2020-06-24, 11:51
Medlem
AldrigMeraMagalufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Visst, men det borde stå klart för var och en att de som dör i COVID-19 inte är ett tvärsnitt av svenska samhället.

Det finns alltid undantag, men de som dör nu har en överrepresentation av hög ålder, särskilt boende, hemtjänst, manligt kön, fetma, invandrare, underliggande sjukdom, m.m. Samtliga faktorer indikerar kortare återstående livslängd än genomsnittet, ofta med många år. En överviktig man som invandrat till Sverige från Irak kan ha en förväntad livslängd på 65 år.

Att dra ett rakt streck genom samhället och säga att "80-åringar har i snitt tio år kvar", därför förlorar COVID-19 döda i snitt tio år, det fungerar inte.

Jag har väldigt svårt att tro att en överviktig man som har invandrat från Irak och är 65 år har en förväntad återstående livslängd på 0 år, vilket är det mått som diskussionen handlar om, men i övrigt kan du mycket väl ha rätt. Problemet är att det inte finns någon genomgång som kan ge svar på hur det faktiskt ser ut i Sverige. Den enda studie som jag känner till är den från Italien, som visade på en förlust av långt fler år än man hade kunnat vänta sig. Det finns ju stora skillnader i samhälls- och befolkningsstruktur mellan Sverige och Italien, så man kan nog inte dra några långtgående slutsatser av de siffrorna, men studien visade ändå att det inte alls bara var de skröpligaste som råkade illa ut.

Men som sagt handlade mitt ursprungsinlägg om skillnaden mellan medellivslängd från födelsen och återstående medellivslängd, eftersom ett antal användare inte hade förstått att det var olika saker. Du har uppenbarligen koll på den skillnaden så jag känner inget större behov av att diskutera saken vidare. Personligen tycker jag att man borde vara försiktig med att kasta några siffror alls omkring sig i det här läget. Det kan handla om två år, eller fem, eller sju. Ingen vet. Jag själv vet verkligen inte. Jag blir bara ilsk när folk hävdar att alla som har avlidit ändå i princip låg för döden, för så förhåller det sig bevisligen inte.
Citera
2020-06-24, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Tegnell lär det pratas om i årtionden. Hur fel han hade om exakt allt. Hur han tyckte det var "intressant" att folk började dö i mass. Hur det ens är möjligt att det i våra grannländer Norge och Finland varit ett par hundra döda medan i Sverige över 5000 och det fortsätter bara.

Det mest intressanta som folk kommer grubbla över är hur denna människa inte fick sparken utan kunde fortsätta med sitt trams om flockimmunitet som gjorde att så många dog.
Det dör årligen några 10-tal kriminella gangsters i gängkrigen. Stort problem.
Det dör årligen några 100-tal i trafiken, trots att det satsas stora belopp på trafiksäkerhet. Enormt problem.
Nu dör några 1000-tal av en ny sjukdom, som man dessutom lyckades stoppa i våra grannländer. De som inte dör blir långvarigt sjuka, många får men för livet. Vissa menar att det är en ren bagatell. De rycker på axlarna och tycker inte att det spelar någon roll om gamla och svaga dör. De är alltså nazister, även om de kallar sig socialdemokrater. Kom ihåg att fram tills i våras var "flockimmunitet" ett ord som endast användes om boskap. Aldrig om människor.
Citera
2020-06-24, 11:54
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Tegnell lär det pratas om i årtionden. Hur fel han hade om exakt allt. Hur han tyckte det var "intressant" att folk började dö i mass. Hur det ens är möjligt att det i våra grannländer Norge och Finland varit ett par hundra döda medan i Sverige över 5000 och det fortsätter bara.

Det mest intressanta som folk kommer grubbla över är hur denna människa inte fick sparken utan kunde fortsätta med sitt trams om flockimmunitet som gjorde att så många dog.

Det är konstigt att ledning på FHM och statsepidemiolog

inte bytts ut med tanke på hur pandemin hanterats tycker jag,

när man jämför hur det gått i Sverige med hur det gått i våra grannländer,
Citera
2020-06-24, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, men det var ju det också, att dödligheten var så hög. Föreställ dig vad som hade hänt, om en smittsam sjukdom med 50 procents dödlighet hade kommit hit nu - och Tegnell hade fått hand om den!
Vilket land har en coronastrategi som passar för en smittsam sjukdom med 50 procents dödlighet? Inget.
Citera
2020-06-24, 12:02
Bannlyst
Hong kong flunsan var inte lika illa som denna..Jag var ung och blev smittad..De flesta i familjen blev smittade och vi är rörande överens om att den är det värsta vi upplevt på dessa år sedan den härjade i landet..Överlevde man den så vet man vad det innebär att vara riktigt sjuk..Folk med hong kong symptom skulle i dag inte ens komma in på sjukhusen som är fullbelagda med corona. De skulle få gå hem och ta sin flunsa utan större hjälp från sjukvården..De måste prioritera corona patienter nu som är på väg att avlida.. inga andra mer "normala" patienter.
Citera
2020-06-24, 12:07
Medlem
erwynns avatar
Vet ej om denna artikel har diskuterats men den är hur som intressant. (En preeprint men ämnet i sig kräver i alla fall en mer omfattande studie).

