2020-06-23, 21:03
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Den där tjejsnärtan som satt i TV och mosades av Borgnäs fick mig närmast att tänka på den där gången när SSU skulle "raida" Flashback och ta striden mot dom dumma rasisterna. Precis som för SSU gick det sådär, för hon tjejen på STV.

När skedde detta?

Länk?
Citera
2020-06-23, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Referatet hittade jag, men det säger ju ingenting tyvärr. Det är inte för min egen skull jag vill få ordning på de här uppgifterna. De som tror att folk hade koll på varandra över OP:s döda kropp och kring LP:s grammofon skulle kanske överväga att lämna sin tunnelgata och förhoppningsvis SE klarare.
Det intressanta i det fallet är dels att SE inte kan identifiera AH eller SG, vilka båda är centrala i hans egen historia (AH och SG kan identifiera varandra) och att de enda han kan identifiera är just AB och LJ.
Citera
2020-06-23, 21:08
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
LP borde ha reagerat på att hon känt igen SE efter mordet. Han förkom som vi vet en del i massmedia.

Ja, är inte detta faktum ett av de allra bästa alibin för SE?

Hur kommer det sig att LP inte kände igen SE som mördaren, om det skulle vara sant att han mördade OP?
Citera
2020-06-23, 21:12
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Det intressanta i det fallet är dels att SE inte kan identifiera AH eller SG, vilka båda är centrala i hans egen historia (AH och SG kan identifiera varandra) och att de enda han kan identifiera är just AB och LJ.
I hans egen historia ja. Men vi tror ju inte på den. Att SE överdrev och kom med rena lögner tror både du och jag. Han kan därför ha stått en bit bort. Förövrigt hade kanske både AH och SG blod i ansiktet och satt hukade över OP:s kropp.
Citera
2020-06-23, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Vilket skitsnack! Sluta tramsa..

1. "Han har även sagt att LP sprang ut i gatan och försökte stoppa bilar, varför det när bilarna redan hade flockats där och när vi vet att hon hade 110% av sin uppmärksamhet på OP."

Det efter kommatecknet är din larviga spekulation och något försök att tramsa bort uppgifterna.
Det inom fet stil stöds av:
Karin Johansson
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMaWhDTjhWUUFKYTQ/view
Annika Blomkvist
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMcFNMSnFiT01ZczA/view
Och möjligen Leif L i något senare förhör..

2. Blå täckjacka... som du försöker tramsa bort också...
Det är inte signalementet i sig som är den grundläggande poängen här, utan vem som säger det.
Hänvisar till detta:
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

3. Endast GM kunde se LJ?
Ett författarknep från Lars Larsson som du verkar ha köpt också..
Det gick alldeles utmärkt att se LJ där inne i gränden från mordplatsen.
Se Lisbeths vittnesmål..
Helt ärligt hittar jag inte stöd för punkt 1 i de två förhör du länkar. Kan du citera det som stödjer?

Vad gäller punkt 2 ger förhöret med KJ snarare intrycket av att LP inte har gett något signalement. Tingsrätten antog att LP hade ett större förtroende för SE och därför delgav honom detta (samt också kommentaren "förresten har de skjutit mig också"). Det kan inte uteslutas att LP nämner blå täckjacka på mordplatsen redan. SE kan dock ha fått reda på det signalementet från nyheterna (Rapport eller Ekots extra sändning) som, om han är GM, är bra nyheter för honom. Att sätta orden i just Lisbets mun är inte så vågat om (1) han inte har något alternativ för att han inte känner till någon annan vid mordplatsen och (2) han kan förvänta sig att Lisbeth skulle "ha korrigerat ett felaktigt signalement" om hon var av en annan uppfattning innan polisen gick ut med det i media.

Ponera att LP sedan skulle hävda att "jag har inte alls sagt blå täckjacka", då skulle en SE som är GM kunna hävda, "ursäkta, det var så rörigt, jag hörde blå täckjacka och trodde det var du som sa det, jag var så skärrad själv".
Citera
2020-06-23, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Jag kan knappast tänka mig att det tillhör vanligheterna att lägga sin egen mun mot en okänd persons mun som
är fylld med blod, och försöka blåsa in luft.
Detta var helt enkelt en mycket specifik händelse som inträffade en dryg en minut efter mordet. En oerhört dumdristig chansning om det skulle visa sig vara fel, men det var helt korrekt. Liknelsen med hiphop och stora rövar köper nog TP och MG, men de är nog ganska ensamma om det.

