2020-06-24, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skate.4.life
Jag räddade mina pengar från en aktiefond med stor förlust. Sen placerar jag dom på en räntefond och den tappar ännu mer. Är jag en idiot eller har jag missat ngt?

Du kan ha missat att aktier alltid går upp över tid : Alltid
Ha inte brottom utan fyll på när det går ner
Räntefonder ? Vad har man dom till . Ja det är mer ett sätt att skydda sig mot nedgång inget annat , finns inget att tjäna på där. Du måste ta hänsyn till inflation och då går du minus på värdet av dina tillgångar
Styrräntan idag USA 0,25%
Hur ska det finnas någon uppsida då , helt omöjligt !!!
En idiot fortsätter att göra samma misstag om och om igen
Så ändra din strategi så kommer det gå bra för dig oxå
Köp investmentbolag varje månad år ut o år in
Det går inte att göra fel då
Ha tålamod bara
Citera
2020-06-24, 06:25
Medlem
CardinalSins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coloss
Måste vara någon form av botten på 13 när den fallit från 200

Nej. Botten ligger på 0.

Ska du gå in med pengar är det så du absolut inte får tänka. Så tänker alla som förlorar pengar på en förlorad sak.

Du måste analysera företagets möjligheter att överleva och återhämta sig. Flera viktiga frågor måste besvaras. Har de någon finansiering? Kommer kortnätverken (Visa och Mastercard) fortsätta samarbetet? Får de behålla sitt tillstånd i EU? Om du har en rimlig anledning att anta att dessa saker löser sig så är det ett möjligt turn-around men jag skulle inte satsa pengar på det.

Just nu tjänar blankarna pengar på förlorare som tänker att kursen inte kan gå lägre. De kommer fortsätta blanka kursen tills den når den verkliga botten. 0
Citera
2020-06-24, 07:12
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Intressant,

Värt att tänka på med guld är att guld kufiskt nog korrelerat (gått åt samma håll) som de amerikanska börserna. Därav bör man ta viss hänsyn till hur dessa står och hur trenderna ser ut där osv om/när man köper guld. Samma sak med t ex BTC som varit starkt korrelerad med S&P500 etc de senaste 3 månaderna.

En fotnot är att samma korrelation mellan guld och de bredare indexen kunde skönjas under hela 2019. En historisk oxymoron att guld går upp samtidigt som index går upp. I korthet skulle man kunna hävda att de som vet bättre hedgar mot sämre tider och att detta alltså även är sant nu (trots att börserna gått upp).
Detta är ju intressant i en tråd som handlar om börs och corona. Jag försöker mig på en analys och delger lite erfarenheter från en nybörjare.

Det låter ju rimligt att skydda värdet på aktier med guld om man tror på sämre tider på börsen framöver. Detta är nog inget de flesta småsparare ägnar sig så mycket åt. Det kan vara okunskap, men det kan också vara så att med mindre poster kan man lättare sälja av hela innehavet. Aktier för 100 000:- säljs mer eller mindre direkt utan någon större påverkan på kursen medan det är svårare att snabbt bli av med aktier för 100 000 000:- kronor.

Då är det alltså större (kanske klokare) aktörer som ser en större risk för kommande kursfall och nu när guldet går upp mera skulle man kunna påstå att risken för kursfall bedöms som större nu än tidigare.

Ska man då stå utanför börsen eller inte? (Nu blir det lite upprepning av sådant jag skrivit förort blandat med en del nytt.)

Jag väljer att stå utanför och titta på för att inte riskera mina pensionspengar, men har gått in i några investmentbolag (hittills bra val) och i resebranschen som varit lågt värderad (hittills inte så bra).
Jag väljer att vara med genom att lära mig att göra vinster på kort sikt, typ swingtrading och ibland något som kanske kan likna daytrading.

Det som funkat bäst för mig är dels när jag snappat upp någon info om ett bolag tidigt och dels att spekulera i upp och nedgångar på råvaror (guld, silver och olja).

