Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Fast det undrar jag, om det stämmer. Det har ju ända ifrån början varit Tegnell som har motarbetat varje form av reserestriktion, gränsstängning, avspärrning, indragna flygtillstånd, screening av passagerare och besättning på flygplatser och i hamnar, UD-avrådan, etc. etc..
Var i skärgården över helgen.
Pressen rapporterade om långa köer och folk som inte fick åka med båtar pga corona-restriktionerna.
Det visade sig vara en stor bluff, Waxholmsbolaget fick hjälp av Strömma-kanal-bolaget m.fl andra att sätta in extrabåtar, detta gjordes i sån hast att inte ens deras kassasystem hängde med när folk sen skulle betala biljetterna-så en del fick åka gratis...
Besättningarna undrade vad fan pressen skrev om, båtarna gick överlag med kanske 20% beläggning.
Däremot noterade jag 2 intressanta saker. Delar av Waxholmsbolagens båtar har idag AC-men dom kör inte 100% utbytbar luft utan en del återcirkulerar. Och vid båda resor till båtarna med taxi envisades taxichaffisarna att köra AC på fullt blås- med inställning av återcirkulation av delar av luften även där, vilket är ett utmärkt sätt att sprida smitta, jag hotade med att ta en annan bil om jag inte fick ha sidorutan nere och få in friskluften den vägen istället, båda chaffisarna hade svårt att förstå återcirkulations-principen, men båda hade även svårt med svenskan så då blir tekniska saker än jobbigare att förklara.
Här blir det då intressant att se Tegnells utspel idag om att inte använda fläktar inom åldringsvården, han hade ju tidigare bergfast inställning att coronan enbart var en kontaktsmitta, så nu när värmen går över 30+ och fläktarna kommer fram har han alltså "förbjudit" dessa helt plötsligt, vi kan ju räkna ut hur jävligt det kommer att bli hos de gamla med pissig ventilation.
Hoppas någon vaken rullar in en AC hos gamlingarna,-sen sätter ett större HEPA framför insugsfiltret på AC:n så har man då löst "risken" som Tegnell helt plötsligt insett, sådär 4 månader senare...