Citat:
Ursprungligen postat av
SuperTeflon
Om man i förbifarten råkat läst "Inuti labyrinten" där väldigt mycket redovisas mycket exakt så är bilden tagen först då avspärrningen utökades. Det kan man se på plastbandens placering i bilden.
Uppgiften om utökad avspärrning med plastbanden är ny för mig. Jag kan inte hitta det i Poutiainens bok, men den är ju lite svårskummad. Minns du sida/avsnitt/kapitel?
Jag kan inte se något avvikande i bandens placering på någon av de bilder jag har från mordplatsen, utan tvärtom förefaller den identisk fr.o.m. 23.35 när man ser Lähde sätta upp den, till t.ex. SVT:s bilder troligen tagna någon gång efter ca. 01.30. Juristkommissionen uppger visserligen att plastavspärrningen utökades, men det tycks ha skett nästan direkt:
"Tunnelgatan spärrades av från Decorima och snett över gatan men den avspärrningen utökades omgående med en ny som spärrade av Tunnelgatan från dess mynning mot Luntmakargatan. Avspärrningen godkändes av Söderström."
Banden återuppsattes ett par gånger eftersom de gick sönder, men vad jag kan se skedde ingen omsträckning förrän staketen kom upp vid 03.30 eller därefter.