Det tar mycket tid om det ska gå bra och det märks direkt på resultatet om man inte ägnar tillräckligt med tid åt börsen en dag.
Citera
2020-06-24, 08:57
Medlem
sinewaves avatar
Schizofrent för indexterminerna innan öppning,

DAX +0.29%
FTSE 100 -0.58%
S&P500 +0.06%
Euro Stoxx 50 -0.61%
..etc

Lutar mot svagt minus vid öppning för OMX Stockholm.

Edit: OMX Stockholm öppnar på runt -0.20%, värt att notera att det råder viss flagga. Om jag inte redan låg inne 100% för tillfället skulle jag nu börja söka tjurpositioner).
Senast redigerad av sinewave 2020-06-24 kl. 09:43.
Citera
2020-06-24, 09:38
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proedil
ES har en flagga sedan 16 Jun som den brutit ur nu. Och gjort back test.
Skulle ta oss till 3250 och det utvecklar sig som det borde.

Du menar detta @ 4h för "ES1!" ... ?
https://i.imgur.com/eXLIv41.png
Heikin Ashi används för att förtydliga saker

Jag har också noterat det.

Som jag skrev om tidigare har vi dock kunnat se 'break-outs' för flaggor både nedåt och uppåt som sedan inte spelat ut sig på 1h. Det får mig att tro att vi är inne i någon typ av C-våg (eller konsolidering för normalt folk).
Citera
2020-06-24, 09:48
Medlem
Citat:
Du menar detta @ 4h för "ES1!" ... ?
https://i.imgur.com/eXLIv41.png
Heikin Ashi används för att förtydliga saker

Jag har också noterat det.

Som jag skrev om tidigare har vi dock kunnat se 'break-outs' för flaggor både nedåt och uppåt som sedan inte spelat ut sig på 1h. Det får mig att tro att vi är inne i någon typ av C-våg (eller konsolidering för normalt folk).
Ja, dock har det inte dragit iväg som man hade kunnat förvänta sig. Får kanske avskriva detta.
Ja, korrektivt är det på flera tidsskalor. Men det utesluter ju inte impulser emellanåt.
Nu börjar det se ut som en expanderande triangel.
Citera
2020-06-24, 10:05
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ja, dock har det inte dragit iväg som man hade kunnat förvänta sig. Får kanske avskriva detta.
Ja, korrektivt är det på flera tidsskalor. Men det utesluter ju inte impulser emellanåt.
Nu börjar det se ut som en expanderande triangel.

Precis,

Det jag menade med att jag sett flera breakouts den senaste veckan på både 30min och 1h som inte tagit sig. Procenten för att breakouts innebär fortsatt uppgång är ju över 70% så ...

Trenden är dock positiv på 4h och särskild 1d, innan det ändras är det något svårt att bli mer björn än tjur.

En teori är att detta rör guldkors för SMA50/200 på dagliga. Det är inte som att man inte sett förr att volatilitet ökar när något sådant är i antågande och S&P500 (och alla terminer som ES, SPX etc) kommer att få detta guldkors om det inte verkligen bär av nedåt snart.

Guldkors, ES @ 1d (gula linjerna, orange är SMA100 och rosa/lila EMA10+21):
https://i.imgur.com/nigyWlt.png

Kul f.ö. att någon annan tittar på den faktiska datan och inte bara kommer med vilda teorier i tråden. Det är få som gör det i den här tråden udda nog.
Senast redigerad av sinewave 2020-06-24 kl. 10:07.
Citera
2020-06-24, 10:18
Medlem
Citat:
Precis,

Det jag menade med att jag sett flera breakouts den senaste veckan på både 30min och 1h som inte tagit sig. Procenten för att breakouts innebär fortsatt uppgång är ju över 70% så ...

Trenden är dock positiv på 4h och särskild 1d, innan det ändras är det något svårt att bli mer björn än tjur.

