2020-06-23, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Finns dokumentationen från den fotokonfrontationen tillgänglig på internet? Vore intressant att veta vilka han fick se bild på.
Ja, den finns dokumenterad någonstans, jag tror jag såg ett referat på Filters hemsida eller liknande. Någon räv här i inne borde kunna peka dig i rätt riktning.

Minns att 15 bilder presenterades och SE valde ut fyra (varav två rätt).
Citera
2020-06-23, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Nej. I USA hade jag inte haft några som helst problem. I Sverige 1986 är det svårare att föreställa sig att var man skulle ha tillgång till vapen, eller ha för vana att bära runt på dem.

Nej var man hade inte tillgång till vapen i Sverige 1986, helt riktigt. Dock är det ett antagande ifrån din sida att SE hade för vana att bära runt på ett vapen. Om det nu var det du menade.
Citera
2020-06-23, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leonheart
Nej var man hade inte tillgång till vapen i Sverige 1986, helt riktigt. Dock är det ett antagande ifrån din sida att SE hade för vana att bära runt på ett vapen. Om det nu var det du menade.
Va? Jag tycker att det som talar emot SE som mördare är att det är svårt att placera ett vapen i handen på honom (givet samhällssituationen och hans personlighet).

Att skönja ett alibi från väktarna tycker jag är att sträcka saker litet väl långt. Utstämplingstiden kan ju ha varit 23.18 t o m, om inte Roland Bergström gick ner på sekundnivå i sin granskning av utstämplingstiden.

Jag kan tänka mig att SE visste att stämpelklockan gick, säg 110 sekunder för fort, och att han ville utnyttja detta faktum till sin fördel genom att få en tid bekräftad av RB på uppmaning. Nu gjorde RB en kontroll, så om det var planen (och SE GM) så föll det igenom. Men den kontrollen kan ju ha haft sina brister om den inte gick ner på sekundnivå, så det är faktiskt möjligt att SE stämplade ut 23.18.

En sådan tid passar in med HO:s vittnesmål om att SE lämnade 23.20 när samtalet var över.
Citera
2020-06-23, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buish
Men om SE var GM, skulle han kunna beskriva AB som berusad? Skulle mördaren hinna uppfatta det? Annars kunde han väl bara sagt att han kände igen honom.
Om SE är GM, har han förmodligen kommit ut bakom AB, passerat AB (utan att AB har märkt det för han har blicken i backen) och då lagt märke till att AB kanske går vingligt, luktar sprit, osv.
Citera
2020-06-23, 20:15
Medlem
Citat:
Va? Jag tycker att det som talar emot SE som mördare är att det är svårt att placera ett vapen i handen på honom (givet samhällssituationen och hans personlighet).
Där har du absolut en poäng, men samtidigt talar vi här om en plats och tid där skiljelinjen inte gick mellan innerstadens trygga medelklass i bostadsrätter och förorternas kriminella träsk. Kring SEs arbetsplats vid den här tiden var det mer som att skumrasket och de välordnade var ofrivilliga grannar. Malmskillnadsgatan må ha varit upprensad från prostitution vid det laget, men samtidigt hade du alla de här kåkfararna som CP och hans gäng som rörde sig i kvarteren. Det var spelklubbar här, svartklubbar där och en galen massa vapen i rullning. Den mest förhörda personen i utredningen är Sigge Cedergren och man orkar inte hänga med när han ska förklara vilka vapen som fanns var och när och vem som ägde dem. Tom-tom sålde en Magnum till Lalle som bytte den mot en Colt från Puppe som bytte den mot ett kilo heroin från finnen Rökis som fick den av Stolpen som hade ett salongsgevär som kom från Ekis som hade tre Walter PPK uppkörda i stolgången sen sin senaste volta och inte kunde få ut dem... så låter det ungefär.

