Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Mun mot mun ingår i en uppsättning helt generiska saker man riskfritt kan säga om ett mord på öppen gata med efterföljande upplivningsförsök. Blod ur diverse kroppsöppningar utöver kulhålen är en annan. Det är ungefär i nivå med att bli visad en bild av en ung svart person i Yankees-keps och pricka rätt med en gissning att han lyssnar på hiphop och gillar stora rövar.
Sen bommar han på andra saker som att offret landat på rygg och har slutna ögon. Han har även sagt att LP sprang ut i gatan och försökte stoppa bilar, varför det när bilarna redan hade flockats där och när vi vet att hon hade 110% av sin uppmärksamhet på OP.
Förstår inte frågan. Blir en detalj mer trovärdig om den saknas i andra vittnesmål? Vad jag kunnat läsa mig till har så gott som alla varit bryska mot alla. LP skriker åt och sliter i AH, AH fräser ifrån mot LP, GS verkar vara född brysk, faktum kvarstår att absolut ingenting som SE säger till ALG och HO är ett säkert fingeravtryck, han kastar skit på väggen och en del fastnar.
Ingen annan kan vittna om att hon sagt nånting vettigt om signalement på mordplatsen. Det är heller inte SEs ingång i frågan om blå täckjacka överhuvudtaget. Det som gnager för SE är den där lilla jäveln i blå täckjacka (LJ) som han sprang förbi på två meters håll, han är akilleshälen, blå täckjacka, helvete också, blå täckjacka blå täckjacka.
Därför gör han i första samtalet med polisen ALLT för att flytta fokus till denna blå täckjacka. Det är i princip det enda han pratar om i detta korta samtal. Han försöker mer eller mindre utmåla LJ som trolig GM och för att ge det extra auktoritet lägger han orden blå täckjacka i munnen på en fiktiv version av Lisbeth Palme. Vem kan bråka med henne liksom? (det var f ö vad hela målet i tingsrätten byggde på, att ingen bråkar med LP för hon har pekat ut, so there).
I senare förhör har SE insett att det inte är bra att veta alltför många detaljer om LJ som bara mördaren hade kunnat se, så jackfärgen försvinner och istället är LJ bara en "silhuett" med "nånting mörkt" på sig.
Jag tror att han fått en ordentlig titt på LJ och noterat t ex den blå täckjackan (se ovan). Blajet om den svagt upplysta aprikosväggen är ett försök att ge mer trovärdighet åt att hans intryck av LJ kommer från mordplatsen som utsiktspunkt.
Jag kan knappast tänka mig att det tillhör vanligheterna att lägga sin egen mun mot en okänd persons mun som
är fylld med blod, och försöka blåsa in luft.
Detta var helt enkelt en mycket specifik händelse som inträffade en dryg en minut efter mordet. En oerhört dumdristig chansning om det skulle visa sig vara fel, men det var helt korrekt. Liknelsen med hiphop och stora rövar köper nog TP och MG, men de är nog ganska ensamma om det.
Detsamma gäller den blå täckjackan, om Lisbeth personligen inte skulle ha sagt detta, så hade han varit fullständigt avslöjad, men hon sade detta till Rimborn på Sabbatsberg. Det visade sig alltså vara en korrekt uppgift.
Ja han sa att polisen var brysk, och GS vittnar om något som är lätt att tolka som att de kom på kant med varandra både verbalt och fysiskt. Stämmer alltså.
Lars J var synlig mot väggen från mordplatsen, men definitivt inte med den beskrivningen under den korta sekund gärningsmannen tittade över axeln och ner i gränden. Han kunde t.o.m. åldersbestämma honom 13 timmar efter mordet. Inte illa för en avdankad fridsam grafiker utan våldshistorik.
Att ens försöka försvara något så hopplöst ska du naturligtvis ha en eloge för.
Att halka på isfläckar, att tycka att Palme såg liten ut, och gå ut olovandes på kvällspromenader utgör i stället de tyngsta argumenten för hans skuld, och att Lisbeth rusade ut på gatan för att stoppa bilar är väl ett ganska normalt beteende från en person som befinner sig i chocktillstånd. Hon ville ju hjälp så fort som möjligt. Det var därför ett argument som jag hoppade över.
https://www.svd.se/misstankarna-mot-engstrom-haller-inte/i/senaste/om/debatt