2020-06-23, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Hur vet du att man har kartlagt det? Går det att läsa om det någonstans?
Kartlagt och kartlagt men ja det finns ju frågor kring dessa spörsmål i förhören ja tex i förhör med LL i april -86 tror jag det var.
Det borde så klart ha gjorts tidigare redan då påverkades såklart vittnen en del av sånt man läst om i media.
LL fick då en direkt fråga om Skandiamannen som han inte hade nåt som helst minne av att ha sett på platsen strax efter mordet.

Andra vittnen nämner också personer de sett på platsen och vissa frågor ställs kring detta.
Dock för få och dåliga frågor så kartläggning kanske var fel ord att kalla det.
MEN grejen är att andra vittnen har identifierat andra vittnen såsom varandes på platsen kort efter mordet.SE passar inte riktigt in i bilden MEN som sagt han kan ju ha kommit lite för sent när allas fokus låg på den på gatan liggandes skjutna mannen som väl ingen förutom Lisbeth visste var statsministern.

Och om SE stod på lite avstånd säg 10-15 meter så är det klart att ingen tog notis om honom det 'är tänkbart MEN för mig betydligt sannolikare att han var GM .
MEN denna diskussion leder inte mycket längre vi behöver bevis som inte finns därför fåt vi sväva i ovisshet även i framtiden.
Citera
2020-06-23, 23:07
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
När skedde detta?

Länk?

https://www.youtube.com/watch?v=dMyOJfipd8Q
Citera
2020-06-23, 23:09
Medlem
Citat:
Gösta Söderström vittnar tydligt att ett vittne (SE/"Elefanten" i hovrätten) pekade ut riktningen som mördaren flydde, 10:45 här:
https://www.youtube.com/watch?v=87LEs7LbhOQ

Eller hur?
Intressant eftersom jag förstått att det var kartlagt att det var Hans J (taxichaffisen) och en man till som jag för stunden tappat namnet på (också taxichaffis tror jag) som båda sagt att dom pekade vägen mördaren flydde på för polisen:

Jag hade inte hört detta förhör tidigare tack för infon.
Vilken skapar än mer förvirring eftersom TVÅ personer redan medgett att de pekat ut flyktvägen precis på det vis som SE sade sig ha gjort,
Sedan hävdar GS att det var SE som gjorde det.
Precis som med så mycket annat i detta fall spretat vittnesmålen åt alla möjliga håll man vet inte vad man ska tro.
Citera
2020-06-23, 23:11
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Kartlagt och kartlagt men ja det finns ju frågor kring dessa spörsmål i förhören ja tex i förhör med LL i april -86 tror jag det var.
Det borde så klart ha gjorts tidigare redan då påverkades såklart vittnen en del av sånt man läst om i media.
LL fick då en direkt fråga om Skandiamannen som han inte hade nåt som helst minne av att ha sett på platsen strax efter mordet.

Andra vittnen nämner också personer de sett på platsen och vissa frågor ställs kring detta.
Dock för få och dåliga frågor så kartläggning kanske var fel ord att kalla det.
MEN grejen är att andra vittnen har identifierat andra vittnen såsom varandes på platsen kort efter mordet.SE passar inte riktigt in i bilden MEN som sagt han kan ju ha kommit lite för sent när allas fokus låg på den på gatan liggandes skjutna mannen som väl ingen förutom Lisbeth visste var statsministern.

Och om SE stod på lite avstånd säg 10-15 meter så är det klart att ingen tog notis om honom det 'är tänkbart MEN för mig betydligt sannolikare att han var GM .
MEN denna diskussion leder inte mycket längre vi behöver bevis som inte finns därför fåt vi sväva i ovisshet även i framtiden.
Jag vet att vissa vittnen känt igen varandra, men det har absolut ingen relevans. Frågan är hur pass troligt det är att folk minns SE om han höll sig vid sidan av. Finns det någon som minns Margareta Ryttestål t ex? Polisen ville inte ens ha hennes namn. Tur för henne att hon inte var en man i mörk rock.
Citera
2020-06-23, 23:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Han har t o m axlarna uppdragna såsom Grandmannen ska ha haft (även Lisbeth pratade om dessa uppdragna axlar men sa att det också kan ha varit halsen som var kort. Det var hennes reflektion om GM, ovetandes om att kort hals och/eller uppdragna axlar hade noterats på Grandmannen).