Med tanke på SEs vana att gå ut i kvarteren och "dricka middag" samt hans usla personliga ekonomi är det inte alldeles långsökt att tänka sig att han kanske föll för frestelsen att spela ibland. Eller i alla fall äta och dricka på Oxen. Det gör honom inte till polare med Christer Pettersson och inviger honom inte i cirkeln av vapenbytare runt Cedergren, långt ifrån, men jag skulle inte karakterisera hans tillvaro kring Sveavägen anno 1986 som ett helt annat universum än det där kåkfarare handlade med puffror nästgårds.
Citera
2020-06-23, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Mun mot mun ingår i en uppsättning helt generiska saker man riskfritt kan säga om ett mord på öppen gata med efterföljande upplivningsförsök. Blod ur diverse kroppsöppningar utöver kulhålen är en annan. Det är ungefär i nivå med att bli visad en bild av en ung svart person i Yankees-keps och pricka rätt med en gissning att han lyssnar på hiphop och gillar stora rövar.

Sen bommar han på andra saker som att offret landat på rygg och har slutna ögon. Han har även sagt att LP sprang ut i gatan och försökte stoppa bilar, varför det när bilarna redan hade flockats där och när vi vet att hon hade 110% av sin uppmärksamhet på OP.

Förstår inte frågan. Blir en detalj mer trovärdig om den saknas i andra vittnesmål? Vad jag kunnat läsa mig till har så gott som alla varit bryska mot alla. LP skriker åt och sliter i AH, AH fräser ifrån mot LP, GS verkar vara född brysk, faktum kvarstår att absolut ingenting som SE säger till ALG och HO är ett säkert fingeravtryck, han kastar skit på väggen och en del fastnar.

Ingen annan kan vittna om att hon sagt nånting vettigt om signalement på mordplatsen. Det är heller inte SEs ingång i frågan om blå täckjacka överhuvudtaget. Det som gnager för SE är den där lilla jäveln i blå täckjacka (LJ) som han sprang förbi på två meters håll, han är akilleshälen, blå täckjacka, helvete också, blå täckjacka blå täckjacka.

Därför gör han i första samtalet med polisen ALLT för att flytta fokus till denna blå täckjacka. Det är i princip det enda han pratar om i detta korta samtal. Han försöker mer eller mindre utmåla LJ som trolig GM och för att ge det extra auktoritet lägger han orden blå täckjacka i munnen på en fiktiv version av Lisbeth Palme. Vem kan bråka med henne liksom? (det var f ö vad hela målet i tingsrätten byggde på, att ingen bråkar med LP för hon har pekat ut, so there).

I senare förhör har SE insett att det inte är bra att veta alltför många detaljer om LJ som bara mördaren hade kunnat se, så jackfärgen försvinner och istället är LJ bara en "silhuett" med "nånting mörkt" på sig.

Jag tror att han fått en ordentlig titt på LJ och noterat t ex den blå täckjackan (se ovan). Blajet om den svagt upplysta aprikosväggen är ett försök att ge mer trovärdighet åt att hans intryck av LJ kommer från mordplatsen som utsiktspunkt.

Jag kan knappast tänka mig att det tillhör vanligheterna att lägga sin egen mun mot en okänd persons mun som
är fylld med blod, och försöka blåsa in luft.
Detta var helt enkelt en mycket specifik händelse som inträffade en dryg en minut efter mordet. En oerhört dumdristig chansning om det skulle visa sig vara fel, men det var helt korrekt. Liknelsen med hiphop och stora rövar köper nog TP och MG, men de är nog ganska ensamma om det.

Detsamma gäller den blå täckjackan, om Lisbeth personligen inte skulle ha sagt detta, så hade han varit fullständigt avslöjad, men hon sade detta till Rimborn på Sabbatsberg. Det visade sig alltså vara en korrekt uppgift.
Ja han sa att polisen var brysk, och GS vittnar om något som är lätt att tolka som att de kom på kant med varandra både verbalt och fysiskt. Stämmer alltså.
Lars J var synlig mot väggen från mordplatsen, men definitivt inte med den beskrivningen under den korta sekund gärningsmannen tittade över axeln och ner i gränden. Han kunde t.o.m. åldersbestämma honom 13 timmar efter mordet. Inte illa för en avdankad fridsam grafiker utan våldshistorik.
Att ens försöka försvara något så hopplöst ska du naturligtvis ha en eloge för.
Att halka på isfläckar, att tycka att Palme såg liten ut, och gå ut olovandes på kvällspromenader utgör i stället de tyngsta argumenten för hans skuld, och att Lisbeth rusade ut på gatan för att stoppa bilar är väl ett ganska normalt beteende från en person som befinner sig i chocktillstånd. Hon ville ju hjälp så fort som möjligt. Det var därför ett argument som jag hoppade över.

https://www.svd.se/misstankarna-mot-engstrom-haller-inte/i/senaste/om/debatt
Senast redigerad av MacMackay 2020-06-23 kl. 20:32.
Citera
2020-06-23, 20:29
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
I förhör 11 mars beskriver Engström ett vittne med skägg som är berusad. "Tompa Jan"

Han verkar senare identifiera personen som vittnet AB om jag förstår det rätt.

