Citat:
Ursprungligen postat av
I-van-Toer
I min mening kommer MOP bara kunna klaras upp om åtalsimmunitet kan erbjudas de som fortfarande är i livet och jag vet inte om KP eller någon annan åklagare har den makten att erbjuda det. Om exakt en vecka stängs utredningen för gott men ändå inte helt. Vad fan betyder det?
En annan sak. När varje kreti och pleti får presentera en teori i TV, varför slutar alla kartor över MOP innanför Regeringsgatan. Det är som om MOP aldrig existerar bortom Regeringsgatan österut (eller annan gata norr, söder, västerut). Slutar MOP när GM tar sig utanför kartbilden? Är inte det lite som filmen Truman Show? Slår man i "världens" vägg så avslutas allt. Japp, så måste det vara och samtidigt blir vi alla stämplade som konspirationsteoretiker. Jag menar nog att livet och tiden fortsätter utanför en viss gräns/gata.
Det är nog inte märkligare än att vissa kräver att allting som rör gärningen ska stå i proportion till konsekvenserna. Ritas historien om, ja då jävlar ska det ha varit en halv armé som gjorde det. Det är rätt sällan det blir populärt med konspirationsteorier kring misslyckade mordförsök. Reagan överlevde, så då accepterar så gott som alla att det var Hinckley och hans bisarra metod att impa på Jodie Foster. Hade utfallet blivit ett annat skulle folk fortfarande sitta och kartlägga de 533 misstänkt inblandade.
Andra ser gärning och konsekvenser som skilda dimensioner och kan köpa möjligheten att Palmemordet var nånting väldigt litet, så litet som den handfull personer som fanns vid Dekorimahörnet - OP, LP, GM och några vittnen i natten. Att det inte fanns en plan förrän en timme eller en minut innan skotten, att det inte fanns någon plan för flykten efteråt, att GM inte hade ett djupt och/eller politiskt syfte, att han var smått eller mycket ångerfull och att han tog hemligheten med sig in i evigheten där han somnade in i sin stökiga ungkarslya med hörlurarna på.
Det står dig fritt att fortsätta tro på den stora lösningen över den lilla, men hushåll klokt med ”
oh Mr Garrison, you’re so naiiiiiiiiive”-attityden – det är inte dumhet, naivitet eller bekvämlighet som ligger bakom tendensen att tro på de små lösningarna till stora brott. Det är mer som en parallell till att vissa tror på individualism och andra på kollektivism, de kan träta i evigheter men ingendera har objektivt ”rätt” eller ”fel”.