2020-06-24, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Medellivslängden för alla som lyckats fylla fem år, och som inte dog i barnsäng (kvinnor) eller krig (män), var mycket längre än 30 år. Det där är en missuppfattning. Kvinnorna dog i barnsäng, och barnen vid födelsen eller under de allra första levnadsåren - det var det som drog ner. Och detta i sin tur, berodde ju på det orättvist fördelade välståndet, där många var så fattiga att barnen dog av undernäring eller av sjukdomar som var en följd av undernäring. Samt att kvinnorna inte hade krafter att föda fram sina barn, eller till och med hade fått sitt bäcken förträngt av rakitis under sina uppväxtår eller redan med början i mammans mage.

Faktum är att våra förfäder var förvånansvärt bra på att hantera pestutbrotten, utan tillgång till vaccin eller medicin. Men man gjorde vad man kunde. Nu står vi där igen utan vaccin och medicin, och våra makthavare fattar inte, att man måste gå tillbaka i tiden för att hitta verksamma metoder då.
"Mycket längre". Om du överlevde på medeltiden till din 10-årsdag (och inte dog i mässling, polio, stelkramp, kikhosta, smittkoppor, difteri, influensa, tyfus, malaria, lepra eller tuberkulos) så var din förväntade livslängd typ 40 år.

"Bra på att hantera pestutbrott". 30-40% av Europa dog i en sjukdom med 30-70% dödlighet och där flockimmunitet inträffar vid 70% immunitet. Good job.
Citera
2020-06-24, 10:56
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Nja, hon hade rätt i att det behövdes hårdare social isolering, och det införde ju Norge också - lite lätt försenat. Men jag håller inte med om att coronan skulle vara en "pest". Pestepidemierna spred sig mycket fortare och jämnare i befolkningen, och tog med sig både hög och låg. De som klarade sig, gjorde det på grund av genetiska orsaker. Coronan gräver i stället ner sig i utanförskapsområdena. (Samt på äldreboendena, men det beror ju dels på att många som arbetar där bor i nämnda utanförskapsområden, och dels på att de gamla är så sköra och därför mottagliga för smittan.)

Iofs men det är något jag inte riktigt kan sätta fingret på, i andra länder drabbar den både fattig och rik, exempelvis prins Charles, Boris Johnsson mfl. Kanske är den svenska folkhälsan bättre än vad vi tror? Genetiken spelar säkert också in.
Citera
2020-06-24, 10:58
Medlem
Citat:
Men nu har vi ju inte haft någon annan allvarlig, mycket smittsam dödlig sjukdom, som det inte funnits varken vaccin eller bot mot, dom senaste hundra åren... Det närmaste är AIDS, men det gick i alla fall att undvika genom att låta bli diverse beteenden... så det behövdes ingen allmän lockdown.

Okej, visste inte att han preciserade precis hur dödlig och smittsam en sjukdom ska vara för att strategin ska anses som den klassiska. Trodde han menade andra smittsamma dödliga sjukdomar i allmänhet.

My bad.
Citera
2020-06-24, 11:00
Medlem
Vet inte om det tagits upp men 191 på IVA. Fortsatt minskning med 20-25% i veckan.

191 är väldigt mycket men skönt att det minskar snabbt och inte 400-500 blev ett normalläge.
Citera
2020-06-24, 11:00
Medlem
AldrigMeraMagalufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fast återstående medellivslängd för den som flyttar in på särskilt boende i Sverige är sex månader.

Hälften av de döda över 70 år bodde inte i säbo. En fjärdedel hade inte ens hemtjänst. Naturligtvis har många gått bort som inte hade haft långt kvar i livet ändå, men det förminskar inte det faktum att det har dött många äldre som statistiskt sett borde ha haft flera år kvar att leva.
Citera
2020-06-24, 11:15
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Iofs men det är något jag inte riktigt kan sätta fingret på, i andra länder drabbar den både fattig och rik, exempelvis prins Charles, Boris Johnsson mfl. Kanske är den svenska folkhälsan bättre än vad vi tror? Genetiken spelar säkert också in.
Det finns också de som kopplar den till en ”partikel” som finns i förorenad luft och som ”angriper” lungorna. Kommer inte på dess namn, men har skrivit om den här för nån månad sen.
I vilket fall är förekomsten i Europa som högst bl a i delar av Lombardiet, och lägst i Norden.
Förekomsten var också hög i typ Wuhans region.

Och jag tror att den svenska folkhälsan är god, och att miljön i övrigt är bra.

