Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-24, 02:22
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Läser om Gunnar Walls Mordgåtan Olof Palme. I ett av de tidiga kapitlen så nämner han att det är konstaterat att kulorna var 'metal piercing', det vill säga kulor som även tränger igenom en skyddsväst. Hur vanligt var det vid tiden för mordet bland amatörer så att säga? Skandiamannen var ju ingen förhärdad kriminell person eller nån slags särskilt vapenintresserad person som kan antas ha något behov av eller vilja till sådana kulor, inte så som det scenariot har presenterats av TP eller åklagare KP i alla fall. Om han ingick i en djupare konspiration med t.ex. Stay Behind involverat så kanske. Men inte om det var ett ögonblickets infall vilket ju är hur det läggs fram.
Det här med "metal piercing" ska man inte ta för allvarligt. Det rör sig inte om kvantmekaniska raketforskningskulor utan om helt vanliga kopparmantlade kulor. Magnumkalibern togs enligt den populära versionen fram för att slå igenom motorblocket på bilar då polisens ammunition var för klen för att stoppa bilar på ett effektivt sätt. Nu var väl kalibern inte så vanlig, vilket på ett sätt är tur för utredarna då man kan utesluta många andra vapen, där 9 mm måste vara den vanligaste. Sedan finns det pistoler från Östeuropa i udda kaliber som oftast tillhör kriminella som kan sorteras bort.

Sedan det här med att Palme skulle ha haft skyddsväst på sig. Vem fan sitter och svettas i ett par timmar i en unken biograf med skyddsväst på sig? Dessutom var det 1986 och då var skyddsvästarna mycket klumpigare och obekvämare än de är nu. Det borde mördaren ha kunnat räkna ut om det låg någon planering bakom mordet. Vi ska nog inte dra för stora växlar på att det var en så kraftig puffra och ammunition som användes, utan mer i linje med devisen att "man tager vad man haver". I min mening är valet av vapen idiotiskt om man ska utföra ett mord och vill räkna sig som "proffs". En 9 mm pistol med fullt magasin kan man tömma magasinet på inom några sekunder med utmärkt precision från ett par meter. Palme skulle alltså ha kunnat ha tre kulor i kroppen innan han hade slagit i backen med ett bättre val av vapen.
Citera
2020-06-24, 02:23
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det finns nästan ingen som minns någon utanför sitt eget sällskap. Ulrika och Susanne minns förstås varandra eftersom de var i sällskap. Per och Christina W är inte omnämnda, och inte heller Bengt Palm. Vem placerar Göran I, och Anders Ersson på platsen utöver de som ingick i deras sällskap? Ingen nämner Egon och Annika, med mera.
Varför nämner inte Lisbeth något om vad hon sagt till AH och KJ? Varför nämner hon dem inte alls? Varför nämner hon inte Ersson eller LL som samtalade med henne? Hon nämner inte ens Gösta Söderström, så varför ska hon nämna Engström?
Hon dementerar åtminstone inte att hon sagt det han berättat.

Det kan få konsekvenser att befinna sig ensam i en sådan situation, och sticker man dessutom ut näsan lite för långt, kan man åka fast 20 år efter sin död.
När sossarna beslutat sig för att beställa det perfekta avslutet. Barnlös död gärningsman.

Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jag tycker väl snarare att man borde känt igen honom ungefär lika mycket från mordplatsen och Grand ifall han figurerat på båda ställena lika länge och lika synligt i X eller XX minuter. Storhöks detaljer kommer ju från att ha iakttagit mannen i ett antal minuter enligt henne själv. Han har uppenbarligen stuckit ut. Det står ju dussintals där som lämnat bion.

Ifall SE är båda, kan man konstatera att samma person som stuckit ut vid Grand, tycks mest bara ha stuckit från mordplatsen, så det tro väl fan att ingen hann scanna av honom på Storhök-vis där. Undrar varför han fick så bråttom? Javisst ja, tåget!
Det är inte konstigt att ingen minns SE om han inte gjorde väsen av sig. Och varför ska vi tro att han gjorde det? För att han säger det? Vi är ju överens om att han med största sannolikhet överdriver och ljuger. Hans närstående bekräftar dessutom det. Argument som "Alla skulle ha kommit ihåg honom om han betedde sig som han säger" fungerar inte, eftersom vi får utgå från att det är lögner och överdrifter.

