt kunde känna till. Det berättas inte. Det berättas inte heller om vittnet som gått ed på att ha sett Engström där som vittne.

Sedan säger Petersson:

”Och man kan ju fråga sig retoriskt vem som var iklädd en mörk rock, hade en mindre väska med sig och kom från ett kontorsjobb och vad jag menar är att om man har jobbat inne på kontor så har man inte på sig vinterkängor utan kanske har ett par mindre väl lämpade ytterskor på fötterna och som skulle kunna förklara att man halkade på en snöklädd trottoar. Och den personen i det här sällskapet är ju Stig Engström.”

Slutsats: Bara Engström kan halka.

”Vi har inte hittat något vapen, men med tanke på vad som sedermera händer så säger vi att han måste ha haft ett vapen i handen aktuell kväll”

Det var i stort sett hela bevisföringen.
Övrig tid gick åt till personliga smädelser både mot Engström, hans anhöriga och hans bekantskapskrets.
Engström som enl anhöriga inte ens kunde döda en fluga. En fridsam grafiker med lite dåligt självförtroende som råkade säga att han deltog lite mer aktiv på mordplatsen än vad han förmodligen gjorde och glömdes bort i virrvarret.
En socialdemokratisk fantasyförfattare från magasinet Filter har uppenbart dragit det tunga lasset i utredningen, för presentationen var en högläsning ur boken ”Den osannolike mördaren”.

”Nu när vi slutgiltigt fått en godtagbar lösning på Palmemordet, kan vi lägga ner. Ingen granskning behövs enl statsministern

Nu ska vi alla enas om att Engström var en moderat skitstövel som drevs av sitt hat”.
De nyfrälsta sönerna som i 34 år varit övertygade om Christer Petterssons skuld kan nu äntligen få ett acceptabelt och trovärdigt avslut.

Jag tror inte att vi ska tro att KP haft några ärliga avsikter, och jag tror inte att han haft någon riktig sanning på bordet, men fått ändra sig i sista stund.
Det har varit Filterlösningen som gällt de senaste tre åren, och det har många förstått. TP:s svansföring säger också en hel del.
Många av oss har låtit sig luras.

Bästa inlägget i tråden på väldigt länge! För övrigt, tack för Hötorgstiden 23:31. Det var alltså den han hade att sikta på för att hinna till T-Centralen och 23:48-tåget mot Mörby C. Om man då snackar bor någon eller några minuter i receptionen, samt att man svept några whisky på kontoret så kan man faktiskt tappa bort tiden.
Citera
2020-06-24, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Bästa inlägget i tråden på väldigt länge! För övrigt, tack för Hötorgstiden 23:31. Det var alltså den han hade att sikta på för att hinna till T-Centralen och 23:48-tåget mot Mörby C. Om man då snackar bor någon eller några minuter i receptionen, samt att man svept några whisky på kontoret så kan man faktiskt tappa bort tiden.
Precis. 23.31 Från Hötorget gäller, inte 23.48 från centralen.
Missade han 23.31 hade det skitit sig med Mörbytåget om han inte rusat ner till Sergels torg i brådrasket. Han hade möjligen hunnit då.
Bättre hade naturligtvis varit Östermalmstorg, men varför inte satsa på att hinna med? Att planera sin resa gör inte bara mördare.
Senast redigerad av MacMackay 2020-06-24 kl. 13:54.
Citera
2020-06-24, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Listan över misstänkta mördare vars fruar och exfruar på frågor om personens karaktär svarar "jajamensan, han var en klockren mördartyp, jag gick bara runt och väntade på att han skulle göra slag i saken", kan du posta den?

Jag säger inte att det aldrig förekommit, jag kommer bara inte ihåg ett enda fall. Däremot minns jag oräkneliga där grannar, familj, gamla kollegor etc säger "Han???? Aldrig!!!!!".

Det hänger liksom ihop med att de ogärna vill avslöja sig som naiva idioter även om de i hemlighet faktiskt anade oråd. Följdfrågan till "jajamensan, han var en klockren mördartyp"-kvinnan ovan blir ju liksom "varför bodde du med vad du kallar en klockren mördartyp i många år efter det då, och varför tipsade du inte polisen om den tickande bomb du delade sängkammare med?"
Nja det kan faktiskt vara så att hon försöker ge en trovärdig bild av sin exmake.
Likaså hans vänner som fortfarande är i livet ger samständiga uppgifter.
Känns bra att hans gamla mamma slapp bli utfrågad av KP.
Släpp SE han är ingen mördare....bara en person som vill vara i centrum ett tag och få bekräftelse!
Citera
2020-06-24, 13:55
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoldatenSvejk
Lugn och sitt ner i båten. KrispyCreems analysförmåga har inte hållit någon sorts rimlig bäring på något, än så länge. Hans analys ovan pekar snarare på att budskapet, reellt, skulle mottagits lugnt och sansat.

Så tanken är att ett tjänstefel som gör det mer troligt att det är en cover up skulle mottas mer sansat än att man efter 34 år konstaterar att man inte kommer längre? Detta är helt absurda tankar.
Citera
2020-06-24, 13:56
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Om man i förbifarten råkat läst "Inuti labyrinten" där väldigt mycket redovisas mycket exakt så är bilden tagen först då avspärrningen utökades. Det kan man se på plastbandens placering i bilden.
Uppgiften om utökad avspärrning med plastbanden är ny för mig. Jag kan inte hitta det i Poutiainens bok, men den är ju lite svårskummad. Minns du sida/avsnitt/kapitel?

Jag kan inte se något avvikande i bandens placering på någon av de bilder jag har från mordplatsen, utan tvärtom förefaller den identisk fr.o.m. 23.35 när man ser Lähde sätta upp den, till t.ex. SVT:s bilder troligen tagna någon gång efter ca. 01.30. Juristkommissionen uppger visserligen att plastavspärrningen utökades, men det tycks ha skett nästan direkt:
"Tunnelgatan spärrades av från Decorima och snett över gatan men den avspärrningen utökades omgående med en ny som spärrade av Tunnelgatan från dess mynning mot Luntmakargatan. Avspärrningen godkändes av Söderström."

Banden återuppsattes ett par gånger eftersom de gick sönder, men vad jag kan se skedde ingen omsträckning förrän staketen kom upp vid 03.30 eller därefter.
Citera
2020-06-24, 13:59
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Precis. 23.31 Från Hötorget gäller, inte 23.48 från centralen.
Missade han 23.31 hade det skitit sig med Mörbytåget om han inte rusat ner till Sergels torg i brådrasket. Han hade möjligen hunnit då.
Bättre hade naturligtvis varit Östermalmstorg, men varför inte satsa på att hinna med? Att planera sin resa gör inte bara mördare.

Nu förstår jag inte. 23:31 från Hötorget passar ju helt normalt med 23:48 från T-Centralen mot Mörby C. Varför skulle det här vara fel? Det tar ca 2-3 minuter mellan de flesta stationer i underjorden. I min mening finns ingenting konstigt här och speciellt inte att han tittar på sin klocka på Sveavägen efter att ha snackat bort lite tid i reception. Då blir NF:s iakttagelse helt irrelevant och han kan sorteras bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in