2020-06-23, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Spekulera om möjligheten att man hittar botemedel mot viruset!

Själv ser jag möjligheten att man inte gör det.
Allmänna uppfattningen verkar vara att det är en tids- och resursfråga innan man gör det.

Hej Jof,

SARS CoV-2 ger en akut infektion som kroppen själv botar i de allra flesta fallen.
Det som behövs och som hela världen och f f a den rika världen satsar på är:

1. En specifik behandling som kan ges till de allvarligt/kritiskt sjuka så att de inte dör.

Som jag skrivit många gånger tidigare kommer det troligen behövas en kombination av antiviral- och immunmodulerande behandling. Tekniken går ständigt framåt vilket underlättar enormt. Kunskapen om både virologin och immunförsvaret ökar kontinuerligt. Det utvecklas kontinuerligt både antivirala- och immunmodulerande läkemedel. Det finns kliniska prövningar som redan gett lovande resultat som jag tidigare berättat om och det pågår väldigt många kliniska prövningar runt om i världen. Jag är därför hoppfull att vi snart kan ha en bra behandlingskombination som kan hjälpa många allvarligt/kritiskt sjuka.

2. Ett effektivt och säkert vaccin.

Allt går med raketfart. Det finns några vaccin som jag nämnt tidigare som på rekordtid redan har kommit till kliniska fas 2/3 studier på människor. Det finns dessutom över hundra andra vaccinkandidater i pipelinen. Även här går teknologin/utvecklingen framåt med stormsteg.

Det satsas extremt stora resurser och det kommer ju bli både en ekonomisk och goodwill jackpott för de bolag som lyckas.
Citera
2020-06-23, 22:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Var i skärgården över helgen.

Pressen rapporterade om långa köer och folk som inte fick åka med båtar pga corona-restriktionerna.
Det visade sig vara en stor bluff, Waxholmsbolaget fick hjälp av Strömma-kanal-bolaget m.fl andra att sätta in extrabåtar, detta gjordes i sån hast att inte ens deras kassasystem hängde med när folk sen skulle betala biljetterna-så en del fick åka gratis...
Besättningarna undrade vad fan pressen skrev om, båtarna gick överlag med kanske 20% beläggning.

Däremot noterade jag 2 intressanta saker. Delar av Waxholmsbolagens båtar har idag AC-men dom kör inte 100% utbytbar luft utan en del återcirkulerar. Och vid båda resor till båtarna med taxi envisades taxichaffisarna att köra AC på fullt blås- med inställning av återcirkulation av delar av luften även där, vilket är ett utmärkt sätt att sprida smitta, jag hotade med att ta en annan bil om jag inte fick ha sidorutan nere och få in friskluften den vägen istället, båda chaffisarna hade svårt att förstå återcirkulations-principen, men båda hade även svårt med svenskan så då blir tekniska saker än jobbigare att förklara.

Här blir det då intressant att se Tegnells utspel idag om att inte använda fläktar inom åldringsvården, han hade ju tidigare bergfast inställning att coronan enbart var en kontaktsmitta, så nu när värmen går över 30+ och fläktarna kommer fram har han alltså "förbjudit" dessa helt plötsligt, vi kan ju räkna ut hur jävligt det kommer att bli hos de gamla med pissig ventilation.

Hoppas någon vaken rullar in en AC hos gamlingarna,-sen sätter ett större HEPA framför insugsfiltret på AC:n så har man då löst "risken" som Tegnell helt plötsligt insett, sådär 4 månader senare...

Det där med återcirkulation av luften, är verkligen väldigt illa...

Man får försöka ha fönstren öppna i de äldres rum, och sedan använda gummilakan och våta lakan i sängarna (blir förvånansvärt svalt), torka av dem med våta dukar emellanåt och sådana gammaldags metoder från tiden före fläktar och ventilationssystem...
Citera
2020-06-23, 22:14
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En..andra..chans
Hej Jof,

SARS CoV-2 ger en akut infektion som kroppen själv botar i de allra flesta fallen.
Det som behövs och som hela världen och f f a den rika världen satsar på är:

1. En specifik behandling som kan ges till de allvarligt/kritiskt sjuka så att de inte dör.

Som jag skrivit många gånger tidigare kommer det troligen behövas en kombination av antiviral- och immunmodulerande behandling. Tekniken går ständigt framåt vilket underlättar enormt. Kunskapen om både virologin och immunförsvaret ökar kontinuerligt. Det utvecklas kontinuerligt både antivirala- och immunmodulerande läkemedel. Det finns kliniska prövningar som redan gett lovande resultat som jag tidigare berättat om och det pågår väldigt många kliniska prövningar runt om i världen. Jag är därför hoppfull att vi snart kan ha en bra behandlingskombination som kan hjälpa många allvarligt/kritiskt sjuka.

