2020-06-21, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Det här kanske fler än TS kan svara på. Kan man vända sig till Socialstyrelsen om man vill ha en kopia av dödsorsaksintyget för en avliden anhörig? Eller vart vänder man sig?

Hej igen,

Enligt socialstyrelsen nedan så lämnar de inte ut dödsorsaksintyget till anhöriga utan hänvisar till den sjukvårdsinrättning som utfärdade intyget.

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/register/alla-register/dodsorsaksregistret/
Citera
2020-06-21, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Ja man måste tänka både en, två och tre gånger nu och ändå missar man ibland som idag när jag var på VC och gjorde en antikroppstest.

Jag ringde innan till Unilab och där sa man att det inte var någon fara för smittorisk vid provtagningen för den skulle tas utomhus pga min ålder som klassar mig som riskgrupp. Det visade sig vara rent bullshit för när jag kom dit så sa man att det endast var smittade med symtom som de tog utomhusprover på. Va - jag trodde alla med symtom var tvungna att hålla sig hemma!?

Jag insisterade på att ändå få göra testen ute då jag blivit lovad det per telefon, men det tog de ingen hänsyn till utan visade in mig till deras provtagningsrum. Inte det första yttersta som var ledigt utan jag var tvungen att gå igenom detta tomma rum och in i ett inre. Väl där visade det sig att de skulle vara två provtagerskor som skulle utföra blodtagningen. Jag försökte avstyra det med att påtala att jag då utsattes för dubbel risk. Det tog de heller inte hänsyn till utan pekade på sina munskydd och på knagglig svenska försäkrade de mig att det gav fullgott skydd fastän FHM med tydlighet förklarat annorlunda.

Att det skulle vara två sköterskor på en patient förklarade de med att den ena av dem var en praktikant som behövde få öva upp sin skicklighet att sticka kanyler rätt i vener. Ja det visade sig verkligen vara sant att praktikanten behövde öva för hon misslyckades kapitalt trots två försök och fick kasta ett halvt blodrör i papperskorgen då det inte räckte till för labbet. Värst var när hon skulle stoppa blödningen hon orsakat mig. Döm om min ganska chockartade förvåning när hon rycker bort ett stort plåster från hennes egen arm och snabbt klistrade fast det på min.

Jag slet givetvis bort det så snabbt jag kunde och bad om sprit för att kunna desinficera där plåstret hade suttit. Var i all världen hade hon lärt sig att det var ett utmärkt sätt att förvara plåster på sin egen arm för att sen plåstra om patienter med det av henne redan använda plåstret? Är det verkligen något som nuförtiden lärs ut i svensk sjukvårdsutbildning och rekommenderas som metod vid patientbehandling?

Jag var på väg att lämna provtagningen men hennes instruktör övertygade mig om att hon själv skulle slutföra provtagningen på att adekvat sätt. Jodå det gick fint men jag kan inte låta bli att undra varför i all världen det ska utbildas just i smittozon. Borde det inte vara så lite folk som möjligt inblandade vid provtagningar pga att avståndet på 2 meter av naturliga skäl inte kan hållas?

Nu sitter jag här med ångest då jag vet att de dagen lång med största sannolikhet tagit tester på friska, smittade utan symtom, smittade med symtom och de som tror sig ha gått igenom en infektion. Ja och i mina ögon utfört på ett mycket nonchalant sätt gentemot både patienter och antagligen föreskrifter vad det gäller vårdutförande.

Har jag på VC idag blivit smittad eller ej är min gnagande fråga jag inte kommer att få ett säkert svar på förrän om minst drygt två veckor....eller hur?

Hej igen,

Tråkigt att du hade en jobbig upplevelse.

Det behövs dock kontinuerligt att man vidareutbildar ny personal inom vården. Vården behöver ju nu under denna pandemi ännu mer personal. Vad beträffar provtagning så ämnar man i Sverige provta mer människor än någonsin tidigare. Någon måste ju ta dessa prover så det är nödvändigt att ny personal skolas in.

Jag minns själv när jag skulle ta mitt första venprov. Det var många år sedan. Jag var så nervös så jag skakade i hela handen så patienten som var en äldre herre tittade på mig och min handledare och sa lite försiktigt
- Är det första gången?
Innan jag hann svara svarade min handledare lugnt och tryggt
- Nej, han/hon har gjort det många gånger.
Min hand slutade tyvärr inte skaka utan det hela måste sett väldigt speciellt ut haha.
Vi är alla nybörjare någongång.

Det låter som minimal risk att du skulle blivit smittad av covid-19 vid provtagningen. Du bör väl snart få besked om ev antikroppar.
Citera
2020-06-21, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Vad anser du om de patetiska råd och genomföranden som man gjort på viss kollektivtrafik, dvs. att man håller vartannat säte fritt? Är inte detta verkligen en chimär och något som absolut INTE har någon egentlig skyddsmekanism, vad gäller Covid-19?

Hej,

Jag tycker det är bra. Avstånd och undvika ansikte mot ansikte är det viktigaste för att förhindra smittspridning. Om det ändå är så trångt att någon sitter bredvid så ska man vända bort kroppen och huvudet.
Citera
2020-06-21, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiffiss
Alltid vid vanlig förkylning el influensa kan jag bli täppt men brukar inte tappa lukt el smaksinnet så väldigt men nu med covid har jag inget kvar av det alls. Vad är det som händer eg som gör att man tappar all smak o luktsinne vid covid. Det är läskigt o man undrar hur länge det ska vara borta.