Hur mycket var AB exponerad i media den 11 mars och framgick det att han inte var nykter?

Kanske är kända omständigheter redan då. Annars tycker jag det känns tveksamt att mördaren skulle kunna redogöra för dem.

AB var inte känd i media, men det finns osäkerheter kring detta.
Dels så har Engström i rollen som GM redan sett AB, innan gärningen.

Det andra är att oavsett rollen som vittne eller gärningsman så är det inte helt klart AB.
Från början säger Engström "ett rött tvärt skägg", vilket med påminner som Jan-Åke S.

Vill du ha ett säkrare "alibi" för Engström så skulle jag säga:
"Lisbeth säger att gärningsmannen hade mörkblå täckjacka"

Rimborns PM från Sabbatsberg:
"Lisbeth säger att gärningsmannen hade mörkblå täckjacka"

I en roll som gärningsman så skulle Engström:
1. Aldrig ha hört detta efter som han flydde
2. Märkligt och dumt att gissa på "mörkblå täckjacka" om han själv bar en "lång mörk rock" vilket borde vara det som signalementet som sägs
3. Omöjligt att veta att det är Lisbeth som säger detta. (En vild gissning här också?)

Tror också att Borgnäs kommer med någon uppgift att Lisbeth skulle ha sagt "mörkblå täckjacka" till piket 3230.... men det är obekräftat.
Min uppfattning är ju att de typ tar upp jakten utan att ha fått signalement.
Citera
2020-06-23, 20:34
Medlem
Citat:
Där har du absolut en poäng, men samtidigt talar vi här om en plats och tid där skiljelinjen inte gick mellan innerstadens trygga medelklass i bostadsrätter och förorternas kriminella träsk. Kring SEs arbetsplats vid den här tiden var det mer som att skumrasket och de välordnade var ofrivilliga grannar. Malmskillnadsgatan må ha varit upprensad från prostitution vid det laget, men samtidigt hade du alla de här kåkfararna som CP och hans gäng som rörde sig i kvarteren. Det var spelklubbar här, svartklubbar där och en galen massa vapen i rullning. Den mest förhörda personen i utredningen är Sigge Cedergren och man orkar inte hänga med när han ska förklara vilka vapen som fanns var och när och vem som ägde dem. Tom-tom sålde en Magnum till Lalle som bytte den mot en Colt från Puppe som bytte den mot ett kilo heroin från finnen Rökis som fick den av Stolpen som hade ett salongsgevär som kom från Ekis som hade tre Walter PPK uppkörda i stolgången sen sin senaste volta och inte kunde få ut dem... så låter det ungefär.

Med tanke på SEs vana att gå ut i kvarteren och "dricka middag" samt hans usla personliga ekonomi är det inte alldeles långsökt att tänka sig att han kanske föll för frestelsen att spela ibland. Eller i alla fall äta och dricka på Oxen. Det gör honom inte till polare med Christer Pettersson och inviger honom inte i cirkeln av vapenbytare runt Cedergren, långt ifrån, men jag skulle inte karakterisera hans tillvaro kring Sveavägen anno 1986 som ett helt annat universum än det där kåkfarare handlade med puffror nästgårds.
Om man kan styrka att SE brukade gå till svarta spelklubbar (eller självaste Oxen) så är det ytterligare ett indicium mot honom i det här fallet.

Det är inte helt lätt eftersom exfrun förmodligen tror att han bara jobbar över alla sena nätter, men han har ju bevisligen rört sig ut ur Skandia utan att registreras åtminstone en kväll. Att det skulle vara en engångsföreteelse är inte så sannolikt, så om han har druckit middag en kväll kan han nog ha spelat om pengar en annan på liknande manér. Det man vill veta är om det går att styrka med något vittnesmål.