Det är m a o i huvudsak ett signalement på Grandmannen, inte GM, som får SE att slänga sig på telefonen till polisen för att han tror att det är honom själv som någon sett (på mordplatsen). Hänger du med? Ser du de möjliga implikationerna av var han placerar sig genom att ovetandes koppla sig själv till signalement från annat än mordplatsen?

Ok, en edit, så svarar på det också: Jo, jag tror jag hänger med. Absolut, förstår logiken i hans "Flucht nach vorn" när han märker att signalementet som går ut passar honom på pricken. Bättre då att träda fram och hoppas på att man ska kunna skaka av sig misstankarna på det sättet, vara lite proaktiv. Resonemanget går ihop, varför jag också i min lekmannamässiga, halvt ogenomtänkta uppskattning ger SE 5-10% chans som varande GM.

Sen om signalementet kommer från Grand (vilket alltså verkar vara fallet) eller mordplatsen borde väl inte spela någon roll för SE?
Citera
2020-06-23, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Jag vet att vissa vittnen känt igen varandra, men det har absolut ingen relevans. Frågan är hur pass troligt det är att folk minns SE om han höll sig vid sidan av. Finns det någon som minns Margareta Ryttestål t ex? Polisen ville inte ens ha hennes namn. Tur för henne att hon inte var en man i mörk rock.
Det är en intressant omständighet att SE INTE kändes igen av andra vittnen MEN det finns andra omständigheter som gör honom mer misstänkt för mig.
Han KAN som sagt ha stått tio meter bort och betraktat skeendet och ingen tog notis om honom det ÄR tänkbart.
Även om det som sagt är sannolikare att han var GM men det är andra saker som gör mig mer misstänksam än att igen kände igen honom även om det är en av många faktorer som gör SE till den i MINA ögon mest trolige mördaren.
Jag har stor respekt för att du har helt andra tankegångar utan bevis kommer vi inte mycket längre tyvärr.
Citera
2020-06-23, 23:23
Medlem
Citat:
Gösta Söderström vittnar tydligt att ett vittne (SE/"Elefanten" i hovrätten) pekade ut riktningen som mördaren flydde, 10:45 här:
https://www.youtube.com/watch?v=87LEs7LbhOQ

Eller hur?
Jag måste varit helt borta när jag lyssnade på inslaget han säger ju INTE ENS att det var SE som pekade med handen.
I övrigt se min förra replik i ämnet .TVÅ andra personer har sagt sig ha gjort detta pekat ut mördaarens flyktväg sålunda finns det INGET som tyder på att det var SE.
AttSE påstod sig ha gjort det beror förmodligen på att han läst om det i media alternativt att han när han återvände till mordplatsen själv såg någon peka ut vägen ELLER om han var vittne såg Hans J och /eller den andra mannen peka ut GMs flyktväg.
ATT NÅGON gjorde det råder inget tvivel om men INGET tyder på att det var SE som sagt.
Citera
2020-06-23, 23:26
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Det finns en del i LL:s förhör som återkommer och det är det här med att GM började flykten med att springa lite klumpigt och bredbent och att byxorna var så korta att anklarna syntes.

Det här känner jag mig ganska övertygad om att LL verkligen tror sig ha sett från denna positionen
när han håller på med U-svängen på Sveavägen och samtidigt ringer larmnumret .

https://imgur.com/a/rU8w4cS

1. GM sprang klumpigt och bredbent de första stegen
2. Byxorna var för korta
3. Byxorna ligger som ett slags (...?) runt benen utan att fladdra när GM sprang iväg
3. Anklarna syntes

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESF%C3%96RH%C3%96R-Leif-Ljungqvist.pdf

Det kan ju vara så enkelt som att GM hade väldigt korta och smala byxor men för att LL skulle
hunnit uppfatta detta så tydligt så antar jag att minst 5-10 cm av anklarna måste varit synliga.
Det verkar dock märkligt att gå omkring med så korta byxor att 5-10cm av anklarna syns
och dessutom en kall februarikväll.

