2020-06-22, 00:33
Medlem
Jofs avatar
Spekulera om möjligheten att man hittar botemedel mot viruset!

Själv ser jag möjligheten att man inte gör det.
Allmänna uppfattningen verkar vara att det är en tids- och resursfråga innan man gör det.
Citera
2020-06-22, 09:53
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En..andra..chans
Hej igen,

Det finns inget idag som talar för att SARS CoV-2 kan spridas över flera meter i vanlig miljö.
Hosta/nysning sprids max upp till 2 m. Därför är avstånd så viktigt. Om någon skulle råka hosta på dig på din rygg/kläder så blir du inte smittad om du inte får virus på fingrarna efter att du rört dina kläder men genom att tvätta händerna när du kommer hem så undviker du även den smittorisken. Det är ju trots allt ganska ovanligt även nu att någon hostar på en, i alla fall vad jag märkt.

Jag får känslan att många är så rädda och oroliga att en främling ska hosta på dem.

I praktiken tror jag att betydligt fler blir smittade av någon dem känner genom att man inte följer FHMs direktiv. Man är för nära och pratar ansikte mot ansikte. Tyvärr märker jag hur många i omgivningen inte orkar bry sig lika mycket längre och det gör mig orolig.

Nej, du har väl rätt - men vid första anblicken kring dessa åtgärder, ex. med avgränsningarna på kollektivtrafiken, så ter sig dessa relativt löjliga, men då har de en verkan då. Det som kan störa mig är de olika måttstockarna man ålägger befolkningen. Om vi ser på kollektivtrafiken och dess avgränsningar som såklart är ganska lätta att följa och så jämför vi med att restauranger, pubar och barer får ha öppet med liknande restriktioner med bordsplaceringar och social distansering som skall följas. Men, det vet alla som någon gång varit ute på något av dessa etablissemang att det är omöjligt att hålla dessa avstånd en hel kväll, särskilt med alkohol i kroppen.

De ger mixade signaler, anser jag. Folk är inte dummare än att de ser och utnyttjar detsamma. Typ, "är det inte viktigare än så"...
Citera
2020-06-22, 12:20
Medlem
Citat:
Hej igen,

Det finns inget idag som talar för att SARS CoV-2 kan spridas över flera meter i vanlig miljö.
Hosta/nysning sprids max upp till 2 m. Därför är avstånd så viktigt. Om någon skulle råka hosta på dig på din rygg/kläder så blir du inte smittad om du inte får virus på fingrarna efter att du rört dina kläder men genom att tvätta händerna när du kommer hem så undviker du även den smittorisken. Det är ju trots allt ganska ovanligt även nu att någon hostar på en, i alla fall vad jag märkt.

Jag får känslan att många är så rädda och oroliga att en främling ska hosta på dem.

I praktiken tror jag att betydligt fler blir smittade av någon dem känner genom att man inte följer FHMs direktiv. Man är för nära och pratar ansikte mot ansikte. Tyvärr märker jag hur många i omgivningen inte orkar bry sig lika mycket längre och det gör mig orolig.

Det finns det visst. Många exempel rent av. Det finns en fallrapport från en buss i kina där folk blev smittade på flera stolsraders avstånd. Det finns även en rapport från en kinesisk restaurang där folk blev smittade på flera bords avstånd. Sedan har vi körsångsträffen i Washington State.
Citera
2020-06-22, 12:51
Medlem
Brottar-Bertils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Ok, men är jag helt ute och cyklar här eller är detta en definitionsfråga där vetenskapen går isär i uppfattning huruvida ett virus är att betrakta som levande eller ej?

Du kan kalla det aktivt virus om du tycker att funktionsdugligt är för långt och levande för omstritt
Citera
2020-06-22, 22:02
Medlem
MördarT-celler, vilka har tillgång till dessa krigare? Finns det testmetod ..., går det att se ev om någon haft eller utsstts för infektion via de cellrrna? Skulle det då kunna användas som komplement till antikroppstest för att se hur många som utsatts för viruset? Läste en artikel nyss och de lät intressant och hoppfullt att kanske många motar viruset naturligt på det sättet, vet du något om det här? Tack för att du tar dig tid och svarar:-)
Citera
2020-06-22, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det finns det visst. Många exempel rent av. Det finns en fallrapport från en buss i kina där folk blev smittade på flera stolsraders avstånd. Det finns även en rapport från en kinesisk restaurang där folk blev smittade på flera bords avstånd. Sedan har vi körsångsträffen i Washington State.

Postat av En..andra..chans:

Det är omöjligt att testa i alla tänkbara situationer och förhållanden.
Kan det vara så att bussen, restauranten och platsen där körsångarna befann sig var en såpass ovanlig miljö att smittan spred sig onormalt långt?
Låt säga att du står ute i närheten av en smittad person som hostar. Vinden blåser från den smittade personen och emot dig. I vindstilla faller viruspartiklerna ner på marken ett visst antal meter från personen, men i det här fallet når dom helt fram till dig.
Öppna fönster i en buss . . .
Airconditioning i en restaurant och i en lokal . . .
Citera
2020-06-23, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Ok, men är jag helt ute och cyklar här eller är detta en definitionsfråga där vetenskapen går isär i uppfattning huruvida ett virus är att betrakta som levande eller ej?