Skulle inte förvåna mig om det kommer fram någon gammal gubbe i Aftonbladet eller Expressen så småningom som hävdar att han sett just SE på svartklubbar i Stockholm på 80-talet. Problemet är att detta skulle kunna vara uppmärksamhetssökande av samma slag som de som helt vill avskriva SE hävdar var hans egen drivkraft.
Citera
2020-06-23, 20:35
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andman75
Om jag ska vara helt ärlig kommer detta bara klaras upp om preskriptionstiden tas bort. Då får vi svar på gåtan. Så lägg ner PU, ta bort preskriptionstiden och låt de som är ansvariga och GM tala ut anonymt så vi kan få ro.

I min mening kommer MOP bara kunna klaras upp om åtalsimmunitet kan erbjudas de som fortfarande är i livet och jag vet inte om KP eller någon annan åklagare har den makten att erbjuda det. Om exakt en vecka stängs utredningen för gott men ändå inte helt. Vad fan betyder det?

En annan sak. När varje kreti och pleti får presentera en teori i TV, varför slutar alla kartor över MOP innanför Regeringsgatan. Det är som om MOP aldrig existerar bortom Regeringsgatan österut (eller annan gata norr, söder, västerut). Slutar MOP när GM tar sig utanför kartbilden? Är inte det lite som filmen Truman Show? Slår man i "världens" vägg så avslutas allt. Japp, så måste det vara och samtidigt blir vi alla stämplade som konspirationsteoretiker. Jag menar nog att livet och tiden fortsätter utanför en viss gräns/gata.
Senast redigerad av I-van-Toer 2020-06-23 kl. 20:37.
Citera
2020-06-23, 20:48
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Mun mot mun ingår i en uppsättning helt generiska saker man riskfritt kan säga om ett mord på öppen gata med efterföljande upplivningsförsök. Blod ur diverse kroppsöppningar utöver kulhålen är en annan. Det är ungefär i nivå med att bli visad en bild av en ung svart person i Yankees-keps och pricka rätt med en gissning att han lyssnar på hiphop och gillar stora rövar.

Sen bommar han på andra saker som att offret landat på rygg och har slutna ögon. Han har även sagt att LP sprang ut i gatan och försökte stoppa bilar, varför det när bilarna redan hade flockats där och när vi vet att hon hade 110% av sin uppmärksamhet på OP.

Förstår inte frågan. Blir en detalj mer trovärdig om den saknas i andra vittnesmål? Vad jag kunnat läsa mig till har så gott som alla varit bryska mot alla. LP skriker åt och sliter i AH, AH fräser ifrån mot LP, GS verkar vara född brysk, faktum kvarstår att absolut ingenting som SE säger till ALG och HO är ett säkert fingeravtryck, han kastar skit på väggen och en del fastnar.

Ingen annan kan vittna om att hon sagt nånting vettigt om signalement på mordplatsen. Det är heller inte SEs ingång i frågan om blå täckjacka överhuvudtaget. Det som gnager för SE är den där lilla jäveln i blå täckjacka (LJ) som han sprang förbi på två meters håll, han är akilleshälen, blå täckjacka, helvete också, blå täckjacka blå täckjacka.

Därför gör han i första samtalet med polisen ALLT för att flytta fokus till denna blå täckjacka. Det är i princip det enda han pratar om i detta korta samtal. Han försöker mer eller mindre utmåla LJ som trolig GM och för att ge det extra auktoritet lägger han orden blå täckjacka i munnen på en fiktiv version av Lisbeth Palme. Vem kan bråka med henne liksom? (det var f ö vad hela målet i tingsrätten byggde på, att ingen bråkar med LP för hon har pekat ut, so there).

I senare förhör har SE insett att det inte är bra att veta alltför många detaljer om LJ som bara mördaren hade kunnat se, så jackfärgen försvinner och istället är LJ bara en "silhuett" med "nånting mörkt" på sig.

Jag tror att han fått en ordentlig titt på LJ och noterat t ex den blå täckjackan (se ovan). Blajet om den svagt upplysta aprikosväggen är ett försök att ge mer trovärdighet åt att hans intryck av LJ kommer från mordplatsen som utsiktspunkt.