2. Ett effektivt och säkert vaccin.

Allt går med raketfart. Det finns några vaccin som jag nämnt tidigare som på rekordtid redan har kommit till kliniska fas 2/3 studier på människor. Det finns dessutom över hundra andra vaccinkandidater i pipelinen. Även här går teknologin/utvecklingen framåt med stormsteg.

Det satsas extremt stora resurser och det kommer ju bli både en ekonomisk och goodwill jackpott för de bolag som lyckas.
Jag hoppas du får rätt i dina (fromma?) förhoppningar.
Ha det bra!
Jag har f.ö. idag postat mitt första covidprov. Gick ju enkelt. Lite tveksamt vad jag ska ha resultatet till.
Jof
Citera
2020-06-23, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Jag hoppas du får rätt i dina (fromma?) förhoppningar.
Ha det bra!
Jag har f.ö. idag postat mitt första covidprov. Gick ju enkelt. Lite tveksamt vad jag ska ha resultatet till.
Jof

Tack detsamma!
Citera
2020-06-23, 22:25
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det där med återcirkulation av luften, är verkligen väldigt illa...

Man får försöka ha fönstren öppna i de äldres rum, och sedan använda gummilakan och våta lakan i sängarna (blir förvånansvärt svalt), torka av dem med våta dukar emellanåt och sådana gammaldags metoder från tiden före fläktar och ventilationssystem...

Varje fönster i normalstorlek hos åldringarna genererar en värme-effekt på nästan 2000W när solen gassar mot glaset och dom vridit ner persiennerna på max, går knappast att ta på glaset-så varmt blir det, då borde gemene man inse att ett rum med 2-3 fönster där solen ligger på lätt går upp till 40-50+, även när rutorna är öppna.

Egentligen kanske man kunde prova att köpa dunkvis med 3% väteperoxid, lägga lakan i detta-sen hänga upp och blåsa på dessa med fläktar-eventuellt virus bör då dö på stubinen när det träffar ett blött lakan med väteperoxid. Fast enklast är en rullbar AC-sätta ett löst HEPA-filter framför dammfiltret på insuget så har man löst ev virusproblem. Kommande värmebölja lär orsaka ganska många dödsfall till, och hur jävligt blir det inte för personalen att jobba med visir ochn95 masker under sådana temperaturer...
Citera
2020-06-23, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast det undrar jag, om det stämmer. Det har ju ända ifrån början varit Tegnell som har motarbetat varje form av reserestriktion, gränsstängning, avspärrning, indragna flygtillstånd, screening av passagerare och besättning på flygplatser och i hamnar, UD-avrådan, etc. etc..

Hej igen,

Det är bara en spekulation från min sida, men jag baserar den spekulationen på att viruset är precis lika smittsamt och farligt som när reserestriktionen fanns. De som är mottagliga är precis lika mottagliga som tidigare. FHM har regelbunden kontakt med regionernas smittskyddsläkare och Gotlands smittskyddsläkare är nog inte alltför glad. Så ur FHMs synpunkt ser jag ingen anledning till varför de helt plötsligt ändrar sig. Det är ju faktiskt en icke obetydlig smittorisk när ex Stockholmare åker till Gotland. Då blir den logiska förklaringen i mitt huvud att det är ett politiskt beslut för turistnäringen mm. OBS! Jag vill vara politiskt neutral och lägger ingen värdering i beslutet.
Citera
2020-06-23, 23:45
Medlem
Citat:
Hej,

Alla har vi tillgång till våra cytotoxiska T-celler. De ingår i vårt oerhört komplexa och fantastiska immunförsvar.
Det finns tyvärr ingen rutinmetod ännu för att testa om vi har specifik T-cellsimmunitet.