Hej igen,

Det är väl mer en filosofisk fråga för vissa. För mig är det som sagt helt självklart att virus är levande.
Citera
2020-06-23, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johio
MördarT-celler, vilka har tillgång till dessa krigare? Finns det testmetod ..., går det att se ev om någon haft eller utsstts för infektion via de cellrrna? Skulle det då kunna användas som komplement till antikroppstest för att se hur många som utsatts för viruset? Läste en artikel nyss och de lät intressant och hoppfullt att kanske många motar viruset naturligt på det sättet, vet du något om det här? Tack för att du tar dig tid och svarar:-)

Hej,

Alla har vi tillgång till våra cytotoxiska T-celler. De ingår i vårt oerhört komplexa och fantastiska immunförsvar.
Det finns tyvärr ingen rutinmetod ännu för att testa om vi har specifik T-cellsimmunitet.
Citera
2020-06-23, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Nej, du har väl rätt - men vid första anblicken kring dessa åtgärder, ex. med avgränsningarna på kollektivtrafiken, så ter sig dessa relativt löjliga, men då har de en verkan då. Det som kan störa mig är de olika måttstockarna man ålägger befolkningen. Om vi ser på kollektivtrafiken och dess avgränsningar som såklart är ganska lätta att följa och så jämför vi med att restauranger, pubar och barer får ha öppet med liknande restriktioner med bordsplaceringar och social distansering som skall följas. Men, det vet alla som någon gång varit ute på något av dessa etablissemang att det är omöjligt att hålla dessa avstånd en hel kväll, särskilt med alkohol i kroppen.

De ger mixade signaler, anser jag. Folk är inte dummare än att de ser och utnyttjar detsamma. Typ, "är det inte viktigare än så"...

Hej igen,

Ja, de har definitivt en verkan. Det har i Sverige lagts ett stort ansvar på individen. Min uppfattning är hittills att den stora majoriteten ändå försöker ta ansvar, men att beteendet håller på att ändras.

Det är tråkigt att informationen om att viruset smittar via saliv vid prat på nära avstånd ansikte mot ansikte enligt mig inte kommunicerats ut tydligt. Allt fokus har varit på hosta/nysning. Så om någon från Socialstyrelsen/FHM läser denna tråd tycker jag att detta budskap behöver tydliggöras och kommuniceras ut.
Speciellt nu när det blir sommar, semestertider och resandet har släppts fritt så är det extra viktigt att påpeka detta. Det är betydande risk i miljöer där alkohol, fest och flera personer förekommer.
Att resandet släpptes fritt tror jag personligen är mer ett politiskt beslut. Jag kan tänka mig att FHM egentligen inte ville det, men att det bestämdes över deras huvud och att de utåt måste hålla en gemensam linje, men detta är spekulationer från min sida.
Citera
2020-06-23, 21:40
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Att resandet släpptes fritt tror jag personligen är mer ett politiskt beslut. Jag kan tänka mig att FHM egentligen inte ville det, men att det bestämdes över deras huvud och att de utåt måste hålla en gemensam linje, men detta är spekulationer från min sida.

Fast det undrar jag, om det stämmer. Det har ju ända ifrån början varit Tegnell som har motarbetat varje form av reserestriktion, gränsstängning, avspärrning, indragna flygtillstånd, screening av passagerare och besättning på flygplatser och i hamnar, UD-avrådan, etc. etc..
Citera
2020-06-23, 21:47
Medlem
DeepThroat007s avatar
Efter det att en efterbliven invandrade skickades fram till mig för att "blåsa näsans båda snibbar o alltså duscha mig med virus" fick jag lindriga Corona-symptom. Inget att oja sig för då jag bara har milda symptom. Men, lite tröttsamt att bara sitta inne mest hela tiden undrar jag om kombinationen Corona o Alkohol är något det finns evidens mot?
Citera
2020-06-23, 22:06
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast det undrar jag, om det stämmer. Det har ju ända ifrån början varit Tegnell som har motarbetat varje form av reserestriktion, gränsstängning, avspärrning, indragna flygtillstånd, screening av passagerare och besättning på flygplatser och i hamnar, UD-avrådan, etc. etc..

Var i skärgården över helgen.

Pressen rapporterade om långa köer och folk som inte fick åka med båtar pga corona-restriktionerna.
Det visade sig vara en stor bluff, Waxholmsbolaget fick hjälp av Strömma-kanal-bolaget m.fl andra att sätta in extrabåtar, detta gjordes i sån hast att inte ens deras kassasystem hängde med när folk sen skulle betala biljetterna-så en del fick åka gratis...
Besättningarna undrade vad fan pressen skrev om, båtarna gick överlag med kanske 20% beläggning.

Däremot noterade jag 2 intressanta saker. Delar av Waxholmsbolagens båtar har idag AC-men dom kör inte 100% utbytbar luft utan en del återcirkulerar. Och vid båda resor till båtarna med taxi envisades taxichaffisarna att köra AC på fullt blås- med inställning av återcirkulation av delar av luften även där, vilket är ett utmärkt sätt att sprida smitta, jag hotade med att ta en annan bil om jag inte fick ha sidorutan nere och få in friskluften den vägen istället, båda chaffisarna hade svårt att förstå återcirkulations-principen, men båda hade även svårt med svenskan så då blir tekniska saker än jobbigare att förklara.

Här blir det då intressant att se Tegnells utspel idag om att inte använda fläktar inom åldringsvården, han hade ju tidigare bergfast inställning att coronan enbart var en kontaktsmitta, så nu när värmen går över 30+ och fläktarna kommer fram har han alltså "förbjudit" dessa helt plötsligt, vi kan ju räkna ut hur jävligt det kommer att bli hos de gamla med pissig ventilation.

Hoppas någon vaken rullar in en AC hos gamlingarna,-sen sätter ett större HEPA framför insugsfiltret på AC:n så har man då löst "risken" som Tegnell helt plötsligt insett, sådär 4 månader senare...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in