Citat:
Hej Jof,
SARS CoV-2 ger en akut infektion som kroppen själv botar i de allra flesta fallen.
Det som behövs och som hela världen och f f a den rika världen satsar på är:
1. En specifik behandling som kan ges till de allvarligt/kritiskt sjuka så att de inte dör.
Som jag skrivit många gånger tidigare kommer det troligen behövas en kombination av antiviral- och immunmodulerande behandling. Tekniken går ständigt framåt vilket underlättar enormt. Kunskapen om både virologin och immunförsvaret ökar kontinuerligt. Det utvecklas kontinuerligt både antivirala- och immunmodulerande läkemedel. Det finns kliniska prövningar som redan gett lovande resultat som jag tidigare berättat om och det pågår väldigt många kliniska prövningar runt om i världen. Jag är därför hoppfull att vi snart kan ha en bra behandlingskombination som kan hjälpa många allvarligt/kritiskt sjuka.
2. Ett effektivt och säkert vaccin.
Allt går med raketfart. Det finns några vaccin som jag nämnt tidigare som på rekordtid redan har kommit till kliniska fas 2/3 studier på människor. Det finns dessutom över hundra andra vaccinkandidater i pipelinen. Även här går teknologin/utvecklingen framåt med stormsteg.
Det satsas extremt stora resurser och det kommer ju bli både en ekonomisk och goodwill jackpott för de bolag som lyckas.