2020-06-23, 21:03
Medlem
Det var då själva fan att en pandemi påverkar vårdköerna.

Vårdköer som för övrigt inte var lika viktiga för en månad sedan när en dålig ekonomis påverkan på dessa diskuterades. Här diskuterar vi Covid-19, inte cancer! Så löd domen då.
Citera
2020-06-23, 21:04
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nej så många lär inte behöva sjukhusvård, de som är multisjuka med redan dåliga lungor läf behöva det men inte relativt friska pensionärer.

Du..

Man hamnar inte på ett äldreboende om man är en "frisk pensionär". Då bor man hemma !
Citera
2020-06-23, 21:04
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Ja hur tänkte man här? Bra fråga.

Jag minns statsepidemiologen sa "vi har räknat fel" angående dimensioneringen av antal sjukhusplatser som skulle behövas, som att det skulle behövas betydligt fler än vad de räknat med initialt.

Varje patient ligger länge var snittet 25 dagar på IVA eller minns jag fel?

Jag tror jag lyckats få ut det nån gång ut https://www.icuregswe.org/

men nu vet jag inte hur jag gjorde,
Citera
2020-06-23, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews

ingen sk flockimmunitet
Jo då en viss sådan har såklart inträffat, ingen trodde väl att det skulle ske på någon månad eller två när det dessutom infördes restriktioner.
Citera
2020-06-23, 21:05
Medlem
madchances avatar
Tegnell tror inte längre på en andra våg;

"Det här blir ingen klassisk andra våg av pandemi-typ, som en stor omfattande spridning i samhället, det tror jag inte kommer bli speciellt vanligt, däremot kommer vi säkert få se det här typen av utbrott när man inte riktigt följt alla regler och rekommendationer på ställen i världen för då för då finns alltid det här viruset någonstans"

Vid 49:00
https://www.svtplay.se/video/27282005/nyheter-direkt/folkhalsomyndigheten-haller-presstraff-om-coronapandemin?start=auto
Citera
2020-06-23, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Du..

Man hamnar inte på ett äldreboende om man är en "frisk pensionär".!
Har själv relativt friska släktingar på äldreboende. En har dock ett fysiskt handikapp som gör att han inte klarar sig själv men frisk i övrigt utan medicinering.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Ja hur tänkte man här? Bra fråga.

Jag minns statsepidemiologen sa "vi har räknat fel" angående dimensioneringen av antal sjukhusplatser som skulle behövas, som att det skulle behövas betydligt fler än vad de räknat med initialt.

Varje patient ligger länge var snittet 25 dagar på IVA eller minns jag fel?

Så är det. Med det sagt så hjälper varje smittad person som inte behöver sjukhusvård (som isolerar sig) Sverige i stort. Immuniteten är dock en faktor som kommer hjälpa oss för specifika grupper och specifika regioner. Exempelvis kan jag gott tänka mig att varenda äldreboende i region Stockholm har en hög andel antikroppar hos personalen. Hur länge dessa är verksamma är en annan fråga.
Att fallen i vården i region Stockholm faktiskt faller utan någon som helst form av social distansering, livet är i stort sätt som vanligt här, är rimligtvis också en effekt av den immunitet staden nu har.
Att ha detta som strategi är dock extremt tveksamt med tanke på komplikationerna och framförallt att man i det läget spelar roulette med människoliv.
Citera
Medlem
På aktuellt säger dom nu att svenskar får inte resa till Finnland i sommar.
Däremot erbjuder Finnland hjälp till Sverige mot coronan.
Fan vad pinsamt.
Citera
2020-06-23, 21:09
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är inte dödstalen utan antal nya fall. Har man micklat med det då det ser dåligt undrar jag?
Det är samma där. Man rapporterar per dag och så fyller man på bakåt i den interna rapporteringen så bäst man kan.

Jag tror faktiskt inte man medvetet manipulerar siffrorna. Jag tror rapporteringen är så bristfällig att det blir 'ryckigt'. Man har inte full kontroll på på processerna, helt enkelt.

Vi hade samma problem här. Jag vill påstå att vi fortfarande ligger back 7-8,000 avlidna i den statistik som ligger ute via officiella publikationer. Internt är den redan uppdaterad och erkänd (runt 50,000 för ett par veckor sedan). Skillnaden är väl att ingen här menar att vi är världsbäst på detta eller att våra siffror är 100% korrekta.

Det här är 'uncharted waters' för alla.
Citera
2020-06-23, 21:12
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Tegnell tror inte längre på en andra våg;

"Det här blir ingen klassisk andra våg av pandemi-typ, som en stor omfattande spridning i samhället, det tror jag inte kommer bli speciellt vanligt, däremot kommer vi säkert få se det här typen av utbrott när man inte riktigt följt alla regler och rekommendationer på ställen i världen för då för då finns alltid det här viruset någonstans"

Vid 49:00
https://www.svtplay.se/video/27282005/nyheter-direkt/folkhalsomyndigheten-haller-presstraff-om-coronapandemin?start=auto

Så var allt förgäves då ?

I höst skulle Sverige vara "cleant" och till omvärldens allmänna beundran. Medans man i resten av norden kunde förvänta sig en katastrof utav bibliska proportioner..
Citera
2020-06-23, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Så de ingår inte i din uträknade siffra (för de som ska läggas in på sjukhus), eller hur.

Du svarar aldrig på frågor av princip eller?
Var länkar jag till det (20%)?

Jag tror att knuten är vad de 15% (som jag har länkat till) kan gälla de som utvecklat sjuksdomssymptom. Står otydligt beskrivet.

Sedan är det säkerligen så att vissa testar positivt flera gånger (under flera olika dagar). Vilket också påverkar statistiken.

Men jag släpper det.
Jag har förstått att du redan "vet" sanningen.
Jag vill dock se beräknade siffror internationellt. För Sveriges siffror är med all säkerhet påverkade av vår strategi för att skydda sjukvården.

Ja, du gör nog klokt i att släppa det för detta var nog den sjukaste diskussionen jag haft hittills här inne.
Även du inser detta. Att detta inte stämmer överens överhuvudtaget med den pandemi vi har idag.
Citera
2020-06-23, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Skulle Sverige ha haft 1000 corona positiva per månad, då är jag helt övertygad om att inläggningen för det vore högre, betydligt högre. Säg ca 20 % pga dödlighet, eller risker med långt sjukdomsförlopp och rehabilitering.

Men nu blev det inte så, pga en tsunami av smittade, ca 61000 konstaterade idag. Då offrade "flocken" sina gamla och svaga.

Jasså?? Gjorde Danmark och Norge likadant? För det ser ju lika ut där.

Om 5% skulle läggas in på IVA så skulle det läggas in mellan 2-10 pers dagligen!! i Danmark på IVA.
När de i själva verket har 8st inlagda totalt sett...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in