2020-06-23, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Är det någon som har koll vad klustersmitta innebär? Alltså ibland får jag känslan att man talar om det som om det är en egenskap i själva viruset. Men det måste väl vara våra restriktioner som gör att det uppstår som klustersmitta? Hade vi levt som vanligt så hade väl skiten bränt igenom befolkningen som influensa.
Gissar att det är att man behöver vara nära varandra under en lite längre tid för att det ska smittas och då sprids det ju inte lika enkelt vind för våg genom landet. Men jag är långt från någon expert på området, tänker mest logiskt!
Citera
2020-06-23, 22:57
Medlem
Citat:
Är det någon som har koll vad klustersmitta innebär? Alltså ibland får jag känslan att man talar om det som om det är en egenskap i själva viruset. Men det måste väl vara våra restriktioner som gör att det uppstår som klustersmitta? Hade vi levt som vanligt så hade väl skiten bränt igenom befolkningen som influensa.

Japanerna förklarar det som att vissa personer är jättesmittsamma medan andra i princip inte smittar alls. Dessutom verkar viruset trivas bäst i vissa specifika miljöer. Aktuella exempel är gruvor, köttfabriker, kör-sång, restaurang med dålig ventilation, gruppträning inomhus, tyvärr äldreboenden och sjukhusmiljöer m.m. På grund av detta sprider det sig inte jämnt över samhället.
Citera
2020-06-23, 23:00
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Ja, du gör nog klokt i att släppa det för detta var nog den sjukaste diskussionen jag haft hittills här inne.
Även du inser detta. Att detta inte stämmer överens överhuvudtaget med den pandemi vi har idag.
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
För det är vad du sitter och säger och det är vad du länkat till mig där 20% av Covid-19 smittade behöver sjukvård.

Försöker en 3:e gång:
Var länkar jag till det (20%)?

Ja, sannolikt är siffrorna lägre än det WHO anger på sin hemsida.

Dina egna uträkningar har dock enorma brister:
- En person kan testa positivt flera gånger.
- Man kan testa positivt och redan vara på sjukhus.
- Man kan testa positivt på ett äldreboende och då blir man inte inlagd på sjukhus.
- Man kan nekas sjukhusvård fast man behöver det.

USA:s senaste statistik säger:
Citat:
The average rate of ICU hospitalization is 5%
https://covidusa.net/
Citera
2020-06-23, 23:02
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Som Björn Olsen skriver i sin bok: man får övertyga de nära anhöriga att inte ge antibiotika för den gamle och sjuke även om det skulle innebära lite längre livstid just för den individen. Man får tänka lite större. Globalt. Inte fastna i individen. Annars är man ingen bra läkare.

Tycker att det är en skör linje mellan dödshjälp och palliativ vård. Sedan skulle exempelvis kungen få antibiotika om det så bara gav honom lite längre livstid.

Man blir orolig när det är så stor skillnad mellan oss medborgare och medicinska insatser.
Citera
2020-06-23, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Säg det då. För det du säger i dina inlägga är att vi är lite flockimmuna. Vilket per definition är en omöjlighet.

Ord har betydelse.

För övrigt kommer flockimmunitet det inte inträffa förrän det finns vaccin.

Och vad gör vi fram tills ett vaccin kommer? Gömmer oss hemma? Glöm det. Svenska folket har tröttnat rejält och hoax viruset är inte ens samtalsämne längre.
Citera
2020-06-23, 23:03
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:

Snabbare än influensa Covid-19 mer smittsamt (har högre R-tal).
Citera
2020-06-23, 23:05
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadharjag
Japanerna förklarar det som att vissa personer är jättesmittsamma medan andra i princip inte smittar alls. Dessutom verkar viruset trivas bäst i vissa specifika miljöer. Aktuella exempel är gruvor, köttfabriker, kör-sång, restaurang med dålig ventilation, gruppträning inomhus, tyvärr äldreboenden och sjukhusmiljöer m.m. På grund av detta sprider det sig inte jämnt över samhället.
Jo men då alla länder i princip har restriktioner eller har haft så är det omöjligt att säga om det bara inte handlar om det restriktionerna när det blir den typen av klusterutbrott du nämner. Alltså vad jag inte fattar är var smittor smittar om det inte sker i miljöer där folk är nära varandra? Var blir folk smittade av influensan om inte från familjemedlemmar eller i de miljöer som du nämner? De säger ju att arbetsplatser och familjen är det största smittkällan till covid19 i Sverige.Men samma grej borde gälla influensa? Dock så skulle grejen att vissa knappt smittar kunna vara en förklaring. Har du en källa på det?
Citera
2020-06-23, 23:05
Medlem
madchances avatar
Citat:

I min fantasi så betyder det att viruset normalt inte är så smittsamt utan att det krävs olyckliga omständigheter för att många skall bli smittade, som virusmängd, temperatur, luftfuktighet, luftströmmar, hälsostatus, avstånd, antal personer etc.
Citera
2020-06-23, 23:06
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Vad tjatar ni om?
Ersätt hela FHM och avsätt regeringen för deras kapitala misslyckande som gör att vi snart är lika drabbade som Italien.
Fattar ni inte hur jävla illa det är?!

MEN!!! Det är försent.
Öppna samhället nu.
BLM demonstrationerna ökade inte fallen. Att folk lever EXAKT som vanligt här i sthlm ökar inte fallen.
Och NEJ vädret påverkar inte ett jävla skit.
Dödstal och inlagda går neråt konstant. Det skulle inte gå snabbare neråt nu med en lockdown eller dylikt. Det kommer sjunka ner tills vi har 10 döda om dagen ungefär. Sen lär det hålla sig så.
Detta är överspelat.

Skönt att du som expert kan säga att denna pandemi är nu över. Känner mig så mycket tryggare nu. Kanske kan du ringa till inrikesministern och be att han nu öppnar våra kära nöjesparker som Grönan och Liseberg?
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Tycker att det är en skör linje mellan dödshjälp och palliativ vård. Sedan skulle exempelvis kungen få antibiotika om det så bara gav honom lite längre livstid.

Man blir orolig när det är så stor skillnad mellan oss medborgare och medicinska insatser.

En bra sak utav detta är kanske att det blir mer uppmärksamhet kring hur äldre behandlas. Det är inget nytt att de får palliativ vård. Det har äldre fått i åratal om det enbart rört sig om vanlig influensa. Inga nya regler här inte. Minns tydligt ens egna äldre som sparkade bakut när de skulle in på hemmet. De visste att de skulle inte leva länge där och så blev det också i samtliga fall. Något sådär friska när de kom in sedan efter några månader döda. Inget nytt under solen här inte. Praxis bara. Äldre kommer inte till sjukhus om man inte är kungen eller viktig på något annat sätt.
Citera
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Snabbare än influensa Covid-19 mer smittsamt (har högre R-tal).
Ja precis, vilket borde stärka min hypotes att det smittar som en klustersmitta pga restriktionerna.
Citera
2020-06-23, 23:07
Medlem
https://www.dn.se/nyheter/sverige/s-om-iva-prioriteringar-konsekvens-av-nedmontering-av-offentlig-vard/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in