En teori är att detta rör guldkors för SMA50/200 på dagliga. Det är inte som att man inte sett förr att volatilitet ökar när något sådant är i antågande och S&P500 (och alla terminer som ES, SPX etc) kommer att få detta guldkors om det inte verkligen bär av nedåt snart.

Guldkors, ES @ 1d (gula linjerna, orange är SMA100 och rosa/lila EMA10+21):
https://i.imgur.com/nigyWlt.png

Kul f.ö. att någon annan tittar på den faktiska datan och inte bara kommer med vilda teorier i tråden. Det är få som gör det i den här tråden udda nog.
Ser ut som vi skall få ett ben till och gå ned till ca 3000. På väg ned nu med full fart. Och då är väl en test av juni-lägsta nära till hands. Följt av en rask uppgång när alla blankare skall ur.
Citera
2020-06-24, 10:39
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ser ut som vi skall få ett ben till och gå ned till ca 3000. På väg ned nu med full fart. Och då är väl en test av juni-lägsta nära till hands. Följt av en rask uppgång när alla blankare skall ur.

Förmodligen, notera dock också mönstret 'Heads and shoulders' på 1h:
https://i.imgur.com/T0PXFe8.png

Finns dock inget sådant på 4h och knappast på 1d så det är något 50/50. 4h har snarare en tjurflagga så ... Något rörigt.

Men om detta ben skapar en högre lägsta sett till andra 'extrema' ben i nuvarande kluster (15 juni-24 juni) så uppstår också 'hidden bullish divergence' då RSI är lägre än det förra långa benet samtidigt som den nya lägsta är högre än föregående extrema lägsta. Denna kan man se både på 1h, 4h och på dagliga om det står sig som nu.

Tror dock också på uppgång, mest för att trenderna fortsatt är intakt oavsett om det blir lite åka av emellan.
Senast redigerad av sinewave 2020-06-24 kl. 10:54.
Citera
2020-06-24, 11:25
Medlem
Citat:
Förmodligen, notera dock också mönstret 'Heads and shoulders' på 1h:
https://i.imgur.com/T0PXFe8.png

Finns dock inget sådant på 4h och knappast på 1d så det är något 50/50. 4h har snarare en tjurflagga så ... Något rörigt.

Men om detta ben skapar en högre lägsta sett till andra 'extrema' ben i nuvarande kluster (15 juni-24 juni) så uppstår också 'hidden bullish divergence' då RSI är lägre än det förra långa benet samtidigt som den nya lägsta är högre än föregående extrema lägsta. Denna kan man se både på 1h, 4h och på dagliga om det står sig som nu.

Tror dock också på uppgång, mest för att trenderna fortsatt är intakt oavsett om det blir lite åka av emellan.
Nu fortsätter det ned trots goda nyheter. (t ex IFO). Kortsiktigt sentiment verkar vara ned.
Sedan tror jag i sig att vi ser ATH om några månader. Men vi skall köra många omvägar. Lite rolig marknad, men lär inte vara kul för alla de som blir utkastade med förlust hela tiden.

Med den här farten är vi nere i 3000 redan när det öppnar i USA. Troligen lär det väl hejda sig.
Citera
2020-06-24, 11:25
Medlem
Skohornets avatar
Intressant att EVO lagt bud på NetENT till 73,90. Nu ångrar jag att jag sålde den på 35.. Men varför sjunker EVO så mycket nu? Känns som en bra deal för dem långsiktigt
Citera
2020-06-24, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skohornet
Intressant att EVO lagt bud på NetENT till 73,90. Nu ångrar jag att jag sålde den på 35.. Men varför sjunker EVO så mycket nu? Känns som en bra deal för dem långsiktigt

Därför att strukturaffärer ofta misslyckas då ledningen är mer intresserade av imperiebygge än affärer? Då är det en säker vinst för den som blir uppköpt men en stor risk för den part som förvänts hämta hem samordningsvinsterna? :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in