Vilket skitsnack! Sluta tramsa..

1. "Han har även sagt att LP sprang ut i gatan och försökte stoppa bilar, varför det när bilarna redan hade flockats där och när vi vet att hon hade 110% av sin uppmärksamhet på OP."

Det efter kommatecknet är din larviga spekulation och något försök att tramsa bort uppgifterna.
Det inom fet stil stöds av:
Karin Johansson
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMaWhDTjhWUUFKYTQ/view
Annika Blomkvist
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMcFNMSnFiT01ZczA/view
Och möjligen Leif L i något senare förhör..

2. Blå täckjacka... som du försöker tramsa bort också...
Det är inte signalementet i sig som är den grundläggande poängen här, utan vem som säger det.
Hänvisar till detta:
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

3. Endast GM kunde se LJ?
Ett författarknep från Lars Larsson som du verkar ha köpt också..
Det gick alldeles utmärkt att se LJ där inne i gränden från mordplatsen.
Se Lisbeths vittnesmål..
Citera
2020-06-23, 20:53
Medlem
HAARPs avatar
Det finns en del i LL:s förhör som återkommer och det är det här med att GM började flykten med att springa lite klumpigt och bredbent och att byxorna var så korta att anklarna syntes.

Det här känner jag mig ganska övertygad om att LL verkligen tror sig ha sett från denna positionen
när han håller på med U-svängen på Sveavägen och samtidigt ringer larmnumret .

https://imgur.com/a/rU8w4cS

1. GM sprang klumpigt och bredbent de första stegen
2. Byxorna var för korta
3. Byxorna ligger som ett slags (...?) runt benen utan att fladdra när GM sprang iväg
3. Anklarna syntes

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESF%C3%96RH%C3%96R-Leif-Ljungqvist.pdf

Det kan ju vara så enkelt som att GM hade väldigt korta och smala byxor men för att LL skulle
hunnit uppfatta detta så tydligt så antar jag att minst 5-10 cm av anklarna måste varit synliga.
Det verkar dock märkligt att gå omkring med så korta byxor att 5-10cm av anklarna syns
och dessutom en kall februarikväll.

Nu spånar jag fritt:

Som en alternativ förklaring så kanske LL såg något annat som han under den korta stunden och i halvmörkret uppfattade som korta byxor och synliga anklar.

Jag tänker mig mörka skor och mörka byxor och något ljusare naturfärgat som håller byxbenen på plats nertill. Det här ljusare naturfärgade som håller byxbenen på plats nertill har LL uppfattat som anklarna.

Skorna tror jag inte LL har kunnat uppfattat så tydligt och det kan mycket möjligt varit grövre kängor istället för lågskor. Det skulle kanske kunna förklara varför GM sprang lite klumpigt.

Det som höll byxbenen på plats vet jag inte vad det kan vara .
Kanske några korta naturfärgade damasker liknande dessa med byxbenen nedstuckna.
https://www.outdoorwarehouse.co.za/product/rogue-short-gaiterleather-with-toggle

Finns det någon av de huvudmisstänka som kan ha använt något liknande så tror jag det är mördaren.
Senast redigerad av HAARP 2020-06-23 kl. 20:56.
Citera
2020-06-23, 20:54
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
SE pekar ut E 13.

http://www.itdemokrati.nu/page36e.html

Jag har bara svårt att se när GM kan få någon ordentlig titt på AB. Enligt AB går GM framför i samma riktning.

Efter skotten har väl mördaren rimligen fokus mot paret palme för att strax därefter försvinna in på tunnelgatan.

Hur uppfattar han att han är berusad? Varför skulle SE komma med denna detalj om han inte sett det?

Citat:
Ja, den finns dokumenterad någonstans, jag tror jag såg ett referat på Filters hemsida eller liknande. Någon räv här i inne borde kunna peka dig i rätt riktning.

Minns att 15 bilder presenterades och SE valde ut fyra (varav två rätt).
Referatet hittade jag, men det säger ju ingenting tyvärr. Det är inte för min egen skull jag vill få ordning på de här uppgifterna. De som tror att folk hade koll på varandra över OP:s döda kropp och kring LP:s grammofon skulle kanske överväga att lämna sin tunnelgata och förhoppningsvis SE klarare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in