Nu spånar jag fritt:

Som en alternativ förklaring så kanske LL såg något annat som han under den korta stunden och i halvmörkret uppfattade som korta byxor och synliga anklar.

Jag tänker mig mörka skor och mörka byxor och något ljusare naturfärgat som håller byxbenen på plats nertill. Det här ljusare naturfärgade som håller byxbenen på plats nertill har LL uppfattat som anklarna.

Skorna tror jag inte LL har kunnat uppfattat så tydligt och det kan mycket möjligt varit grövre kängor istället för lågskor. Det skulle kanske kunna förklara varför GM sprang lite klumpigt.

Det som höll byxbenen på plats vet jag inte vad det kan vara .
Kanske några korta naturfärgade damasker liknande dessa med byxbenen nedstuckna.
https://www.outdoorwarehouse.co.za/product/rogue-short-gaiterleather-with-toggle

Finns det någon av de huvudmisstänka som kan ha använt något liknande så tror jag det är mördaren.

Den enda som har mörkblå täckjacka och mörka korta byxor där anklarna syns lite samt mörka skor och som varit nära mordplatsen, det är vittnet Nicola Fauzzi som paret Palme mötte c:a 1 1/2 minut innan skotten föll. Han är desssutom den som är mest lik den värdelösa fantombilden.

Kan Lisbeth Palme haft kvar hans klädsel på näthinnan? Är det därför hon säger blå täckjacka? Blandar hon ihop Fauzzi och mördaren pga att hon är förvirrad?

https://www.google.com/search?q=nicola+fauzzi&source=lnms&tbm=isch&sa=X&v ed=2ahUKEwiv1IPd7JjqAhVJwMQBHeA4CXUQ_AUoAXoECAsQAw &biw=1280&bih=635#imgrc=D-p0_f3NyjdN7M

https://www.google.com/search?q=fantombild+palmemordet&tbm=isch&ved=2ahUK EwiRvrKO7pjqAhVSvCoKHZvqDvAQ2-cCegQIABAA&oq=fantombild+palmemordet&gs_lcp=CgNpbW cQAzICCAAyAggAMgYIABAFEB4yBggAEAgQHjIGCAAQCBAeUNh3 WIeUAWDlmAFoAHAAeACAAUCIAbwEkgECMTKYA QCgAQGqAQtnd3Mtd2l6LWltZw&sclient=img&ei=VHHyXpHEM tL4qgGb1buADw&bih=635&biw=1280#imgrc=JP09eaBBSAPwx M

Att Leif L säger korta byxor och synliga anklar kan ju bero på hans position när mördaren börjar springa lätt framåtlutad. Det är dock besvärligt att LL ändrar sitt signalement angående jackan.

Inge M, som sett hela förloppet på håll är säker på att mördaren hade stickad mössa. Så är även Anders B. som varit nära händelsen.
Senast redigerad av BeatriceCenci 2020-06-23 kl. 23:32.
Citera
2020-06-23, 23:30
Medlem
CapsLockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
I den här länken finns också Anette K;s första förhör med

https://easyupload.io/jl53d4

Oerhört intressant!!
Citera
2020-06-23, 23:37
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Den enda som har mörkblå täckjacka och mörka korta byxor där anklarna syns lite samt mörka skor och som varit nära mordplatsen, det är vittnet Nicola Fauzzi som paret Palme mötte c:a 1 1/2 minut innan skotten föll. Han är desssutom den som är mest lik den värdelösa fantombilden.

Kan Lisbeth Palme haft kvar hans klädsel på näthinnan? Är det därför hon säger blå täckjacka? Blandar hon ihop Fauzzi och mördaren pga att hon är förvirrad?