Om du är överens om detta är det lättare att reda ut vad som är sannolikt och inte sannolikt. Vad talar för att SE inte var på platsen efter att GM försvunnit? På den frågan svarar de flesta som misstänker honom att ingen minns honom. Glöm nu hans påstådda beteende. Blanda inte in det och tänk efter noga. Varför är det osannolikt att SE var vittne? Om svaret fortfarande är att ingen minns honom rekommenderar jag dig att läsa MacMackays utmärkta sammanfattning gällande detta. Det har du förmodligen redan gjort, men om du inte ska med ett tåg tycker jag att du ska läsa det igen.
Citera
2020-06-24, 03:33
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
En sak jag inte hade koll på tidigare:

1. Henry Olofsson börjar jobba 23.15
2. Han och Anette Kohut pratar en stund
3. Anette Kohut går och byter om
4. Hon återvänder till receptionen och fortsätter prata med Henry Olofsson
5. SE stämplar ut 23.19-23.20
6. Mitt i andra samtalet kommer SE till receptionen och de tre pratar "ganska mycket "

Att SE skulle ha lämnat Skandia 23.19 är omöjligt.

Han måste ha lämnat 23.21 eller senare.
Ja, det finns en del som tyder på det. Utan att det går att fastställa exakt tid.
Citera
2020-06-24, 04:40
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Det finns nästan ingen som minns någon utanför sitt eget sällskap. Ulrika och Susanne minns förstås varandra eftersom de var i sällskap. Per och Christina W är inte omnämnda, och inte heller Bengt Palm. Vem placerar Göran I, och Anders Ersson på platsen utöver de som ingick i deras sällskap? Ingen nämner Egon och Annika, med mera.
Varför nämner inte Lisbeth något om vad hon sagt till AH och KJ? Varför nämner hon dem inte alls? Varför nämner hon inte Ersson eller LL som samtalade med henne? Hon nämner inte ens Gösta Söderström, så varför ska hon nämna Engström?
Hon dementerar åtminstone inte att hon sagt det han berättat.

Det kan få konsekvenser att befinna sig ensam i en sådan situation, och sticker man dessutom ut näsan lite för långt, kan man åka fast 20 år efter sin död.
När sossarna beslutat sig för att beställa det perfekta avslutet. Barnlös död gärningsman.
Om det är som du skriver på slutet, att sossarna satt stopp för sanningen, hur kan de lyckas med det? Det enda jag kan tänka mig i så fall är att sossarna övertalat PU, så att bägge parter är överens om att sanningen skulle drabba landet negativt. Det är ju PU som har bevisen, så något förnekande skulle inte fungera från sossarnas håll. Personliga reprisalier kan man väl utesluta.

Edit: Jaha, beställt. Du menar att det var bestämt från början att PU skulle hitta en lämplig avslutning? Det har jag svårt att tro med tanke på hur KP uttalat sig. Han hade kunnat hålla en betydligt lägre profil i så fall. Då hade han inte gjort sig till åtlöje och folk skulle inte reagera lika kraftigt, det skulle inte skapa lika mycket misstankar om mörkläggning.
Senast redigerad av Sobrilbil 2020-06-24 kl. 04:47.
Citera
2020-06-24, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Om det är som du skriver på slutet, att sossarna satt stopp för sanningen, hur kan de lyckas med det? Det enda jag kan tänka mig i så fall är att sossarna övertalat PU, så att bägge parter är överens om att sanningen skulle drabba landet negativt. Det är ju PU som har bevisen, så något förnekande skulle inte fungera från sossarnas håll. Personliga reprisalier kan man väl utesluta.

Edit: Jaha, beställt. Du menar att det var bestämt från början att PU skulle hitta en lämplig avslutning? Det har jag svårt att tro med tanke på hur KP uttalat sig. Han hade kunnat hålla en betydligt lägre profil i så fall. Då hade han inte gjort sig till åtlöje och folk skulle inte reagera lika kraftigt, det skulle inte skapa lika mycket misstankar om mörkläggning.

