Citat:
Ursprungligen postat av
sinewave
Intressant,
Värt att tänka på med guld är att guld kufiskt nog korrelerat (gått åt samma håll) som de amerikanska börserna. Därav bör man ta viss hänsyn till hur dessa står och hur trenderna ser ut där osv om/när man köper guld. Samma sak med t ex BTC som varit starkt korrelerad med S&P500 etc de senaste 3 månaderna.
En fotnot är att samma korrelation mellan guld och de bredare indexen kunde skönjas under hela 2019. En historisk oxymoron att guld går upp samtidigt som index går upp. I korthet skulle man kunna hävda att de som vet bättre hedgar mot sämre tider och att detta alltså även är sant nu (trots att börserna gått upp).
Detta är ju intressant i en tråd som handlar om börs och corona. Jag försöker mig på en analys och delger lite erfarenheter från en nybörjare.
Det låter ju rimligt att skydda värdet på aktier med guld om man tror på sämre tider på börsen framöver. Detta är nog inget de flesta småsparare ägnar sig så mycket åt. Det kan vara okunskap, men det kan också vara så att med mindre poster kan man lättare sälja av hela innehavet. Aktier för 100 000:- säljs mer eller mindre direkt utan någon större påverkan på kursen medan det är svårare att snabbt bli av med aktier för 100 000 000:- kronor.
Då är det alltså större (kanske klokare) aktörer som ser en större risk för kommande kursfall och nu när guldet går upp mera skulle man kunna påstå att risken för kursfall bedöms som större nu än tidigare.
Ska man då stå utanför börsen eller inte? (Nu blir det lite upprepning av sådant jag skrivit förort blandat med en del nytt.)
Jag väljer att stå utanför och titta på för att inte riskera mina pensionspengar, men har gått in i några investmentbolag (hittills bra val) och i resebranschen som varit lågt värderad (hittills inte så bra).
Jag väljer att vara med genom att lära mig att göra vinster på kort sikt, typ swingtrading och ibland något som kanske kan likna daytrading.
Det som funkat bäst för mig är dels när jag snappat upp någon info om ett bolag tidigt och dels att spekulera i upp och nedgångar på råvaror (guld, silver och olja).
Det tar mycket tid om det ska gå bra och det märks direkt på resultatet om man inte ägnar tillräckligt med tid åt börsen en dag.