https://www.google.com/search?q=nicola+fauzzi&source=lnms&tbm=isch&sa=X&v ed=2ahUKEwiv1IPd7JjqAhVJwMQBHeA4CXUQ_AUoAXoECAsQAw &biw=1280&bih=635#imgrc=D-p0_f3NyjdN7M

https://www.google.com/search?q=fantombild+palmemordet&tbm=isch&ved=2ahUK EwiRvrKO7pjqAhVSvCoKHZvqDvAQ2-cCegQIABAA&oq=fantombild+palmemordet&gs_lcp=CgNpbW cQAzICCAAyAggAMgYIABAFEB4yBggAEAgQHjIGCAAQCBAeUNh3 WIeUAWDlmAFoAHAAeACAAUCIAbwEkgECMTKYA QCgAQGqAQtnd3Mtd2l6LWltZw&sclient=img&ei=VHHyXpHEM tL4qgGb1buADw&bih=635&biw=1280#imgrc=JP09eaBBSAPwx M

Att Leif L säger korta byxor och synliga anklar kan ju bero på hans position när mördaren börjar springa lätt framåtlutad. Det är dock besvärligt att LL ändrar sitt signalement angående jackan.

Inge M, som sett hela förloppet på håll är säker på att mördaren hade stickad mössa. Så är även Anders B. som varit nära händelsen.
Pssst!

Kolla byxbenen på Crille på vittneskonfrontationen en bit ner på sidan:
https://elisabethoglund.se/blogg/idag-kan-jag-avsloja-misstankte-palmemordaren-christer-pettersson-hade-en-magnum-revolver-hangande-i -sin-egen-hall/

Är det inte en strumpa man ser sticka fram mellan hans skodon och byxbenet? Jovisst är det det. Resten av länken är mycket intressant att läsa.
Citera
2020-06-23, 23:43
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Det är en intressant omständighet att SE INTE kändes igen av andra vittnen MEN det finns andra omständigheter som gör honom mer misstänkt för mig.
Han KAN som sagt ha stått tio meter bort och betraktat skeendet och ingen tog notis om honom det ÄR tänkbart.
Även om det som sagt är sannolikare att han var GM men det är andra saker som gör mig mer misstänksam än att igen kände igen honom även om det är en av många faktorer som gör SE till den i MINA ögon mest trolige mördaren.
Jag har stor respekt för att du har helt andra tankegångar utan bevis kommer vi inte mycket längre tyvärr.
Om vi förenklar det och tänker oss att alla vittnen som inte pratar med någon eller gör väsen av sig blir oigenkännbara vid en konfrontation. Om vi också tänker att man gör en bedömning utifrån SE:s personlighet och kommer fram till att han högst troligt inte skulle göra väsen av sig i en sådan situation, och att man i nästa steg kommer fram till att han mycket väl skulle kunna ta till lögner för att framhäva sig själv efter händelsen. Var hamnar vi då? Du kanske ser att det här påverkar hela teorin eftersom det är en analys av teorins grund. Nu tror jag givetvis inte att man skulle kunna komma fram till så här säkra slutsatser, men en utgångspunkt för vad som är sannolikt skulle man få. Saknar man den slutar det med SE sprang på David Bagares gata och hade en revolver på sig med tanke på vad som hände.
Citera
2020-06-23, 23:46
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Det är bra Dödis! På dem bara!

Nu ska vi se hur Crispy och andra kepsologer ska tackla det här. Har någon postat bilden på en förmodad SE på brottsplatsen som cirkulerat i tråden många gånger tidigare? Bilden där en kepsnisse står bredvid en polisbil? Det skulle vara intressant med ett resonemang kring den bilden. Vi sträcker ut en hand till dig Crispy, Dödis och jag! Låt oss sätta oss ner och diskutera SE som vuxna män.

Det finns bara två alternativ, antingen är den tagen strax efter mordet och visar en människa mycket lik Engström.

Eller så är den tagen senare och visar också en människa mycket lik Engström.

Hur man än vänder och vrider på det där är det uppenbart, att ifall det inte är Engström, så måste det ha funnits åtminstone en liknande människa i Stockholm denna afton.

Med sådan vetskap får man fråga sig, hur kan man peka ut Engström, om det finns bevis på att det fanns andra sådana gubbar?

Jag tror att de som tittat på bilden och hävdar att det inte är han, inte har förstått vad det implicerar.

Det rimligaste är att bilden från Tunnelgatan visar Engström före det att han går tillbaka till Skandia. Fotografer har nästan 20 minuter på sig för att ta sig till platsen, men Sveavägen är kanske något väldigt perifert ställe, vem vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in