Ok, hoppas en sån testmetod kommer snart. Det låter bra att alla har tillgång till de T-celleerna om de inte ställer till med annat skit utan bara äter upp elaka celler.... men jag förstår att det inte är så enkelt utan mycket mycket mer komplext än så,
Tack för svar!
Citera
2020-06-24, 06:24
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Hej igen,

Det är bara en spekulation från min sida, men jag baserar den spekulationen på att viruset är precis lika smittsamt och farligt som när reserestriktionen fanns. De som är mottagliga är precis lika mottagliga som tidigare. FHM har regelbunden kontakt med regionernas smittskyddsläkare och Gotlands smittskyddsläkare är nog inte alltför glad. Så ur FHMs synpunkt ser jag ingen anledning till varför de helt plötsligt ändrar sig. Det är ju faktiskt en icke obetydlig smittorisk när ex Stockholmare åker till Gotland. Då blir den logiska förklaringen i mitt huvud att det är ett politiskt beslut för turistnäringen mm. OBS! Jag vill vara politiskt neutral och lägger ingen värdering i beslutet.

Ja, det är ett jättedumt och farligt beslut! Jag menar bara, att det var det också när Tegnell sa att UD inte fick avråda från utlandsresor (inte ens till Italien, Österrike eller Iran när man VISSTE att viruset fanns där), inte fick dra in Iran Airs trafiktillstånd (fast man VISSTE att viruset härjade fritt där), att företag inte skulle låta anställda som varit i smittade trakter arbeta hemma (det höll han på länge), att likaså barn som kom hem från Alperna skulle vara i skolan, och Gud vet allt dumt som den karl'n har sagt. Hans ledstjärna har hela tiden varit att alla människor måste få resa vart de vill, utan konsekvenser.
Citera
2020-06-24, 10:40
Medlem
halvfestligts avatar
En fråga om covid-tester och deras trovärdighet. En god vän till mig har en 80+ släkting som fick lunginflammation förra veckan (midsommar). Denne hade rört sig ute i samhället (fd idrottare, pigg för sin ålder, vägrar isolera sig). Han testades för covid på sjukhus - åkte in på akuten - men det visade negativt svar. Han fick penicillin och skickades hem. (Chockerande för mig). Min fråga: är testerna för covid 100% pålitliga, på sjukhus? Ska han isolera sig? Sjukhuset sa inget om detta. Och: vad tror du orsakar denna typ av lunginflammation, är det vanligt så här års?
Citera
2020-06-24, 22:42
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Hej igen,

Det är väl mer en filosofisk fråga för vissa. För mig är det som sagt helt självklart att virus är levande.
Ok tack för alla fina svar - en enda sak till som jag undrat över är om man har ihjäl viruset i frysen. Hur länge isf och vilken temp erfordras för att man ska vara säker på att man har dödat det?
Citera
2020-06-25, 14:30
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Varför skulle hen göra ett antikroppstest om hen har symtom?

Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Nej, det är det väl ingen som har symtom som gör antikroppstester? Man gör det för att få reda på om man haft C19 och då kanske kan vara immun.

EDIT: Vadå "för otroligt" - du påstår väl ändå inte att jag sitter här å fablar ihop nåt för å verka märkvärdig? Det gick till exakt så som jag har beskrivit det hela. Så se upp och tänk till minst två gånger innan ni går och gör något antikroppstest. Hade jag vetat hur det skulle utföras så hade jag aldrig tagit mig till vårdcentralen och besvärat min läkare att beställa ett test till mig.

Ja, jag var lite för snabb. Jag menar om det funnits symtom.

Då borde du anmäla det hela. Det finns ingen normal människa som tar sitt egna plåster från sin egna arm och sätter på en patient. Det är isåfall skandal.
Citera
2020-06-25, 16:15
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slipsluder
Ja, jag var lite för snabb. Jag menar om det funnits symtom.

Då borde du anmäla det hela. Det finns ingen normal människa som tar sitt egna plåster från sin egna arm och sätter på en patient. Det är isåfall skandal.
Jo jag hade haft symtom men jag hade inga antikroppar så det var en annan infektion jag då var drabbad av.

Jag påtalade det där med plåstret för min läkare och hon sa: "Det var bra att få veta" Så jag antar att hon tog tag i det.

Alltså det var inget gammalt sårplåster hon använde utan hon förberedde sig på det där sättet med att riva av en bit plåster och fästa det på sin egen arm och sen överföra det på mig (patienten).
Jag reagerade blixtsnabbt och bad om sprit och hon skämdes och bad om ursäkt. Ohyggligt korkat beteende må jag säga....får hoppas det var en engångshändelse och inte en (o)vana.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in