Citat:
Ursprungligen postat av
Crackmove
Maktanspråk och opportunism är exempel på saker som kan sorteras och analyseras i olika segment. Sen kan man kategorisera sådana grupper med namn såsom Sturepanscentern, LRF-falangen, Ungdomsförbundet eller något annat.
Jag tänker att det intresse som driver en förändringsprocess (baserat på oppertunism eller vad som helst) bör kunna kategoriseras och kvantifieras på något sätt. Annars blir det obegripligt för mig.
Jag undrar alltså om vilket eller vilka intressen inom partiet som drar åt det mer konservativa håller.
Ja, jag ville bara, liksom flera har varit inne på, förtydliga att c har inte dessa falanger mig veterligen, såsom l har (nåja, iaf kravliberalism kontra socialliberalism), vänstern (med tanke på välfärdsstatens vara eller icke vara) samt t.o.m. miljörörelsen (eller iaf borde ha iaf med tanke på miljöpåverkan aom är mkt större i sverige).
Så måste man prompt tala om en "falang"/grupp så borde det uppenbarligen vara partigruppen, partistrateger eller andra "i toppen" som släpper denna testballong (OM det ens är en), för att de är rädda att bli helt irrelevanta och akterseglade av kd och m, som tar med sig sd. Staffan Danielsson har varit den ende i riksdagsgruppen som kan kallas tillnärmelsevis "konservativ", och han har inte haft någon med sig på tåget milt uttryckt.. (och sitter förövrigt inte ens i riksdagen sedan 2018)