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.06.21.20132449v1

Citat:
In a study of 8 members of 7 households with at least 1 known positive Covid-19 case, 6 of 8 household members had blood samples with measurable T-cell responses, but no measurable antibodies.

Det skulle kunna innebära att masstestning av antikroppar missar en betydande del av de faktiska antalet som kan antas vara immuna och genomgått någon form av infektion. Vidare kan det förklara snabba nedgångar och förhållandevis stabila situationer i kraftigt drabbade områden utan förändringar i restriktioner med att den uttjatade flockimmuniteten är närmre än vi tror.
Citera
2020-06-24, 12:09
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Vilket land har en coronastrategi som passar för en smittsam sjukdom med 50 procents dödlighet? Inget.

Jo. Sydkorea, Japan, Taiwan, Singapore och Hong Kong.

Stanna kvar i Sverige skulle vara en dödsdom.
Citera
2020-06-24, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldrigMeraMagaluf
Jag har väldigt svårt att tro att en överviktig man som har invandrat från Irak och är 65 år har en förväntad återstående livslängd på 0 år, vilket är det mått som diskussionen handlar om, men i övrigt kan du mycket väl ha rätt. Problemet är att det inte finns någon genomgång som kan ge svar på hur det faktiskt ser ut i Sverige. Den enda studie som jag känner till är den från Italien, som visade på en förlust av långt fler år än man hade kunnat vänta sig. Det finns ju stora skillnader i samhälls- och befolkningsstruktur mellan Sverige och Italien, så man kan nog inte dra några långtgående slutsatser av de siffrorna, men studien visade ändå att det inte alls bara var de skröpligaste som råkade illa ut.

Men som sagt handlade mitt ursprungsinlägg om skillnaden mellan medellivslängd från födelsen och återstående medellivslängd, eftersom ett antal användare inte hade förstått att det var olika saker. Du har uppenbarligen koll på den skillnaden så jag känner inget större behov av att diskutera saken vidare. Personligen tycker jag att man borde vara försiktig med att kasta några siffror alls omkring sig i det här läget. Det kan handla om två år, eller fem, eller sju. Ingen vet. Jag själv vet verkligen inte. Jag blir bara ilsk när folk hävdar att alla som har avlidit ändå i princip låg för döden, för så förhåller det sig bevisligen inte.
Ja, det kan jag hålla med om. Genomsnittet kan ligga på två år, fem år eller sju år. Det vet vi inte.

Man kommer dock kunna dra en hel del slutsatser från överdödligheten. Om vi har en överdödlighet på 6000 personer under första halvåret, men bara en överdödlighet på 3000 för helåret, så har hälften av de döda förlorat mindre än ett halvår. De skulle annars ha dött senare i år.

Det kan även vara så att man observerar en underdödlighet 2021, för de som förlorat 1-1.5 år.

Om man skulle förlora 10 år i genomsnitt så borde man inte kunna observera någon mätbar underdödlighet alls efter det här.
Citera
2020-06-24, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Jo. Sydkorea, Japan, Taiwan, Singapore och Hong Kong.

Stanna kvar i Sverige skulle vara en dödsdom.
Med en dödlighet på 50% så hade Singapore haft minst tjugotusen döda vid det här laget. Det är bara räknat på de fall man upptäckt.
Citera
2020-06-24, 12:14
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Det är konstigt att ledning på FHM och statsepidemiolog

inte bytts ut med tanke på hur pandemin hanterats tycker jag,

när man jämför hur det gått i Sverige med hur det gått i våra grannländer,
Jag hållet med fullt. Men allt efterssom tiden går inser jag att regeringen och opinionen i sverige inte mäter framgång baserat på hur många människoliv som har räddats utan snarare ju mindre påverkan på företag och människors rörelsefrihet. Det är tydligen helt ok att för en humanitär stormakt riskera livet på de svagaste i samhället. Ganska otippat att just sverige skulle sticka ut på denna punkten men jag tror att det har med vår dåliga beredskap samt paniken för att påverka ekonomin negativt som gjorde att vi tog detta drastisja beslut att riskera befolkningens liv och hälsa.
Citera
2020-06-24, 12:16
Medlem
Blir det fler döda på en onsdag för fjärde veckan i rad 74 - 78 - 102, vad får vi för antal idag ?
Citera
2020-06-24, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Det dör årligen några 10-tal kriminella gangsters i gängkrigen. Stort problem.
Det dör årligen några 100-tal i trafiken, trots att det satsas stora belopp på trafiksäkerhet. Enormt problem.
Nu dör några 1000-tal av en ny sjukdom, som man dessutom lyckades stoppa i våra grannländer. De som inte dör blir långvarigt sjuka, många får men för livet. Vissa menar att det är en ren bagatell. De rycker på axlarna och tycker inte att det spelar någon roll om gamla och svaga dör. De är alltså nazister, även om de kallar sig socialdemokrater. Kom ihåg att fram tills i våras var "flockimmunitet" ett ord som endast användes om boskap. Aldrig om människor.

Ingenting av de fetade är sant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in