Det finns dock inte mycket till kritik som riktas mot KP från det hållet, man vill förstås göra sken av att vara lätt besvikna eftersom gm nu är död, men över lag är lösningen ”acceptabel och trovärdig”.
KP var ju också tidigt ute med att han tyckte att det var viktigt för familjen Palme att få ett avslut, jag tycker att det ser ut som om han agerat på uppdrag av högre intressen, och visst finns tydliga tecken på att det är samma intressen som ligger bakom då som nu.

Ett axplock:

”Berättelsen är trovärdig, säger Stefan Löfven och hänvisar till att den också duger för familjen Palme. Nu kan man lägga det här bakom sig, enligt Löfven.
Det behövs inte fler utredningar om polisens misslyckande under den här långa tiden, sa statsministern. De har redan konstaterats av tidigare kommissioner.”

Petersson&Melander får inte granskas. Locket på!

”De slutliga bevisen*finns inte, men det är en ganska trovärdig berättelse som ledningsgruppen har presenterat. Det svarar Carsson på frågan om han tror Engström var skyldig”.

”Någon slutpunkt är det inte, men det var en seriös genomgång, för egen del vill jag försöka komma ifrån detta öppna sår, säger Carlsson.*Detta var traumatiskt för familjen Palme, hela det svenska folket och en stor del av världen”

”Förre statsministern Ingvar Carlsson, som efterträdde Olof Palme efter hans död, är inte helt nöjd efter att Palmegruppen i*dag pekade ut ”Skandiamannen” Stig Engström som Palmes mördare.
– Nej, eftersom de inte presenterar några tekniska bevis. Då blir det svårt att lägga detta bakom sig, det är en besvikelse, säger han till Ekot.
Till TT utvecklar han sin syn på saken. Han tycker ändå att Palmegruppen gett ”en någorlunda trovärdig bild av vad som hände på Sveavägen”. Han menar att han för första gången ska försöka att acceptera att det var så det gick till.
I intervjun riktar han också kritik mot polisarbetet under slutet av 80-talet och under hela 90-talet.”

”Sonen Mårten Palme intervjuas i SVT: Han anser att utredningen är trovärdig med ganska starka bevis, även om den tyvärr inte var 100 procentigt*säker. Tyvärr är den tekniska utredningen inte längre möjlig. Det är rimligt att lägga ned förundersökningen, säger Mårten Palme. Han ansåg tidigare att Christer Pettersson var skyldig, baserat*på sin mammas vittnesmål.*Men det var ett igenkännande under pressade omständigheter, säger han nu”.

MP var dessutom så ivrig att han ville ha ner SE till Grand 23.17, men det gick inte KP med på.
Att pissa på ett lik är melodin.
Senast redigerad av MacMackay 2020-06-24 kl. 06:25.
Citera
2020-06-24, 06:30
Medlem
Citat:
Det finns dock inte mycket till kritik som riktas mot KP från det hållet, man vill förstås göra sken av att vara lätt besvikna eftersom gm nu är död, men över lag är lösningen ”acceptabel och trovärdig”.
KP var ju också tidigt ute med att han tyckte att det var viktigt för familjen Palme att få ett avslut, jag tycker att det ser ut som om han agerat på uppdrag av högre intressen, och visst finns tydliga tecken på att det är samma intressen som ligger bakom då som nu.

Ett axplock:

”Berättelsen är trovärdig, säger Stefan Löfven och hänvisar till att den också duger för familjen Palme. Nu kan man lägga det här bakom sig, enligt Löfven.
Det behövs inte fler utredningar om polisens misslyckande under den här långa tiden, sa statsministern. De har redan konstaterats av tidigare kommissioner.”

”De slutliga bevisen*finns inte, men det är en ganska trovärdig berättelse som ledningsgruppen har presenterat. Det svarar Carsson på frågan om han tror Engström var skyldig”.

”Någon slutpunkt är det inte, men det var en seriös genomgång, för egen del vill jag försöka komma ifrån detta öppna sår, säger Carlsson.*Detta var traumatiskt för familjen Palme, hela det svenska folket och en stor del av världen”

”Förre statsministern Ingvar Carlsson, som efterträdde Olof Palme efter hans död, är inte helt nöjd efter att Palmegruppen i*dag pekade ut ”Skandiamannen” Stig Engström som Palmes mördare.
– Nej, eftersom de inte presenterar några tekniska bevis. Då blir det svårt att lägga detta bakom sig, det är en besvikelse, säger han till Ekot.
Till TT utvecklar han sin syn på saken. Han tycker ändå att Palmegruppen gett ”en någorlunda trovärdig bild av vad som hände på Sveavägen”. Han menar att han för första gången ska försöka att acceptera att det var så det gick till.
I intervjun riktar han också kritik mot polisarbetet under slutet av 80-talet och under hela 90-talet.”