Hej,

Det verkar som om viruset hos vissa angriper olfactory sensory epithelium (OSE) som finns i näsan och är kopplat till luktsinnet. Det är mig veterligen oklart hur länge det är borta.
Citera
2020-06-21, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothicat
Jag fick irriterade luftrör med hosta för ca 2 månader sedan men inga andra förkylningssymtom, sedan för en månad sedan vaknade jag med svullen och öm hals och svåra hostanfall och liksom tryck över luftrören. Denna besvärliga hosta började avta efter en vecka och resten av symtomen har avtagit lite varje dag men får fortfarande torrhosta ibland.
Jag tar för givet att jag haft Corona för aldrig haft liknande hosta förr. Det jag undrar över är om Corona viruset kan ha legat på lur i luftrören en månad innan det bröt ut på allvar?

Hej,

Nej, det låter inte troligt. Det låter mer som två olika luftvägssjukdomar. Du kan ju göra ett antikroppstest för att se om du hade covid-19.
Citera
2020-06-21, 21:52
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En..andra..chans
Hej,

Jag tycker det är bra. Avstånd och undvika ansikte mot ansikte är det viktigaste för att förhindra smittspridning. Om det ändå är så trångt att någon sitter bredvid så ska man vända bort kroppen och huvudet.

Vad med att man hört att Covid-19 kan smittas på flera meters avstånd då? Kan vi sitta så nära varandra på bussen utan att bli smittade så behövs ju knappt några smittskyddsåtgärder... Hostar någon framåt eller åt sidan så flyger det ju partiklar en lång väg. Inte alltid folk hinner stoppa ansiktet i armvecket. Jag betvivlar starkt att denna åtgärd förhindrar allt virus att föras vidare ex. på en buss. Inte undra på att smittan är så stor på ålderdomshem i Sverige - personalen klarar inte av att förhålla sig till ex. av- och påklädning av skyddsutrustning mellan olika patientbesök.
Citera
2020-06-21, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Det är det här jag inte blir klok på:
Kineserna påstod t.ex att viruset kunde överleva 7 dygn på rostfritt stål i rumstemperatur.
Hur kan detta virus då lagras i avloppsvatten i flera månader-?, för nyss kom italienarna ut med att dom spårat viruset i sitt avloppsvatten från ett prov taget den 18 december.

Talar vi då om spår av virusrester som nu är döda, eller fortfarande aktiva virus, när man mätt i Juni på ett avloppsprov taget den 18 december?

Hej,

Jag tror att det är spår av virusets arvsmassa påvisade med RT-PCR.
För att påvisa levande virus krävs att man gör en virusisolering vilket jag inte tror att de gjort.
Citera
2020-06-21, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitsippan_79
Hur är det med lufthandtorkar på offentliga toaletter?

Jag har alltid undvikit dem då min känsla varit att de är ohygieniska.

Låt säga att en Covidsjuk person med dålig handhygien (som nyser och hostar i händerna) är på en offentlig toalett och "tvättar" händerna (sköljer fingertopparna typ 5 sekunder utan tvål) sedan blåstorkar händerna. Är det risk för aerosol då?

Hej,

Bra och svår fråga. Jag vet tyvärr inte säkert. Jag försöker undvika offentliga toaletter nu. Om det inte går att undvika så håll stort avstånd.
Citera
2020-06-21, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Vad med att man hört att Covid-19 kan smittas på flera meters avstånd då? Kan vi sitta så nära varandra på bussen utan att bli smittade så behövs ju knappt några smittskyddsåtgärder... Hostar någon framåt eller åt sidan så flyger det ju partiklar en lång väg. Inte alltid folk hinner stoppa ansiktet i armvecket. Jag betvivlar starkt att denna åtgärd förhindrar allt virus att föras vidare ex. på en buss. Inte undra på att smittan är så stor på ålderdomshem i Sverige - personalen klarar inte av att förhålla sig till ex. av- och påklädning av skyddsutrustning mellan olika patientbesök.

Hej igen,

Det finns inget idag som talar för att SARS CoV-2 kan spridas över flera meter i vanlig miljö.
Hosta/nysning sprids max upp till 2 m. Därför är avstånd så viktigt. Om någon skulle råka hosta på dig på din rygg/kläder så blir du inte smittad om du inte får virus på fingrarna efter att du rört dina kläder men genom att tvätta händerna när du kommer hem så undviker du även den smittorisken. Det är ju trots allt ganska ovanligt även nu att någon hostar på en, i alla fall vad jag märkt.

Jag får känslan att många är så rädda och oroliga att en främling ska hosta på dem.

I praktiken tror jag att betydligt fler blir smittade av någon dem känner genom att man inte följer FHMs direktiv. Man är för nära och pratar ansikte mot ansikte. Tyvärr märker jag hur många i omgivningen inte orkar bry sig lika mycket längre och det gör mig orolig.
Citera
2020-06-21, 22:58
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Hej,

Jag tror att det är spår av virusets arvsmassa påvisade med RT-PCR.
För att påvisa levande virus krävs att man gör en virusisolering vilket jag inte tror att de gjort.
Hm...hörde på TV någon forskare säga att virus inte har något liv utan vad man kan säga om dem är att det antingen är ett funktionsdugligt virus eller ett icke dito. Är det korrekt och du bara råkade uttrycka dig en aning slarvigt?
Citera
2020-06-21, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Hm...hörde på TV någon forskare säga att virus inte har något liv utan vad man kan säga om dem är att det antingen är ett funktionsdugligt virus eller ett icke dito. Är det korrekt och du bara råkade uttrycka dig en aning slarvigt?

Hej igen,

För mig är virus helt klart levande.
Citera
2020-06-21, 23:36
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Hej igen,

För mig är virus helt klart levande.
Ok, men är jag helt ute och cyklar här eller är detta en definitionsfråga där vetenskapen går isär i uppfattning huruvida ett virus är att betrakta som levande eller ej?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in