Detsamma gäller den blå täckjackan, om Lisbeth personligen inte skulle ha sagt detta, så hade han varit fullständigt avslöjad, men hon sade detta till Rimborn på Sabbatsberg. Det visade sig alltså vara en korrekt uppgift.
Ja han sa att polisen var brysk, och GS vittnar om något som är lätt att tolka som att de kom på kant med varandra både verbalt och fysiskt. Stämmer alltså.
Lars J var synlig mot väggen från mordplatsen, men definitivt inte med den beskrivningen under den korta sekund gärningsmannen tittade över axeln och ner i gränden. Han kunde t.o.m. åldersbestämma honom 13 timmar efter mordet. Inte illa för en avdankad fridsam grafiker utan våldshistorik.
Att ens försöka försvara något så hopplöst ska du naturligtvis ha en eloge för.
Att halka på isfläckar, att tycka att Palme såg liten ut, och gå ut olovandes på kvällspromenader utgör i stället de tyngsta argumenten för hans skuld, och att Lisbeth rusade ut på gatan för att stoppa bilar är väl ett ganska normalt beteende från en person som befinner sig i chocktillstånd. Hon ville ju hjälp så fort som möjligt. Det var därför ett argument som jag hoppade över.

https://www.svd.se/misstankarna-mot-engstrom-haller-inte/i/senaste/om/debatt

Hej, Lisbet pratade initialt om blå täckjacka för att hon gjorde en koppling till skumma typer utanför bostaden. Därför hävda hon också initialt att det var 2 gärningsmän. Det som är intressant med hennes initiala vittnesmål är att gärningsmannen hade fylligt ansikte.
Citera
2020-06-23, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
I min mening kommer MOP bara kunna klaras upp om åtalsimmunitet kan erbjudas de som fortfarande är i livet och jag vet inte om KP eller någon annan åklagare har den makten att erbjuda det. Om exakt en vecka stängs utredningen för gott men ändå inte helt. Vad fan betyder det?

En annan sak. När varje kreti och pleti får presentera en teori i TV, varför slutar alla kartor över MOP innanför Regeringsgatan. Det är som om MOP aldrig existerar bortom Regeringsgatan österut (eller annan gata norr, söder, västerut). Slutar MOP när GM tar sig utanför kartbilden? Är inte det lite som filmen Truman Show? Slår man i "världens" vägg så avslutas allt. Japp, så måste det vara och samtidigt blir vi alla stämplade som konspirationsteoretiker. Jag menar nog att livet och tiden fortsätter utanför en viss gräns/gata.
Det är nog inte märkligare än att vissa kräver att allting som rör gärningen ska stå i proportion till konsekvenserna. Ritas historien om, ja då jävlar ska det ha varit en halv armé som gjorde det. Det är rätt sällan det blir populärt med konspirationsteorier kring misslyckade mordförsök. Reagan överlevde, så då accepterar så gott som alla att det var Hinckley och hans bisarra metod att impa på Jodie Foster. Hade utfallet blivit ett annat skulle folk fortfarande sitta och kartlägga de 533 misstänkt inblandade.

Andra ser gärning och konsekvenser som skilda dimensioner och kan köpa möjligheten att Palmemordet var nånting väldigt litet, så litet som den handfull personer som fanns vid Dekorimahörnet - OP, LP, GM och några vittnen i natten. Att det inte fanns en plan förrän en timme eller en minut innan skotten, att det inte fanns någon plan för flykten efteråt, att GM inte hade ett djupt och/eller politiskt syfte, att han var smått eller mycket ångerfull och att han tog hemligheten med sig in i evigheten där han somnade in i sin stökiga ungkarslya med hörlurarna på.

Det står dig fritt att fortsätta tro på den stora lösningen över den lilla, men hushåll klokt med ”oh Mr Garrison, you’re so naiiiiiiiiive”-attityden – det är inte dumhet, naivitet eller bekvämlighet som ligger bakom tendensen att tro på de små lösningarna till stora brott. Det är mer som en parallell till att vissa tror på individualism och andra på kollektivism, de kan träta i evigheter men ingendera har objektivt ”rätt” eller ”fel”.
Senast redigerad av CrispyKreem 2020-06-23 kl. 21:17.
Citera
2020-06-23, 21:15
Medlem
Citat:
I hans egen historia ja. Men vi tror ju inte på den. Att SE överdrev och kom med rena lögner tror både du och jag. Han kan därför ha stått en bit bort. Förövrigt hade kanske både AH och SG blod i ansiktet och satt hukade över OP:s kropp.
Ja, men det är ju just därför som SE är misstänkt (för det är han, inte fälld, misstänkt) eftersom han bevisligen far med osanningar (och därmed gör sig skyldig till åtminstone mened i ett senare skede, tre år senare). Det är en väldigt bekväm förklaring att han vill göra sig mer viktig och heroisk än vad han var, men i så fall, varför, som flera har pekat ut, behöver han krydda sin historia med en värdelös språngmarsch in på Tunnelgatan? En språngmarsch som är helt resultatlös till och med i hans egen berättelse (annat än att enligt honom ge upphov till ett "felaktigt signalement").
Citera
2020-06-23, 21:18
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ossmond
Postat av Grandioso
Obduktionsintervju med Kari Ormstad (från Anders Leopolds sida)

