Citat:
Ursprungligen postat av
SnabelAnders
Jag tänkte att det jag angav gav svar på hela ditt resonemang. Det finns vittnen som sagt att mördaren gick efter LOP i snömodden till reklamskylten, sen gick mördaren/LOP mot skyltfönstret före Dekorima. Det är precis den väg som SE (märkligt nog om han hade bråttom till tåget) hävdar att han gick. Om SE bestämt sig för denna story är det ju bäst för honom att han gick den vägen så nära inpå mordet som möjligt, för att öka risken för förvirring/vilseledande.
Jo, jag förstod det. Men jag tyckte jag hade fler delar i mitt resonemang.
Grundregeln i att komma undan med en lögn, är att förändra så lite som möjligt. Men det är bara grundregeln. Är det rådet verkligen så bra i det här fallet? Det är för många vittnen som GM inte kan ha full koll på (vad de sett och hört). Och lögnen är för stor. Det är för stor skillnad på vittne och GM vilket gör att små små justeringar kan vara ytterst problematiska. Det är ju här jag i många inlägg har visat på vilka stora risker SE tar som gärningsman. Istället för att ha låg profil och dåligt minne.
Om han nu har som strategi att "härma" mördaren genom sin berättelse så pratar vi om 2 personer, liknande klädda som stannar vid samma fönster och sneddar går på samma sätt på trottoaren, men ca 7-15 sekunders mellanrum. Har du källor på att mördaren och SE stannar vid samma fönster? Jag blir så osäker här.
Ett sådant försök att säga att man betett sig som mördaren så exakt skulle bara fungera om det finns en diskontinuitet i vittnesmålen, dvs att det någonstans sedan är så att ingen är säker på vem som är vem senare samt att GM själv är säker på detta. Det är väldigt vanskligt. För vi har ju också IM som berättar något annat, nämligen en väntande man. Inte två. Var SE så säker på att inget vittne skulle kunna förneka att det skulle finnas två män som beter sig lika inom väldigt liten tidsrymd?
Grundproblemet är fortfarande samma. Beroende på vilka vittnen vi plockar ut så får vi olika bilder. Tar vi IM och LL och LL's passagerare så får vi en annan bild.