”Sonen Mårten Palme intervjuas i SVT: Han anser att utredningen är trovärdig med ganska starka bevis, även om den tyvärr inte var 100 procentigt*säker. Tyvärr är den tekniska utredningen inte längre möjlig. Det är rimligt att lägga ned förundersökningen, säger Mårten Palme. Han ansåg tidigare att Christer Pettersson var skyldig, baserat*på sin mammas vittnesmål.*Men det var ett igenkännande under pressade omständigheter, säger han nu”.

MP var dessutom så ivrig att han ville ha ner SE till Grand 23.17, men det gick inte KP med på.
Vi kommer alla ihåg hur alla sossar gick all in på CP när han var aktuell. Liksom paret Palmes söner.

Det som nu har hänt är att Lisbet avlidit. Där tror jag förklaringen till omsvängningen ligger. Plus att man nu är väldigt trötta på utredningen efter 34 år.
Citera
2020-06-24, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Vi kommer alla ihåg hur alla sossar gick all in på CP när han var aktuell. Liksom paret Palmes söner.

Det som nu har hänt är att Lisbet avlidit. Där tror jag förklaringen till omsvängningen ligger. Plus att man nu är väldigt trötta på utredningen efter 34 år.
Där har dom sig själva att skylla.
Det är slående att man fortfarande är lika ointresserade, eller snarare avogt inställda till sanningen, för det måste även de begripa att dit har vi inte kommit.
För att smörja kritikerna - i folkmun de s.k. ”Privatspanarna” - riktar man också kritik mot 80-90-talets utredningsmissar, men försöker i stället lansera denna gallimatias som trovärdig, samtidigt som man lägger ner och stoppar all granskning.
Citera
2020-06-24, 07:15
Medlem
Citat:
Ja, det finns en del som tyder på det. Utan att det går att fastställa exakt tid.

Sluta, SE säger inte en enda gång om att han pratar med några väktare.

SE har klart och tydligt sagt att det tog 20-30 sekunder från stämpelklockan till Götabanken där han enligt egen utsago stannade för att kolla på klockan. Han småsprang, han var jäktad.
Citera
2020-06-24, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag har inte det första förhöret men någon påstod att det var en sida långt så det verkar inte varit särskilt omfattande.

Men desto mer viktigare innehåll när man inte vet vilka frågor man får.
Citera
2020-06-24, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henryskumberg
Sluta, SE säger inte en enda gång om att han pratar med några väktare.

SE har klart och tydligt sagt att det tog 20-30 sekunder från stämpelklockan till Götabanken där han enligt egen utsago stannade för att kolla på klockan. Han småsprang, han var jäktad.
Nej, jag slutar inte. Jag håller mig till fakta.

2 väktare vittnar om att Stig Engström kom in i receptionen. För att kunna göra det måste man först stämpla ut. Per Häggström har vittnat om hur det gick till. Han gjorde det dagligen för att komma in i receptionen. Samma väktare vittnar om att man förde ett samtal om Engströms stundande semester.

Det är uppenbart att SE ljuger.
Citera
2020-06-24, 07:33
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:

Ett axplock:

Citat:

Det är ju en sak att driva på något som redan är i rullning, en helt annan att planera och beställa det. Hur många skulle kunna tänkas ha vetskap om en sådan sak? Och hur är en åklagare funtad som tar på sig ett sådant uppdrag. Yrkesheder, empati, moral... KP skulle alltså, om ni har rätt, haft som mål redan från dag ett att i direktsändning ge allmänheten ett namn och ett ansikte på Olof Palmes mördare och ljuga ihop en så övertygande anklagelse som möjligt.

Omöjligt att föreställa mig något sådant. Det är sinnessjukt.
Citera
2020-06-24, 07:35
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Vet du vad som fick för svar på denna förfrågan?

Nej
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in