HÄR ÄR HELA DEN ORDAGRANNA PRESENTATIONEN AV OBDUKTIONEN PÅ OLOF PALME SOM RÄTTSLÄKAREN GJORDE INFÖR MARJASIN-
KOMMISSIONEN OCH PALMEGRUPPEN

http://fbportnoy.webs.com/obduktionsintervjun.htm

Kari Ormstad säger följande:

Citat:
Ett påsittande skott brukar för det första lämna avtryck efter mynningen på vapnet runt kontusionsringen. För det andra brukar det vara en viss uppsplittring av mjukdelarna här och ligger skadan, ingångsöppningen, över beniga delar så brukar det regelbundet också bli en rökgashåla under hudytan för då följer gaserna med in under skinnet och blåser upp mjukdelarna. Sådant finns icke här. Det brukar också finnas koloxidmissfärgningar av mjukdelarna, med klarare rödfärg. Det finns heller inte här. Det är inte ett påsittande skott. Men från detta kan man inte säkert säga om det är ett närskott eller ett fjärrskott. Skillnaden på närskott och fjärrskott är det ju om krutstänken når fram till hudytan eller inte och beroende på vilket vapen det är så rör det sig om från 60 cm till 1,20 ungefär. Det ligger i det området något så när. Men han hade ju så mycket kläder Man anar ett märke här också, att det har varit en sutur som har gått på var sin sida så.

Beautiful, just feckin' perfect. SE har även lyckats maskera skottdistansen, eller åtminstone så ett frö av tvivel. Han är slug den där SE. LHO bara pangade på med ett WWII-gevär köpt på postorder. Vem fan bryr sig liksom om skottdistanser...samt att han bet av 2 tum av pipan med sina egna tänder innan dådet. Glufs, bara så där. Sådana tänder som Jaws i Bond. Sådana hade LHO, vad hade SE? Spindelmannens syn tydligen.
Senast redigerad av I-van-Toer 2020-06-23 kl. 22:10.
Citera
2020-06-23, 21:35
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Ja, men det är ju just därför som SE är misstänkt (för det är han, inte fälld, misstänkt) eftersom han bevisligen far med osanningar (och därmed gör sig skyldig till åtminstone mened i ett senare skede, tre år senare). Det är en väldigt bekväm förklaring att han vill göra sig mer viktig och heroisk än vad han var, men i så fall, varför, som flera har pekat ut, behöver han krydda sin historia med en värdelös språngmarsch in på Tunnelgatan? En språngmarsch som är helt resultatlös till och med i hans egen berättelse (annat än att enligt honom ge upphov till ett "felaktigt signalement").
SE är inte misstänkt pga att han ljög. SE är misstänkt pga signalementet och att vittnen inte känner igen honom från mordplatsen. Gällande det sista är jag osäker på sanningshalten. Det är också väldigt viktigt att jämföra med andra vittnen för att se om det föreligger en markant skillnad.
Citera
2020-06-23, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTriton09
Hej, Lisbet pratade initialt om blå täckjacka för att hon gjorde en koppling till skumma typer utanför bostaden. Därför hävda hon också initialt att det var 2 gärningsmän. Det som är intressant med hennes initiala vittnesmål är att gärningsmannen hade fylligt ansikte.

Ja, den uppfattning jag får när jag läser hennes vittnesmål är att hon gör kopplingen mellan en av männen på Västerlånggatan, och någon som hon på brottsplatsen uppfattar som gärningsman. När hon gör den kopplingen är den blå täckjackan central.
Om hon sedan sett ytterligare en man på mordplatsen och därför talar i pluralis, eller om hon bara utgår från att den andra mannen också bör ha befunnit sig på platsen är svårare att veta.
Uppenbarligen såg hon inte mannen i blå jacka som hon sedermera pekade ut som Christer Pettersson skjuta, och hon såg inte heller något vapen i hans hand.
Hennes första tanke var i stället att hon sökte hans blick för att få hjälp, men att hon senare drog slutsatsen att han var mördaren.
Vem hon egentligen sett kan man bara spekulera i, men Hans Melander antyder att det åtminstone inte var mördaren, för han hette ju enl honom Stig Engström.
Citera
2020-06-23, 21:50
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
SE är inte misstänkt pga att han ljög. SE är misstänkt pga signalementet och att vittnen inte känner igen honom från mordplatsen. Gällande det sista är jag osäker på sanningshalten. Det är också väldigt viktigt att jämföra med andra vittnen för att se om det föreligger en markant skillnad.

Det verkar väl inte gjorts någon ordentlig jämförelse av hur många andra vittnen som är mer eller mindre obemärkta på brottsplatsen. Är det så att man inte vet något säkert om detta generellt är detta inte något som helst indicium emot Engström att ingen observerar honom.

Här gäller för övrigt att frånvaron av bevis på hans närvaro inte är bevis på hans frånvaro, enligt den välkända logiska principen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in