Citat:
Visst, men det borde stå klart för var och en att de som dör i COVID-19 inte är ett tvärsnitt av svenska samhället.
Det finns alltid undantag, men de som dör nu har en överrepresentation av hög ålder, särskilt boende, hemtjänst, manligt kön, fetma, invandrare, underliggande sjukdom, m.m. Samtliga faktorer indikerar kortare återstående livslängd än genomsnittet, ofta med många år. En överviktig man som invandrat till Sverige från Irak kan ha en förväntad livslängd på 65 år.
Att dra ett rakt streck genom samhället och säga att "80-åringar har i snitt tio år kvar", därför förlorar COVID-19 döda i snitt tio år, det fungerar inte.
Det finns alltid undantag, men de som dör nu har en överrepresentation av hög ålder, särskilt boende, hemtjänst, manligt kön, fetma, invandrare, underliggande sjukdom, m.m. Samtliga faktorer indikerar kortare återstående livslängd än genomsnittet, ofta med många år. En överviktig man som invandrat till Sverige från Irak kan ha en förväntad livslängd på 65 år.
Att dra ett rakt streck genom samhället och säga att "80-åringar har i snitt tio år kvar", därför förlorar COVID-19 döda i snitt tio år, det fungerar inte.
Jag har väldigt svårt att tro att en överviktig man som har invandrat från Irak och är 65 år har en förväntad återstående livslängd på 0 år, vilket är det mått som diskussionen handlar om, men i övrigt kan du mycket väl ha rätt. Problemet är att det inte finns någon genomgång som kan ge svar på hur det faktiskt ser ut i Sverige. Den enda studie som jag känner till är den från Italien, som visade på en förlust av långt fler år än man hade kunnat vänta sig. Det finns ju stora skillnader i samhälls- och befolkningsstruktur mellan Sverige och Italien, så man kan nog inte dra några långtgående slutsatser av de siffrorna, men studien visade ändå att det inte alls bara var de skröpligaste som råkade illa ut.
Men som sagt handlade mitt ursprungsinlägg om skillnaden mellan medellivslängd från födelsen och återstående medellivslängd, eftersom ett antal användare inte hade förstått att det var olika saker. Du har uppenbarligen koll på den skillnaden så jag känner inget större behov av att diskutera saken vidare. Personligen tycker jag att man borde vara försiktig med att kasta några siffror alls omkring sig i det här läget. Det kan handla om två år, eller fem, eller sju. Ingen vet. Jag själv vet verkligen inte. Jag blir bara ilsk när folk hävdar att alla som har avlidit ändå i princip låg för döden, för så förhåller det sig bevisligen inte.