Att BoJo drabbades är inte så konstig - han utmanade ju ödet ... Prinsen då? Tja, träffar kanske mycket folk. Jag kan se en koppling till turism, dvs folkomflyttningar: Italien, Spanien, Frankrike, London/UK, NY/USA.
Citera
2020-06-24, 11:16
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldrigMeraMagaluf
Alla 84-åringar har underliggande sjukdomar så som det definieras i det här sammanhanget. Den vanligaste underliggande sjukdomen bland covid 19-döda är högt blodtryck, vilket inte mindre än 27 % av Sveriges vuxna befolkning lider av. Prevalensen bland de riktigt gamla är naturligtvis mycket högre.

Om du hellre vill att det ska talas om sju år än tio så kan jag gå med på det. Jag tycker dock inte att sju år är en försumbar period av en människas livstid.

Citat:
Hälften av de döda över 70 år bodde inte i säbo. En fjärdedel hade inte ens hemtjänst. Naturligtvis har många gått bort som inte hade haft långt kvar i livet ändå, men det förminskar inte det faktum att det har dött många äldre som statistiskt sett borde ha haft flera år kvar att leva.

Nej 7 år är inte försumbart, inte ett år heller.

Dock om häften av de döda bodde på säbo med 0,5 års förväntat livslängd då är vi nere på under 3,5 år. Dessutom är väldigt många döda invandrare som i snitt är bra mycket skruttigare med kortare förväntat livslängd, det drar förmodligen ner snittet något år till.

Personligen tror jag då den förväntade livslängden i snitt på de döda hamnar någonstans runt 2 år.
Citera
2020-06-24, 11:18
Medlem
Citat:
Visst, men det borde stå klart för var och en att de som dör i COVID-19 inte är ett tvärsnitt av svenska samhället.

Det finns alltid undantag, men de som dör nu har en överrepresentation av hög ålder, särskilt boende, hemtjänst, manligt kön, fetma, invandrare, underliggande sjukdom, m.m. Samtliga faktorer indikerar kortare återstående livslängd än genomsnittet, ofta med många år. En överviktig man som invandrat till Sverige från Irak kan ha en förväntad livslängd på 65 år.

Att dra ett rakt streck genom samhället och säga att "80-åringar har i snitt tio år kvar", därför förlorar COVID-19 döda i snitt tio år, det fungerar inte.
Citera
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Tegnell lär det pratas om i årtionden. Hur fel han hade om exakt allt. Hur han tyckte det var "intressant" att folk började dö i mass. Hur det ens är möjligt att det i våra grannländer Norge och Finland varit ett par hundra döda medan i Sverige över 5000 och det fortsätter bara.

Det mest intressanta som folk kommer grubbla över är hur denna människa inte fick sparken utan kunde fortsätta med sitt trams om flockimmunitet som gjorde att så många dog.

Det är mycket värre än så. Han kommer säkert att få medalj av Kungen, sedan ta tjänstledigt från jobbet på FHM och skriva en bok om pandemin: "Hur jag på egen hand räddade landet från katastrof". Sedan avsluta med en landsomfattande föreläsningsturné, där han kan casha in riktigt rejält.
Citera
Medlem
Om de som är 80 och dör nu egentligen skulle ha blivit 90 innebär det ungefär att de som är under 80 egentligen skulle ha blivit 5 år gamla om medellivslängden ska stämma.

Eller så är det bara de friskaste 80-plussarna som dör av Corona och de svagaste klarar sig.
Citera
2020-06-24, 11:20
Medlem
AreYouBacks avatar
Är det revisionism vi hör i Sommar med Herr Tegnell? Att smittan inte spreds mellan människor var en outgrundlig slutsats han gjorde tills det bevisligen var helt uppenbart med smittspridningen eftersom människor umgås med varandra mer än de umgås med fladdermöss.

Fy fan säger jag bara.
Citera
2020-06-24, 11:24
Medlem
AldrigMeraMagalufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Nej 7 år är inte försumbart, inte ett år heller.

Dock om häften av de döda bodde på säbo med 0,5 års förväntat livslängd då är vi nere på under 3,5 år. Dessutom är väldigt många döda invandrare som i snitt är bra mycket skruttigare med kortare förväntat livslängd, det drar förmodligen ner snittet något år till.

Personligen tror jag då den förväntade livslängden i snitt på de döda hamnar någonstans runt 2 år.

Och den italienska studien visade på över tio år. Det är omöjligt att veta hur det ser ut i Sverige utan en ordentlig studie. Jag kan gissa på fem år, men jag vet inte bättre än du.

Syftet med mitt inlägg var hur som helst bara att förklara varför man talade om tio år. Eftersom du nu har förstått det är jag nöjd. Det gör mig faktiskt väldigt glad när en användare är intresserad av ta till sig ny kunskap och tillämpa den, även om vi drar olika slutsatser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in